Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette ostaneet kalliin asunnon! Kertokaa.

Vierailija
31.01.2006 |

Ollaan hyvätuloisia ja kohtalaisen varakkaista perheistäkin, mutta silti tällä hintatasolla asutaan rivarikolmiota. Meillä tuskin on alle viisikymppisenä varaa vähän parempaan omakotitaloon, kun katsoo tuota hintatasoa. Kuitenkin joka viikko joku nuorikin perhe ostaa noita taloja/asuntoja, joiden hinta on 300-350 tEuroa ja päällekin. miten te teette sen? Mistä saatte rahat siihen?



En usko, että kaikilla on mamma&pappa maksamassa puolta asunnon hinnasta.



Tämä ei ole ilkeilyä vaan ihan uteliaisuutta.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laina 300.000e,



korko 4%:

30v. laina, lyhennys 1.432e/kk, korot yhteensä 215.609e

60v. laina, lyhennys 1.100e/kk, korot yhteensä 492.150e



korko 6%:

30v. laina, lyhennys 1.799e/kk, korot yhteensä 347.514e

60v. laina, lyhennys 1.543e/kk, korot yhteensä 810.620e (!)

Vierailija
22/33 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia säästöjä oli noin 60 000 euroa, takauksia ei tarvittu. Tulomme ovat kohtuullisen hyvät n. 6 000 euroa bruttona.



Laina-aika meillä on 23 vuotta, olemme alle kolmekymppisiä. Laina on maksettu pois ennen 50-vuotispäiviämme.

Lyhennämme kuukaudessa n. 850 euroa, eikä täällä pääkaupunkiseudulla 5-henkinen perhe voisi käytännössä asua halvemmalla, oli se sitten vuokra- tai jokin asoasunto.



Lainaa on toki paljon, mutta meistä tämä ratkaisu on silti taloudellisesti kannattavin. Lyhennämme omaamme samalla summalla kuin ystävämme asuessaan yli puolet pienemmässä asunnossa vuokralla. Jos jäämme jostain syystä työttömiksi, ansiosidonnainen työttömyyskorvaus on 60% palkasta. Lisäksi meillä on kattavat lainaturvat niin työttömyyden, sairauden kuin kuoleman varalle.



Sitä paitsi uskoisin, että talomme arvo on ainakin tällä hetkellä enemmän kuin velkasummamme. (176/205m2, n. 45 km Helsingistä, rakennettu v. 2005)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähes sama tilanne! Lainaa 170 000, bruttotulot 6000 euroa. Talo noin 50 km Helsingistä. Ollaan aika lähellä kolmikymppisiä, kaksi lasta perheessä ja talon koko noin 200 neliötä.



Lainaa on jäljellä 15 vuotta, kk-erä tällä hetkellä jotain 1300 euron luokkaa, 100 000e on otettu kiinteällä 3.75%:n korolla 15 vuodeksi. korkojen nousu ei siis koske kuin tuota 70 000 e:n osuutta.



Talo on itse rakennettu ja oli jotain säästöjä pohjalla sekä voittoa edellisen asunnon myynnistä.



Palkat tulee kyllä nousemaan, molemmilla on DI:n koulutus ja töitä näyttäisi riittävän. Inflaatio syö osan lainasummasta ja koroista voi osan vähentää verotuksessa. En siis menetä yöuniani ison lainan takia.

Vierailija
24/33 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on itse rakennettu talo, ja olemme molemmat DI-tutkinnon suorittaneita. Mieheni on rakennusinssi ja minä tuotantotalouden puolelta.



Voinko kysyä missäpäin suunnilleen asutte?



T:28

Vierailija
25/33 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin: ikää 35 ja 36v. Bruttotulot/kk yht. 16t. Lainaa puolimilliä ja talon arvo n. 1 milj. Lainaa on rutkasti, mutta pärjätään, koska kummallakin hyvät duunit.

Vierailija
26/33 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni ottaa ihan huikean lainan hirvittävän pitkällä maksuajalla. Todella, siis TODELLA, harvalla se talo on maksettu tai sitä pystyy maksamaan muuta kuin kamalalla lainalla ja korolla.



Me ostimme ihanan, ison talon 157.000 eurolla Tampereelta ja koemme olevamme todella onnekkaita. Täälläkin maksaa talot aivan järkyttävän paljon, joten meillä kävi tuuri. Monet meidän tuntemat haaveilevat juuri noista 250.000-350.000 euroa maksavaista taloista ja harkitsevat, että ottavat lainaa KOKO SUMMAN. Äly hoi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/33 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa pääomaa olisi tällä hetkellä (siis säästöt + lainaa maksettu) ehkä 60 000 euroa. Ei mitään mahdollisuuksia mihinkään 350 000 Euron tönöön. Ja tuohon hintaa ei ole vielä todellakaan mitään ökyasumista. Jos saisi kaupungilta vuokratontin, niin siihen voisi sen talon saada, mutta tontin saaminenkin on todella epätodennäköistä. Toki haetaan vuosittan, mutta silti. Valmiina ei todellakaan ole varaa vielä ikuisuuksiin, vaikka ei olla edes arkoja lainanottajia. Voitaisiin kyllä ottaa 150 000 Euroa tai lähemmäs 200 000 Euroakin, mutta ei missään tapauksessa 300 000 Euroa!

Miten saitte 157 000 Eurolla ihanan talon? vai pääsittekö kaupoille silloin, kun asunnot oli vielä paljon halvempia?

Vierailija:


moni ottaa ihan huikean lainan hirvittävän pitkällä maksuajalla. Todella, siis TODELLA, harvalla se talo on maksettu tai sitä pystyy maksamaan muuta kuin kamalalla lainalla ja korolla.

Me ostimme ihanan, ison talon 157.000 eurolla Tampereelta ja koemme olevamme todella onnekkaita. Täälläkin maksaa talot aivan järkyttävän paljon, joten meillä kävi tuuri. Monet meidän tuntemat haaveilevat juuri noista 250.000-350.000 euroa maksavaista taloista ja harkitsevat, että ottavat lainaa KOKO SUMMAN. Äly hoi!

Vierailija
28/33 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asustellaan täällä Helsingin itäpuolella..



t. 29

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään ongelma ostaa 430 000 euron omakotitaloa, kun vanhasta asunnosta sai 310 000 euroa ja lisäksi oli kertynyt säästöjä päälle. Ja toi vanha asunto maksoi aikoinaan 230 000 €.

 

Sitten onkin ihan eri tilanne, jos on on tuhlannut rahansa vuokriin.

Vierailija
30/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei meiltä onnistuisi, mutta teimme talon 20 vuotta sitten, joka maksoi 350 000€. Onnistui silloin koska

- minulla ja puolisolla oli varma työ 

- netto molemmilla n. 2200€  eli 4400€. Oli silloin ok palkka

- molemmat oli ollut työelämässä 5-10 vuotta

- ei lapsia

- asuimme pienessä omistusasunnossa 6 vuotta ja se oli lähes maksettu siinä vaiheessa kun se myytiin

- säästimme rahaa

- ei matkusteltu

- luovuttiin toisesta autosta

- kahden aikuisen kulut on pienet

- ei käyty ravintoloissa

Taloon tarvittiin lainaa 175 000€,  75 000 tuli asunnosta ja 100 000€ siis säästettiin seitsemässä vuodessa eli 600€ per nuppi per kk. Kerran vuodessa tuli bonukset palkan lisäksi.

Ja miksi ei onnistuisi nyt: perheellisenä meillä on paljon rahareikiä ja kaikki on kallista. Talo maksetttiin 15 vuodessa. 

Olen kuullut muitakin asunnonostotarinoita: isovanhemmat auttoi rahallisesti, perintö, isovanhemmat auttaa lasten harrastuksissa rahallisesti, maksaa lomamatkoja ja talokin hankittiin ajatuksella, että siitä luovutaan kun lapset muuttaa pois, varakkaampi puoliso omistaaa isomman osuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin lainarahalla Helsingin Kruununhaasta ison asunnon 2002. Möin pahimmassa kuplassa pois 2018, otin lopputilin ja muutin Pirkanmaalle maaseudulle. Jäin voitolle tuossa asuntokaupassa yli 350 tonnia. Nyt tuollainen ei ole enää mahdollista. Suomen taloudessa ei tule enää sellaista hissiä, joka mahdollistaisi satojen tonnien voiton yhden asunnon kaupassa. Jos nyt saa 70 prosenttia ostohinnasta, sitäkin voi pitää jo melkoisena "voittona".

 

M56

Vierailija
32/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulehan sie peräkylän peipponen. Et sinä pysty ostamaan yhtään mitään kun olet jälkeenjäänyt äipän elätti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/33 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään ongelma ostaa 430 000 euron omakotitaloa, kun vanhasta asunnosta sai 310 000 euroa ja lisäksi oli kertynyt säästöjä päälle. Ja toi vanha asunto maksoi aikoinaan 230 000 €.

 

Sitten onkin ihan eri tilanne, jos on on tuhlannut rahansa vuokriin.

Millä ihmeen keinolla kaivoit esiin yli 20 vuotta vanhan keskustelun?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme