Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskeneräiset omakotitalot?

Vierailija
21.07.2015 |

onko tällainen yleistäkin, että aletaan rakentaa, otetaan iso asuntolaina kun lapset ovat pieniä. Muutetaan keskeneräiseen taloon, heti kun mahdollista, eikä saada ikinä taloa valmiiksi, ainakaan lasten asuessa vielä kotona.
Lähipiirissäni on jo 3 tällaista perhettä. Lapsilla ei ole omia huoneita vaan perhe elää ahtaasti niissä pienissä neliöissä jotka ovat asuttavia.
Tarkoitus ei ole syyllistää tai haukkua, pohdin vain syitä. En ole kehdannut suoraan kysyä...

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä varmaan jonkinlainen mielensairsus on taustalla jos ei saa itseään av palstslta irti, oikeisiin hommiin.

Vierailija
22/41 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon sitä lainaa tulisi olla, että talo valmistuisi 2-3 vuodessa kokonaan? Semmoinen 200 neliöinen perusomakotitalo? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein se talo mitoitetaan niin kalliiksi mihin on varaa, mutta suurin osa aliarvioi kustannukset ja yliarvioi sekä taitonsa että jaksamisensa. Loppuseuraus on se että rahat ja aika loppuu kesken ja täytyy päästä vanhasta asunnosta uuteen, vaikka se on kesken.

Vierailija
24/41 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi rakentaminen usein tyssää heti kun on saatu lupa muuttaa, vaikka sitä ennen olisi ollut ihan hyvä vauhti päällä..
Ehkä lähipiiriini on siunaantunut vähän saamattomampaa sakkia..
Ap

Vierailija
25/41 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 127 neliötä alakerrassa ja yläkertavaraus 60 neliötä. Lapsia siunaantunut 2 rakentamisen jälkeen. Tila riittää kuitenkin vielä hyvin alakerrassa, emmekä ole vielä suu nnitelleet yläkerran sisustamista asumiskäyttöön. Lainakin jo loppusuoralla - 30 000 jäljellä.

Vierailija
26/41 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:11"]

Kuinka paljon sitä lainaa tulisi olla, että talo valmistuisi 2-3 vuodessa kokonaan? Semmoinen 200 neliöinen perusomakotitalo? 

[/quote]

perusomakotitalo tarkoittaa monille niin eri asioita. Nykymääräyksillä rakentamiseen pitää varata 2500€/neliö aika perusmalliinkin. Ja koska harva lopulta tyytyy joka kohdassa siihen perusversioon ja koska aina tulee yllätyksiä ja koska on paljon paljon pienempi ongelma jättäää osa lainasta nostamatta kuin neuvotella lisää lainaa, varaisin itse noin 3000€/m2 jos töistä edes osa teetetään ulkopuolisilla. 

Me on rakennettu 5 taloa, ammattilaisia kun on perheessä kovin monta. Vielä meidän ekaa taloa rakentaessa kustannukset oli noin 1500€/m2 kun itse tehtiin, tämä kymmenkunta vuotta sitten. Viimeisessä oli lähellä tuota 2500€/m2 vaikka edelleen tehtiin itse. J

Vierailija
27/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta talonrakennukseen ei pitäisi ihan joka jampan ryhtyä. Miksei voi ottaa sitä rivaria tai teettää ammattilaisilla, jos ei selkeästi itse kykene.
Moni liitto karahtaa talonrakennukseen, enkä ihmettele.

Vierailija
28/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:57"]Meillä rakentaminen pysähtyi miehen sairastuessa vakavasti. Nyt asumme keskeneräisessä. Pitäisi yrittää myydä pois, mies ei enää rakenna. :(
[/quote]Voitko itse rakentaa? Nainen voi rakentaa siinä missä mieskin. Ei se mitään rakettitiedettä ole.

Vierailija
29/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 20:23"]Mutta miksi rakentaminen usein tyssää heti kun on saatu lupa muuttaa, vaikka sitä ennen olisi ollut ihan hyvä vauhti päällä..
Ehkä lähipiiriini on siunaantunut vähän saamattomampaa sakkia..
Ap
[/quote]Meillä oli ihan saamattomuutta. Tuli väsymys kukun oli mennyt niin paljon aikaa ja energiaa pelkkään rakentamiseen. Oli ihanaa levähtää vähäksi aikaa. Lopputarkastukseen saatiin sitten kaikki valmiiksi.

Vierailija
30/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:57"]Meillä rakentaminen pysähtyi miehen sairastuessa vakavasti. Nyt asumme keskeneräisessä. Pitäisi yrittää myydä pois, mies ei enää rakenna. :(
[/quote]Voitko itse rakentaa? Nainen voi rakentaa siinä missä mieskin. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
[/quote]
Akat odottaa valmista.

Vierailija
31/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kun

Vierailija
32/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:28"]

Minusta talonrakennukseen ei pitäisi ihan joka jampan ryhtyä. Miksei voi ottaa sitä rivaria tai teettää ammattilaisilla, jos ei selkeästi itse kykene. Moni liitto karahtaa talonrakennukseen, enkä ihmettele.

[/quote]

Teettäminen on niin kallista. Talon rakennuttamiseen/rakentamiseen menee keskimäärin 3000 miestyötuntia. Jos yksi tunti maksaa 55€ niin lisälasku on 165000€. Aika harvalla on varaa tuohon sen n 2000€ rakennuskustannusten lisäksi/m2

Meillä miehelle osui sopivasti työpaikan vaihto 2. talon rakennusvaiheessa jolloin oli 6kk raksalla 10h päivässä - taloudellinen menetys nettopalkassa oli n 24000€ eli säästettiin 60000€. Muuten olimme sitten illat ja viikonloput tekemässä hommia.

16

Vierailija
33/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:43"]Liian isoja asuntolainoja ja lukaaleja liian pienillä resursseilla.
Pitäisi pankkien pistää stoppi hulluttelulle. 4-5 henkinen perhe ei tarvitse 200 asuinneliötä.
[/quote]

Liian iso asuntolaina ainakin tutuillani ja taitamattomuus rakentamisessa. Lisäksi vastaan on tullut kaikki mahdollinen vastoinkäyminen, joista moni on aiheutunut liian suuresta optimismista.
[/quote] Kuulostaa aivan pelottavan tutulta, tervetuloa Luvialle ihastelemaan lähes kokonaista tällaista korttelia :-(!

Vierailija
34/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:57"]Meillä rakentaminen pysähtyi miehen sairastuessa vakavasti. Nyt asumme keskeneräisessä. Pitäisi yrittää myydä pois, mies ei enää rakenna. :(
[/quote]
Akat odottaa valmista.
[/quote]
Mä taas en odota valmista vaan autan siinä missä osaan. Mutta se osaaminen on niin vähäistä, esim seinien maalausta ja keittiönkaappien kokoamista. En mä ainakaan minkään viemäreiden tai sähköjohtojen kanssa osaa auttaa.

Vierailija
35/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:18"]Välillä on kiva vetää henkeä. Loppukatselmukselle on kyllä deadline.
[/quote]
No nyt ei puhuta hengenvedosta vaan siitä kun talo ei valmistu.

Vierailija
36/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä onkin että mies käy töissä ja painuu raksalle heti töiden jälkeen toiseksi työpäiväksi. Nainen käy töissä ja hoitaa lspsia kotona. Suunnittelee sisustusta. Ei ihan tasan mene.

Vierailija
37/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:57"]Meillä rakentaminen pysähtyi miehen sairastuessa vakavasti. Nyt asumme keskeneräisessä. Pitäisi yrittää myydä pois, mies ei enää rakenna. :( [/quote]Voitko itse rakentaa? Nainen voi rakentaa siinä missä mieskin. Ei se mitään rakettitiedettä ole. [/quote] Akat odottaa valmista. [/quote] Mä taas en odota valmista vaan autan siinä missä osaan. Mutta se osaaminen on niin vähäistä, esim seinien maalausta ja keittiönkaappien kokoamista. En mä ainakaan minkään viemäreiden tai sähköjohtojen kanssa osaa auttaa.

[/quote]

Samoin.

Olen ollut mukana kaikissa rakennusvaiheissa, vain sirkkeliä ja moottorisahaa en käytä. Olen eristänyt ilmastointiputkia, roilottanut seiniä ja täyttänyt niitä, laatoittanut ja saumannut, kiinnittänyt cyproc-levyjä ja tasoittanut seiniä, muurannut anturaa ja sokkelia, tehnyt kuraa niin harkkoja kuin takan tiiliäkin varten, kantanut kamoja miehelle että saa tehtyä, siivonnut, maalannut, laittanut parkettia ja kattopanelia, koonnut ja asentanut keittiötä, ulkovuorannut taloa ja maalannut ulkovuorausta, tehnyt pihakivetyksiä. Eipä ole montaa työvaihetta ollut missä en olisi tehnyt jotain. LVIS asennukset on jätetty ammattilaisille.

Meillä mies on aina ollut sitä mieltä että naisella pysyy vasara kädessä siinä missä miehelläkin:D

16

Vierailija
38/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:50"]

En mä ainakaan minkään viemäreiden tai sähköjohtojen kanssa osaa auttaa.

[/quote]

Sähköt kannattaakin jättää ammattilaiselle, niisä voi oikeasti tulla iso vahinko.

Mutta viemärit on vähän kuin legoja rakentaisi, palikat vain peräkkäin.

Enempi se on asennekysymys, toiset sanoo ettei osaa ja seisoo tumput suorina, toiset uskaltautuu kokeilemaan ja oppivat ne hommat.

Vierailija
39/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:56"]

Mikä siinä onkin että mies käy töissä ja painuu raksalle heti töiden jälkeen toiseksi työpäiväksi. Nainen käy töissä ja hoitaa lspsia kotona. Suunnittelee sisustusta. Ei ihan tasan mene.

[/quote]

Meinaatko, että se lastenhoito, siivous, kokkailu, pyykkääminen ja sisustuksen suunnittelu ei ole työtä oman työpäivän jälkeen? Ja vieläpä niin, että oluttölkkiä ei voi korkata ja työnsä jälkeä rauhassa katsella hetkeäkään vaan koko ajan on vauhti ja meno päällä, kunnes lapset on taltutettu sänkyihin. Raksalla oi edeteä omaan tahtiinsa, päättää, mitä tekee ja milloin tekee (tietyissä rajoissa), ei tarvitse keskeyttää hommia, kun pitää pyyhkiä pyllyä tai siivota lasinsirpaleita vaan voi keskittyä täysillä siihen, mitä tekee.

Olisihan tuo kotitöiden tekokin ihan toisenlaista, jos ne lapset eivät pyörisi siinä jaloissa. Ja olisihan se raksalla olo aivan toista, jos ne lapset pitäisi sieltä käsin hoitaa ja ruokkia.

Vierailija
40/41 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 11:56"]

[/quote]

Meinaatko, että se lastenhoito, siivous, kokkailu, pyykkääminen ja sisustuksen suunnittelu ei ole työtä oman työpäivän jälkeen? Ja vieläpä niin, että oluttölkkiä ei voi korkata ja työnsä jälkeä rauhassa katsella hetkeäkään vaan koko ajan on vauhti ja meno päällä, kunnes lapset on taltutettu sänkyihin. Raksalla oi edeteä omaan tahtiinsa, päättää, mitä tekee ja milloin tekee (tietyissä rajoissa), ei tarvitse keskeyttää hommia, kun pitää pyyhkiä pyllyä tai siivota lasinsirpaleita vaan voi keskittyä täysillä siihen, mitä tekee.

Olisihan tuo kotitöiden tekokin ihan toisenlaista, jos ne lapset eivät pyörisi siinä jaloissa. Ja olisihan se raksalla olo aivan toista, jos ne lapset pitäisi sieltä käsin hoitaa ja ruokkia.
[/quote]
Virkistävää olisi jos nainenkin menisi sinne raksalle välillä vetämään kuppia ja jättäisi makaronilaatikon lämmityksen ja lautapelit sekä av :n miehelle joka toinen päivä/viikko/kk.
Ai niin, ei voi kun imetys ja kestovaipat!