1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Vierailija kirjoitti:
Pa,skahuussi on niin täynnä että pökäleet jo osuu kankuille kun istahtaa!
taidatte olla jotain caupunkilaisia tahi herroja kun teilla tuollainen hienous cuin huussi on.
meilä käydän vaan tuncion laidalla ja pyllistetään sinne.
entä eikö siellä huussissa juuri haisekin cauhealle kun sonnat on siinä tacapuolen alla? caicenlaisia nykyajan hömpötyxiä, cyllä parempi on sontia tuncion reunalla raikkaan jumalantaivaan alla.
Vierailija kirjoitti:
G: Tukahduttaminen, hidastaminen vai laumasuoja ratkaisuksi ruttoon?
ei ei, vaan polvirucoukset ia caiccien cissojen tappaminen. ne ovat noitien ja paholaisten elukota
Nyt loppuu tämän barbaarikielen puhuminen. Vi pratar svenska i österland!
Miniä on alkanut harkita prostituoidun ammattia. On kuulemma ohan hyvä ala nykyään. Syntiä se on, sanon minä!
Olin navetan takana tunkiolla tarpeillani, kun susi tuli ja puri minua jalkaan. Sain ajetuksi sen pois, kun kirosin oikein rumalla äänellä ja löin sitä nyrkillä päähän, mutta nyt minulla on korkea kuume, jalka on kipeä ja puremakohta vuotaa visvaa. Mitä pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muorille lahjacsi? Ei cuccia cun ei enää näe eicä mitään purecsittavaacaan cun ovat hampaansa jo aicaa sitten mädättyneet. Muori elänyt jo 25 cesää.
Voisi echdotta mopedi, ios sellainen olis kexity, ette vanhamoori pesisi culceman, muta ehce tulevien wosisatoine sitte?
Ai kauhea mitä noitakonsteja. Tein heti kymmenen ristinmerkkiä tuon luettuani.
Kuulin kylillä, että jotain naisten alushousuja olis tulossa markkinoille... no johan on hupsutusta, miten sitten "niinä" päivinä voisi vapaasti vuotaa??? Paitsi että ainahan oon pieniin päin tai imetän, eipä noita vuotoloita ole ollut vuosikausiin...
Heimo piti kokouksen kun laaksoon oli laskeutunut tuntematon alus, muutama kävi aluksessa heille sanottiin tulette kehittymään vuosisatojen aikana paljon. Te ihmiset olette vain laboratorion tuottamia kuten eläimetkin istutimme teidät tänne koska monet planeetat ovat elinkelvottomia ja meillä suuret ikäryhmät menehtyneet tulemme toki vieraileen tulevaisuudessakin, täällä mutta jos olette kehittyneet tappamaan toisianne silloin emme tule oman turvallisuuden vuoksi. Tämäkään planeetta ei ole ikuinen tulee ilmasto katastrofi ja maa tulee syksyyn auringon tuleen kuten avaruudessa monien tähtien kaltoin..
Olen tänä vuonna itse asiassa lukenut aika paljon 1500-luvun historiantutkimusta, ja kesällä jopa vierailun muutamilla entisillä aateliskartanopaikoilla.
Aatelisto söi jo 1500-luvulla yllättävän modernisti, kun rahaa oli ja Tallinnasta sai.
Makkara sinapilla oli yleinen herkku, jopa riisiä syötiin. Punaviiniä juotiin.
Aateliset söivät päivälliseksi riistaa riisillä. 200 vuotta ennen kuin peruna saapui maahan.
Mausteita käyttivät jo vaikka minkämoisia. Tallinnassa rampattiin kerran kuussa.
Tavan kansalla ei toki ollut varaa samaan vielä pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen tänä vuonna itse asiassa lukenut aika paljon 1500-luvun historiantutkimusta, ja kesällä jopa vierailun muutamilla entisillä aateliskartanopaikoilla.
Aatelisto söi jo 1500-luvulla yllättävän modernisti, kun rahaa oli ja Tallinnasta sai.
Aateliset söivät päivälliseksi riistaa riisillä. 200 vuotta ennen kuin peruna saapui maahan.
Mausteita käyttivät jo vaikka minkämoisia. Tallinnassa rampattiin kerran kuussa.
Tax free viinan takiako siellä Tallinnassa ravattiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tax free viinan takiako siellä Tallinnassa ravattiin?
Ei kun herkkujen. Tallinnan ostosmatkoilla on Suomessa ainakin 500-vuotinen perinne.
1500-luvun loppupuolella oli jopa "julkisia" vuoroja Tallinnaan etelärannikolta, joihin kansa saattoi ostaa lipun. Talvella mentiin jään yli reellä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Poika lähdössä Turkuun katedraalikouluun, joko teillä on koulutavarat hankittu?
Meidän poika otti mukaansa kaksi tynnyrillistä olutta ja paloviinaa ison kannun. Lupasin lähettää lisää jos loppuu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika lähdössä Turkuun katedraalikouluun, joko teillä on koulutavarat hankittu?
Meidän poika otti mukaansa kaksi tynnyrillistä olutta ja paloviinaa ison kannun. Lupasin lähettää lisää jos loppuu kesken.
Leivoitko ruisleipää mukaan ja kotikirnuttua voita?
Onkos jotain huhuja kuningas Kustaa Vaasan terveydestä?
Vierailija kirjoitti:
Nyt loppuu tämän barbaarikielen puhuminen. Vi pratar svenska i österland!
Se oli paremman väen kieli ja edelleen on :)
Onko teidän mielestänne ok että aviomiehenne saavat rais ka ta teidät luvan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Onkos jotain huhuja kuningas Kustaa Vaasan terveydestä?
Ihan sama. Ei se kuningaskaan välitä meistä suomalaisista.
Suomi oli Ruotsin siirtomaa - lue Riistomaa
Tietääkö joku onko merihirviön tai mursun torahammasjauheella sama vaikutus kuin poronsarvijauheella?