Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä jolta kysytään papereita alkoholia/tupakkaa ostaessasi

Vierailija
06.05.2014 |

Minkä ikäinen olet?

Loukkaako/hymyilyttääkö papereiden kysyminen?

Itse olen 27 ja ajattelen (toivon) olevani nuorekas :)

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myyjänä kaupassa ja kysyn aika ahkerasti ihmisiltä henkkareita (ja suurin osa on alle 30v sakkia). Totta kai niitä virhearviointeja sattuu, kerrankin kysyin yhdeltä naiselta joka näytti kolmekymppiseltä mutta olikin vasta täyttänyt 18.. :D 

Vierailija
42/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pian 36v ja kyllä hämmästyin kun paperit kysyttiin isomman kaupan kassalla :)

Olin ilman meikkiä liikkeellä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 29 ja joka kerta kysytään paperit. Kyllä se ärsyttää jo. Ihan älytön systeemi muutenkin että kaikilta alle kolmekymppisen näköisiltä pitää kysyä henkkarit kun kuitenkin se ikäraja on 18! Ketä tai mitä tuo yleensä hyödyttää. Tuo henkkareiden esittely tämän ikäisenä tuntuu lähinnä holhoamiselta.

Vierailija
44/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 12:44"]Olen 29 ja joka kerta kysytään paperit. Kyllä se ärsyttää jo. Ihan älytön systeemi muutenkin että kaikilta alle kolmekymppisen näköisiltä pitää kysyä henkkarit kun kuitenkin se ikäraja on 18! Ketä tai mitä tuo yleensä hyödyttää. Tuo henkkareiden esittely tämän ikäisenä tuntuu lähinnä holhoamiselta.

[/quote]

Ymmärtäisit asian jos olisit kassalla töissä. Helpompaa kysyä paperit kaikilta nuoren näköisiltä kuin alkaa miettimään, että onkohan toi nyt 17 vai 25-vuotias, kysynkö paperit? Silloin ne helposti jäävät kysymättä 15-17 vuotiailta jotka näyttävät ikäistään vanhemmilta. Ennen alaikäiset yrittivät jatkuvasti ostaa kaljaa ja tupakkaa, koska se onnistui niin usein. Nykyään erittäin harvinaista että joku yrittäisi.

Vierailija
45/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on 20 ja häneltä ei ole kuulema kertaakaan kysytty papereita alkoholia ostaessa. On käynyt 18 vuotiaana ostamassa väkeviäkin alkosta. Ei hän mielestäni ole ikäistään vanhemman näköinen., mutta on  äärettömän itsevarma ja aikuisen oloinen.

Vierailija
46/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, ei haittaa tai hymyilytä, en niin vanha kuitenkaan ole.

Vierailija
47/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään olen niin ryytynyt ja väsyneen näköinen, että harvemmin enää kysytään. Olen valvonut "vasta" yli vuoden.

Tosin kerran minulla oli vaaleanpunaista päällä ja silloin kysyttiin paperit. Olin iloinen ja otettu. :)

Vierailija
48/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21v ja kaivan paperit aina vaikka ostaisin vain yhden kaljan. Helpottaa kassan toimintaa koska todellakin näytän alle 30v :)

Vierailija
49/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 23:29"]

47v setä tässä. Oletan että 20v typy haluaa vain henkilötietoni ja stalkkaa minua fb;ssä. Toki olenhan minä nuorekas uusissa lenkkitossuissa ja nahkatakissa, mutta kyllä minä näytän vähintään 29 vuotiaalta.

Herra 47

[/quote]Anna käyntikortti, niin minäkin teen

Herra 43

Vierailija
50/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 18-vuotias ja toki joskus kysytään papereita, mutta eniten olen yllättynyt kun EI kysytä. On tapahtunut muutaman kerrankin itseasiassa... Siinä sitä sitten ihmettelen, minkä ikäiseltä näytän. 

Toisaalta, kun olin baarissa työssäharjoittelemassa, kysyin yli 30-vuotiaalta paperit (vilkaisin vain nopeasti kasvoja), nolotti, mutta asiakasta se ei tuntunut haittaavan lainkaan :)

Vierailija
51/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30, ja lähinnä naurattaa kun papereita kysytään. Alkosta en ole koskaan selvinnyt ilman henkkareita.

Vierailija
52/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään aina kysytä, mutta silloin tällöin. Olen 41. En ota sitä oikein mitenkään, sillä siinä kassan yläpuolella on sellainen kampanjajuliste jossa pyydetään arvaamaan minkä ikäinen kuvassa oleva mimmi on, ja täytyypä sanoa että ei mitään käryä. Minusta on todella vaikeaa arvata ihmisten ikää, ja ymmärrän jos se on vaikeaa myös kassamyyjälle.

Silloin kyllä sapetti kun minulla ei ollut papereita mukana ja jäi siiderit saamatta. Myyjä myönsi että on kyllä täysin mahdotonta että olisin alle 18, mutta piti kiinni siitä että jos hän pystyy kuvittelemaan että voisin olla alle 30 niin hän ei myy. Se tuntui jo vähän pelleilyltä.

Vierailija
53/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simaa joka sisältää alkoholia myydään tietyissä ketjuissa vain täysikäisille. Kassakone ilmoittaa myyjälle että kysy henkkarit, se ei ole mikään kassaneidin oma päähänpisto.

Itse olen joskus kaupan kassalla, ja kysyn henkkarit varulta noin 35-vuotiailta. Ei ole koskaan kukaan loukkaanunut. Jos myy alaikäiselle niin siitä tulee pahat sanktiot, esim. koko kauppa voi menettää kassan virheen vuoksi myyntiluvan. Jokainen kassa allekirjoittaa tarkat sopimukset siitä että vannoutuu kysymään papereita.

Näitä myös seurataan tarkasti, mystery shoppaajat  ja toimittajat tekevät pistokokeita. Vaikka tuntisit jonkun 29-vuotiaan ja tietäisit iän, silti on pakko kysyä ikä jottei muut asiakkaat näe että toimitaan väärin.

On muuten hankalaa tuo iän arvioiminen. Tehkääpä itse se testi netissä.

Kerran tuli eräs ulkomaalainen nainen ostamaan tupakkaa. Arvioin hänen iäkseen yli 40-v. Ja olen 10 vuotta noita henkkareita jo tutkinut niin että kokemusta on ja aika usein arvioinkin iän oikein. Mutta nyt menikin pieleen. Näin ikkunasta kun tämä "nainen" liittyi ylä-asteikäisten tyttöjen joukkoon.

Vierailija
54/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän arvioiminen on joskus tosi vaikeaa, ja siinä kassalla pitää tehdä päätös papereiden kysymisestä parissa sekunnissa. Muutenkin todella epämukava tilanne tuijottaa asiakasta etsien ryppyjä ja kaljuuntumisen merkkejä. Ihmiset jotenkin kuvittelevat, että on olemassa joku mystinen kuva 30-vuotiaasta johon ihmisten naamoja voi verrata. Olisipa se niin helppoa. Niille jotka eivät ymmärrä suosittelen että kokeilevat itse ikäarvailua. Jo se, että Valviran tarkastaja saattaa olla jonossa seuraavana toimii mukavana pelokkeena myyjille.

Parasta on kun on vaikka kaksi naista joista toinen näyttää esim. 25v ja toinen yli 30v. Siinä sitten päätät että kysytkö kummaltakin vai vain toiselta. Jos et, vanhemman näköinen loukkaantuu. Jos taas kysyt niin päivitellään kovaan ääneen miten nyt minulta kysytään. Parhaassa tapauksessa ei ole henkkareita mukana ja siitä vasta riemu repeää. Toinen asia on lapset tai raskaanaolo. Ohjeistuksen mukaan ne eivät saa vaikuttaa papereiden kysymiseen, vaikka sitä kuinka asiakkaat ihmettelevät.

Vierailija
55/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

29v, viimeksi eilen kysyttiin paperit kun ostin ruokaa n.30€:lla ja ostin myös yhden siiderin. :) Mutta pidän vaan hyvänä että kysytään! Välillä tulee pettymys, jos ei pitkiin aikoihin kysytä papereita!

Vierailija
56/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19. Olisin loukkaantunut jos ei kysyttäis. :D Multa tullssn todennäköisesti kysymään niitä vielä pitkään, oon babyface. Just pari kuukautta sitten, kun olin vanhempieni kanssa eräässä tapahtumassa ja yövyttiin Sokos Hotellissa, respan nainen ojensi mulle osallistumislomakkeen lasten piirrustuskilpailuun ja pelikortit. Hotellista ulos kirjautuessa sain karkkia.

Vierailija
57/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23. luullaan välillä myös 18-19 vuotiaaksi niin en yhtään ihmettele että kysytään :D

Vierailija
58/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21, kysytään suunnilleen joka toinen kerta. Olen babyface, ja silloin kun ei ole kysytty, kassalla on ollut paljon ruuhkaa ja myyjä on yrittänyt selvitä mahd. nopeasti.

Vierailija
59/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25, ja olen aina ihan tyytyväinen kun paperit kysytään, tietääpähän, että edes jonkun mielestä näytän alle 30-vuotiaalta. :D

Vierailija
60/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 13:13"]

Olen 30, ja lähinnä naurattaa kun papereita kysytään. Alkosta en ole koskaan selvinnyt ilman henkkareita.

[/quote]No helpopa on sinuakin viihdyttää...