Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sulamo.fi kalorilaskuri, kokemuksia? Tai yleensäkin kalorilaskureista!?

Vierailija
20.07.2015 |

Kokeilen just tuota, mutta ihan typerää, kuten vissiin kaikki muutkin kalorilaskurit..

Esim söin spagettia ja jauhelihakastiketta päivällä. Tuonne kun ilmoittaa ne määrät niin yksikkö on grammoina. Anteeks, mut mulla vaan on surkee matikkapää, enkä osaa juuri lainkaan hahmottaa että paljon on esim 100g spagettia tai 60g jauhelihakastiketta jne.. Deseinä osaan paremmin hahmottaa, mutta tuolla ei vissiin voi deseiksi muuntaa noita.

Jestas että voi olla typerää touhua tämäkin.

En nyt tiedä hevon helvettiäkään pitääkö noi mun syömisen määrät paikkansa. Laitoin että oon syöny 60g spagettia ja 100g jauhelihakastiketta mut en tiedä söinkö tuon vertaa vaiko enempi vai vähempi :D

PALJON ESIM 100GR ON MUUNNETTUNA DESEIKSI??

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heittäkää mäkeen ne kalorit! Syökää ruokia, joissa on vähemmän kuin 3 ainetta niin paljon kuin jaksatte. Aivot kyllä hoitaa loput, eli alatte laihtumaan huomaamattanne.

Valehtelematta pudotin itse 50 kg laskematta kaloreita kertaakaan. En koskaan edes vilkaise niitä (ja tuoreissa tuotteissa harvemmin mitään kalorimääriä edes on ilmoitettu).

Saisko jotain esimerkkejä siitä mitä siis söit? Vaihdoitko ruoka-aineita, vai mihin tää nyt perustuu? Tietysti auttaa jos ruoastaan jättää kermat ja juustot sivuun, mutta ei siihen tarvitse jotain kolmen ruoka-aineen sääntöä. 

Pätkäpaasto ja sokerin/makeutusaineiden heivaaminen helvettiin. Helppoa kuin saippuanteko.

Googletin mikä on pätkäpaasto. Näemmä se on ruokailutahti jota luontaisesti oon käyttänyt, mutta masennuksen myötä lääkärit ja hoitajat on painostaneet eri rytmiin. En oo huomannut että mieliala paranis siitä jatkuvasta syöpöttelystä, päinvastoin, kauhee stressi kun koko ajan pitää valmistautua syömään ihan kohta ja nyt on koko ajan nälkä. 

Vierailija
62/71 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marina kirjoitti:

Olen ollut Salomossa nyt parikuukautta ja painoni  putosi alkuun 3 kc, mutta nyt se on noussut melkein alkulukemiin? Salomon käskee syömään päivässä n.1450 kaloriaa, mutta olen syönyt n. 1100 tai 1200 kaloriaa. Jos syön niin paljon kuin pyydetään, alan lihomaan? Tämä on minulla passiivista laihduttamista.

En ole oikein tyytyväinen Salomonin tyyliin?

Pienelläkin kalorimäärällä voi lihoa jos napostelee jatkuvasti. Insuliini ja kortisoli ovat varastointihormoneita ja tällaiset kalorilaskurit on hyvä keino treenata keho varastoimaan rasvaa oikein olan takaa tulevaisuudessa.

Tää kuulostaa pätevältä vaikka en tajuakaan mitään. Eli voisitko avata maallikolle miten toi mekanismi toimii? Mitä tapahtuu jos napostelee paljon ja miten se elimistö reagoi tulevaisuudessa? Jääkö sillä joku vaihde päälle?

Kun Ihminen syö hiilihydraattia tai proteiinia verensokeri kohoaa ja keho tuottaa insuliinia. Insuliini päättää, mitä syödyllä ravinnolla tehdään: laitetaanko se heti käyttöön vai varastoidaanko myöhempää käyttöä varten. Jos verensokeria pidetään jatkuvasti koholla ja haima pumppaa insuliinia, keho kuvittelee sun elävän jotain yltäkylläisyyden juhlaa, joten se alkaa laittaa enemmän ja enemmän syödystä energiasta talteen. Ruokaahan tulee kehoon jatkuvalla syötöllä (vaikka kokonaiskalorimäärä olisi pieni). Jotkut kutsuvat tätä "säästöliekiksi", koska ovat ymmärtäneet kehon mekanismit täysin väärin.

Verensokeria nostaa jo ruoan haistaminen. Se riittää käynnistämään insuliinintuotannon. Ihan sama mitä kaloreissa lapioit sisääsi.

Mitä kannattaa tehdä? Rasva ei nosta verensokeria, joten sen suhteellista määrää kannattaa lisätä ruokavaliossa. Ja mitä harvemmin syöt (ihan ja sama kuinka paljon), sitä parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heittäkää mäkeen ne kalorit! Syökää ruokia, joissa on vähemmän kuin 3 ainetta niin paljon kuin jaksatte. Aivot kyllä hoitaa loput, eli alatte laihtumaan huomaamattanne.

Valehtelematta pudotin itse 50 kg laskematta kaloreita kertaakaan. En koskaan edes vilkaise niitä (ja tuoreissa tuotteissa harvemmin mitään kalorimääriä edes on ilmoitettu).

Saisko jotain esimerkkejä siitä mitä siis söit? Vaihdoitko ruoka-aineita, vai mihin tää nyt perustuu? Tietysti auttaa jos ruoastaan jättää kermat ja juustot sivuun, mutta ei siihen tarvitse jotain kolmen ruoka-aineen sääntöä. 

Pätkäpaasto ja sokerin/makeutusaineiden heivaaminen helvettiin. Helppoa kuin saippuanteko.

Googletin mikä on pätkäpaasto. Näemmä se on ruokailutahti jota luontaisesti oon käyttänyt, mutta masennuksen myötä lääkärit ja hoitajat on painostaneet eri rytmiin. En oo huomannut että mieliala paranis siitä jatkuvasta syöpöttelystä, päinvastoin, kauhee stressi kun koko ajan pitää valmistautua syömään ihan kohta ja nyt on koko ajan nälkä. 

Oleellista on saada kehosi ns. rasvanpolttotilaan. Joillan siihen riittää 16/8 paasto, mutta toisilla vaatii 18/6 tai jopa 20/4 paastoa (jälkimmäisessä on parempi syödä ensin pienempi ruoka ja sitten isompi). Itse harjoitan 23/1 paastoa eli syön vain kerran päivässä, mutta ihan olan takaa saa ruokaa lapata.

Vierailija
64/71 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oleellista on saada kehosi ns. rasvanpolttotilaan. Joillan siihen riittää 16/8 paasto, mutta toisilla vaatii 18/6 tai jopa 20/4 paastoa (jälkimmäisessä on parempi syödä ensin pienempi ruoka ja sitten isompi). Itse harjoitan 23/1 paastoa eli syön vain kerran päivässä, mutta ihan olan takaa saa ruokaa lapata.

Tota kokeilin joskus ja olin energinen kuin mikä. Lääkärit vaan sai sätkyn kun erehdyin sanomaan että nyt on muutes hyvä olo. Enää en kerro niille miten syön, kun ei taida tää elimistö olla ihan normivirityksillä varustettu. Se jatkuva syöminen myös väsyttää, vaikka kuulemma yleensä piristää.

Vierailija
65/71 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmeniä olen kokeillut erilaisia painonhallinnan keinoja, mutta toimiva löytyi Sulamosta. Ei laihdutusta, vaan uusi järkevä ruokailurytmi ja toki sen tarkkailu, mitä syö ja ainakin alkuun myös seuranta. Nyt olen kaiken tuon oppinut, toivottavastinja paino on pudonnut noin 10 % 4 kk:ssa ja matka jatkuu. Minulle on systeemi ollut hyvä, kaikille ei varmaan sovi. Kannattaa rohkeasti kokeilla, sopiiko itselle.

Jos ei, sitten voi etsiä jotain muuta👍.

Vierailija
66/71 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta! Kalorilaskurilla tuli myös heti selvemmäksi kuitujen määrät, kalcium, proteiinit. Ja kaikki vittamiinit ja ravintoaineet. 

Vierailija
67/71 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulamo auttaa hyvin tajuamaan mistä kaikesta päivän kalorit kertyy - ja miten tarkka saa olla. Olen melko pienikokoinen (ylipainoa viitisen kiloa), joten päivän kulutus tulee varsin vähillä syömisillä jo täyteen ja ihan jo ns. normaalit annoskoot ovat mulle liian isoja. Vertailun vuoksi vaikka 200 kcal perusannos kaurapuuroa (1 dl hiutaleita, 2 dl rasvatonta maitoa) on lähes 20 % mun päivän kaloreista, jotka voin syödä laihtuakseni. Siis pelkkä nälkää pitämätön aamupuuro vie viidesosan päivän kaloreista. Liikunnalla tietenkin saa ja on pakkokin kompensoida asiaa, mutta todella tarkkana saa silti olla syömisten suhteen ja ilman Sulamoa arviointi on liian vaikeaa. 

Vierailija
68/71 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta keittiövaaka. Itselleni tuonu helpotusta. Nykyään osaan jo silmämääräisesti. Rasvat punnitsen aina. 

Vierailija
69/71 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulamo auttaa hyvin tajuamaan mistä kaikesta päivän kalorit kertyy - ja miten tarkka saa olla. Olen melko pienikokoinen (ylipainoa viitisen kiloa), joten päivän kulutus tulee varsin vähillä syömisillä jo täyteen ja ihan jo ns. normaalit annoskoot ovat mulle liian isoja. Vertailun vuoksi vaikka 200 kcal perusannos kaurapuuroa (1 dl hiutaleita, 2 dl rasvatonta maitoa) on lähes 20 % mun päivän kaloreista, jotka voin syödä laihtuakseni. Siis pelkkä nälkää pitämätön aamupuuro vie viidesosan päivän kaloreista. Liikunnalla tietenkin saa ja on pakkokin kompensoida asiaa, mutta todella tarkkana saa silti olla syömisten suhteen ja ilman Sulamoa arviointi on liian vaikeaa. 

No keitä veteen. Itse syön 250g valmista puuroa, rkl pellavansiemenrouhetta, 5g voita sekä 3luumua. Maha täyttyy ja pitää nälkää pitkään. Joudun oikeasti miettimään miten saan päivän kcal täyteen. Mulla päivän kcal n.1500, siitä on jo miinustettu 500 kcal vaje. Laidutettavaa 4kg. Oon lyhyen läntä, 163cm. 

Vierailija
70/71 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin finelin ruokapäiväkirjaa silloin, kun pudotin painoa. Tosin en jaksanut täyttää ruokapäiväkirjaa kuin pari viikkoa, mutta siinä ajassa jo opin silmämääräisestikin arvioimaan lautasella olevan ruuan kalorit ja lautasmallin mukainen aterian kokokaminen auttoi tässä asiassa.

Vierailija
71/71 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marina kirjoitti:

Olen ollut Salomossa nyt parikuukautta ja painoni  putosi alkuun 3 kc, mutta nyt se on noussut melkein alkulukemiin? Salomon käskee syömään päivässä n.1450 kaloriaa, mutta olen syönyt n. 1100 tai 1200 kaloriaa. Jos syön niin paljon kuin pyydetään, alan lihomaan? Tämä on minulla passiivista laihduttamista.

En ole oikein tyytyväinen Salomonin tyyliin?

OT mutta mitä ihmeen kaloriaa? Tarkoitat varmaan kilokaloria,mikä käytännössä lyhennetään usein muotoon kaloria (vaikka onkin eri asia). Laskuoppiisi en silti usko, PAV:si (perusaineenvaihduntasi) voi olla noin pieni vain, jos olet todella pienikokoinen (tyyliin 140 cm)  ja/tai vietät päiväsi makaamalla.

Vika painon pudotuksessasi voi olla siinä, että ruokailurytmisi on väärä. Syödä pitäisi 5 kertaa päivässä eli aamiainen, lounas, päivällinen, iltapäivällä välipala ja päivän päätteeksi iltapala. Minä pudotin painoa miltei 20 kg vuoden aikana (vajaat 2 kg kuukaudessa) syömällä 1400 kaloria päivässä, olen 165 cm pitkä. Netissä on esimerkkejä eri kalorimäärien ruokavaliosta, esimerkiksi syötä hakukenttään 1400 kilokalorin ruokavalio. Itse hain ateriavinkkejä myös haulla välimeren ruokavalio ja diabetes kuukauden reseptikirja.Muistathan, että liikunta polttaa myös kaloreita, esimerkiksi reipastahtinen tunnin kävely polttaa runsaat 200 kaloria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän