JOULUisten viikko 5!
En nähnyt uutta pinoa. Jos sellainen on, annetaan tämän tippua.
Kommentit (56)
Pinoilenpa ensi kertaa.
Meidän vaaveli Kare Aarre on 7 viikkoa. Asutaan pääkaupunkiseudulla, miehen lisäksi kotona bunkkaavat puolet ajasta miehen teini-ikäiset lapset. Sisaruspuolet ovat ottaneet Karen hyväksyen mutta etäisesti vastaan. Enpä tiedä, miten osallistuttaa, kun vauvan kanssa tekeminen voi niistä tuntua kotitöiltä... ei kai sitä väkisin?
Kare on tietenkin ihana, ja alun ongelmat - mm. hypoglykemia, siis verensokerin mataluus, ja tapaturmasyistä ottamani antibioottikuurin aiheuttamat vavin kamalat vatsavaivat - ovat ohi. Nyt asiat ovat liiankin hyvin - tunnistaako kukaan, että hyvänä päivänä ajattelee, että mikä koira nyt on haudattu... Kare nimittäin nukku TOSI paljon.. Aloitin oikein päiväkirjan. En minä ole edes tiennyt, monestiko vauva vuorokaudessa syö, en edes yöllä, koska nukahdan lähes heti kun vauva on tissin suuhun saanut. Päiväkirja sai tänään plakkariin melkein 17 tuntia unta... ja sitten rupesin murehtimaan sitä. No, huomenna on lääkäri, ehkäpä hän näkee, jos ongelmia on. Mutta voihan olla, että Kare nukkuukin huomenna vain 14 tuntia ja saan todeta, että pikkuvauvahan se vielä on eikä meillä vielä ole kunnon rytmiä...
Kasvuongelmia meillä ei ole. 1,5 viikkoa sitten Kare painoi 4870 kiloa ja oli 55,5 senttiä, pää huimat 39 cm. Siinä on iso kasvu " sokerivauvasta" : mahassa Kare oli käyttänyt sokerivarastonsa ja oli siksi syntyessään yliaikaisena vain 3050 g painoinen.
Yksi rytmi on tullut. Enne Karppa prutkutteli kakkaa noin kahdeksan kertaa päivässä, mutta nyt meidän aamu alkaa puoli yhdeksältä ekoilla ja yhteensä on 3-4 vuorokaudessa. Helpottavaa on, ettei yöllä tule. Saimme nimittäin sairaalasta rohkaisun sille, ettei vaippaa tarvitse yöllä vaihtaa, ja niin myös siskonikin, mutta oloenpa minä kuullut päinvastaistakin. No, eipä nyt ole ollut sitä ongelmaa...
Tänään on ollut epäilyksen päivä. Äidillä taitaa tulla niitä silloinkin kun kaikki on ainakin päällisin puolin ok. Mutta muuten koen itseni rennoksi äidiksi, olen onnellinen ja tyytyväinen ja levännytkin. Paitsi että tällä hetkellä koen huonoa omatuntoa siitä, että muutaman kerran olen seurustellut vauvan kanssa, kun tv on päällä, ja se on huonoksi molempien kannalta! TYämä onlkoon uudenkuunlupaukseni: vauvaseurustelu an sich, ilman häiriötekijöitä!
Apua, Hensku, pitääkö niitä syviä lihaksia sitten tehdä? Minä olen varmuuden vuoksi pidättäytynyt vatsalihasliikkeiden tekemisestä. Huomenna tosin aloitan kuntoilun. Liityin jäseneksi kuntoklubille, joka järjestää myös vauvajumppaa, saan kaksi kärpästä. Yritän ainakin vielä nyt, vauvan salliessa, kuntoilla hänen ollessa mukana päivänokosilla ( ja tietenkään niinä päivänä ei kunnon päiväunia kuulu... mutta koetetaan!).
Me lähdetään tässä kohta muutamaksi päiväksi anoppilaan ja mies lähtee Keski-Pohjanmaalle työhaastatteluun. Kivempi olla anopin höösäyksessä kuin kahdestaan tytön kanssa. :)
Eilinen ilta oli taas vaikea, tyttö itkeskeli melkein koko ajan. Sama meininki on jatkunut tänäänkin. :P Puuh, olishan se pitänyt arvata, että ongelmattomasta raskausajasta tulee vähän kompensaatiota.
No niin, nyt tyttö heräsi uniltaan, joten pitää lopetella. Ai niin, meidän Sara-Ellenkin löytyy nyt kastetut.fi-sivustolta. :) Itse bongasin sieltä Quarran tyttösen, olipas söpö neiti. :)
No niin, nyt pitää mennä. Voikaahan hyvin.
-Pilkku & Sara-Ellen 2 kk-
Onpa meillä jouluisilla aktiivista palstailua.
Pojan ristiäisiä vietettiin lauantaina, nimeksi tuli Miro.
Tähän asti poika on ollut hyvin rauhallinen ja tyytyväinen, illat jumppailee ja seurustelee, yötkin nukkuu jotenkuten parilla syötöllä.
Muutama päivä sitten alkoi ihme kitinät ja huudot. Koko ajan saa sylissä kantaa, tuntuu ettei mikään muu auta. Kuolaakin tuntuu tulevan runsaasti ja nyrkit on koko ajan suussa. Tänään aamulla katsoin sitten pojan suuhun ja siellä alaikenessä näkyy kuultavan 3 hammasta!!!
Ihan järkyttävää, että näin pienelle hampaita tulee. Suppoakaan ei saa antaa kun poju vasta vajaa 2 kk. Kauankohan tätä kitinää mahtaa kestää? Onko muille hampaita tulossa?
Yritän ehtiä muutaman rivin kirjoitella ennen kuin Milja herää päikkäreiltä. On nukkunu kohta kolme tuntia parvekkeella vaunuissaan. Ei oo tarvinnu edes käydä välillä heiluttamassa. Vaunuissa se tosiaanki nukkuu paremmin kuin sängyssä...
Viime yö meni kohtuullisesti. Nyt on tosiaan ollu kaksi lähes mahakivutonta yötä. Molempina öinä Milja on valvonu ennen puoltayötä pari tuntia, nukkunu ihan hyvin välissä ja heränny sitten noin neljän aikaan syömään. Ja kappas, sitten ei olekaan nukuttanu yhtään! En ole nyt ainakaan viikkoon saanut noita aamuyön tunteja nukkua. Eli rytmi on kivan säännöllisen epäsäännöllinen. Mies valvoi yhden aamuyön, mutta koska Milja oli hieman kiukkuinen, en saanut itse nukutuksi, joten on järkevämpi valvoa itse kuin että molemmat valvoo. Ja mies hoitaa joka ilta tuon puolenyön valvomispätkän, joten silloin saa itse hieman kerätä voimia ja nukkua... Koskahan sitä rytmiä alkaisi löytymään? Taitaa olla liian aikaista toivoakaan... :)
Imetykseen liittyy tällä hetkellä eräs ärsyttävä seikka. En sanoisi sitä ongelmaksi, koska Milja syö kuitenki ihan hyvin. Juttu on siinä, että toisessa rinnassa on enemmän maitoa kuin toisessa. Jos Milja aloittaa syönnin tästä rinnasta, hän ei jaksa syödä toista perään. Jos Milja syö ensin sen vähämaitoisemman, silloin jaksaa syödä molemmat samaan syssyyn. Tämä aiheuttaa sen, että nyt jo toinen rinta on suurempi kuin toinen. Senkin nyt vielä kestää (jos ei nyt ihan mahdottoman suureksi tämä ero kasva), mutta tätä menoa toinen rinta vähentää koko ajan maidontuotantoa, kun syömiskertoja on vähemmän. Olen kokeillut sitäkin, että aloitan useammin syötön tästä vähämaitoisemmasta rinnasta, mutta se taas estää toisen rinnan kunnollisen tyhjenemisen. Huoh! Onneksi huomenna on neuvola. Pitää vähän kysellä tästä siellä. Jos vaikka löytyisi jokin apu...
Aloitin tänään vauvahieronnan. Aion nyt ainakin muutaman kerran hieroa ja kattoa milta Milja sen jälkeen vaikuttaa. Vaikka noita mahakipuja ei ole nyt pariin päivään kovasti ollutkaan, ei siitä voi haittaakaan olla. Eilen aloitettiin myös RelaDropsit (ja Disflatyliä annan myöskin). Mielestäni ne ei kumoa toisiaan.
Olen nyt muutaman päivän karkkilakossa. Ihan vaan katsoakseni, onko karkkien lisäaineilla vaikutusta Miljan vatsaan. Oon nimittäin ihan älytön syömään karkkia, joten on varteenotettava vaihtoehto nuo lisäaineet...
Pitkän pätkän ehdin kirjoittaa, eikä Milja oo vieläkään ees inahtanu. Mutta lähden tästä välipalalle. Hyviä vointeja kaikille!
Terkuin Äippä ja Milja
Heti ekana HENSKU nyt tyhmälle maalaistollolle ohjetta kui niitä vatsalihaksia pitäis tehdä?? Ei tahdo pömppää kiitos vaan, vaikka onkin pulska jo muutenkin. :D Eli ohjeita kehiin jotta munlaiseni tyhmäkin oppii tekemään oikein. ;) Mäkin kun oon välttänyt vatsalihaksia, kun luin ettei niitä sais tehdä.
Kiitoksia Röllille, Pilkukas ja joku muukin joka kehu tytskin nimeä. :) Mekin ollaan OIKEIN tyytyväisiä nimeen. Meillä oli Kiia nimi valmiina jo ennen kun olin edes raskaana. :) Huomasin just kans esittelypinosta että Röllin esikoinen on Kiia, joten ihuna nimi on teilläkin. ;)
Mitäs muuta mun pitikään kommentoida... öööö.. :S Muisti on hävinnyt jonnekin ihan totaalisesti. Ihan outoa kun ei tahdo enää nykyään muistaa taas kerrassaan mitään. *huokaus*
Huomenna neuvola joten palailenpa astialle taas huomenissa! Hyvät päivänjatkot kaikille!
Quarra ja Kiia
Minäkinpäs yritän jotain rustata pitkästä aikaa... (poika nukkuu sylis joten jos näkyypi painovirhepaholaisia, tiedatte syyn. :) )
Tässä justiinsa lähettelin textari-kutsuja ristiäisiin sukulaisille (laiska ku olen ja tulostimesta sitäpaitsi muste loppu) ja pyytelin heti vastaileen et pääsevätkö. ( Tietää valmistaa tarjottavia tarpeeksi. Meillä kun iso suku niin ei tule mitään yllätyksiä)
Mies ei kyl isoista juhlista perusta, so what? Mut meil on tapana kutsua kaikki vaik kissanristiäisiin =O Musta on kiva kokoontua kerran/pari vuodes.
Olen täs miettinyt et millaset huudot ristiäisissä kuuluu, poika kun ei tykkää olla selälleen sylis yhtään. No, jos ois vaik unitauko sillon :) Oli onneksi suvun kastemekkokin talles (oiskohan 56v vanha) Kovin montaa ei suvusta löydy jotka on kastettu eri puvul.
Apua, tässähän pitää ruveta itellekin etsiin vaatteita...
Mä halusin kans sit saman papin joka kasto esikoisenkin, onneksi oli vapaana.
Kiia oli mulla kans nimenä jos olisi tyttö tullut, aivan ihana nimi. Oma nimikin kun alkaa K:lla
Poju saakin nyt J-alkuisen nimen kuten esikol ja isi alkaa J:llä myös.
Vaan nyt tää pikkupeto heräs ja vaatii tissiä suuhun :) täytyy rientää..
Ai niin, meitin " Leevin" kuva on kans syntyneitten sivul =) (OAS)
NS. TAVALLISIA VATSALIHAKSIA EI SAA TEHDÄ ENNEN KUIN JÄNNESAUMA ON UMMESSA!
Kirjoittelen nyt asiasta mahd. tarkasti ja jotkut asiat tuntuvat varmaan itsestään selvyyksiltä. Eli vatsan keskiviivassa on jännesauma, jossa myös napa sijaitsee. Synnytyksen jälkeen kun kokeilin painaa joko navan ala tai yläpuolelta, niin sormi upposi vatsaan. Samoin kun painoin hieman ylempää, niin sormi upposi vatsaan. Tässä jännesauman molemmilla puolilla on suorat eli pinnalliset vatsalihakset ja ne ovat synnytyksessä venyneet sivulle, niin että niiden välissä oleva jännesauma on auki ja siksi sormi uppoaa vatsaan. Tämä jännesauma pitää saada ensin umpeen, jotta voi tehdä ns. pinnallisia vatsalihaksia (esim. istumaan nousu). Sitä en tiedä, meneekö jännesauma umpeen ilman syvien vatsalihaksien harjoittelua. Kaverini äiti ei ollut kuullut näistä vatsalihasharjoitteista eikä siite tehnyt niitä ja hänellä on edelleen jännesauma kuulemmma auki. Hänen synnytyksestä on jo 5 vuotta.
Voit kokeilla onko sinulla jännesauma auki seuraavalla tavalla: mene selinmakuulle polvien ollessa koukussa. Laita sormet navan ylä tai alapuolelle. Kohota päätäsi. Jos sormet ovat edelleen upoksissa, niin jännesauma on vielä auki. Mutta jos sormet nousevat nousevat vatsalihasten työntämänä ylös, niin jännesauma on sulkeutunut.
Eli niitä syviä vatsalihaksia saa tehdä vuorokauden kuluttua synnytyksestä (alatiesynnytys). Niitä voi harjoitella esim. seuraavasti: Mene taas selin makuulle polvet koukussa. Hengitä sisään ja ulos puhalluksella vedä vatsaa sisääpäin eli yritä saada napa kiinni selkärankaan (lantion yläosa kallistuu taaksepäin!). Voit tehdä tämän liikkeen myös seisten ja huomaat kuinka tämän liikkeen aikana vatsa " häviää" . Eli kun teet näitä syviä vatsalihaksia makuullasi, niin pää ei irtoa lattiasta!!!!
Sitten kun jännesauma ja lantionpohjalihakset ovat kunnossa, (tavallisten vatsalihasten teko, esim. istumaan nousu/kurotus, venyttävät lantionpohjalihaksia) niin voi alkaa tekemään pinnallisia vatsalihaksia (" tavallisia vatsalihaksia" ) eli istumaannousua ym. jossa pää irtoaa lattiasta.
Mutta kannattaa malttaa odottaa ennen kuin alkaa mitään rankempa harrastamaan. Kävely on nyt tosi hyvää. Saa kroppa palautua kunnolla. Itsellä kävelykin ottaa välillä lonkkaan, joka on vieläkin niin löysä. Mutta niitä syviä vatsalihaksia teen joka pv ja minulla jännesauma tuntuisi olevan jo sulkeutunut. En tosin tiedä sulkeutuuko myös itsestään...Mutta silti teen vielä noita syviä vatsalihaksia. Niitä pinnallisia alkaan tekemään varmuuden vuoksi vasta joskus myöhemmin.
No toivottavasti tästä oli apua. on niin hankala yrittää selittää. Meidän sairaalassa annettiin näistä ihan hyvät kirjalliset ohjeet, vaikka itse hoitaja ei niistä mitään tajunnutkaan:) Saati sitten muut.
Nyt tuli niin pitkä viesti, että eihän tätä jaksa kukaan edes lukea:)
Olen ollut aikeissa täällä kyselläkin koskas noita vatsoja saa ruveta ähisemään.. kiitos vain kattavasta infosta..
Meidän pian kolmeviikkoinen ei paljon anna tänne kirjoitella.. Ilmavaivainen on ressu ja varsinkin näin iltaisin tahtoo itkeskellä.. paljon siis. Nyt on hetken tauko..
äitee ja tyttö 2 vko 5 pv
Minakin lueskelin teidan nimia ja kaikilla oli tosi kivoja Sara-Ellen aivan ihana samoin Kiia ja poikienkin nimet kivoja!!!!!
Eilen kaytiin neuvolassa ja eihan ne siela osaa mitaan tehda kun paino tytolla noussut ei nyt hirveita mut 230g vko. Eilen ei meinannut(pahentuneet on viime paivina entisestaan) syomisesta tulla taas mitaan. Illalla tytto vaan huus kun pullo laitettiin suuhun sitten kun nostaa olkapaalle kaikki ok ja huuto loppuu mut auta kun laskee kasivarrella ja pulloa nayttaa niin huuto alkaa. Ma olin jo viemassa sairaalaan tyttoa mutta mies ei viela suostunu lahteen. Ma oisin kylla vieny, katsotaan nyt taa paiva kun neuvola tati kaski tulla tanaan sinne ja han koittaa syottaa miten onnistuu, No tietysti tytto silloin on varmaan niin kuin aurinko ma tiedan. Yolla syotto onnistui ja no nyt aamulla ei kovin hyvin mutta ei ainakaan tullut huutoa mutta paa kaantyili ja kadet huitoi siihen malliin etta eipa sinne uponnut paljo mitaan. No katsotaan tanaan miten neuvola tati onnistuu ma melkein toivon etta tytto temmpuilisi ja huutaisi kun tuntuu etta kukaan ei usko millaista toi syotto nykyaan on. Eilen neuvola tai vaan sanoi kaikki ok, han on vaan liian vasynyt kun en saa hanta paiva unille ennen syottoa tai tutista tulee liian lujaa tai hiljaa jne..selityksia riitti mutta ei ne paljon mua auta. No tanaan me lahdetaan illalla miehen kanssa ulos ja tulee lapsen hoitaja katsotaan kuinka tytto syo hanelta ja sitten huomenna jos mikaan ei muutu ma vien sen kylla ensiapuun, alkaa itsekkin olemaan niin mina kun mieskin aika poikki. Ei tua muuten mitaan mutta kun tuo huuto on tullut kuvioihin niin alkanut on kovasti ihmetyttaa etta onko tytolla jotain vialla.
Tallaisia ongelmia meilla....
Niin noita vatsalihaksia kiitti neuvoista minakin kokeilin tehda ohjeiden mukaan ja tuntuu aika lollolta joten ei varmaan oo umpeutunut pitapa ottaa paivaohjelmaan nuo vatsalihakset.
Niin ja KARYLLE on mukava tietaa etta muillakin on ollut samoja ongelmia(ei tietenkaa kiva etta teilla on ollut ongelmia no tiedat mita tarkoitan)ja hengissa selvitty:)))
Niin ja muistan lukeneeni etta TANSKUllakin oli " edellinen" tytto ainakin pieni ja siro TANSKU(HUHUU) muistatko yhtaan millaisia maaria teidan tytto joi pullosta vai imetitko koko ajan?????
No niin mina yrita nauttia tasta illasta saa vahan ainakin taukoa ja paasee kotoa pois meinaa vaan seinat paivisin kaatua paalle josko sai vahan objektiivisempaa katsetta kun nakee etta maailmapyorii vaikka tytto ei aina syokkaan hyvin...
Annora ja Iiris 10vko
Moikka vaan meidänkin puolesta (pitkästä aikaa) :)
MEIMI: kyllä meidän poitsulla on kivesten iho tummempi kuin muu iho. Vähän sellaisen vieoletimman värinen. Me taas olemme olleet ihmeissämme, kun Jaakon kivespussit ovat niin SUURET :) Miten lääkäri saattoi veikata häntä tytöksi!!! Oikeesti, ne on suunnilleen yhtä isot kuin 7 ja 8 -vuotiailla isoveljillä... ;D Reipas poika.
Jaakko otti ja nukkui viime yönä putkeen noin 7 tuntia klo 22-05... ilman syömistä siis... Painoa oli tullut kolmessa viikossa 480g eli vaan 160g/vko. Ei terkka edes huomauttanut asiasta... rupesi vaan mietityttämään kun joidenkin vauvojen paino ei nouse " kuin" 200g/vko... Pituuttakan ei ollut tullut kuin puolisen senttiä, mutta mun mielestä mittavirheet on kyllä pituuden kohdalla aika suuria. Jaakko on nyt siis vähän reilut 2 kk ja 57 cm ja 5085 g. Ei kai se paino nouse, jos yöt vaan nukkuu :) Hyvin multa kyllä maitoa tulee, joten rintamaidon niukkuus ei kyllä ole syynä. Ehkä hänelle tulee kasvupyrähdys seuraavaan neuvolaan mennessä. Viisi viikkoa aikaa kiriä.
Aivan ihania nimiä jo kastetuilla vauvoilla!!
Vatsalihaksista vielä: mulla ainakin tuntuu vieläkin vajaan lyijykynän paksuinen väli vatsan keskiviivassa. Eiköhän tuo umpeudu itsestäänkin - uskoisin, että luonto on asian niin järjestänyt. Ennen kun ei edes tiedetty syvistä vatsalihaksista... Kuitenkin olisi tosi tärkeää vahvistaa sekä niitä että lantionpohjan lihaksia - täytynee itsekin aloittaa :) Mulla näköjään tuo entinen ammatti (fysioterapeutti) nostaa vielä helposti päätään, kun keskustelu sivuaa alaa... vaikka mun treenaus onkin ollut vain reipasta kävelyä tähän mennessä :) Ei paljon jumpalle voi lähteä kun Jaakko viettää illat epäsäännöllisen tiheästi tisulla. Syksyllä sitten!
Lumisin terkuin Vanu ja Jaakko (joka uinuu tuti suussa sängyllä)
katsomaan ihmeitänne kastetut-sivulle, mutta päätin kirjoittaa pikatervehdyksen meiltäkin Vaasasta!
PÄivät ja viikot vain vierivät tätä vaipanvaihto-tissitys-ulkoilu-ruokailu- esikoisen päikkärihelvetti-rataansa, ja olo on onnellinen. Alma syö tuhdisti, nukkuu hyvin ja hakee hereillä ollessaan seuraa, katsekontakteja ja hymyilee ihanasti koettaen myös kommunikoida hauskalla ääntelyllään. Kääntelee päätään ja silmiään jatkuvasti tarkkaillen ympäristöään, ja pieni, tuhti kehonsakin pyörähtelee kyljeltä toiselle, kun vipeltää hoitopöydällä. Muuten elämäänsä hankaloittavat kovat hikat ja hirvittävät pulauttelut, ei ollut esikoispoika pulautusta nähnytkään tähän typykkään verrattuna! Ahmii minkä ehtii, pulauttaa sitten reilusti satsia ulos - ja tahtoo lisää.
Esikoinen on söpökkä, pussailee Almaa ja tohottaa. Ainoastaan nämä päiväuninukutukset ovat joka toinen päivä hirveitä, ja joka toinen päivä homma luistaa varsin hyvin. tänään, tadaa, on yksi noista onnekkaista päivistä. Eilen olikin itkua ja hammastenkiristystä tähän aikaan...
Eilen varasin ystäväpappimmekin ja kastejuhlan 19.2. Helmikuu onkin näin yhtä juhlaa, sillä kastajaisia seuraavat pojan ja mun synttärit. Meikä ei kyllä jaksa lähteä juhlistamaan minnekään (hatunnosto teille, te nuoret ja verevät!!!) vaan tyydyn vaatimattomasti nostamaan kuohuviiniklasin täällä torpassamme, varmasti sataväsyneenä pojan 2-vuotispirskeistä, jotka ovat päivää aiemmin.
Vaan nyt suklaan kastetut-sivulle...
Voikaa hyvin ja paljon pusuja pienokaisillenne!
Lähettävät Vitanova ja Alma-neito
Annora, en yhtään muista paljonko annoin korviketta Saaralle... Täysimetin vain n. 1,5kk, sen jälkeen annoin oman maidon lisäksi vastiketta kunnes tyttö oli 4kk ja sitten imetys lopahti kokonaan. En tosiaan muista ollenkaan määriä, sori... Eilen käytiin neuvolassa vauvan kanssa ja meidän pieni neiti on tosiaan samankokoinen nyt vajaa 6-viikkoisena kuin isosisko oli 3kk =) Hauskaa miten sisaruksetkin voi olla niin erikokoiset. Pojat taas olivat jo vajaa 2kk ikäisinä " michelin" -ukkoja, tosi isoja ja pullukoita mutta nyt 11- ja 12-vuotiaina ovat todella hoikkia poikia.
Kävin tyttöjen kanssa Itiksessä parissa kaupassa. Yritin etsiä sellaisia puukirjaimia tyttöjen huoneen oveen. Saaran nimi on jo ovessa mutta vauvan nimi puuttuu. Olisi kiva laittaa nimi oveen ennen ristiäisiä. Mistäköhän saisin sellaisia kirjaimia jo viikonlopuksi? Tietääkö kukaan mistä niitä saa? Saaran nimen sain yhdestä tapahtumasta jossa myytiin niitä. Jostain olen kuullut että Stokkalla olisi, Itiksessä ei ainakaan ollut. Huomenna menen keskustaan, jos vaikka kävis siellä katsomassa.
Päätä särkee, auts... Valvoin viime yönä pari tuntia tytön kanssa joten särky johtunee väsymyksestä. Päänsärky on yks inhottavimmista säryistä, se seuraa mukana joka paikkaan eikä mikään auta. Otin Panadolin jo aamulla mutta eipä ole auttanut :(
Taidan mennä syömään jotain, heissulivei!
Tansku & pesue
Luin esittelypinosta että asutte Tammelassa. Meillä on kesämökki siellä! Teuron kylässä, tiedätkö paikan? Tammela on aika iso paikka ja Teuro todella pieni kylä. Meidän mökki on Ojajärven rannalla. Käydään kesäisin tosi monta kertaa Tammelassa kaupassa ja sitten elokuussa Hakkapeliitta-tapahtumassa =)
Voi, tuli ihan kesä mieleen ja mökkireissut =)
tyttö kasvanut kilon verran, nyt siis 4580g ja pituus 55.7. Pääympärystä 38cm. Kovasti kehuivat että on niin jäntevä ja ympäristöään seuraa tosi tarkasti. *köh köh ylpeä äitee täällä* :)
Harmillista että Annoran Iiriksellä on itkuisuutta.. :( Toivottavasti ruokapolitiikka lähtee paremmin kulkemaan. Meillä on välillä tyttö saanut korviketta kun äiskä ei oo ollut kotona ja kerralla on miehen mukaan uponnut vähintään 100ml aluksi ja sit vähän myöhemmin lisää.
Meilläkin oli aikaisemmin paljon sitä itkuisuutta iltaisin, mutta nyt just toissailtana miehelle totesin että onko se huomannut miten hyvin se on vähentynyt. :O Ihan tuntu että huomaamatta tyttö on rauhoittunut eikä kyllä enää olla aikoihin käytetty mitään cuplatonia eikä relaakaan. Ehkä se ikä teki tehtäväänsä. Tiedä häntä.
Mutta eipä täältä sen ihmeempiä. :) Tää mamma pääsee viikon päästä ravintolaan kun ei tälle viikonlopulle löytynyt seuraa. Mut sit viikonpäästä bilestetään tosissaan.. *jee* :D
Quarra ja Kiia 2kk
Meillä oli myös tänään 2kk- neuvola, huomennahan tyttö on tasan 2kk. Me taidetaan tehdä jouluisten enkat painossa (eikä näitä lukuja varmaan kukaan ihan heti riko). Painoa on nimittäin jo 7095g!!! Pituus oli 58,5cm. Tätä tyttöä alkaa olla jo raskas kanniskella...
Terkka sanoi, että painonnousu todennäköisesti tasaantuu siinä vaiheessa kun pieni lähtee liikkeelle eli noin puolen vuoden iässä. Tällaiset kirjoitukset tuli neuvolakorttiin: " Suloinen ja tyytyväinen tyttö. Vatsallaan hyvin kannattelee päätään. Lelua seuraa katseella. Hymyilee ja juttelee. Iho siisti. Hienosti kasvaa rintamaidolla. Refleksit ok."
KÄRY(kö?) kyseli nuhasta. Meidän tytöllä oli nuhaa, joka kesti 2 viikkoa. Käytiin jo lääkärissäkin, kun tämä äiti on hieman ylivarovainen tapaus :) Kaikki oli kuitenkin ok. Nyt nuha on tullut takaisin! :( Tuntuu olevan entistä pahempi kuin viimeks. Mutta noi keittosuolatipat on ahkerassa käytössä.
Nyt täytyy mennä tissitteleen kun tyttö heräsi unilta ja iskä vaihtaa juuri vaippaa :) Palailen taas kunhan ennätän!
violet ja tyttönen (huomenna) 2kk
Täällä mamma istuu blondausmömmöt päässä ja paistaa joulukinkkua..(pienempi jäi jouluna paistamatta kahdesta ..)
Pikkuinen nukkuu vaaleansininen nallepuku päällä, poikaa kutsutaan nykyisin Halinalleksi.. Se on koko perheen " lemmikki" , kaikki kilpaa hellii ja paijaa. Velimieskin herättyään ja eskarista kotiuduttuaan ekana tervehtii pikkuveikkaa.
Annora: minusta 200g viikossa lisää painoa ei kuulosta vähältä, sehän on kuukaudessa kuitenkin kilon verran ja meillä ainakin on ipanat pikkusen rapian kilon kuussa kasvaneet vauvoina. eikä kukaan ole kommentoinut mitenkään. ja miltä vauva silmään näyttää, sehän kertoo paljon. varmaankin tulee nopeamman kasvun aikoja ja silloin ruoka maistuu, niin se menee isommillakin.
Tämä jäbä on lähtenyt painonsa lisäämisessä hitaasti käyntiin kun eka pidin nälässä ja sitten oli masupöpöt, mutta eiköhän tästä mies tule.
Nättejä nimiä olette vauvoillenne antaneet, kukaan ei ole ampunut yli vaan kivoja suomalaisia nimiä kaikilla, millonkas olikaan lehdessä kastetuissa Jesse-James....mutta kukin tavallaan.
Halinallella on nälkä, palaillaan!!!
Lahja ja Halinalle 5vko1pvä
Pakko ruikuttaa nolona heti alkuun..Me oltiin tänään siis ' laskettelemassa' ukon ja ukon siskon kanssa (hän vielä ekaa kertaa kokeili ko. touhua..) Niin noh,hienosti vietiin Nea anoppilaan hoitoon ja posotettiin Alhovuoreen..ajettiin siis melkeen tunnin matka sinne ja kas kummaa kun päästiin perille:::SE OLI KIINNI!!! :PP voi kilinkassit että vedutti :E kello oli siis yksi päivällä ja paikka aukes vasta VIIDELTÄ!! *raivostuttavaa..* No,kun kerran niin kauas ajettiin niin päätettiin sitten kävellä pari kertaa rinne ylös, jotta miehen sisko sai vähän kokeilla..ja minä snoukka-queen kokeilin myös lautaani (olen suksilla parempi,lautaillut vasta pari talvea..) Mutta kuten arvata saattaa,raskauden jäljiltä kunto ei oo mikään huippu vielä, niin 2x puoleen väliin rinnettä kävely riitti meikäläiselle (ukko kantoi laudan mun puolesta.. ;)) Turha reissu mutta tulipahan tehtyä..Hieman ottaa päähän,uskotte varmaan!! ://
Aamulla mulla oli jälkitarkastus.Kaikki ihan ok.Hemppa vaan oli alhainen mutta sormenpää näytteethän ei oo kovin luotettavia :/ Ehkäisyksi otan renkaan, kokeilen ainakin..mutta odotellaan nyt ensin että ne kuukautiset alkaa (en tosiaan toivo niiden alkamista,olen ihan tyyttis ilmankin ;))
Oltais eilen haluttu miehen kanssa ekaa kertaa sekstailla mutta... BYÄÄÄÄ se sattui!!! Eihän siitä tullu mitään :' ((( Olen niiiiin pettynyt!!! V*ttu soikoon.Se on se helkkarin epparihaava joka kinnaa :// Kysyin lekurilta tänään aiheesta mutta se sano kaiken olevan päällisin puolin kunnossa.Oikein siististi ommeltu eikä mitään repaleita tms.Ilmeisesti jotain sisäisiä ompeleita tjtn jotka kyllä sulaa ajan kanssa.
Että ottaa kupoliin..Täytyy siis vaan jatkaa selibaattia ja hoidella ukko muilla avuilla ;) *huokaus* Sori että näin intiimejä täällä avaudun mutta te jos ketkä varmasti jymmärrätte yskän :)
*puutteessa :P*
Kiitti Hensku vatsalihas neuvoista.Täytyy vielä lukea sun kirjotus oikeen AJATUKSELLA niin ymmärrän oikein kaikki ohjeet ;))
Lantionpohjanlihaksia olen yrittänyt muistaa tehä joka päivä :PP (huom yrittänyt..)
Quarra ja Pilkku!! Lähtekää vaan ulos..Se tekee oikeen hyvää saada pieni tovi omaa aikaa ja ystävyydellekin hyvää rentoutua vanhojen kamujen kanssa :DD Suosittelen jos vaan siltä tuntuu :) Niin ja Pillku,en pumpannu Nealle maitoja varastoon *nolona* laiskimus kun olen vaan mies syötti Nania..Osu ja uppos,hyvin kelpas!! Inhoan koko pumppausta (blaah) :P
Aijuu ja Quarra,kiitos kauniista sanoista tuolla esittelypinossa! :' ) Miekii ihan liikutuin.Kiitos tosiaan teille kaikille ihanille jouluisille mammoille. Jokaista halaisin jos tapaisin :DD *lupaus* toki muutaman olen jo tavannutkin livenä mutta harmi että välimatka estää treffailun.Ainiin Lahja jos oot vielä kesällä tulossa tänne päin niin ilmota!!! :))
Violet,Onpas teillä tuhti tyttö :DD hihiiii.. Sun ei ainakaan tarvi murehtia kasvuongelmista!!!
Josta tulikin Annora mieleen..Voi että kun saisit Iiriksen syömisongelman ratkeamaan :PP * bd bd *
Voi hitsi pakko lopettaa..en olis vielä halunnu ;D
Mutta Anteeksi leidit,tää tyttö menee teidän edelle (tuutte kyllä hyvänä kakkosena) ;))
Hoblaa..lumista illanjatkoa!!!!
[color=deeppink]Tiggr&Nasu 9vk 1pv[/color]
pikaiset terkut teille!Juho ei ole kovin tyytyväinen nyt,tää päivä ollut yhtä hulinaa,meinasi ite pyörtyäkin mutta nyt koitan ottaa rauhallisesti.Huomenna on mulla papakoe,joukkotarkastus ikäni takia.
Juholla ollut ekat rintaraivarit tänään mutta iltapäivällä söi sitten tissiä taas.Mulle aivan uusi asia.
Aika näyttää jatkuuko ne ja siirrytäänkö pelkkään tutteliin mutta katsotaan nyt.
täytyy taas liitää,ehtisinköhän muiden kuulumisia lukea...
äitiliini ja Juho 2kk5pv
Mina kavin tanaan oman verenpaineeni takia tarkistuksessa(sen takia se synnytyskin kaynnistettiin etuajassa)niin ne lukemat oli tippuneet ihanaa ei tarvi syoda enaa laakkeita siihen. Olin niin iloinen uutisista;)
Eilinen irtiotto kotoakin meni hyvin ja tytto oli syonyt tosi hyvin hoitotatilta;)
Eilen neuvolassa kun tati syotti Iirista niin ei hankaan oikein onnistunut mutta ei Iiris silti huutanut kunhan hyori ja pyori, mutta eikohan silti kaikki oo ok nain sanottiin. No enkohan minakin nyt sitten aion ottaa rennosti ja lopettaa ton tyton ruoka murehtimisen syo mita syo en mina sinne vakisin sita ruokaa saa eika saa kukaan muukaan. Eihan tassa muuten mitaan kunhan nuo " pulloraivarit" vaan loppuis.
Tassa on nyt sitten tosissaan mietitty suomeen muuttoa, kovasti oon asuntoja katsellut toivottavasti loytyy joku hyva kun muuten joudutaan asumaan mun vanhempien luona ja sita ei " jaksa" kovin kauvaa, vaikka vanhemmat ihan kivoja onkin ei vaan sovi kahta " emantaa" taloon. Pitaa sit kai menna vuokralle hetkeksi aikaa jos ei muu auta.
TIKRU olipas teilla epaonnistunut laskettelureissu, ensin odottaa jotain kovasti ja sitten ei paasekkaan...
Minahan olen nyt usein taalla vieraillut mutta tytto nukkuu hyvin paivaunia niin on aikaa...
Annora ja Iiris
Meillä oli tänään käynti lastenpoliklinikalla (Typyllä syntyessä meconium aspiraatio). Sanoivat hengityksen olevan nyt ok. Meillä kanssa Typy nukkui eilen päivä kahestatosta ilta kahdeksaan (söi välill ja vähän itkeskeli) ja odotin kauhulla yötä, mutta nukkui senkin hyvin. Tosin valvoi siitä kahdeksasta kahteentoista.
Mun pitäs kanssa uskaltautua hammaslääkärille. Ei tullut raskausaikana käytyä ja karkkia söin ihan hirveesti...kääk
Joillakin se on hyvä tilanne, kun painoa on enää jäljellä 5 kg. Hitsit mulle kertyi painoa raskausaikana muhkeat 30 kg ja 16 kg on pois lähtenyt. enää 14:) Ei taida ihan hetkessä lähteä. Kova hinku on jo kuntosalille, jumppaa, hiihtämään jne. mutta pysyttelen vielä kävelylinjalla. Liikunnanopettaja kannan vastuuta jouluisten vatsalihaksista:) Oottehan muistaneet tehdä syviä vatsalihaksia, jotta jännesauma menee umpeen. Jos lähtee tekeen heti " tavallisia vatsalihaksia " (ennen kuin jännesauma on ummessa), niin saa kyllä itselleen pömpön mahan. No tiesitte varmaan tämän, mutta meidän sairaalassa hoitaja antoi kotihoito-ohjeet, mutta hänellä itsellään ei ollut mitään tietoa, mitkä ovat syvät vatsalihakset (käytetään myös sanaa poikittainen vatsalihas) ja miten niitä harjoitellaan..Mielestäni tämä on kuitenkin tärkeä asia...ainakin mulle:)
Juu, olipa ihania nimiä. Meillä ristiäiset vasta 19. pv.
Juu, pitääpi mennä syöttämään.