Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nimetkää yksikään yliopistosta valmistunut ei-ylioppilas

Vierailija
05.05.2014 |

Kyllä se niin vaan menee että yliopistoa varten käytännössä tarvitsee lukion pohjalle, mielummin ylioppilastutkinnon. Vai voiko joku nimetä tunnetun henkilön joka pääsi yliopistoon amispohjalta ja vielä onnistui valmistumaan sieltä? Ketuttaa vaan amislaisten puhet jonka mukaan ne on hakukelpoisia. On tai ei mutta haluan nähdä amiksen joka hankkii toimivan akateemisen koulutuksen.

Kommentit (173)

Vierailija
121/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et-tä on paljon väikkärin tehneet...

Vierailija
122/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä on kaksi tällaista henkilöä. Toinen opiskeli merkonomista KTM:ksi ja toinen datanomista DI:ksi.

Molemmat nyt jo nelissäkymmenissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plääh joko taas? En seuraa minkäänlaisten julkkisten yms. elämää, en tiedä kuka on ylioppilas. Mutta kyllä tuttavapiiristä löytyy lukuisia akateemisia ei-ylioppilaita. Mieheni kurssikaveri oli pohjakoulutukseltaan rakennusmies ja valmistui ihan ajallaan maisteriksi, tiedotusoppi pääaineena. Ystäväni opiskeli hammashoitajasta luokanopettajaksi, serkkuni opiskeli myös opettajaksi ja pohjakoulutukseltaan oli lastenhoitaja. Veljeni opiskeli rakennusmestarista DI:ksi ja miehen kaveri sähköasentajasta DI:ksi. Yksi tuttu opiskeli perushoitajasta sosiaalityöntekijäksi, toinen sairaanhoitajasta psykologiksi ja ystäväni merkonomista ensin vara-notaariksi ja myöhemmin ekonomiksi. Voisin luetella vielä vaikka kuinka monta...ei todellakaan ole mitenkään harvinaista!

Vierailija
124/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lukiossa vuoden, ei kiinnostanut, menin talouskouluun ja sieltä edelleen sairaanhoito-oppilaitokseen, töissä 10v ja sieltä edelleen sosiaalialan oppilaitokseen, sieltä yliopistoon ja valmistumisen jälkeen taas töissä.

Vierailija
125/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tiedän montakin, mutta yks tulee mieleen erityisesti: parturi-kampaaja, joka opiskeli sitten yliopistossa jotain, en tiedä mitä, mutta on nyt erään yläkoulun rehtori.

Vierailija
126/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pistä tietenkään nimiä, mutta itsellä oli vähän aikaa kämppis, joka oli amispohjalta mennyt tekuun, sitten dippainssiksi ja valmisteli silloin väitöskirjaansa.

Vierailija
127/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Pohjalla vaatetusalan ammattikoulututkinto, nyt opiskelen Helsingin yliopistossa valtsikassa. Gradu tekeillä.

Vierailija
128/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opiskelukaveri oli raksamies aiemmin. On nykyisin dosentti yliopistolla.

Vierailija
129/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Tätä viestiketjua lukiessani tulee paikoin mieleeni, että kuinkahan moni ap:n kysymykseen vastanneista on itse lukutaitoinen. - No ei se itsellänikään ole kovin kummoinen. Ja toisekseen tässä maassa, jossa ei ole pula maistereista niin on oikeastaan yhdentekevää, mitä ovat pohjakoulutukseltaan kun kaikkien tulee olla ni-in huippu, huippu korkeakoulutettuja, ettei pelkällä yo-todistuksella ole juurikaan arvoa; ellei arvona pidä, sitä että Vappuna saa pitää Vappulakkia, joka muistuttaa etäisesti lukio ajoista, jonka täytyy kyllä olla kaikille jotain. - no en tiedä mitä.  

Lopuksi vastaus ap:n kysymykseen maan tunnetuirimmat yliopistosta valmistuneet ei ylioppilaat lienevät ministeri Henna Virkkunen (Kok.) ja mm. nykyisen opetusministerin edeltäjä ja pitkä-aikainen kansanedustaja Jukka Gustafsson (Sdp) - jokainen voinee arvioida kuinka paljon parempia tai huonompia he ovat olleet tehtävissään verrattuna, verrattuna lukion käyneisiin...

PS: Jos joku osaa kertoa, mikä lukiossa on ni-in ihmeellistä ja merkittävää kuin ap. antaa ymmärtää niin kertokaa toki minulle tietämättömälle, kun se on pian yliopistoon päästyäni päässyt unohtumaan. Ja koska olen itse käynyt lukion ja kun maistereita on nykyään ni-in helvetisti, niin joskus on käynyt mielessä, että miksi käytin lainkaan aikaa lukiossa kun oikeastaan saman ajan olisi voinut käyttää ammattikoulussa, jos vaikka sitä kautta olisi saanut oman alan töitäkin paremmin, kuin maisterina. - Tai ainakaa palkassa ei ole isoa eroa. No onneksi kaikkea ei kannata mitata tilipussin suuruudella.     

Vierailija
130/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä! En vaan ole julkkis enkä halua kertoa nimeäni. Helppoa oli opiskelu. Terveisin VTM.

Vierailija
131/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi väittää olevani aloittajan kaipaama "tunnettu henkilö", en edes amispohjalta yliopistoon mennyt, vaan vanhanaikaisen opiston. Mutta valmistunut olen.

Opiskelukavereissakin oli monta jotka eivät olleet ylioppilaita, kun moni meistä oli suorittanut paljon avoimen opintoja.

Vierailija
132/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi nimeä sanoa, mutta kolme diplomi-insinööriä tiedän. Tekniikan ala taitaakin olla yleisin. Pääsykokeen kautta tai muuntokoulutus on näillä taustalla. 

Vierailija
133/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisten äitien Marika, lähihoitaja ja nyt lääkiksessä. Toki ei ole vielä valmistunut mutta aika pitkällä jo kuitenkin. Lukiota ei ole käynyt.

Vierailija
134/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:20"]Kun opiskelin teknillistä fysiikkaa TKK:lla, minulla oli yksi kurssikaveri, joka ei ollut käynyt lukiota. Hän oli käynyt peruskoulun jälkeen ensin ammattikoulun, sitten teknillisen koulun, tämän jälkeen teknillisen opiston ja pyrkinyt sitten TKK:lle. Hän myös valmistui DI:ksi. Ellen vallan väärin muista, pääaineena kaverilla oli ydin- ja energiatekniikka.

[/quote]No aika monta vuotta sai opiskella eri kouluissa, lukiosta olisi valmistunut kolmessa vuodessa.

Vierailija
135/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimetkää yksikään 

-> Nimeä yksikin

Vierailija
136/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useammankin lähihoitajan, jotka ovat nyt lääkäreitä. Tunnen myös merkonomin, joka on nyt ekonomi. Eräs ensin amiksen käynyt ja sittemmin aikuislukion käynyt tuttu tekee nyt väitöskirjaa.

Vierailija
137/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:47"]

Lähihoitaja(ei ylioppilas) ei pääse lääkikseen ellei suorita luokiotason kemia, fysiikka, biologia ja pitkästä matematiikasta ei ole haittaa. Huom. syventävät 3 yllämainittua.

[/quote]

Lainaamani viesti on täyttä hölynpölyä. Lääkikseen mennään pääsykokeella, johon kylläkin tarvitaan tiedot mm. lukion kemian ja fysiikan, sekä perustason matematiikan pohjalta. En itsekään ollut suorittanut pitkää matematiikka tai kaikkia fyke-kursseja lukiossa. Lähihoitajapohjalta voi ihan hyvin päästä lääkikseen, mutta itseopiskelu/aikuislukio-urakka on suuri T. lääketieteen opiskelija

Vierailija
138/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni, mutta hän ei ole julkkis. Ei ole ylioppilas, yliopistokoulutuksena KTM.

Vierailija
139/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mieheni, amiksen käynyt, sai viime vuonna FT:n paperit :)

Vierailija
140/173 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:53"]

Minä! En vaan ole julkkis enkä halua kertoa nimeäni. Helppoa oli opiskelu. Terveisin VTM.

[/quote]sinä olet niitä joiden olisi pitänyt mennä lukioon mutta et jostain syystä uskonut itseesi.