Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Idiootein työhaastattelu IKINÄ, kiitti ajanhaaskauksesta!

Vierailija
15.05.2014 |

Hain kesäpestiä yhdestä paikasta, perustoimistotyötä lähinnä. Pääsin haastatteluun, jee, joka oli tänään. Mikä pettymys.

Meitä oli 12 haastateltavaa. Ensin meidät jaettiin 4 hengen ryhmiin ja meille annettiin keskustelutehtäviä ja välillä jotain palikoita ja erilaista sälää, joista piti tehtävien mukaan yhdessä keskustellen kehittää ja rakentaa eri asioita.

Sitten oli haastattelu. Meidät kaikki 12 istutettiin rinkiin, neljä haastattelijaa istui keskellä. Sitten lauottiin kysymyksiä ja jokaisen piti vuorollaan vastata siihen kysymykseen. Jos satuit olemaan häntäpäässä vastaajia, niin keksipä siinä mullaistavaa uutta. Mä nyt olen moottoriturpa ja jotain aina saan sanottua, mutta kyllä harmitti niiden puolesta, joille silminnähden oli haastavampaa.

Sitten kysyttiin, että koskettaako tämä meidän toiminta jotain teidän läheistä, ystävää, perheenjäsentä tms. No, porukassa oli yksi, jonka lähisukulaisella oli vaikea pitkäaikaissairaus, joka osaltaan liittyi sen puljun toimenkuvaan.

Sitten oli tauko. Jonka jälkeen meille joukolla ilmoitettiin, että pestin saa se yksi, jonka sukulaisella on heidän toimintaan liittyvä sairaus. Että hyviä te muutkin olitte, mutta heillä nyt vaakakupissa ihan kaikkein eniten painoi tämä seikka.

Siis kiitos tyhjästä! Jos tuo oli tärkein kriteeri, miksei se voinut lukea jo ilmoituksessa? Eli älä hae, jos läheisesi ei sairasta jotain näistä taudeista tai muuten liity suoraan meidän toimintaan.

Haaskasin aikaa väsäämällä hakemusta, matkustamalla naapurikaupunkiin haastatteluun ja istumalla monta tuntia siellä haastattelussa. TURHAAN.

Kenelle voin laittaa laskun?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:31"]

Mä hain johdon assarin paikkaa, piti olla kokemusta excelistä, asiakaspalvelusta, kielitaitoinen, tarkka ja kokemusta sihteerin hommista. Menin haastatteluun, jossa selvisi hakemani paikan olevan puhelinmyyntiä missä luetaan samaa litaniaa paperista. Vittu mä sanon.

[/quote]

Tuo on kanssa ihan ihme pelleilyä, että laitetaan paikka auki jollain kivalla nimikkeellä ja suurilla vaatimuksilla. Oikeasti vain haetaan "ketä vaan", joka haluaa tulla tekemään jotain yksinkertaista rutiinityötä.

Vierailija
42/66 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella kunnioituksella: tuohan oli niin kuin jokin työhaastatteluharjoite ilmaisutaidon kurssilta! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä julkisella puolella, ja organisaation ylemmältä tasolta on määrätty, että vakituiset paikat on laitettava julkisesti hakuun, ja ilmoitustaulu ei riitä, ilmoitukset menevät mm. työkkäriin henkilöstöhallinnon kautta. Viimeksi keväällä meillä oli siis auki vakipaikka, ja alusta asti oli selvää että määräaikaisena vastaavaa tehtävää hoitanut on ylivertainen ja tulee valituksi. No, 90 hakemusta tuli, kaikki luettiin, kolme haastateltiin, perustelumuistiot kirjoitettiin, ja olen kyllästymiseen asti saanut vastailla hakijoiden kysymyksiin ja valituksiin. Aikaa on hukkaantunut älyttömästi. Turhauttaa tämä julkishallinnon käytäntö siis täällä valitsijankin puolella.

Vierailija
44/66 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:56"]

Sympatiat ap:lle!

Oma hilpein työhaastattelukokemus oli valtion virastoon. Työpaikka oli julkisesti haussa, kuten julkisella puolella tapaa olla.

Työnantaja haastatteli kymmentä (!) hakijaa. Läsnä olivat hakijan lisäksi yksikön johtaja, lähiesimies ja HR:n edustaja. Missä yksityisessä firmassa kukaan yksikön johtaja olisi noin leppoisassa työssä, että irrottaa työaikaansa kymmenen eri työnhakijan haastateluun? Entä miksi hakijoita ei voitu seuloa edes sen vertaa, että olisi haastateltu vaikka vain kolmea? Hakemuksia oli kuulemma tullut muutamia kymmeniä.

Tulihan se rekrytoinnin päätöskin vihdoin: valituksi oli tullut täysin oikeutetusti henkilö, joka oli hoitanut kyseistä virkaa useiden vuosien ajan määräaikaisena. Miksi häntä ei vain vakinaistettu suoraan? Olisihan tuo paikka ollut "julkisesti" auki, vaikka se olisi ollut vain kyseisen viraston ilmoitustaululla nähtävänä.

Tässä yksi esimerkki työnhaun teatteriesityksestä.

[/quote]

Tuo olisi voinut olla yksi minun käymäni työpaikkahaastattelu, mutta siinä ei ollut HR:n edustajaa paikalla. Tilaisuudessa yksikön johtaja luki hakemustani ääneen ja jorisi tyhjänpäiväisyyksiä kymmenen minuuttia. Minulta kysyttiin ainoastaan, miten suhtaudun muutokseen ja kuinka kehittäisin tehtävääni - siis sitä, mitä juuri hain. Lopuksi esimies sanoi, että heillä on kyllä talossakin hakijoita, jotka ovat määräaikaisina tehneet samanlaista työtä. Haastattelut tehtiin, koska "halusimme nähdä, mikä taso ulkopuolella on". Kiva.

[/quote]

Eli jos olisivat löytäneet todella hyvän hakijan talon ulkopuolelta, tämä olisi palkattu. Mikä ongelma?

Vierailija
45/66 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlainen kokemus, mutta vielä sillä lisäyksellä, että ekan haastiskierroksen jälkeen oli kakkoskierros, jonne pääsi kolme parasta hakijaa. Lopputuloksena valitsivat tehtävää jo valmiiksi hoitavan!
Ai niin, työ oli vielä määräaikainen kahden vuoden pesti.

Kyllä mä mietin, että kun ne 10 henkeä haastatellaan ja aikoja oli joko klo 9 tai 13, niin siinähän oli neljälle ihmiselle VIIKON työ. Toinen viikko varmaan sitten yhdessä mietittiin, ketkä kolme valitaan kakkoskierrokselle. Kolmannella viikolla sitten oli varmaan ne kakkoskierroksen haastattelut ja sitten lopulta tehtiin tarkan työryhmäpohdinnan jälkeen valinta eli valittiin tehtävää hoitanut. Kyllä tuli mieleen, että joillakin ihmisillä ei ole oikeasti töitä ja samalla käytetään turhaan toisten ihmisten aikaa, laitetaan ajelemaan kaukaakin haastatteluun, ottamaan töistä vapaata jne. Naurettavaa.

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:56"]

Oma hilpein työhaastattelukokemus oli valtion virastoon. Työpaikka oli julkisesti haussa, kuten julkisella puolella tapaa olla.

Työnantaja haastatteli kymmentä (!) hakijaa. Läsnä olivat hakijan lisäksi yksikön johtaja, lähiesimies ja HR:n edustaja. Missä yksityisessä firmassa kukaan yksikön johtaja olisi noin leppoisassa työssä, että irrottaa työaikaansa kymmenen eri työnhakijan haastateluun? Entä miksi hakijoita ei voitu seuloa edes sen vertaa, että olisi haastateltu vaikka vain kolmea? Hakemuksia oli kuulemma tullut muutamia kymmeniä.

Tulihan se rekrytoinnin päätöskin vihdoin: valituksi oli tullut täysin oikeutetusti henkilö, joka oli hoitanut kyseistä virkaa useiden vuosien ajan määräaikaisena. Miksi häntä ei vain vakinaistettu suoraan? Olisihan tuo paikka ollut "julkisesti" auki, vaikka se olisi ollut vain kyseisen viraston ilmoitustaululla nähtävänä.

[/quote]

Vierailija
46/66 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:56"]

[/quote]

Ootkohan hakenut samaan virastoon, missä mä olen töissä? Meillä haastattelut hoitaa usein juuri tuolllainen kokoonpano. Valtiolla vakituiset työpaikat on pakko laittaa julkiseen hakuun. Mun mielestä se ei palvele kenenkään etua, jos virkaa on jo hoitanut joku menestyksekkäästi monta vuotta sijaisena, mutta näin on vaan pakko toimia. 

Vierailija
47/66 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta. Olin viime viikolla todella turhassa työhaastattelussa.

En ollut hakenut paikkaa, vaan tietoni oli löydetty sijaispankista jossa lukee hyvin tarkasti koulutukseni, ikäni ja mitä työtä olen tähän asti tehnyt ja haastattelija soitti minulle, voisinko tulla haastatteluun. Sama ihminen ensimmäisenä totesi, että minun koulutukseni ei oikein vastaa tätä työtä ja pärjäänköhän kun olen näin nuori nainen. Lisäksi epäili, haluaisinkohan kuitenkaan tätä työtä, kun minulla ei ole ihan tästä hommasta työkokemusta. Tuli typerä olo, miksi ihmeessä minut piti edes haastatteluun pyytää. En saanut paikkaa, se meni työtä aiemmin tehneelle henkilölle. Kiitos kun haaskasitte aikaani.

Vierailija
48/66 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain kerran toimistotyöhön, kuvauksen mukaan:  puhelimeen vastaamista, postitusta ym. juoksevia asioita. Haastattelussa selvisi, että kyse on puhelinmyynnistä.

Vierailija
49/66 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 17:21"]

Mä hain kerran toimistotyöhön, kuvauksen mukaan:  puhelimeen vastaamista, postitusta ym. juoksevia asioita. Haastattelussa selvisi, että kyse on puhelinmyynnistä.

[/quote]

Mullakin on vastaava kokemus, ja tässä ketjussa on ollut pari aiempaakin mainintaa. Kuinkakohan yleistä tällainen oikeasti onkaan!

Vierailija
50/66 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:22"]

Mistä laskusta AP puhuu?

Mulle ainakin on työantaja tarjoutunut maksamaan työhaastikseen tulosta matkakorvaukset. Luulin et se yleinen käytäntö. Kyse akateemisen tason töistä tekniikan alalla, ihan entry-level töitä eikä mitään pomo / asiantuntija juttuja.

Samoin haastattelut on aina joko tuleva pomo ja HR yhdessä tai erikseen. Mä en ole ikinä kuullut sellaisesta ryhmähaastattelusta että itse haastiksessa ollaan myös ryhmänä. Mitä järkeä tuollaisissa on?

Mulla ryhmähaastikset on ollut silleen et yhteisesti esitellään porukalle firmaa ja tulevaa työtä, ja sit on erikseen käyty vuorollaan juttelemassa HRn ja eri esimiesten kans. Vuoroaan odottaville on kahvitarjoilua.

Mulle on kaikista mun työhaastatteluista jäänyt ihan kiva fiilis. Sanomattakin selvää ilmeisesti että yksityisen puolen firmoista on kyse.

Kaikenlaista touhua sitä työnhakuun joillain kuuluu, huh huh

[/quote]

Ei minunkaan mies ole joutunut mihinkään ihme touhuihin mukaan, hän on konetekniikan insinööri. Aina on ollut asiallista ja tosiaan kahvitarjoilu jos hakijoita enemmän ja aina haastateltu kerralla vain yhtä. Enkä minäkään ole mihinkään kummallisiin tilanteisiin joutunut silloin kun hain ihan perustöitä kuten turvatarkastajan pestiä tai keittiöapulaisen paikkaa - aina sain paikan. Mutta nyt on meno muuttunut, ja varsinkin naisvaltaisilla aloilla vähän korkeampaa koulutusta vaativissa paikoissa on tällaista :( 

En enää yhtään odota sitä, että valmistun aikuisiällä työhön, jota yleensä tehdään valtiolle. 

Vierailija
51/66 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo, itse sain s-postiviestin, jossa ilmoitettiin, että valittiinpa toinen, joka voi jatkaa paikassa muissa tehtävissä nykyisen pestin jälkeen. Ehkä minäkin olisin voinut, jos olisin tiennyt siitä mahdollisuudesta. Tympäisee nuo "haetaan julkisesti, vaikka työ annetaan Riikalle"-ilmoitukset.

Vierailija
52/66 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä erittäin mielenkiintonen valintaperuste. Muutenki tommonen ryhmähaastattelu voi olla todella huono haastattelumuoto. Ehkä ihan hyvä vaan, ettet päässyt, vaikka palkkahan on aina kiva asia.

Vierailija
53/66 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla turhin oli Management Events.

Vierailija
54/66 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran oli varma, että valinta kohdistuu siihen, jolla on se sairas sukulainen. Niin miksi ihmeessä tuollainen teatteri? Kaikki ne palikkatestit ja muut?

Vierailija
55/66 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 08:36"]

Julkisella lainsäädäntö määrittä, että julkinen haku tehtävä.

[/quote]

Linkkaatko sen lainkohdan, joka mukaan työnhakijoita pitää myös haastatella turhaan? Mikäli määräaikainen henkilö halutaan vakinaistaa, voi siinä käyttää julkisellakin puolella järkeä.

Olen ollut myös julkisella puolella töissä. Kun määräaikaisuuteni vakinaistettiin, laittoi esimies paikan hakuun kunnan ilmoitustaululle. Tuli kyllä jokunen hakija siitä huolimatta oli, mutta ilmeisimmin olin antanut työssäoloaikanani jo jonkinlaisia näyttöjä osaamisestani. 

Vierailija
56/66 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs keski-ikäinen miespuolinen rekrytoija kutsui minut haastatteluun, hakemuksen perusteella, ja ähkäili sitten, että eikös tällainen toimistotyö ole vähän liian vaatimatonta sinulle kun olet akateeminen ja taidat olla ylikoulutettu tällaiseen.

Hakemuksesta ilmeni tietenkin myös koulutustasoni. Ajatteliko hän, että pyydetään nyt kuitenkin haastatteluun, jos se vaikka muuttuisi vähemmän koulutetuksi haastattelemalla? Täysin aikani tuhlaamista. Työkokemuksellani olisin kyllä ne hommat hoitanut.

Vierailija
57/66 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2012...olin haastattelussa kyseiseen firmaan haastattelun teki tyrkky hr manageri naikkonen jonka oletin päässeen asemaansa joillakin muilla avuilla... Minut valittiin tulevana kesänä firma järjesti juhlat billnäsissä jossa tämä naikkonen oli juontamassa tapahtumaa tuli ehdottelemaan juhlien aikana että mentäisiin kaksistaan vetämään nopeat sessiot ja samalla voitaisiin jutella minun urakehityksestäni firmassa kieltäydyin... Mutta muutamat muut kävivät hänen kanssaan vetämässä pika panot

Vierailija
58/66 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on lähtökohtaisesti huonompi juttu kompetentille hakijalle jos joutuu työhaastattelun kautta menemään. Siinä nichessä missä minä toimin on homma astetta terveemmällä pohjalla, eli ei mitään haistatteluja vaan enemmänkin niin että kysytään minulta "koska voisit aloittaa?" On ihan yleisesti tunnettu tosiasia että työhaastattelijat ovat pelkkiä pellejä, joiden paikka ei ensinnäkään ole työpaikalla, vaan jossain ihan muualla.

Huomaa että sinulla ei ole kokemusta työhaastattelujen kautta töihin pääsemisestä.

Vierailija
59/66 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2012...olin haastattelussa kyseiseen firmaan haastattelun teki tyrkky hr manageri naikkonen jonka oletin päässeen asemaansa joillakin muilla avuilla... Minut valittiin tulevana kesänä firma järjesti juhlat billnäsissä jossa tämä naikkonen oli juontamassa tapahtumaa tuli ehdottelemaan juhlien aikana että mentäisiin kaksistaan vetämään nopeat sessiot ja samalla voitaisiin jutella minun urakehityksestäni firmassa kieltäydyin... Mutta muutamat muut kävivät hänen kanssaan vetämässä pika panot

Miksi kaivoit esille tämän vanhan keskustelun? Luulenpa, että sinulla ei ole muuta kerrottavaa kuin huono satu.

Vierailija
60/66 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tämän päälystön henkilön ei ole enää firmassa lähti toiseen firmaan 2015-2016 722

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme