Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1560-luvun aihe vapaa

Vierailija
06.08.2015 |

Isäntä sitten sairastui ruttoon ja kuoli.

Kommentit (2082)

Vierailija
1061/2082 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi taas ruoka-ruotsi, joi oluet, söi kakut. Vie perkele tuhkatkin pesästä. Annahan olla ni eikös herrat taas keksi kohta lähteä sotasille. Ja arvaas kenenkä persnahasta ne verot, kyyditykset ja linnaleirit pakkokestityksineen sitten revitään. Kylän pappi Juhanpoika Cipilä nuolee ruotseja ja on hypännyt herravankkureihin. Sanoo että talonpojille sellainen aktiivimalli sopii kuin huutolaislapselle työ ja keppi. Kuulemma kova työ on rukous ja sodalla rankaistaan laiskoja ja syntisiä. Tulee vielä joku päivä nuijalle töitä, sano mun sanoneeni.  

Vierailija
1062/2082 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cokenut wiisas waimo eliccä noita tarjoaapi palweluksia maxsua wastaan Åbon kauppalasa.

- sikiöitten lähretykset

- yrtit, amuletit sekä loitzut haureille waimoille jotta ei miehen matkan aikana cantawaxi tulisi

- kirousten poistot ja niitten langettajain selvityxet

- wihamiehien tai niitten talojen secä peltojen kirouxet

- cuolleitten henkien tuonelaan saattaminen micäli ovat taloa waiwaamaan jääneet

- loitsut ihastuxen rakastuksen tilaan saattamisexi

- yrtit naistenwaivoihin secä miehen yölliseen weltostukseen

Sinäkö se olit joka on kironnut eka sivun Turun inkvisiittorin niin ettei saa tuomittuja noitia syttymään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/2082 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi tehdä? 4-vuotias poika lähti aamulla normaaliin tapaan metsään lampaita paimentamaan. Hiukan peloissaan hän oli, koska eilen hän oli kuullut siellä susien ulvontaa. Lampaat tulivat sitten äsken kotiin pelästyneenä juosten paljon aikaisemmin kuin yleensä ne tulevat kotiin pojan kanssa. Mies epäilee, että susia ne ovat pelästyneet ja siksi kotiin turvaan juoksivat. Onneksi ne ovat kaikki kunnossa ja tallessa, mutta poika ei tullut kotiin. Mitä meidän pitäisi nyt tehdä? Mies ei suostu lähtemään katsomaan metsään, että onko pojalle tapahtunut siellä jotain pahaa enkä minä töiltäni ehtisi. Piikakaan ei sinne uskalla lähteä eikä renki pysty, koska löi kirveellä jalkaansa muutama päivä sitten. Kuka huomenna lampaita lähtee paimentamaan, jos ei poika tule kotiin? Luonamme asuva siskovainajani ja hänen miesvainajansa 12-vuotias orpopoika sinne haluaisi lähteä, mutta ei häntä sinne tohdi lampaiden kanssa päästää, koska hän voi vielä sekaantua niihin.

Vierailija
1064/2082 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alma 18v kirjoitti:

Mitä pitäisi tehdä? 4-vuotias poika lähti aamulla normaaliin tapaan metsään lampaita paimentamaan. Hiukan peloissaan hän oli, koska eilen hän oli kuullut siellä susien ulvontaa. Lampaat tulivat sitten äsken kotiin pelästyneenä juosten paljon aikaisemmin kuin yleensä ne tulevat kotiin pojan kanssa. Mies epäilee, että susia ne ovat pelästyneet ja siksi kotiin turvaan juoksivat. Onneksi ne ovat kaikki kunnossa ja tallessa, mutta poika ei tullut kotiin. Mitä meidän pitäisi nyt tehdä? Mies ei suostu lähtemään katsomaan metsään, että onko pojalle tapahtunut siellä jotain pahaa enkä minä töiltäni ehtisi. Piikakaan ei sinne uskalla lähteä eikä renki pysty, koska löi kirveellä jalkaansa muutama päivä sitten. Kuka huomenna lampaita lähtee paimentamaan, jos ei poika tule kotiin? Luonamme asuva siskovainajani ja hänen miesvainajansa 12-vuotias orpopoika sinne haluaisi lähteä, mutta ei häntä sinne tohdi lampaiden kanssa päästää, koska hän voi vielä sekaantua niihin.

No, voi taivas. Ettekö te opettaneet 4-vuotiaalle, miten sudet häädetään? Meinasi käydä todella iso vahinko, onneksi lampaat tuli ehjänä sentään takaisin! Lapsikin on tietysti ikävä menettää, kun on jo työikäiseksi kasvanut. Onko teillä muitakin poikia? Ei Jumala aina ajattele. Veisi hyödyttömän vauvan mielummin.

Vierailija
1065/2082 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustaava Kaapontytär kirjoitti:

Rukoilkaa puolestani. Herra mieheni lähti Turun kaupunkiin nahkoja myymään, kävi Vartiovuorella porton pirtissä haureutta harjoittamassa ja toi mukanaan syyhyn naisen kapistuksiini.

Korotin ääneni syyttääkseni häntä ja hän jakoi kotikuria niin että silmäni musteni. Minusta tuli poisjuossut vaimo ja nyt istun kerjuulla Hämeen Härkätien varrella. Paarmat syö ja kyykäärmeet siuhottaa. Naisen lihanikin edelleen kutiaa vaikka hameeni suojissa hieron sitä tien kiviä vasten.

Sen siitä saa, kun ei tottele miestään ja Jumalan järjestystä. Ihan oikein sinulle istua siellä kerjuulla. Miehet tietää paremmin, mitä tekee, ei pidä miestään arvostella naisihmisen. Häpeä, olit huono vaimo. Toivottavasti kuolet syyhyysi!

Vierailija
1066/2082 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tehokkain keino päästä miehen pojasta eroon? Miehellä on ensimmäisen emäntänsä kanssa saatu lapsi ja se surkea poika ei kuollut synnytyksessä kuten äitinsä. Eikä kuole millään, vaikka välillä olen lähettänyt kalaan vuotavalla ruuhella ja välillä metsälle susien ulvoessa. Näyttää terveeltä, ei vaivaa rintatauti tai keripukki. Eihän tässä mitään jää tälle minun pojalleni talosta, jos tuo tuossa vaan elää. Alkaa olla pian jo naimaiässäkin, muutaman vuodenkierron päästä. Eli nyt kaikki keinot, joilla saa pojan hengiltä ilman, että kukaan alkaa epäillä mitään! Kerttu Knapelin kylästä sanoi, että on väärin, että yritän poikaa pois perimyksestä. Sanoin Kertulle, että on hirveän vanhanaikainen ja ilkeä ihminen. Yrittää saada minun pojastani perinnötöntä.

Vierailija
1067/2082 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku kertoa, että koska voisi mukulan kapaloa vähän höllätä? Kaksi vuotta olen käyttänyt samaa kireysastetta, koska kireempikapaloinen on parempi nostaa seinälle naulakkoon työpäivän ajaksi.

Vierailija
1068/2082 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaan peräsuolesta tehty kortsu hajosi, nyt serkkutyttö raskaana.

Vierailija
1069/2082 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistentupaan, jos olet rälssiä. Kai teille on kunnon synnytystuoli jo hankittu? Kuivat oljet lattialle, lapsenpäästäjälle hyvää, vahvaa olutta, ja tärkein: Pyhimyksen kuva nauhassa kaulaan viemään pois synnytyskivut. Näillä jo pärjää pitkälle, mutta kylän kappalaisen voisi varmuuden vuoksi pyytää paikalle, jos tarvitaan vaikka viimeistä voitelua. 872

Vierailija
1070/2082 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen viesti oli hänelle, joka kyseli synnyttämisestä. Lisäisin vielä, että naistentupa kuuluu lämmittää kuumaksi, että varmaan tulee hiki. Kaikki räppänät tulee sulkea, ettei pääse pahat demonit synnytystä sekoittelemaan.

Vierailija
1071/2082 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhujen mukaan Kaarina Maununtytär ja Eerik XIV menneet salaa naimisiin. Mitä vittua oikeesti! Mitä toi Eerikkikin tossa Kaarinassa oikeen muka näkee. Ruma harakka.

Vierailija
1072/2082 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tehokkain keino päästä miehen pojasta eroon? Miehellä on ensimmäisen emäntänsä kanssa saatu lapsi ja se surkea poika ei kuollut synnytyksessä kuten äitinsä. Eikä kuole millään, vaikka välillä olen lähettänyt kalaan vuotavalla ruuhella ja välillä metsälle susien ulvoessa. Näyttää terveeltä, ei vaivaa rintatauti tai keripukki. Eihän tässä mitään jää tälle minun pojalleni talosta, jos tuo tuossa vaan elää. Alkaa olla pian jo naimaiässäkin, muutaman vuodenkierron päästä. Eli nyt kaikki keinot, joilla saa pojan hengiltä ilman, että kukaan alkaa epäillä mitään! Kerttu Knapelin kylästä sanoi, että on väärin, että yritän poikaa pois perimyksestä. Sanoin Kertulle, että on hirveän vanhanaikainen ja ilkeä ihminen. Yrittää saada minun pojastani perinnötöntä.

Uuta mehua mustagoison marjoista ja hänen oluthaariggaansa se salaa laita.

Vierailija
1073/2082 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttakaa ja neuvokaa, armollinen väki! Nimeni on Ursula ja olen piikana Somerolla Jöns Juusonpojan talossa. Hiljattain joukko Juhana herttuan ruotsalaisia huoveja Turun linnasta viipyi yön yli pitäjässä.

Olivat ne niin koreita ne sveanmaan huovit kun vertasi näihin Someron suomalaisiin sikopaimeniin että pääni meni pyörälle. Eräs heistä tarjosi minulle humal olutta, ei suopursu-, ja vietteli minut syntiin. Nyt naisen vuotoni ei ole tullut! Kannan rintani alla äpärälasta!

En tahdo pitäjän kirkon portaille häpeässä nöyrtymään enkä loppuiäkseni huoraxi leimautumaan. Akkain kuiskeesta olen kuullut että Hannikka-niminen vaimo on salassa lapsenpäästäjä... Mutta minulla ei ole äyrityistäkään rahaa!

Auttaisiko kova työ esim. heinäpellolla päästättämään lehtolapsen kohdustani vai huolisiko lapsenpäästäjä muura kuin äyrejä korvaukseksi?

Vierailija
1074/2082 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin mielipuoli kerää heinäseipäitä. Sanoo että niistä saa vielä hyvät rahat tulevaisuudessa.

Vierailija
1075/2082 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin mielipuoli kerää heinäseipäitä. Sanoo että niistä saa vielä hyvät rahat tulevaisuudessa.

Tiedän sen yksisilmäisen ja hampaattoman hullun rengin. Tuolla se Puolimatkan Krouvissa horisi unia nähneensä, että heinäseipäistä joku muka hyllyjä, tikapuita ja kynttilälyhdyn jalkoja pirtteihinsä tulevaisuudessa väsäilisi :D Onko hullumpaa kuultu??

Vierailija
1076/2082 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhujen mukaan Kaarina Maununtytär ja Eerik XIV menneet salaa naimisiin. Mitä vittua oikeesti! Mitä toi Eerikkikin tossa Kaarinassa oikeen muka näkee. Ruma harakka.

Taidat olla itse Elisabet I. Mahtaako vähän veetuttaa kun menit rukkaset Erikille antamaan? Hähähähhää, kranttuna, kitkeränä vanhanapiikana joudut siellä valtakunnassasi elelemään ja perheellisten avio-onnea katselemaan. Vetele vaan enemmän lyijyvalkoista naamaan, niin voi joku puolisokea miehenpuoli pimeässä erehtyä. Terveisin Kaar..ei kun..

Vierailija
1077/2082 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana tyttö wauwa syntyi, jonka nimesimme Erzsébet Báthoryksi

Ennustajana voin kertoa tyttövauvanne tulevaisuudesta sen, että paljossa veressä tulee hän kylpemään ikuista nuoruutta etsiessään.

Vierailija
1078/2082 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä on vielä Heikki Martinpoika myymässä, siltä saa komeita esiliinoja kahella nahalla. Tinkasin viimeksi tuohivirsut, esiliinan ja pussukan ruutia isännälle 12 nahalla. Harmi vaan että isännän mielestä olen ruvennut hurskastelemaan kun reikäselläkin essulla olis vielä mennyt, ja totesi ettei mökkiin ole tulemista ennen kuin olen tuonut ne 2 oravannahkaa takaisin. Ois antanut ees sitä ruutia ja pyssyn, mutta ei, jousella ne oli ammuttava. Oli se mukava kirkkovenettä soutaa otsat kurtussa, molemmat mykkäkoulussa, vielä ainakin pari viikkoa tapahtuneen jälkeen. Ei sitä sovinnoille päästy ennen kuin mies leppyytteli, oli hankkinut Martinpojalta niin kaunista villaa , ettei tosikaan. Rukilla illalla rullatessa katsahdin mieheen, hymyhän siinä nousi, ja mies hymähti takaisin. Ja sitten sitä mentiinkin, oli ehkä villein yö ikinä, lehmät oli aamulla niin loivaliikkeisen ja väsyneen oloisia, et oli se lattiahirsien hinkkaaminen kuulunut sinne asti.

Vierailija
1079/2082 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveiseni viheriäsilmäiselle naiselle kuin syämessäin asustaapi, armastan siua lävitse aikain. Näin tervehtääpi mies toisesta pitäjästä päivämatkan takaa. Hankin hevoisen tulen käymään tykönäis. Meidän pitää puhuman keskenämme.

Vierailija
1080/2082 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla itse Elisabet I. Mahtaako vähän veetuttaa kun menit rukkaset Erikille antamaan? Hähähähhää, kranttuna, kitkeränä vanhanapiikana joudut siellä valtakunnassasi elelemään ja perheellisten avio-onnea katselemaan. Vetele vaan enemmän lyijyvalkoista naamaan, niin voi joku puolisokea miehenpuoli pimeässä erehtyä. Terveisin Kaar..ei kun..

Minä mikään fcking Elizabeth ole, senkin bloody sikopaimenen rapaeukko damn thee.

Sattuisiko joku muuten tietämään, miten ärsyttävästä siskopuolesta pääsee kätevästi eroon? Asustelee aika kaukana Ylämailla, mutta on bloody annoying.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän