sulamo.fi kalorilaskuri, kokemuksia? Tai yleensäkin kalorilaskureista!?
Kokeilen just tuota, mutta ihan typerää, kuten vissiin kaikki muutkin kalorilaskurit..
Esim söin spagettia ja jauhelihakastiketta päivällä. Tuonne kun ilmoittaa ne määrät niin yksikkö on grammoina. Anteeks, mut mulla vaan on surkee matikkapää, enkä osaa juuri lainkaan hahmottaa että paljon on esim 100g spagettia tai 60g jauhelihakastiketta jne.. Deseinä osaan paremmin hahmottaa, mutta tuolla ei vissiin voi deseiksi muuntaa noita.
Jestas että voi olla typerää touhua tämäkin.
En nyt tiedä hevon helvettiäkään pitääkö noi mun syömisen määrät paikkansa. Laitoin että oon syöny 60g spagettia ja 100g jauhelihakastiketta mut en tiedä söinkö tuon vertaa vaiko enempi vai vähempi :D
PALJON ESIM 100GR ON MUUNNETTUNA DESEIKSI??
Kommentit (71)
Minäkin pidin enemmän vanhasta kalorilaskurista.
Ajattelin että voihan sitä kokeilla, mutta en itsekään jaksa punnita noita määriä. Onko kukaan kokeillut YAZIOa? Taitaa olla hinnakas.
Näissä mittareista on tiettyjä ongelmia ja eräs on sellainen, että laihduttaminen/ painon kontrolli/ nimiä nyt rakkaalla lapsella riittää, johtaa pahimmillaan sellaiseen tilaan jossa paino pysyy ellei nouse, mutta ruokahalu katoaa. Nälän tunnetta voi näemmä psyykata vähän liiankin hyvin. Seurauksena on väsymystä, infektioalttiutta eikä silloin taatusti saa tarvitsemiaan vitamiineja ja hivenaineita vaikka miten niitä tarvitaan vain se hiven.
Sulavissa näemmä oli kovastikin mittoja. Oikeastaan vyötärönympärys riittää ellei rakenna kehoa, mutta jos siis bodaamalla niin mitatkoon minun puolestani nilkkansa vaan.
Yritän tässä ajaa takaa ajatusta, ettei ainakaan joku 60+; ei nuorempikaan, saisi pudottaa painoa/ laihduttaa/ vähentää syömistä/ ryhtyä dieetille/ ilman liikuntaa. Tiedän kun se huutaen ilmoitetaan että sittenhän tulee vaan nälkä ja taas sitä syö ja kiloja nousee...... Eieiei, ei tarvi liikkua kuin olympiaurheilija, on liikuttava ja yksi lysti painosta! Jos syö järkevästi, liikkuu niin että tulee hyvä olo, löytää mieluisan lajin, sitten kaveriksi se laji ja mittanauha ja vaaka huut helkkarin.
Kyllä sitä saa painoa alas, kiloja siis, vippaskonstein. Ei vain ole sanottua että kilot lähtevät rasvasta, ja armias, jos menettää lihaksensa. Heitin huiviin vähän nesteenpoistajaa, ja painoa hävisi 30 kiloa, mutta en minä sitä voi jatkuvasti käyttää. Elimistön suolatasapaino menee äkkiä sekaisin.
Vallan hyvin muistan vaakataisteluni iällä 24-27. Vyötärö oli silloin 50cm. on tositarina. Paino ei hievahdakaan ei vaikka itkisin, alle 70 kilon. Tietty opin sittemmin, ettei niin aktiivisen liikkujan paino putoa, lihakset ovat painavia. Miksi sen olisi pitänyt, no alettiin puhua indekseistä ja liikapainoista. Jos käy salilla j2 pv ja juoksee j2pv ja ui töistä tultaessa lihakset säilyy, jopa kasvaa.
Nyt on mittarissa 60+ ja ne lihakset entisestä tärkeämmät, haluan jämätkin totisesti pitää. Epilepsiaan täytyy käyttää lääkitystä, joka sitä painoa nostaa, kerran kokeiltiin yhtä joka piti painonnousun tähden kokonaan lopettaa. Mutta se ei saisi estää liikkumasta ja syömästä terveellisesti. Siis menen tästä terveyskeskukseen ja neuvotellaan siellä, mikä olisi minulle jotain ns ihannemittaa.
Mietin itse, miksi yleensä mittaan kaikkea. Katsoin jonkun ohjelman jossa mitattiin unta ja mitähän vielä. Jos en saa unta ja aamulla väsyttää, totta ihmeessä nukuin huonosti, mihin siinä pitää olla mittari sormessa?
Askelmittari ei ole yhtään paha, kun nuoruusvuosien tyyli on muuttunut. Saan jotain näkemystä siitä, minkä verran se 10 000 askelta siis on.
Kalorit on merkitty pakkauksiin, tavallisesti / 100g, jos tahtoo olla tarkka, voihan sitä kerran mitata mikä suunnilleen on annoksen kalorimäärä / leipäviipale, puuroryynimäärä yhteen puuroannokseen, mutta jos perheessä on muita, juttu menee jo mutkikkaaksi jos tahtoo joka gramman kalorimäärät ylös. Sitten seuraa imeytyminen, eli eihän se kaikki pääse edes suolesta eteenpäin, rasvasta imeytyy 90%, hiilareista ja proteiinista 82-86% eli suolisto on silmämääräisesti toimiva kuitenkin.
Mikä oli Sulamossa hyvää ellei parasta, siis oli varoitus liian vähästä syömisestä. Että varoittivat siitä elimistön säästöliekkivaiheesta, se on niin, niin totta, kokenut kaikki tietää, mutta kyllä se on niin, että hullu kaiken kokee.
Paastoaminen on eri juttu, mikä onkin sitten syy, jos etsii elintapamuutosta, se terveelle soveltuu jos täytyy vaikka johonkin uskontoon liittyvästäii.... Ei vain ole terveellistä paastota koko elämäänsä, se saattaa äkkiä päättyä, niin kävi keskitysleirivangeille.
Vierailija kirjoitti:
Heittäkää mäkeen ne kalorit! Syökää ruokia, joissa on vähemmän kuin 3 ainetta niin paljon kuin jaksatte. Aivot kyllä hoitaa loput, eli alatte laihtumaan huomaamattanne.
Kokeilin ja söin kuukauden voita ja sokeria. Ei toiminut nyt tämä kikka.
Vierailija kirjoitti:
Heittäkää mäkeen ne kalorit! Syökää ruokia, joissa on vähemmän kuin 3 ainetta niin paljon kuin jaksatte. Aivot kyllä hoitaa loput, eli alatte laihtumaan huomaamattanne.
Valehtelematta pudotin itse 50 kg laskematta kaloreita kertaakaan. En koskaan edes vilkaise niitä (ja tuoreissa tuotteissa harvemmin mitään kalorimääriä edes on ilmoitettu).
Laihduttaja 62 kirjoitti:
Jos syö liian vähän, elimistö menee paastotilaan ja alkaa pantata rasvaa, koska pelkää "katovuosien" tulevan. Kannattaa syödä se määrätty määrä, niin aineenvaihdunta pysyy toiminnassa ja kilot tippuvat pikkuhiljaa.
Tää on kyllä kumma harha. Itsellä ei oo koskaan mennyt elimistö mihinkään onnelliseen paastotilaan jos masennuksen takia en oo saanut syötyä, vaan kyllä se paino sieltä tipahtaa liiankin reippaasti. Kaveri kyllä tätä mantraa on pitänyt keppihevosenaan kun joka ikisessä laihdutuskuurissa on vetänyt pitsaa, karkkia ja pullaa ja ihmetellyt ettei paino laske vaikka miten kituuttaa kun kerran viikossa on mättöpäivä jolloin ei kaloreita ja annoksia lasketa. Ei pudonnut paino edes lääkärin ohjaamalla laihiksella kun salaa piti kiinni tuosta mättöpäiväideologiastaan kun eihän nyt aiheeseen erikoistuut lääkäri voi tietää miten se kuuluisi hoitaa, eihän?
Marina kirjoitti:
Olen ollut Salomossa nyt parikuukautta ja painoni putosi alkuun 3 kc, mutta nyt se on noussut melkein alkulukemiin? Salomon käskee syömään päivässä n.1450 kaloriaa, mutta olen syönyt n. 1100 tai 1200 kaloriaa. Jos syön niin paljon kuin pyydetään, alan lihomaan? Tämä on minulla passiivista laihduttamista.
En ole oikein tyytyväinen Salomonin tyyliin?
Pienelläkin kalorimäärällä voi lihoa jos napostelee jatkuvasti. Insuliini ja kortisoli ovat varastointihormoneita ja tällaiset kalorilaskurit on hyvä keino treenata keho varastoimaan rasvaa oikein olan takaa tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelematta pudotin itse 50 kg laskematta kaloreita kertaakaan. En koskaan edes vilkaise niitä (ja tuoreissa tuotteissa harvemmin mitään kalorimääriä edes on ilmoitettu).
Saisko jotain esimerkkejä siitä mitä siis söit? Vaihdoitko ruoka-aineita, vai mihin tää nyt perustuu? Tietysti auttaa jos ruoastaan jättää kermat ja juustot sivuun, mutta ei siihen tarvitse jotain kolmen ruoka-aineen sääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Pastaa on vaikea arvioida ilman punnitsemista. Hanki se vaaka ja homma helpottaa huomattavasti. Tavallinen syvä lautanen, joka on täysi muttei kukkurallinen keitettyä pastaa on n. 80 grammaa. Mutta spagetti menee pienenmpään tilaan kuin vaikka tortiglionet tai pennet. Joten jos haluat huijata silmillä kannattaa ostaa noita isoja pastoja, jotka ovat tyhjiä sisältä.
Onko sulla syömishäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Marina kirjoitti:
Olen ollut Salomossa nyt parikuukautta ja painoni putosi alkuun 3 kc, mutta nyt se on noussut melkein alkulukemiin? Salomon käskee syömään päivässä n.1450 kaloriaa, mutta olen syönyt n. 1100 tai 1200 kaloriaa. Jos syön niin paljon kuin pyydetään, alan lihomaan? Tämä on minulla passiivista laihduttamista.
En ole oikein tyytyväinen Salomonin tyyliin?
Pienelläkin kalorimäärällä voi lihoa jos napostelee jatkuvasti. Insuliini ja kortisoli ovat varastointihormoneita ja tällaiset kalorilaskurit on hyvä keino treenata keho varastoimaan rasvaa oikein olan takaa tulevaisuudessa.
Tää kuulostaa pätevältä vaikka en tajuakaan mitään. Eli voisitko avata maallikolle miten toi mekanismi toimii? Mitä tapahtuu jos napostelee paljon ja miten se elimistö reagoi tulevaisuudessa? Jääkö sillä joku vaihde päälle?
Entinen painonvartija kirjoitti:
Syö suositeltu määrä. Syöt liian vähän. Sillä aiheutat aineenvaihtumisen hidastumisen. Syö siis suositeltu määrä kärsivällisesti. Se paino alkaa kyllä laskemaan aikanaan.
On se muuten kumma, että skottimiehen aineenvaihdunta ei hidastunut vaikka hän oli yli vuoden syömättä yhtään mitään, mutta mammalla se hidastuu jo viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitti vinkistä. Valitsen ranskalaiset ja pekonin, nam
Jos teet itse ranskalaiset, jätät kuoret mukaan ja paistat ne kookosöljyssä (teolliset siemenöljyt ovat myrkkyä ja keho muuntaa niitä äkäisesti rasvaksi, koska ei osaa käyttää niitä niiden monimutkaisen molekyylirakenteen vuoksi energiana) niin tuohan on mitä mainiointa ruokaa.
sulattelija kirjoitti:
Olen myös tyytyväinen Sulamoon. En aikaisemmin tajunnut, että syön ruokia väärässä suhteessa. Nyt osaan katsoa, että rasvat, hiilihydraatit sekä proteiinit tulevat tasapainoisesti päivittäin. Lisäksi söin liikaa suolaa ennen ja ne tulivat seurannan mukaan leikkeleistä. Myöskin sokerin määrä ylittyi alkuun päivittäin. Rasvaa söin liian vähän ja jouduin lisäämään lounassalaattiin ruokalusikallisen oliviiöljyä.
Minun päivittäinen kalorimäärä on n. 1350 ja alkuun sekin meinasi ylittyä kun söin ihan hölmösti. Pitääkseni sallitun rajan kävin tunnin kävelylenkeillä, jotta sain iltapalaan tarvittavat kalorit.
Nyt olen oppinut katsomaan päivittäiset ruoat niin, että pärjään sallituilla kaloreilla. Liikuntaa olen lisännyt aineenvaihdunnan takia.
Minulla on lähtenyt Sulamon avulla 700-1000g per viikko.
Suurin osa ihmisistä syö rasvaa liian vähän. 70 prosentin saadusta energiasta pitäisi tulla rasvasta. Siinä ei paljon joku lusikallinen auta.
Jos syö liian vähän, elimistö menee paastotilaan ja alkaa pantata rasvaa, koska pelkää "katovuosien" tulevan. Kannattaa syödä se määrätty määrä, niin aineenvaihdunta pysyy toiminnassa ja kilot tippuvat pikkuhiljaa.
Surullisinta on, että ihan oikeasti uskot tuon olevan totta.
Vierailija kirjoitti:
Entinen painonvartija kirjoitti:
Syö suositeltu määrä. Syöt liian vähän. Sillä aiheutat aineenvaihtumisen hidastumisen. Syö siis suositeltu määrä kärsivällisesti. Se paino alkaa kyllä laskemaan aikanaan.
On se muuten kumma, että skottimiehen aineenvaihdunta ei hidastunut vaikka hän oli yli vuoden syömättä yhtään mitään, mutta mammalla se hidastuu jo viikossa.
En tiedä voiko tässä olla jotain henkilökohtaisia eroja. Muistan jo nuoresta asti miten toiset kaverit söi mikroskooppisia annoksia ja oli lievästi pönäköitä kun itse sai syödä kuin hevonen eikä mikään tarttunut. Ssri-lääkkeiden myötä alkoi itsellekin kilot kiinnittymään, valitettavasti. Yhä kyllä paino laskee nopeasti jos vaan viitsin katsoa mitä syön ja liikun edes vähän, enkä sillä hetkellä syö noita ssri-paskanappeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin ja söin kuukauden voita ja sokeria. Ei toiminut nyt tämä kikka.
Jos oikeasti olisit syönyt vain ja ainoastaan voita ja sokeria, olisit laihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisko jotain esimerkkejä siitä mitä siis söit? Vaihdoitko ruoka-aineita, vai mihin tää nyt perustuu? Tietysti auttaa jos ruoastaan jättää kermat ja juustot sivuun, mutta ei siihen tarvitse jotain kolmen ruoka-aineen sääntöä.
Pätkäpaasto ja sokerin/makeutusaineiden heivaaminen helvettiin. Helppoa kuin saippuanteko.
Vierailija kirjoitti:
Surullisinta on, että ihan oikeasti uskot tuon olevan totta.
Mua hämmentää tässä teoriassa elimistön oletettu typeryys. Vaikka se nyt sitten menisikin johonkin paastotilaan, niin luulis sen palautuvan kun ruokaa taas saa? Näillä on asenne että kerran laihdutat turhan nopeasti ja siinä se sitten meni. Elimistö on ikuisessa hätätilassa, eikä enää koskaan korjaannu. En muutenkaan tajua miten evoluutio olis kehittänyt mekanismin jossa tuhlattais kaloreita ja pistettäis sitten säästöliekki päälle kun on tiukempaa. Enemmän uskon että toisilla on synnynnäisesti nopeampi aineenvaihdunta ja toisilla hitaampi, lääkkeet ja jotkut kilpirauhaset voi toki myös vaikuttaa, mutta ei satunnainen laihdutuskuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis en jättänyt kermoja ja juustoja sivuun. Juustoa syön joka päivä ja kermaa vähintään kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto ja sokerin/makeutusaineiden heivaaminen helvettiin. Helppoa kuin saippuanteko.
No tää ei liity tohon ihmeelliseen max. kolme ruoka-ainetta-kuuriin. Sokerien ja makeutusaineiden poiston nyt pitäis olla itsestäänselvää jos laihduttaa, vaikka eihän se kaikille ole.
Itsellä 7 viikkoa ollut käytössä ja 11kg pudonnut paino. 1000 kaloria syön vähemmän kuin ennen ja putoaa paino. Hyvin on kaikki ainekset ja painot löytynyt, keittiövaaka tosiaan ehdoton tuossa hommassa!