Miten saatte vaatteet pysymään kirkkaan värisinä? Meillä aina haalistuu...
Vaikka kuinka pesisin vaatteet väreittäin, muuttaa suurin osa vaatteista väriään sellaiseksi likaisen harmaaksi joskus jo parin pesun jälkeen, mutta viimeistään vuoden sisällä. Valkoisista tulee harmaita, vaaleansinisistä sellaisia kellertävän harmaita, vaaleanpunaisista myöskin kellertävän harmaita, mustat ja tummanruskeat vaalenevat (ostin niille nyt sitä mustille pyykeille tarkoitettua pesuainetta, jos auttaisi) jne.
Missä on vika? Johtuuko pesuaineesta? Koska meillä käytetään kestovaippoja ja lapset ovat atoopikkoja, käytän melkein kaikissa koneellisissa jotain sensitive-pesuainetta, joka täyttää kestovaipoille tarkoitettujen pesuaineiden kriteerit. Nyt on ollut jo pidempään Erisan color. Koska meillä on vain muutama valkoinen vaate, olen pessyt myös ne harvat valkoiset vaatteet (mulla kaksi paitaa, miehellä yksi ja tytöllä kaksi) muiden vaaleiden vaatteiden (esim. vaaleanpunaisten) kanssa tuolla color-pesuaineella. Senkö takia valkoiset vaatteet ovat nyt harmaita? Tai itse asiassa toinen noista mun valkoisista vaatteista (ovat samanlaiset paidat) on pysynyt valkoisena, vaikka on samassa koneellisessa pesty. Samoin toinen tytön H&M:n "Hello Kitty"-paidasta on pysynyt valkoisena ja toinen harmaantui parissa pesussa. Tuon valkoisten harmaantumisen ymmärrän, mutta vaaleansinisten ja vaaleanpunaisten en... Suurin osa vaatteista on H&M:stä, Lindexiltä, KappAhlista, Vero Modasta, Onlystä. On noiden merkkien paidoista osassa pysyneet värit ihan hyvin, mutta suurimmassa osassa ei. Lasten Benettonin paidoista suurimassa osassa on pysynyt värit hyvänä. Eli ehkä se on osiltaan myös merkki- ja laatukysymys?
Kommentit (23)
homcaren myymää swipe-pesupulveria ja sitten näissä värikkäissä ja valkoisissa vaatteissa pesupulverin kaverina pesuntehostajaa, pysyy värit ja lähtee pahatkin tahrat, jotku meinaa et on kalliita aineita, mutta tällaisessa 5-henkisessä perheessä jossa kesä pestään myös isovanhempien vaatteet pakka pulveria kestää 9-10kk ja tuo tehostaja kestää useamman vuoden. ja konetta ei tarvii enää puhdistella erikseen kun tämä aine ei jätä niitä jäämiä, mitä ne nyt onkaan, kannattaa kokeilla!
Lajittelen pyykit
Valkoiset 40 ja 60 astetta
Tummat 40 ja 60 astetta
Sekavat - siis tummaa ja vaaleaa (valkoista) samassa vaatteessa 40 (näitä ei ole 60-asteisia
Punaiset, keltaiset ja oranssit 40 astetta (tässä menee seassa 60- asteisetkin)
Siitä lähtien, kun olen pessyt vaatteet näin, en ole onnistunut pilaamaan mitään vaatteita. Ei niiden väriseppareidenkaan käyttö kovin kalliiksi tule. Käytän yhtä liinaa 3-4 kertaa. Ensin valkoiset, sitten siltä ja väliltä, sitten punasävyiset ja viimeiseksi tummat.
Meillä ei ole juuri mitään merkkivaatteita eli pääasiassa H&M, Lindex. KappAhl ym. vastaavaa ja kaikissa ihan harvoja poikkeuksia luukuunottamatta on värit pysyneet kirkkaina ja eikä edes pesunukkaa ole juuri missään, vaikka pestään ja käytetään ahkerasti. Ja ne harvat vaatteet, jotka ei ole pysyneet hyvinä, ovat markettiostoksia ja esim. omia Espritin trikoopuseroita. Lajittelen pyykit 40 tummat, 40 vaaleat, 60 vaaleat ja 60 tummat ja 30 asteen pyykit erikseen, niitä on paljon vähemmän. Jos värillisiä on paljon, erottelen mustat ja hyvin tummat ja sitten kirkkaammat, mutta välilllä on mustat, punaiset ja jopa aniliininpunaiset sekaisin, eikä värjääntymisiä. Pesen ja silitän kaikki pyykit nurinpäin, kuivaan sisällä tai kuivaushuoneessa, käytän nestemäistä pesuainetta kaikelle muulle (ehdottamasti paras sekä pyykeille, että koneelle, ei tule zeoliittia), paitsi vaaleille 60 asteen pyykille. Ja ihan Pirkka tai Daily merkkejä eli halvimpia. Värillisissä trikoovaatteissa noudatan lähes aina ohjelämpötilaa, varsinkin alkuun, nimittäin jos puuvillavaatteen pesuohje on 60 astetta ja pesee eka kerralla 40 asteessa, värit kyllä saattaa lähteä.