Kuulun (vielä) kirkkoon vaikka en ole uskossa.
Tämä tuli mieleeni tuosta " Ensin naimisiin, sitten lapset" ketjusta ja ajattelin laittaa ihan oman aloituksen ettei huku pitkään ketjuun.
Elikkä; muutamat ihmettelivät miksi jotkut kuuluvat kirkkoon vaikka eivät ole uskovaisia.
Meillä tämä ainakin on ihan tietoinen valinta joka on tarkkaan mietitty. Olimme pari vuotta sitten jo eroamassa kirkosta, mutta päätimme jatkaa vielä muutaman vuoden, että saamme kaikki lapset tehtyä.
Meillä syinä oli juuri lasten asema. Toki lapsi voisi liittyä myöhemminkin kirkkoon, mutta meistä tämä hoituu parhaiten ja helpoiten näin.
Vaikka emme ole itse uskossa, tahdomme silti opettaa lapselle uskonasioita, koska ne luovat lapsille joissakin asioissa turvallisuuden tunnetta. (vrt. kuoleman jälkeinen elämä jne.)
Kun lapset kastetaan pienenä, heillä on mahdollisuus päästä seurakunnan kerhoon kuulemaan uskonjutuista ja vanhempina he voivat halutessaan mennä rippileirille.
He saavat koulussa valita itse opiskelevatko uskontoa vai elämänkatsomustietoa.
Ja sitten aikanaa, kun he ovat nähneet monia eri puolia uskonnoista, he voivat valita omansa.
En keksi mitään huonoja puolia siitä (paitsi ylimääräiset maksut), että olemme edelleen kirkon jäseniä, vaikka emme uskokaan Jumalaan. Olen pahoillani, mikäli meidän tapamme loukkaa oikeita kristittyjä, mutta näin me koemme parhaaksi menetellä meidän perheemme kohdalla.
Siitä olen samaa mieltä, että on suorastaan hullua ja petollista mennä naimisiin kirkossa, jos ei ole uskossa. Kuka tahtoo vannoa uskollisuutta ja ikuista rakkautta jonkun sellaisen edessä (=Jumala) johon ei edes usko?!?
Kommentit (8)
ihmeessä opettaa lapsille uskonasioita jos ei itse usko? Siis sen ymmärrän että kerrotaan erilaisista uskonnoista ja uskoista, mutta että lasten pitäisi kuulua kirkkoon tämän takia, omituista.
Se tietenkin tuntuu sopimattomalta, että he haluavat kirkkohäät, vaikka niillä ei heille varsinaista uskonnollista merkitystä olisi.
Mutta muuten olen vain tyytyväinen, kun on ihmisiä, jotka haluavat maksaa veroja kirkon kaltaiselle yleishyödyllisellekin (diakonia ym. hyödyttää koko yhteiskuntaa) laitokselle, vaikka eivät kirkon oppeihin usko.
Pieni asia, mutta silti. Jumala ei jumala.
Ja sitä paitsi näissähän puhutaan tuosta yhdestä tietystä Jumalasta eli myös kielioppisääntöjen mukaan tulee kirjoittaa isolla.
Toisekseen, kunnioitattehan sitten myös saatananpalvojia ja kirjoitatte Saatanan isolla?
Ihme pokkurointia. Ap on selkeästi uskis, vaikkei kehtaa sitä myöntää.
ei voi mennä elämänkatsomustiedon tunneille vaan hän joutuu uskonnon tunneille jos kuuluu kirkkoon. Luepa nämä elämänkatsomustiedon tavoitteet, jos haluat lapsesi oppivan nämä asiat, älä liitä häntä kirkon jäseneksi
Kuvaus hyvästä osaamisesta 5. luokan päättyessä
Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu
* kykenee arvioimaan erilaisten tilanteiden moraalisia vaatimuksia ja teon moraalista oikeutusta
* ymmärtää tekevänsä väärin toimiessaan vastoin omaksumiaan periaatteita
* kykenee tutkimaan moraalisia ongelmia yhdessä muiden kanssa ja hyväksyy erilaisten toimintalähtökohtien olemassaolon
* ymmärtää, että konflikteihin on löydettävissä väkivallattomia ratkaisuja.
Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti
* tunnistaa katsomuksellisia kysymyksiä
* osaa käyttää oppiaineen keskeisiä käsitteitä (elämänkatsomus, kulttuuri, vähemmistö)
* rohkenee esittää omia näkemyksiään ja ymmärtää, että näkemyksiä tulee perustella
* pystyy hahmottamaan katsomusvapauden merkityksen omassa elämässään
* osaa hahmottaa suomalaisuuden osana maailman kulttuurista monimuotoisuutta.
Yhteisö ja ihmisoikeudet
* tuntee ihmisoikeuksien, suvaitsevaisuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteita
* ymmärtää yhteisten sääntöjen merkityksen
* ymmärtää yksilöllisen vastuullisuuden ja sen, että yksilö kuuluu erilaisiin yhteisöihin.
Ihminen ja maailma
* tuntee erilaisia maailmaa ja ihmisen paikkaa koskevia selityksiä
* ymmärtää luonnon ja ympäristön tärkeyden ihmiselle
* osaa toimia luontoa kunnioittaen ja on omaksunut kestävän kehityksen periaatteita.
Huippua, kun täällä maallikot esiintyy kielenhuollon asiantuntijoina. :)
Ensinnäkin, tuosta Jumalan nimen kirjoittamisesta. Vaikka en ole uskossa, minulla ei ole mitään syytä halveksua kristittyjä tai muitakaan uskontoja. Kirjoitan kaikkien jumalien nimet isolla, oli kyse sitten Jumalasta, Allahista tai vaikka Krishnasta ja haluan tällä osoittaa kunnioitusta erilaisia ihmisiä ja uskontoja kohtaan.
Ilmeisesti eri paikoissa on erilaisia käytäntöjä. Täällä meilläpäin nämä uskonto-asiat menevät juuri noin kuin kirjoitin, eli seurakunnan kerhoon ei pääse muut kuin seurakuntaan kuuluvat. (Ehkä liian suuren kysynnän takia..?) Koulussa uskovaiset voivat valita kumpaa opiskelevat, uskontoa vai elämänkatsomustietoa. (Minä itse opiskelin elämänkatsomusta. Saattaa olla että uskonnottomatkin saavat silti valita uskonnon opiskelun, tästä en tiedä.) Rippileirille pääsee automaattisesti kaikki seurakuntaan kuuluvat nuoret sinä vuonna kun täyttävät 15v. Jos ei kuulu seurakuntaan, niin minun käsittääkseni joutuu käymään ensin jossain keskusteluissa tms. (Tästäkään minulla ei ole kokemusta koska olen itse seurakunnan jäsen.)
Me olemme siis sitä mieltä, että helpoimmalla pääsee kun kastetaan seurakunnan jäseneksi heti pienenä ja lisäksi on enemmän vaihtoehtoja tarjolla. Isompana lapset saavat toki erota kirkosta jos niin tahtovat.
Mukava kuulla etteivät kaikki uskovaiset tuomitse meitä toimintamme takia! :)
Vierailija:
Ilman kastetta nuo kaikki ovat mahdollisia. Tietysti, jos käy rippikoulun, niin silloin tulee viimeistään liittyä kirkkoon ja kastetaan, jos se on tekemättä. Niin ja teidän lapset ei käsittääkseni pääse valitsemaan uskonnontuntien ja et:n väliltä. Kirkkoon kuuluvat menevät automaattisesti uskontotunneille. Näin ainakin vielä 10 vuotta takaperin.
*Sen toisen ketjun 10 taas piinaamassa..-)*