***30+ esikot, viikkoon 5***
Aloitetaan nyt uusi pino uuden viikon kunniaksi. Jospa tällä viikolla saataisiin uusia vauvoja 30-esikoihin, kun meitä nyt on 5 tässä ' hollilla' .
Jaipur: kiitos kahvitteluseuratarjouksesta. Käyn tänään neuvolassa ja katsotan mitä siellä sanotaan, jos tämä näyttää siltä että edelleen pysytään kokonaisena (niin kuin nyt), niin lähtisin mielellään :o)
Oma (.): ei uutta, huoh, kävelty on (eilen 1½ h lenkki),saunottu on, ja siivottu ja sitä kolmattakin ässää... eikä mitään vaikutusta. Mies vaan sanoo, ettei pidä kiirehtiä luontoäitiä- kyllä se sieltä tulee kun on valmis...
Törmättiin eilen Susumiin ja mieheen lähikaupassa vaunuineen. Voi miten söpö pieni tyttö...iiiiihana. Ja Susumi, sinäkin näytät niin
hyvinvoivalta ja hoikalta, ettei uskoisi, että vasta reilut kaksi viikkoa sitten pyöräytit tytön :o)
Olivera 40+1
Kommentit (81)
Heippa,
Täällä nukuttu pitkään tänä aamuna. Kylläpä teki hyvää viikonlopun jälkeen. Miehen kanssa kun on aina niin paljon tekemistä, kaupoissa juoksentelua yms.
Eilinen kävelylenkki sai aikaiseksi oikein kunnon supparit koko illaksi ja yöksi, mutta vieläkin on kivutonta, joten täälläkin odotellaan, kuten Oliverakin tekee.
Juuri nyt ei siis mitään uutta. Ehkäpä lisää juttua kun paremmin tästä herään.
Terv.
RouvaSukkula & Astronautti (39+3)
Käväisimpä lukaisemassa viime viikon listan loppuun ja lauantai-iltana kirjoittelemani pitkä viesti tosiaankin katosi bittiavaruuteen. Onkohan monille muillekin käynyt niin, kun kys. lista näytti vaikka kuinka montaa viestia ylimääräistä?
Semmoisia.
Sukkula
P.S
Jaipurille kiitos kahvittelukutsusta, Muistan sen ja pistän tekstaria, jos lähden keskustassa käymään. :)
HEI!
Viikonloppu meni ulkoillessa ja sen seurauksena yöt valvoessa. Käytiin parin tunnin hitaalla kävelyllä. Olen valvonut pari tuntia yössä taas kolmena yönä... todella tympeetä hommaa... levottomat jalat tai ei vaan väsytä ja vauva potkii...
Mahan potkut ovat muuttuneet muljehteluiksi. Olen päätellyt että kaverilla ei ole enää niin paljon tila niin se ei voi potkia jaan sen on siirrettävä koko kroppaa.
Ostin Ruohojuuresta kesktovaippakuroet testiksi. Oli ihana nuori poika opastamassa. Olin ihan varma että tuo kaveri ei tiedä mitään kestovaipoista niin voi hurja miten se tiesikin.... kertoi kaiken kaikista tuotteista. Minulla on kyllä vaan yksi kuori ja sitten sideharsoja 25 kpl ja sitten joitan pintakuivaliinoja. Osaan jo taitella sideharsovaipan naurettiin vaan että mitä sitten pitää tehdä.... ei siis osata kiinnittää vaippaa vauvaan. Pitää olla paketti mukaan sairaalaan niin eiköhän ne opeta siellä... tai sitten menen jollekin kurssille. Mistä sinä Tutanna sait niitä kestovaippojen tekoohjeita ja ja materiaaleja... meinasin antaa ohjeet äidilleni niin saan varmaan aika hyvän setin kestovaippan osia valmiina kotiin. Käytettyjen kestovaippojen hinnat on kyllä ihan pilvissä.... ne on noin 75% uusista. Ihan töskeetä rahastusta.
Sisko on ollut yhtä kannustava kuin kuvittelinkin: ' kyllä sinäkin töihin pääset kun vauva syntyy' ja ' niin minäkin ajattelin että kestovaippoja, mutta todellisuus oli ihan toinen' ... en kestä sitä. Päätin olla ihan hiljaa kaikesta vauvajutuista sen kanssa. Se beibin lista on kyllä tosi hyvä kun sisko rupesi että ei minulla mitenkään voi olla kaikkea mitä tarvitaan... ja minulla oli kaikki mitä se keksi... vähän olin itsestäni ylpeä...
Eilen laitoin jo vauvan ensisängyn kuntoon, meillä on sellainen suvussa kulkeva ensisänky rottinkia. SE on kyllä niin imelä että minua ihan kauhistuttaa, mutta nyt siinä on pestyt ja silitetyt lakanat ja verhot valmiina... vain vauva puuttuu! mies menee tänään katsomaan vauvan pinnasänkyä, kun minusta tuo sänky on vaan niin ' imelä' . Katsotaan onko minulla jo illalla pinnasänky....
Kirsi31+0
paitsi että kaikki päivät on samanlaisia, lukuunottamatta sitä, että mies on viikolla töissä. Mutta siis samanlaisia mulla...Meilläkin meni kaupoissa juostessa lauantaipäivä, etsittiin valaisimia ja verhoja. Ei löytynyt valmiita verhoja, joten kaipa mun täytyy se ompelukone tuolta jostain kaivaa, vaikka toisin vannoinkin. Onpahan sitten jotain tekemistä, jos päivät käyvät pitkiksi.
Lene: onpa sulla tosiaan ärsyttävä sukulainen. Soittaa nyt sunnuntain klo 9! Multa ei kukaan ole vielä kysellyt mitään, saa nähdä sitten neljän-viiden viikon päästä mikä on tilanne. Kyllähän sen ymmärtää, että ovat niin innoissaan, mutta voisivat ne sukulaiset ymmärtää myös sen, että tokihan sitä heti ilmoitetaan, kun ilmoitettavaa on!!! Kyllähän ne vauvat maailmaan putkahtavat jossain kohtaa. Ja aika ajattelematon kommentti tosta yliaikaisesta vauvasta. Parempi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Sain eilen paketin äidiltäni, jossa oli vauvalla kaikkea kivaa sekä musta tehty vauvakirja ja valokuvia (ja jotain muita aarteitä) mitä en ole vielä tutkinut. Olipa niitä hauska katsella:) Jos meidän vauva tulee äitiinsä niin syntyy viikkoja ennen la:ta, jos isäänsä niin tulisilla hiilillä ollaan pitkälle maaliskuuhun :)
Perjantaina oltiin synnytysvalmennuksessa, ja täytyy kyllä sanoa, että vähän alkoi jo jännittämään se, mitä on edessä. Sitä ennenhän en oikeastaa ollenkaan ollut ajatellut koko synnytystä... Mieskin sanoi jo, että kannattaisi sitä sairaalakassia ruveta miettimään. Mullahan on kaikki valmistelut ihan alkutekijöissä vielä. Kiitos muuten, Beibi, taas siitä listasta. Oli päässyt muuton yhteydessä hukkumaan, yllättäen... Ei kyllä päästy tutustumaan itse tiloihin lainkaan, oli käytäntö muuttunut äskettäin. Toisaalta vähän harmitti, toisaalta sen sitten ymmärtää, että ei kai kukaan halua ylimääräisiä ihmettelijöitä sinne.
Mulla on ollut muutaman kerran sellaisia kummia supistuksia. Siis ovat ihan kivuttomia, mutta tuntuu että masussa kiertää ja möyryää. Nämä siis yhtäaikaa. Onkohan jotain vatsatautia liikenteessä...
Oliveralle piti vielä sanoa, että kiitos siitä ranteeseen liittyvästä infopläjäyksestä! Mulla tosiaan taitaa toi turvotus aiheuttaa niitä kipuja. Pidin pari päivää neulontataukoa, kun aattelin etten rasita niitä enempää.
-R 34+6
Löysin ohjeet www.kestovaippainfo.fi sivuilta. Siellä on sellainen tee-se-itse-sivu, josta löytyy erilaisia ohjeita. Itse tein niitä kosteussulullisia täyttövaippoja (olikohan se FuzziBunzin kaavalla tms.) joihin sitten laitan harsoja täytteeksi näin alussa. Isommalle vaaville sitten lisäksi mm. froteisia imuja. Eivät olleet vaikeita tehdä, siellä on ihan kuvalliset ohjeet. :)
Sanoilta sivuilta muistelen löytäneeni linkin niiden vaippakankaiden myyjien sivuille. En muista enää miltä myyjältä niitä tilasin, mutta sillä oli kuitenkin joitain tarjouksia edellisvuoden kosteussulkukankaista. Mikrofleeceä ostin kuivaliinakankaaksi jostain tarjouskorista.
Löysin kirppikseltä pari kestovaippakuortakin tässä joku aika sitten, ne oli yllättävän halpoja, olisiko olleet 1,5e kpl. Yleensähän niiden hinta hipoo tosiaan käytettynäkin pilviä.
Mutta nyt on tosiaan kiire, mukavaa alkuviikkoa teille kaikille!
susanna 32+0
ps, Mulla olisi täällä jaettavaksi näitä suppareita eniten tarjoavalle. ;)
... kun näyttää enemmän viestejä kuin onkaan. Mulle kävi eilen samoin, mutta onneksi olin kopioinut sen muistiin. Toivottavasti tämä systeemi ei ala hajoamaan, on nimittäin tosi hauskaa että on tällainen nettiyhteisö, ja varsinkin kun on suurimman osan tavannutkin!
Mulla alkoi vihdoin kauan odotettu 30+ viikko! Samalla olo on käynyt pingviinimäisemmäksi - olen alkanut vähän vaappua, ja vatsa on jotenkin tullut esiin. Tänään yksi tuttu sanoi " oho" mut nähdessään, mistä tulin kovin iloiseksi. Mutta samalla on alkanut yövalvomiset, jalat on hermostuneet ja vauva melskaa (kivaa!) eikä vaan nukuta - ihan sama kuin sullakin Kirsi siis, ja kun luin muita samassa meneviä (huhtikuisia), niin kaikki valitti samaa. Onneksi muistan teidän puhuneen, että ootte lopussakin nukkuneet ihan hyvin, ettei se välttämättä tällaista ole loppuun asti, luojan kiitos. Nyt menee kuitenkin niin, että kolme ekaa tuntia nukun hyvin, sitten herään pissahätään, joka osoittautuukin lumehädäksi (joku potkii sinnepäin?) ja loppuyö menee pyöriessä. Mahakin tuntuu joltain kiviröykkiöltä jota pitää raahata puolelta toiselle (se on jostain syystä supistellut nyt tosi paljon, kivuttomasti kuitenkin).
Tulin myös kauhean iloiseksi, kun hoksasin, että jos tosiaan tarvitsen, saisin varmaan sairaslomaa, eikä ole pakko raahautua sinne töihin jos se alkaa olla kovin vaikeaa. Tänään piti nousta vähän väliä tuolista seisomaan, kun häntäluu protestoi. Oli kuitenkin kiva päivä, koska sain yhden jutun kirjoitettua valmiiksi, vaikka olin perjantaina ihan varma, ettei tästä tule ikinä mitään, tuntui että oli unohtanut ihan kaiken aiheeseen liittyvän, en itse asiassa edes muistanut olinko tehnyt seminaarissa muistiinpanoja (piti kirjoittaa siis juttu seminaarin annista).
Nyt on mies työmatkalla, mulla on illan ohjelmassa täydelliset naiset ja jäätelöannos. Löysin muuten viime vikolla Forumista Accessorize (?)- asusteliiikkeen (jossa -70%!), joita oon nähnyt aiemmin vaan Lontoossa, ja jonka hattuvalikoimiin olen ihan hullaantunut. Rakastan hassuja hattuja, jopa siinä määrin, että kun kerran ostin Lontoon loman aikana hatun, joka hukkui sen viikon aikana, mun oli viimeisenä päivänä päästävä sinne hattukauppaan ostamaan samanlainen, vaikka oli tosi tipalla ehdimmekö sen vuoksi koneeseen, ja loppujen lopuksi se hattu (x2) tuli maksamaan varmasti 60e, ellei paljon enemmänkin. Olen onneksi unohtanut.
Sellaista höpötystä tällä kertaa... Sikeitä unia ensi yöksi kaikille, toivottaa jaipur (juttuseuran puutteessa) (30+0)
Viime yö tuli nukuttua hieman heikosti, kun ensin en saanut unta ja mies ei saanut sitten aamusta enään unta vaan kulki syömässä, juomassa, vessassa ja ties missä...
Töissä motivaatio on nolla:( Ei huvita/jaksa/innosta/kiinnosta...
Täytyy minunkin käydä vilkaisemassa nuo kestovaippaohjeet. Mieli tekee kokeilla jaksaako niitä käyttää.
Ja seuraavan asian jo unohdinkin.
Äitiysloma päätös tuli ja alkaa 13.4. Tuntuu että siihen on vielä pitkä aika.
Kastepukua kyselin sukulaisilta, mutta kellään ei ole omaa. Niinpä ehdotin anopille jos hän haluaisi tehdä sellaisen, tahtoisin sellaisen minkä helmaan saisi kirjailuttaa kastetun vauvan nimen.
Lähden lätyn paistoon kun mieli tekee:P
t. Nasu ja Masu 24+1
Unettomuutta liikkeellä täälläkin päin...
Yö meni pyöriessä, vauveli hyöri myös koko yön painaen välillä rakkoa, välillä palleaa ja kylkiluita, välillä oikoi itseään poikittain... Mies kuorsasi vieressä kovasti kaiken lisäksi. No, nukunpahan sitten iltapäivällä jos väsyttää.
Kastemekosta piti ihan tulla kertomaan, että meillä on suvussa sellainen mummoni tekemä mekko, joka on todella kaunis kaikkine käsin tehtyine koristeluineen ja pitseineen. Siinä on kastettu mummon lapset, lapsenlapset ja lastenlastenlapset.
Meidän tulokasta ei kasteta, mutta pienet nimenantojuhlat pidetään ja kyseistä mekkoa käytetään (oli se sitten etikettivirhe tai ei...).
Pitäisikin käydä hakemassa se serkulta Liperistä tässä joku päivä.
Mies innostui taas eilenillalla lukemaan sitä " odotusopasta" ja oli ihan ihmeissään miten paljon vauva on taas kehittynyt sitten viime lukeman. Aivan kuin vasta oltaisi katsottu siitä kuvaa jossa on pikku-Matias isän kämmenellä ennen aikojaan syntyneenä ja alle 800g painavana, mietittin silloin että kohta meidän pienikin on noin " iso" ... Nyt alkaa olla varmaan lähempänä kahta kiloa jo. Niin se vaan aika menee vaikka tuntuukin välillä ettei se kulu millään. Ihan kuin mahakin olisi ollut samankokoinen iät ja ajat. No, tänäänhän saan varmaan kuulla kommentit sen kasvusta kun käyn työpaikalla... ;)
Kun tässä pähkäilin sitä reissua JKL:ään, niin päätettyäni etten lähdekään päätti ystäväni puolestaan tullakin meille tulevana viikonloppuna tuomaan niitä vaatteita ja tarvikkeita vauvalle. :) Ihanaa päästä höpisemään pitkästä aikaa ja tutkiskelemaan mitä kaikkea hän tuokaan. Itse en ole ehtinyt neuloa sitä villapukua hänen pojalleen valmiiksi, mutta lähetänpähän vaikka postissa sitten kun se on valmis. Puolessa välissä se on, mutta taukoa olen pitänyt noiden kipeiden ranteiden ja sormien takia. Pahiten ne ovat kipeät juuri aamulla, joten epäilen että nukun jotenkin ranteet vääntyneinä. Mistä niitä rannetukia saisi joista joku mainitsi? Voisi kokeilla.
Torstaina ajattelin lähteä äidin kyydillä käymään Lieksassa. Äidillä on siellä ystäviä joiden luona menee käymään, niin samalla kyydillä meinasin mennä käymään isän luona. Ei olekaan tullut paljon joulun jälkeen edes soiteltua, niin mukava ihan nähdäkin ajan kanssa. Se on ihan huolesta soikeana minun voinnin takia. Toivottavasti lääkäri antaa jotain rohkaisevaa kerrottavaa.
Kohta pitääkin lähteä ajelemaan kaupunkiin että ehtii sitten ennen verenpaineen mittausta huokaista odotushuoneessa kunnolla ja käydä pissillä ennen lääkärille menoa.
Tulen kertomaan jossain vaiheessa miten meni.
Nyt toivotan vaan mukavaa pakkaspäivää kaikille! :)
susanna 32+1
Seireeni@
la 19.9.2005
Poika s. 16.9.2005 Naistenklinikka
paino: 3885g pituus: 51 cm pipo: 33
Beibi0905
la 30.9 Naistenklinikka
Tyttö s 13.10.2005 Naistenklinikka
paino: 3844g pituus: 49cm pipo: 34cm
SoleMio
la 10.10.2005
Poika s. 25.10.2005
Paino: 3562 g pituus: 53 cm
Mari@lokavaavi
la 10.10.2005
Tyttö s. 7.10.2005
annam75
la 2.11.2005
Poika s. 11.11.2005
Paino: 3760 g pituus: 53 cm
Cindi ja Hgin Naistenklinikka
la 06.11.2005
Tyttö s. 3.11.2005
Paino: 2760 g pituus: 48 cm pipo: 33 cm
Toukkis73 KOS
la 10.11.2005
Tyttö s. 13.11.2005
Paino: 3610 g pituus: 51 cm
SnowApple KOS
la 14.12.2005
Tyttö s. 25.12.2005
Paino 3575 g, pituus 52 cm, pipo 36 cm
Swheatie KOS
la 26.12.2005
tyttö s.20.12.2005 suunnitellulla sektiolla perätilan vuoksi
paino 3720g ja pituus 50cm. pipo taisi olla34cm
Suiza,la 29.1.2006 (KOS)
Tyttö s. 30.12.2005, NKL (hätäsektio)
Paino 2640g , pituus 48,5 cm
Kanika, NKL
la 31.12.2005
Poika s. 2.1.2006
Paino 4049g, pituus 53cm, pipo 35 cm
Turpo-Urpo KOS ja Haikaranpesä
la 4.1.2006
tyttö s. 5.1.2006
paino 3536g, pituus 48 cm, pipo 33 cm
Frida75, NKL
la 14.1.2006
tyttö s. 9.1.2006
paino 2835g, pituus 47 cm, pipo 35,5 cm
susumi, NKL
la 15.1.2006
tyttö s. 14.1.2006
paino 3240 g, pituus 48 cm, pipo 35 cm
Lene74
la 25.1.2006 Naistenklinikka
Virginie
la 26.1.2006, Hyvinkää
Olivera
la 29.1.2006, Naistenklinikka
Modesty68, Kättäri
la 2.2.2006
RouvaSukkula, KOS & Haikaranpesä
la 3.2.2006
Ruddycat, Tays
la 7.3.2006
Tutanna PKKS
la 27.3.2006
Callistrate, NKL
la 27.3.2006
Finnmar, SEKS
la 2.4.2006
Kirsi10, HYS
la 3.4.2006
Jaipur, NKL
la 10.4.2006
Santtu06, NKL
la 14.5.2006
Nasumasu74
la 21.5.2006
drömmare
la 9.8.2006
Ulviina
la 3.9.2006
Hei!
Laitoin vihdoin omat tietoni tuohon listalle, ei ole tullut pitkään aikaa täällä muutenkaan ' seikkailtua' kuin satunnaisesti lukaisemassa muutama viesti.
Mutta täällä siis edelleen porskutellaan, rv 31+2 tänään, oirelista on kuin vanhalla mummolla, heh:
- turvotusta sekä käsissä (ei sormuksia) että jaloissa (jouduin ostamaan uudet ulkoilukengät)
- rintoja kipristelee kuten alkuraskaudestakin, koko hieman suurentunut niin ympärysmitan kuin kuppikoon suhteen
- kädet puutuu nukkuessa, uusi väsytyskausi alkoi joulun jälkeen, päikkäreille voi alkaa melkein suorilta jaloilta, yöllä välillä tulee valvottua, vessareissuja ei yleensä kuin yks kerta yössä, jos sitäkään
- neuvolakäyntien perusteella kaikki etenee niinkuin pitääkin, hb pysynyt 126:ssa eikä painoakaan ole tullut liikaa. Rv 30:lta meillä alkaakin sitten käynnit 2 viikon välein, eli ens viikolla mennään taas. Rv36:lla on sitten viimeinen lääkärineuvola, jossa katotaan, miten päin tyyppi on asettunut ja koskahan on tuloillaan maailmaan.
- reippaasti tulee potkuja milloin minnekin, viimeisen parin viikon aikana enemmän ylöspäin kuin alaspäin
- maha on aika valtava (sf-mitta oli 29 kun oltiin neuvolassa rv 30+4)
- harjoitussupistukset alkoivat pari viikkoa sitten (eli maha meni aivan kovaksi, tuli sellainen puuskuttamisen tarve, kävelytahtia piti hidastaa melkein pysähtymiseen asti ja muutenkin sellainen ällö-olo, mutta ei siis varsinaista kivun tunnetta)
- eilen illalla tuli yksi vähän kivuliaampi supistus...
- ruokahalu on kohtuullistunut jo tuossa hieman ennen joulua, ei siis kauheesti tee mieli kunnon lämmintä ruokaa vaan mieluummin syö pieniä välipaloja (jogurttia, muroja, leipää, hedelmiä jne).
Nämä kaikki yllälistaamani jutut ovat IHANIA, koska ovat todisteita siitä, että jotain tapahtuu ja homma etenee niinkuin on tarkoituskin. Mahasta tulee kyllä jos jonkilaista kommenttia; tuntuu olevan aivan avointa riistaa kaikille. Huvittaa sinänsä, että alkuraskaudesta kaikki pällisteli, että miten se sun maha noin pieni on vielä noilla viikoilla ja nyt sitten huhhuttelevat sitä kuinka isoksi se on kasvanut... Koita nyt sitten noitakin miellyttää, eipä sillä, että olis mitään tarvetta ketään miellyttää, lähinnä laittaa naurattamaan. Tässä kohden olis hyvä, jos vois lainata noita miehen putkiaivoja hetkeksi niin ei turhaan miettis íhmisten sanomisia ja sanomatta jättämisiä... ;)
Nimiä on täälläkin mietitty, hätäkastenimet piti päättää jo tuossa joulun tienoilla, kun lähti tuonne synnärille paperit. Miehen 7-v. poika keksi myös hyvän nimen pojalle. Hän on muutenkin aivan hellyttävän innoissaan isoveljeksi tulosta! Juttelee masuasukille ja taputtelee vatsaa. Lisäksi olemme lukeneet ahkerasti Vallaton Vauva-kirjoja, joissa on tosi kivasti selitetty näitä asioita lapsenselkoisesti.
Varustelusta sen verran, että vähän tuli innostuttua alennusmyynneissä, ä-pakkaus on tullut, vaunut on ostettu, pinnasänky tehty appiukon kanssa, kaverilta on tulossa vaatteita ja turvakaukalo sekä sitteri... Kai sitä pitää kohta alkaa pyykkäilemään ja silittelemään.
Pari kommenttia viime viikon juttuihin ja muutenkin:
Lenekös se oli, joka meni väliin siinä kiusaamistapauksessa, nostan sulle täällä hattua!
Olivera: meinaatteko muuten kasvattaa lapsestanne kaksikielisen?
Olen siis ite kieli-ihmisiä ja siksi kiinnostaa?
Mutta joo, aika lopettaa tältä erää, vointeja kaikille!
t. Finnmar ja Tähti 31+2
...meillä puhutaan kolmea kieltä. Minä suomea, mies tytölle ranskaa ja keskenämme englantia. Saa nähdä miten tyttö oppii nuo kielet.
Muistaakseni tässä ryhmässä on muitakin kaksi/kolmekielisiä.
j+beibi 3,5kk
Nyt on kyllä tullut jo tavaksi valvoa öisin... saan unen ensi pariksi tunniksi ja sitten valvon pari tuntia sitten kun menen nukkumaan niin miehellä menee hermot minun kuorsaamiseen ja se lähtee vierashuoneeseen... hävettää tuo kuorsaus...
Maha myllertää jatkuvasti. Kivaa!
Mies on taas työmatkalla, onneksi vaan Suomessa ja tulee illaksi Oulusta kotiin. Tylsää kun ei voi/ilkee soittaa ' mitä kuuluu' -puheluita. Olen kyllä vähän likaa kuormittanut sitä näillä vauva hössötyksillä. Kun minulla on ollut tätä ylimääräistä aikaa....
Jaipur kivaa että sinulle on maha ponnahtanut esiin. Minustakin tuntui että se vaan yht' äkkiä ponnahti esiin.... nyt se ei kyllä tunnu kasvavan, myllertää vaan.
Tutanna: kiitos kestovaippa vinkeistä. Huomasin kaupan seinässä että meillä on melkein naapurissa kestovaippayhdistyksen tiedoitusjuttu (joku vaippahulinat) ensi sunnuntaina... ajattelin käydä siellä.
Minäkin olen miettinyt sitä että mistä ihmiset ennen sai vertaistukea kun ei ollut nettiä. Minä olen ainakin ihan riippuvainen tästä porukasta. Muuten en olisi ikinä kuullut ennen synnytystä ' välilihan valmistavasta öljystä' saati rintakumeista. Ja en varmaan tuntisi yhtään juuri nyt vauvaa saavaa ihmistä. Tai olisin höpöttänyt kaverit ja miehen ihan täyteen vauvaa... mies on ollut ihanan innostunut, kun se hommasi noi vaunut ja sängyn.... saatiin eilen siis se pinnasänky ja se oli niin hyvä ostos että kokosin sen jo tänään... se oli juuri sellainen mista olen haaveillut koko raskauden (materialisti kun olen) (tuo suvussa kiertävä ensisänky pitseineen on aikas imelä versio). Mies sai palkkioksi hyvästä ostoksesta kaljatuopin sohvalle tarjoituna...
Kirsi 31+1
Olipas siellä taas mukava terkkari. :) Kaikki perusjutut oli kunnossa, ja painonnoususta hän sanoi, että on söpösti tullut painoa näille viikoille. Nyt siis 377g/vko, yhteensä 8,2kg alusta laskien. Hän totesikin, ettei liian lyhyeltä väliltä pitäisi laskeakaan, koska siihen vaikuttaa niin moni asia (esim. vessakäynnit ja edellisen aterian tuhtius ym.). Jos minultakin lasketaan kuukauden ajalta, niin saadaan juuri se ihanteellinen 500g per viikko. Voi kun se oma neuvolatäti olisi tämä kyseinen ihminen, on aina niin mukava käydä hänen luonaan muutenkin, on niin lämmin ja ystävällinen turhaan hössöttämättä. :)
Lääkäri sitten tarkisti kohdunkaulan tilanteen sekä käsin kokeilemalla että ultraamalla. On lyhentynyt jonkin verran, mutta silti on vielä hyvin kaulaa jäljellä (en muista mittaa, se ei laittanut sitä tuohon neuvolakorttiin), pehmeä on ja jonkin verran avautunut " v-mallisesti" sisältäpäin lisää. Kaikenkaikkiaan ei kuitenkaan mitään hälyyttävää muutosta, joten sain luvan jatkaa samanlaista elämää kuin edelliset kolme viikkoa. ELi levätä pitää mutta liikkua saa tuntemusten mukaan. Jos vähänkin supistelee, niin pitkälleen on mentävä, istuminen ja seisominen ei helpota sitä painetta vaan on tosiaan mentävä makuulle. Kolme viikkoa pitää malttaa olla tällä tavalla, ja sitten saan luvan tehdä ihan mitä vaan, vauva saa kuulemma sen jälkeen syntyä milloin vaan. :) Aika jännää, tuntuu että loppusuora taitaa tosiaan olla edessä. ;)
Töissä pyörähdin, ja siellä kommentit oli, että eikö tuo pallo (maha) jo putoa, näyttää ihan siltä kuin olisi koripallo nahan alla... Pieni on masu kuulemma, eikä kolmeen viikkoon kasvanut yhtään. ;) Lasten mielestä mulla taas on VALTAVA MAHA.
Eli sanotaan sitten että ihan sopiva. :)
Nyt pitää mennä syömään, en ole aamupuuron jälkeen mitään syönyt, joten on aika heikko olo.
-s-
Heippa,
Viimeyö antoi sitten ensi kertaa oikein kunnolla vinkkejä tulevasta. Heräsin useampaan otteeseen selkä- ja vatsakipuihin ja supparitn olivat massiivisia verrattuna aikaisempiin. Siinä sitten valvoskelin ja kuuntelin kroppaani ja mietin että nytkö se alkaa. Noh, ei vielä, joten yhäkin täällä odotellaan. Menen huomenna katsomaan kaverin 2kk ikäistä tyttöä, mutta sovittiin että jos tulee yöllä lähtö, niin pistä vaikka tekstarilla tilannetiedotteen.
Finnmar, täälläkin ollaan kaksikielinen tuleva perhe, eli meillä kielet Suomi ja Ruotsi. Ja se kolmas kieli voi tulla vastaan jos jossain vaiheessa lähdetään ulkomaankomennukselle. Kummatkin miehen kanssa ollaan jo aikaisemmassa elämässämme ulkomaankomennuksilla olleet, joten ei ole suinkaan poissuljettu ajatus.
Omat serkkuni ovat Saksalais-Suomalaisia. Suomea he Saksassa asuvina puhuvat söpöllä korostuksella. On todella upeaa, kun äitinsä jaksoi heille Suomea puhua, muuten kommunikointi suurimman osan sukulaisten kanssa olisi lähes mahdotonta. Tätini miehen kanssa yritän itsekin aina sparrata omaa Saksankielen taitoani, mutta kyllä se helposti Englannille kierähtää, se kieli kun on vahvin itselläni Suomen jälkeen. Mutta nythän tulee myös Ruotsin sanavarasto pikkuhiljaa aktivoitua, kun mies alkaa puhumaan sitä Astrikselle.
Mitäpä muuta olikaan tarkoitukseni kommentoida? Hmm... ainiin noista vaivoista: Itselläni on kaikesta huolimatta ollut tämä loppuraskaus huomattavasti ensimmäistä kolmannesta helpompi. Olin kesällä niin julmetun huonovointinen juuri pahimpien helteiden aikaan, ettei mitään tolkkua.
Tänään oli tarkoitukseni kaiva ompelukone esiin, mutta vei tuo viimeyö aika lailla voimat. Yksi verho on ollut keskeneräinen jo kohta puoli vuotta, tyynypäälliset työn alla yms. Ja olisi kiva ehtiä innostumaan vielä noitten kestovaippojen tekemisestä. Rahat on minulla nyt vähän tiukilla, joten kamalasti ei ole varaa ryhtyä ostelemaan mieletöntä varastoa kestiksiä, mutta jos saan itse tehtyä, niin se onkin jo sitten toinen juttu.
Kirsiltä piti kysymäni, että missäs se Mannerheimin Lastensuojeluliiton kaffila oli?
Mitäs Lenelle, Oliveralle, Modestylle ja Virginielle kuuluu? Joko joko, kysytään täälläkin, hehe (en sentään soita aamutuimaan... ;) ...).
Nyt taas alkoi selkäsärky ihan kuten viimeyönäkin. Joudunkohan pitkäänkin kärvistelemään tällaisen kanssa?
terv.
RouvaSukkula & Astronautti (39+4)
Moikka!
Terveiset ihan viimeisestä äitiysneuvolasta. Maksa-arvot oli hyvät, joten sekin huoli on poissa. Jalkapohjien kutina (ja -kipu) voi siis johtua ihan turvotuksesta. Nyt raskauden seuranta siirtyy sitten Naistenklinikalle, jonne varaan lauantaille ajan yliaikaiskontrolliin. Jos nyt sinne asti päästään.
Jaipur, kiitos kutsusta kaupungille. Olen todennäköisesti torstaina tulossa kaupungille puolenpäivän aikoihin, jos ei synnytys ala sitä ennen. Jos sinä tai kuka tahansa muukin pääsette kaffelle tuolloin, ilmoitelkaa täällä palstalla niin sovitaan jokin kiva paikka. Mulle voi laittaa myös meiliä synt1974 at luukku piste com.
Kastemekoista oli puhetta. Nykyään moni ei pue lapselle kastemekkoa, vaan juhlavat vauvanvaatteet ovat kuulemma yleistyneet ristiäisissä ja etenkin nimiäisissä. Itseä tuo asia mietityttää nimenomaan sen takia, että lastamme ei kasteta vaan pidämme nimiäiset. Meillä olisi perinteikäs kastemekko suvussa - samassa mekossa on kastettu 8 lasta melkein 40 vuoden ajalta, itseni mukaanlukien. :) Tuntuisi vähän hassulta pukea lapsi kastemekkoon nimiäisiä varten. Kastemekkoonhan liittyy kirkollista symboliikkaa. Olin jotenkin ajatellut jotain vähemmän perinteistä, kun aiomme pitää aika epämuodolliset juhlat. Toisaalta tuo kastemekko on sukuni perinne, ja se tekisi ainakin äitini iloiseksi, jos sitä käytettäisiin. Mitä mieltä itse olette?
Tuosta kaksi- ja kolmikielisyydestäkin oli puhetta. Kun mieheni kanssa olemme molemmat ihan suomenkielisiä, minusta olisi ihanaa saada lapsi englanninkieliseen päiväkotiin. Oppiihan sitä englantia toki koulussakin, mutta ei se ainakaan haittaa, jos kielikylpyä saa aiemminkin. Lapset oppivat niin nopeasti! Täytyy ottaa selvää asiasta kun se tulee ajankohtaiseksi.
Lene rv 40+6 rakenneultran mukaan, rv 39+4 kierron mukaan
Moi,
Jos tämä kärvistely yhäkin täällä vain jatkuu eikä synnytys käynnisty, voisin liittyä torstaina mieluusti lounas/kaffeseurueeseen. Olen tässä saanut olla taas omissa oloissaan tällä viikolla ihan riittävästi. Itselläni on neuvola torstai-aamuna klo 10 ja sen jälkeen voisin tulla keskustaan junalla. Tekisi mieleni vierailla siellä Ruohonjuuressa niitä kestiksiä tutkailemassa (ostaminen saa odottaa palkkapäivää) ja lounasseuraa olisi kiva saada.
Onko teille selvinnyt milloin porukka vauva-puolelta on menossa sinne Annantalolle, torstaina vaiko perjantaina? Ja moneltako?
terv. Sukkula
no pöh, minä jo ajattelin että Lene ja RvaSukkula on päässeet tositoimiin kun eilen ei kuulunut mitään :o) Sukkula: sulla on sentään jotain ennakoivaa- täällä ei kerta kaikkiaan _mitään_. Päivä päivältä varmempi olo, että käynnistykseen mennään- sitten joskus- ensi viikolla?
Torstaina sopisi mullekin neuvolan (klo 11) jälkeen- Missäs tavattaisiin? Onko Jaipur vapaana myös?
Finnmar: meille on tulossa tosiaan kaksikielinen perhe tai onhan se jo nyt. Mun mies ei paljon suomea puhu (syntyisin Irlannista), joten minä puhun vauvalle sitten suomea ja mies englantia- kotona keskenämme on siis aina puhuttu englantia tietysti. Jos Suomessa pysytään, niin suomestahan olisi tulossa sitten vahvempi kieli, mutta itseänkikin kiinnostaa, millaisia enkunkielisiä päiväkoteja löytyy.. katsotaan sitten. Kyllä tuota englantia pitää varmasti tukea myös lukemalla paljon englannin kielisiä kirjoja ja sitten kun DVD:t ajankohtaisia, niillä.
Mitäs muuta? En enää muista, nyt olen taas istunut liian kauan koneella jalat alas roikkuen ja nilkat on kuin tukit...
Enpä muista minä päivänä vauva-Esikot olivat menossa näyttelyyn. Itse päätin passata kun jaksan hädin tuskin kävellä 300 metriä ja seisominen on yhtä tuskaa jaloille. :)
Sain nyt sitten yliaikaiskontrollin jo perjantaille NKL:lle. Sen jälkeen pitää käydä kolmen päivän välein siellä asti tarkistuksissa, jos vielä raskaus vaan jatkuu. Jos kaikki on hyvin, synnytys käynnistetään vasta rv 42+2. Huh huh, toivottavasti nyt sitä ennen tapahtuisi jotain. :)
Vauva ainakin kasvaa ja voi hyvin. Sf-mitta oli venynyt viikossa sentin ja on nyt 37 cm. Potkut tuntuvatkin yhä ylempänä. Öisin olen ihan hätää kärsimässä, kun potkuja tulee selkärankaan päin ja ne vihlovat tosi kovaa. Mutta hyvä merkki on, että vauva liikkuu yhä tosi paljon, nytkin hän myllertää mahassa.
onnittelut Astronautista.
Olivera 0+0 ja poika 3 päivää