Mihin te esim. 3000 €/kk tienaavat käytätte rahanne?
Kuitenkin täällä monesti valitellaan huonoa palkkaa yms. Tuokin on jo keskivertosuomalaista huomattavasti parempi palkka. Minulle jäisi tuosta summasta ainakin 1000-1500¿ joka kuukausi säästöön verojenkin jälkeen.
Kommentit (52)
Kesätöistä jää rahaa vielä säästöönkin
" Olen opiskelija ja mulla on melkein kaikki samat " edut" kuin 3000e/kk tienaavilla. Heh
Kesätöistä jää rahaa vielä säästöönkin"
Kyllä se siitä tasaantuu, kun valmistut ja menet töihin :D
Neljä vuotta sitten, kun erosin, nelihenkisen perheemme kk- tulot olivat noin 5800/kk ja säästöön ei jäänyt killinkiäkään.
Siis tuleeko paljon veronpalautuksia? En kyllä millään usko, että jollakin asuntovelkaisella olisi 3000 ¿:n tuloista veroprosentti noin korkea. Ei mun miehellä ainakaan. Jos taas veroprosentti varmuuden vuoksi noin korkea, ei voi valittaa, että jää käteen niin ja niin vähän.
Vierailija:
Siis tuleeko paljon veronpalautuksia? En kyllä millään usko, että jollakin asuntovelkaisella olisi 3000 ¿:n tuloista veroprosentti noin korkea. Ei mun miehellä ainakaan. Jos taas veroprosentti varmuuden vuoksi noin korkea, ei voi valittaa, että jää käteen niin ja niin vähän.
enkä mä ainakaan valita että vähän jäisi käteen, ihan hyvin pärjään. :)
Tulot 2800 e, käteen jää noin 1700 e. Asuntolainaa ei ollenkaan.
Vierailija:
Asuntolainaan 1000 ¿
Asumiskulut 200 ¿
Autolainat 400 ¿
Opintolainat 300 ¿
Vakuutukset 250 ¿
Eläke- ja sijoitusahastot 300¿
Verot 1600 ¿
Eli ei hirveästi jää ruokaan ja muuhun humputteluun. Ulkomailla käydään sentään 4-5 kertaa vuodessa.
yhdistyksen jäsenmaksun, työpaikkaruokailun jne (jotka perii työnantaja, mut ei ne ole veroa, vaan ihan vapaaehtoisia maksuja). Asuntolainaa on paljon, mutta itseasiassa tilanne oli sama vuosi sitten kun lainaa oli tosi vähän.
Palautuksia ei tule, eikä jälkiveroja mene.
Vierailija:
Meillä on kolme lasta ja asumme pk-seudulla.Mihinkään ns ylimääräiseen ei jää rahaa (ulkomailla matkustelu).Itse olen kotihoidontuella,ei todellakaan eletä leveästi.Mielestäni ei ole hyvä palkka jos asuu esim.täällä Espoossa jossa on järkyttävät asumiskulut!
Suomessa on progressiivinen verotus.. Mulla brutto tasan 3 000 e ja käteen jää n. 1 900 e, vaikka asuntolainan korkoja vuodessa n. 1 500 e eli vähennyksiä ihan kivasti. Veroprossa tuolla 29 tuntumassa ja päälle vielä kaikki maksut niin näin se vaan menee. Uskokaa huviksenne. :)
Ja mihinkö ne rahat sitten menee. Säästöön jää jonkun verran, rahastoihin menee pikkuisen, mutta suurin osa asumiskuluihin ja ruokaan.
mä tienaan noin kolme tonnia kuussa. käteen jää siinä 1800. vaimo on kotana lasten kanssa. auto on halpa ja velaton. asumiseen noin tonni kuussa. en todellakaan ole suurituloinen(äänestän muuten aina vasemmistoa, en demareita). mihinkään rahastoihin ei sijoitella. mitään ei jää säästöön. millään ei meinaa rahat riittää. ainoa ylimääräinen mihin on joskus varaa on kirjat, levyt ja ulkona syöminen.
Asunto+autot maksettu. rahaa menee ruokaan, lasten harrastuskiin. Lapset 3v ja 7kk. Töihin menen, kunhan kuopus on 3v ja tulot nousevat sitten. tosin haaveena on kolmas lapsi ja ikää jo 28....
ihmetteli miten joku voi tulla toimeen alle 3000 euron tuloilla. ja kyllä se täällä helsingissä aika vaikeaa onkin.
Kirjoitusvirheitä aikalailla...No kuopus heiluu sylissä. nyt lähden ulkoilemaan. Heippa.
Mutta kun aloin taas miettimään nenääni pdemmälle niin tajuntaan iski, että mies tienaa suunnilleen sen verran, nettona saa 2000 euroa/kk, eli brutto on kolmen tonnin luokkaa. Kun minä olin vielä töissä ennen äitiyslomaa niin palkkani oli lähes yhtä suuri (netto 1700-1800 euroa). En silti ajatellut meitä kovinkaan suurituloisina, mutta nyt ymmärrän että taidamme olla keskivertoista suurituloisempia.
Mutta meillä on talosta laina mitä lyhennetään, ja olemme remontoineet taloa paljon ottamatta uusia lainoja, joten siihen meidän rahat menee. Ostamme myös ruokakaupasta mitä huvittaa ilman hintojen tuijottamista, ja kun olin vielä töissä niin ostin uusia vaatteita joka kuukausi. Enää en.
Pääkaupunkiseudulla vaan asunnot ovat niin hemmetin kalliita. Jos haluat luksusasunnon eli esim. isomman uudehkon omakotitalon, saat maksaa 600.000 EUR ja siitä ylöspäin. Tavallisen kodin (n. 120 m2 rivarin esim.) saa n. 380.000 eurolla. Tosin näin halvalla et pääse millekään paremmalle alueelle kuten Espoossa vaikkapa Nuottaniemeen, Tapiolaan, Westendistä nyt puhumattakaan.
Eli kun pelkkä asuntolaina + hoitovastike haukkaavat n. 2200 EUR, siihen meneekin jo toisen nettopalkka... lisäksi päivähoitomaksut kahdesta lapsesta, ruoka, muu eläminen, autolainan lyhennykset, vakuutukset jne jne jne. Säästöön jää ehkä 200 EUR kuukaudessa vaikka emme elä mitenkään törsäillen. Se laitetaankin rahastoon eikä missään nimessä makuuteta korottomalla käyttötilillä.
Itse pidän hyvätuloisina sellaisia pariskuntia, joiden molempien bruttopalkat ovat 5.000 EUR ja siitä ylöspäin.
Kun on alettu kunnolla jutella asiasta, niin on paljastunut, että he eivät laske suoraan palkasta pidätettäviä menoja osaksi palkkaa ollenkaan. Siis puhelinetu, lounassetelit, mahdollinen autoetu jne. jotka pienentävät käteen jäävää palkkaa.
Vierailija:
Itse pidän hyvätuloisina sellaisia pariskuntia, joiden molempien bruttopalkat ovat 5.000 EUR ja siitä ylöspäin.
Ja menot noin suunnilleen jaettuna joka kuukaudelle
- 1200 eur lainanlyhennys
- 200 eur yhtiövastike
- 200 eur hoitomaksu
- 100 eur puhelin, netti, hesari
- 50 eur sähkölasku
- 50 eur vakuutukset
- 30 eur hyväntekeväisyyteen
- 20 eur erilaisia jäsenmaksuja
- 50 eur ammattiyhdistysten jäsenmaksut
... onneksi myös puolisoni käy töissä, kuten huomaatte, niin tuolla palkalla ei vielä edes syö, eikä osta bussilippuja