" Kuuluuko" tarjota kahvit neuvolatädille kotikäynnillä?
Kommentit (26)
Olen itse terkkari, enkä odota (eikä kukaan kollegoistakaan) saavansa kotikäynnillä mitään trahteeria. Usein on kaikenlisäksi niin pieni aika käytettävissä kotikäyntiin, että ei ehtisikään kahvittelemaan. Toki, jos joku on valmiiksi kattanut, en todellakaan kehtaa kieltäytyä.Mukaavanhan se olisi istua rauhassa ja jutella muutakin, tutustua perheeseen paremmin, mutta harvoin on niin löysiä päiviä, että pystyis. Kyllä me tullaan kattomaan äidin ja vauvan vointia etupäässä, ei istuksimaan :)
Kysyin, että maistuisiko, pari kuppia siinä juotiin ja rupateltiin.
En olisi kehdannut olla tarjoamatta.
eikä mitään muutakaan. Itse olen äitiysneuvolan th, jonkun kerran olen ottanut mehua tai teetä. En edes kahvia juo, enkä odota mitään muutakaan saavani. Joskus ei kehtaa kieltäytyä, kun kaikkea mahdollista tarjotaan. Kuitenkaan ei kannata stressiä repiä terkan käynnistä, äidin ja vauvan vointi on pääasia. Eikä mitään kaappitarkastusta tehdä eikä siivouksia arvostella.
Halutessasi voit kysyä, haluaako th kahvia, mutta ei siis ole välttämätöntä.
Ensimmäisen lapsen synnyttyä th teki kotikäynnin (en tarjonnut syötäviä tai juotavia) ja toisen lapsen synnyttyä kävimme neuvolassa koko perhe vastaanotolla. Itsekin th-koulutuksen saaneena en koe kahvitusta tarpeellisena, ruoka- ja kahviajat kuuluvat työaikaan työpaikalle. Nykyisessä työssäni sairaanhoitajana teen kotikäyntejä vanhusten koteihin (yleensä vain yhden kerran samaan paikkaan), ja juon kahvit vain jos pöytä on laitettu varta vasten hoitajaa varten valmiiksi. Vanhukset ovat nähneet usein vaivaa tarjoilua tehdessään - en kehtaa kieltäytyä. Usein vain tuoreus ja puhtaus ei ole ihan kohdallaan. Jos aiheesta tulee keskustelua isovanhempienne tai vanhempienne kanssa, kertokaapa, että kahvien keittämättä jättäminen ei ole nykyään epäkohteliasta!
Minä olen tarjonnut molemmilla keroilla, mutta hän (sama täti) ei ole juonut.
Kyllä siinä vaiheessa on ihan muuta mielessä kuin kahvittelut kun oot ite vielä kipeä ja opettelet vauvaelämää...
Mutta jos tuommosestakin haluatte paineita ottaa, niin siittä vaan...