Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä jolta kysytään papereita alkoholia/tupakkaa ostaessasi

Vierailija
06.05.2014 |

Minkä ikäinen olet?

Loukkaako/hymyilyttääkö papereiden kysyminen?

Itse olen 27 ja ajattelen (toivon) olevani nuorekas :)

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 17:54"]

Meiltä molemmilta kysyttiin eilen kun mies osti YHTÄ saunaolutta, lapsikin oli mukana. Mies 30v ja minä 24v. Ei saatu olutta kun minulla ei ollut lompakko mukana... ei hymyilyttänyt

[/quote]

Meillä kävi parempi tuuri. Olimme ostamassa kuohareita häitämme varten Kassalla samainen myyjä kysyi paperit minulta (minä maksoin mutta varmaan olisi kysynyt muutenkin). Emme tosin "mainostaneet" että kyse olisi häistämme vaan että kaipaamme hyvää juotavaa jne.  Minä olin 31v. ja mies 37v. ja meillä oli kuopus (vauva) mukana. Onneksi oli henkkarit mukana.

Itse olen ollut töissä baarissa ja meillä oli tiukka ohjeistus siitä, että vähäänkään kun epäilet alaikäiseksi, kysy paperit. Minäpä kysyin ja kyseessä oli sinä päivänä 32 täyttävä nainen. Minä nolona ja nainen seurueineen vaan naureskeli :D Okei, ei verrattavissa kaupassa asiointiin (tosin käsittääkseni tuo kolmenkympin ohjeistus ei päde Alkoon?) mutta niin se ulkonäkö vaan hämää. Jotkut oikeasti näyttävät vanhemmilta kuin oikeasti ovat ja tietenkin päinvastoin.

Minua ei häiritse vaikka papereita kysytäänkin. Ei ole suuri vaiva näyttää niitä henkkareita. Ainakin saadaan ne alaikäiset käräytettyä.

Vierailija
82/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

31. En osaa suhtautua millään lailla, koska oon tottunu siihen et paperit on kysytty aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt loukkantuko jos ei kysytä, ei kaikki oo niin tarkkoja sen ikäsäännön kanssa. Riippuu kauppaketjusta ja myyjästä aika paljon. En ite kysyny kaikilta jotka näytti alle 30v, katoin vaan että on varmasti yli 18.

Vierailija
84/114 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein kysytään eikä se mitenkään loukkaa, ellei myyjä yritä korjata tilannetta itselleen esimerkiksi tuhahtamalla pilkallisesti. Oon 33 ja nykysäännöillä kysytään varmasti vielä kymmenen vuotta ellen jotenkin yhtäkkiä vanhene ulkoisesti.

Vierailija
85/114 |
14.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v ja tuttuja lähikauppoja lukuunottamatta joka paikassa kysytään henkkarit. Kysyttiin jo ennen kun tuli se ohjeistus että kaikilta alle 30v näköisiltä pitäisi kysyä. Ehkä paras oli kun myyjällä pyöristy silmät päässä kun katseli vuoroin minua ja henkkaria, sitten tokaisi isoon ääneen että anteeks, sä ootkin näin vanha!

Vierailija
86/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 34v. ja tiedän näyttäväni nuoremmalta (ei ole mitään itsekehua, vaan fakta). Suhtaudun papereiden kysymiseen neutraalisti. Silloin ei kysytä, kun lapset on mukana, yksin joo.

Vierailija
87/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hymyilyttää tässä iässä jo. Olen 38v ja omatkin lapset saa jo alkoholia ostaa.

Vierailija
88/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 18 joten ei ihmekään :-D odotan vaan ylikaiken sitä kun ei enää kysytä papereita

Vierailija
89/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-vuotias ja aina poikkeuksetta kysytään paperit, jos ei ole tuttu työntekijä esim. keikkapaikoissa, joissa käyn usein. Uskoisin tämän johtuvan siitä, että olen etnisesti Japanilainen, joten työntekijät eivät oikein osaa arvioida ikääni oikein ulkonäön perusteella. Japanissa tai Kiinassa minut kyllä tunnistetaan asianmukaisen ikälopuksi. 

Tuo kyllä häiritsee hieman käytännön syistä, koska joudun pitämään passia mukana baarissa ja kaupassa käydessä. Japanilainen ajokorttini nimittäin ei ole muutamaan kertaan kelvannut tarkastajille. En ole vaivautunut hankkimaan Suomalaista ajokorttia, koska sen takia pitäisi luovuttaa nykyinen kortti poiisille säilytykseen pois ja Suomalainen ajokortti taas ei käy Japanissa, jossa huomattavasti enemmän käytän autoa vanhempien luona lomaillessa.

Vierailija
90/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa vaikka kysytään, olen nuoren näköinen, lyhyt ja minulla on akne. Ymmärrän kyllä miksi kysytään. Mutta energiajuomaa ostaessa kun kysytään niin loukkaa kyllä :( ikää 22v

Vierailija
91/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:05"]

Multa EI kysytä ja olen 19! Niin järkyttävää. 18-vuotiaana s-marketissa ostin siiderin ja minulta ei silloinkaan kysytty! Laitoin netissä palautetta, heidänhän kuuluu kysyä alle 30v näyttävältä! Ja näytän ikäiseltäni.

[/quote]

Jos kerran missään ei ikinä kysytä, niin olisiko mahdollista, että et näyttäisi ikäiseltäsi..? :(

Vierailija
92/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 20:25"]

35-vuotias ja aina poikkeuksetta kysytään paperit, jos ei ole tuttu työntekijä esim. keikkapaikoissa, joissa käyn usein. Uskoisin tämän johtuvan siitä, että olen etnisesti Japanilainen, joten työntekijät eivät oikein osaa arvioida ikääni oikein ulkonäön perusteella. Japanissa tai Kiinassa minut kyllä tunnistetaan asianmukaisen ikälopuksi. 

Tuo kyllä häiritsee hieman käytännön syistä, koska joudun pitämään passia mukana baarissa ja kaupassa käydessä. Japanilainen ajokorttini nimittäin ei ole muutamaan kertaan kelvannut tarkastajille. En ole vaivautunut hankkimaan Suomalaista ajokorttia, koska sen takia pitäisi luovuttaa nykyinen kortti poiisille säilytykseen pois ja Suomalainen ajokortti taas ei käy Japanissa, jossa huomattavasti enemmän käytän autoa vanhempien luona lomaillessa.

[/quote]No ehkä sitten kannattais hommata henkilökortti.

Vierailija
93/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 15:57"]Minkä ikäinen olet?

Loukkaako/hymyilyttääkö papereiden kysyminen?

Itse olen 27 ja ajattelen (toivon) olevani nuorekas :)

[/quote]Olen 29 ja nehän saa kysyä kaikilta alle 30v näköisiltä paperit. En siis ota VIELÄ kohteliaisuutena.

Vierailija
94/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:37"]

Olen myyjänä kaupassa ja kysyn aika ahkerasti ihmisiltä henkkareita (ja suurin osa on alle 30v sakkia). Totta kai niitä virhearviointeja sattuu, kerrankin kysyin yhdeltä naiselta joka näytti kolmekymppiseltä mutta olikin vasta täyttänyt 18.. :D 

[/quote]

Minä kysyin myös kerran yhdeltä noin 30-vuotiaan näköiseltä (oli siinä ja siinä etten jättänyt kysymättä) ja hän oli oikeasti vasta jotain 20. Mutta onneksi tämä on harvinaisempaa näin päin.

Vierailija
95/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa EI kysytä ja olen 19! Niin järkyttävää. 18-vuotiaana s-marketissa ostin siiderin ja minulta ei silloinkaan kysytty! Laitoin netissä palautetta, heidänhän kuuluu kysyä alle 30v näyttävältä! Ja näytän ikäiseltäni.

Vierailija
96/114 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin käydä ostamassa K-marketista alkoholitonta siideriä mutsille ja kysyttiin papereita... Eipä tietenkään ollut sitten mukana.. (19)

Vierailija
97/114 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 v otan kohteliaisuutena kun toi kolmenkympin kriisi vaivaa.

Viime jouluna ulkomailla yks pappa luuli mua 13 vuotiaaksi :D purskahdin nauruun kun puhutteli vielä kuin lasta.

Vierailija
98/114 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

37. Hymyilyttää, yleensä kysytään kun olen pipo päässä ja reppu selässä.

Vierailija
99/114 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein kysytään eikä se mitenkään loukkaa, ellei myyjä yritä korjata tilannetta itselleen esimerkiksi tuhahtamalla pilkallisesti. Oon 33 ja nykysäännöillä kysytään varmasti vielä kymmenen vuotta ellen jotenkin yhtäkkiä vanhene ulkoisesti.

Sait tuon kommentin kuulostamaan siltä, että mä näytän vanhalta. Multa ei oo kysytty kertaakaan tän uudistuksen jälkeen. Olis ilahduttanut, jos ois ees joskus kysytty. Kuljen nimenomaan reppu selässä, pipo päässä ja vähäisessä meikissä. Näytän siis ilmeisesti ehdottomasti päälle kolmekymppiseltä, olin pukeutunut miten tahansa. Olen 36.

Vierailija
100/114 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22v ja minulta ei kysytty papereita Alkossa. Näytänköhän siis ihan oikeasti yli 30-vuotiaalta? Tuo pilasi päiväni :(