Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä jolta kysytään papereita alkoholia/tupakkaa ostaessasi

Vierailija
06.05.2014 |

Minkä ikäinen olet?

Loukkaako/hymyilyttääkö papereiden kysyminen?

Itse olen 27 ja ajattelen (toivon) olevani nuorekas :)

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25v ja loukkaantuisin, jos ei kysyttäisi kun kerran alle 30 vuotiaan näköisiltä pitää kysyä =) Mutta kun olin 24v niin kyllä vähän hämmennyin kun Helsingissä bussikuski kysyi "lapsi vai aikuinen?" kun ostin lippua. Ihan niin nuorelta en kuitenkaan välittäisi näyttää.

Vierailija
62/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 ja melkein aina kysytään. Alkossa ja lähisiwassa ei aina kysytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla, mutta kuinka typeriä osa ihmisistä on? Täälläkin muutama valitellut, että on JO 26 eikä saanut ostettua saunakaljaa ja "hihityttää et näytän myyjän mielestä alaikäiseltä!!!1".

Kaupassa on sääntö, jonka mukaan alle 30 vuotiaan näköiseltä on kysyttävä paperit. Tästä on usein kassallakin ja muualla kaupassa vielä jotain lappuja, kylttejä, mainintaa. Työnantajan ohjeen mukaan on toimittava tässä asemassa sitä kyseenalaistamatta. Kysyn päivittäin selkeästi täysi-ikäisiltä papereilta. Se ei ole kohteliaisuus, ei loukkaus, ei mikään muu kuin se että näytät alle 30 vuotiaalta. Jos on pieninkään epäilys, että voisit sen ikäiseltä näyttää, pidä paperit kaupassa käydessäsi mukana.

Käytännön tarkoitus on alentaa kynnystä kysyä papereita ja välttää alaikäisille myynti täysin.

T. Kassaneiti joka on kuullut noin 535x HEI NÄYTÄNKÖ ALAIKÄISELTÄ HIHII

Vierailija
64/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 19. Huvittavaa on, että jos perjantai-iltana ennen baariin lähtöä käyn ostamassa muutaman siiderin ja tupakka-askin, papereita kysytään varmasti. Jos taas sunnuntaiaamuna menen ilman meikkiä ja tukka sekaisin mihin vaan, kukaan ei kysele yhtään mitään.

Vierailija
65/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

27-vuotias. Ennen ärsytti, vielä 21-vuotiaana en meinannut saada lottoa ilman papereita (raja tuolloin 15.v). Nyt surettaa kun olen ilmeisesti vanhentunut vuodessa silminnähden, eikä papereita kysytä läheskään aina.

Vierailija
66/114 |
13.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin 90-luvulla paperit, kun olin jo melkein 30. Siihen aikaan piti näyttää "vaan" parikymppiseltä että sai juomat alkosta ja ehkä kysymiseenkin oli siinä vaiheessa korkeempi kynnys. Enää ei tarvii kyselyihin vastailla, vaikka olen edelleenkin ikäisekseni nuorekas (ainakin moniin muihin ikäisiini verrattuna).

Vierailija
67/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 16:04"]

35v. Ei todellakaan loukkaa. :D Se "oho!" mikä vääjämättä seuraa kun myyjä tarkistaa syntymävuoteni puolestaan sekä loukkaa että huvittaa.

[/quote]

Miksi se "oho!" loukkaa? Siis miksi, en tajua????

[/quote]

Koska tunnen itseni ikälopuksi kun (useimmiten parikymppinen) kassa spontaanisti oikein kauhistuu miten kauan sitten olen syntynyt. :)

Vierailija
68/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 37, eikä loukkaa. Minusta on mukavampi, että kysyvät vaikka liian hätiköidysti. Olen nimittäin joutunut kokemaan myös kiusallisen 'tiivistä' tutkailua kassalla, kun myyjä on pähkäillyt kysyisikö paperit vai eikö. :D

Vierailija
69/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26-vuotias ja sellaisessa ammatissa, että lookki on aina jotain ihan muuta kuin nuorekas. Tästä huolimatta paperit kysytään melkein aina. Viihdyttävä ilmiö on kuitenkin se, että kun olen ollut samanikäisen poikaystäväni kanssa ostoksilla, papereita ei ole kysytty kertaakaan. Yhteisiä ostoksia on tehty jo neljä vuotta enkä vaan tajua, miten se poikaystävän mukanaolo mun iän arviointiin vaikuttaa? Tiedän kaupan kassalla työskennelleenä, että rajatapauksissa se fiilis jonkun nuoruudesta muodostuu tosi pienistä yksityiskohdista, mutten silti tajua.

Vierailija
70/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 41 v ja ajattelen, että ne nuoret kaupankassat eivät yksinkertaisesti erottele meitä omasta mielestään keski-ikäisen näköisiä, sillä heistä 30 näyttää suht samalta  kuin 40, 50 tai 60, eivätkä halua ottaa riskiä työnantajansa kanssa.

Onhan lapsienkin mielestä 20-vuotias äiti samalla lailla ikivanhan näköinen kuin 40-vuotias äiti.

Vierailija
71/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aiheen vierestä, mutta täällä yks myyjä pyytää, että kaivaisitte ne henkkarit jo valmiiksi esiin mennessä kassalle, jos teiltä kysytään usein. Tosi ärsyttävää kun jollain on jonossa kolme minuuttia aikaa ja alkaa vasta omalla vuorollaan penkoa laukun pohjia.

Vierailija
72/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 19. Ei tunnu miltään, kun kysytään. Sehän on itsestäänselvää. Loukkaantuisin, jos ei kysyttäisi. Ja myyjä saisi kyllä palautetta huolimattomuudesta. Harva edes uskoo minua täysi-ikäiseksi. -N19

Vierailija
73/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-vuotias. En loukkaannu kysymisestä. Tosin silloin jos ei kysytä, eikä kassa ole tuttu, niin koen, että työntekijä ei hoida hommiaan kunnolla. Sen verran moni kassa on papereitani kysynyt, että uskon todella näyttäväni ikäiseltä/ alle 30-vuotiaalta.

Vierailija
74/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin paperit kaupan kassalla (35v). Näytin henkkarit. Kaverini kysy sitten kaupan kassalta haluaako nähdä hänenki paperit. "Ei todellakaan". Olis ton vähän kohteliaammin voinut sanoa

Vierailija
75/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 v, loukkaannun jos ei kysytä :D

Vierailija
76/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 20, näytän varmaan 16 vuotiaalta ja tosi harvoin kaupassa kysytään papereita... Aika törkeetä mielestäni. Ekan kerran kun Alkossa kävin 18v synttäreillä, ei kysytty mitään ja kävelin vähän häkeltyneenä ulos silloin :D

Vierailija
77/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

47v setä tässä. Oletan että 20v typy haluaa vain henkilötietoni ja stalkkaa minua fb;ssä. Toki olenhan minä nuorekas uusissa lenkkitossuissa ja nahkatakissa, mutta kyllä minä näytän vähintään 29 vuotiaalta.

Herra 47

Vierailija
78/114 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 21:41"]

[/quote]No ehkä sitten kannattais hommata henkilökortti.

[/quote]

Yritin sitä tänne muuttaessa mutta se hylättiin. Olen maassa tutkijan oleskeluluvalla ja tutkimusrahoitusta ei tietenkään myönnetä niin pitkäksi aikaa kerrallaan, että vakinaisen asumisen vaatimus täyttyy.

Vierailija
79/114 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21v ja joka kerta kysytään paperit. Viimeksi meinasin kyllä revetä järjettömään nauruun lidlin kassalla kun ostin pullon SIMAA ja myyjä kysyi henkkareita :D

Vierailija
80/114 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 v nainen. Yleensä vetäsen ne henkkarit siihen automaattisesti näytille niin ei kassat pahemmin pyytele. Suosittelisin tätä toimintatapaa kaikille alle 30-vuotiaille, jos joka tapauksessa meinaavat kysästä - henk. koht. ärsyttää kun niitä jäädään kaiveleen siinä mun edessä jonossa vaikka kys. henkilö näyttää just ja just täysikäseltä...