1560-luvun aihe vapaa
Kommentit (2082)
Katariina Jagellonica on 11 vuotta vanhempi kuin Juhana! Onko tämä teistä sopivaa?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 13:53"]
Mitkä ovat parhaita vihanneksia, joilla heitellä jalkapuuhun lukittuja? Naapurin Martta on viimeinkin tuomittu jatkuvasta keimailusta jalkapuuhun ja siitähän pitää ottaa ilo irti. Muutama mädäntynyt kananmuna ja nauris löytyy jo, muita ehdotuksia?
[/quote]
Munakoisolla paras osumatarkkuus.
Ja taas uusi lapsi tulossa... Vinkkejä parhaista konsteista aiheuttaa keskenmeno. En millään jaksaisi tätä raskautta ja synnytystä. Viimeksi ei onnistunut ja jouduttiin sitten miehen kanssa hoitamaan homma loppuun vasta lapsen synnyttyä.
Mitä ruoaksi 12 lapselle, kun oravannahat loppu. Ei ole enää jäljellä kuin yksi oravanpää.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:25"]
Mitkä ovat parhaita vihanneksia, joilla heitellä jalkapuuhun lukittuja? Naapurin Martta on viimeinkin tuomittu jatkuvasta keimailusta jalkapuuhun ja siitähän pitää ottaa ilo irti. Muutama mädäntynyt kananmuna ja nauris löytyy jo, muita ehdotuksia?
[/quote]
[/quote]Mikä se on?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:25"]
[/quote]
[/quote]Mikä se on?
[/quote]
Meillä ei ole kuin nauriita ja kaalia ja niitäkään en viisti heitellä kun ei riitä ruoka muutenkaan.
Naapurin Wilhelm hukuttaa kissanpoikia maitoastiaan. Mitä voin tehdä?
Löysin puuvajan takaa kasan nuijia. Tulisiko huolestua?
Kävi saksa, toi uutisen tullessaan. On hyvä kuninkaamme Kustavi kuollut ja Ierikka on valtaherramme nyt.
Jumal' antakoon hänen hallita rauhassa ja pitkään, armaassa sovussa veljiensä Juhannin ja Kaalepin kanssa!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:38"]
Ja taas uusi lapsi tulossa... Vinkkejä parhaista konsteista aiheuttaa keskenmeno. En millään jaksaisi tätä raskautta ja synnytystä. Viimeksi ei onnistunut ja jouduttiin sitten miehen kanssa hoitamaan homma loppuun vasta lapsen synnyttyä.
[/quote]
Torajyvä. Mutta pyydä joltain parantajaeukolta ohjeet, ettei käy kuten siskolleni. Meni ottamaan ominpäin ja vahvasti vatsaa krappasi, mutta ei tullut lapsiulos. Syntyi tuossa muutama kuunkierto sitten. Poika oli, mutta heikolta näyttää. Taitaa kuolla lähiaikoina.
Olen muutenkin katsellut siskoni elämää ja päättänyt tehdä parhaani etten joutuisi vähän aikaan vielä naimisiin. Olenkin ryhtynyt niin eteväksi käsitöiden tekijäksi, että saan jo omaa elantoa hyvin kasaan, etten ainakaan vanhempiani rasita. Sain isältä myös pienen pelto-osuuden ja siitäkin olen saanut hyvää satoa. Kaikki veljeni ovat kuolleet, joten isäherrallakaan ole kiirettä saada minua pois, kun omaisuus on kaventunut kahden isosiskoni myötäjäisten kautta muutenkin. Toinen kuoli toissavuonna kolmannen lapsensa synnytykseen.
Luulen kyllä, että äitirouvani haluaisi naittaa minut naapurikylään perheeseen, joista yksi pojista opiskelee Turussa. Siinä olisi meidänkin perheen arvo nousussa. Saa nähdä kuinka nopeasti äiti saa painostettua isääni tarttumaan tähän mahdollisuuteen. Taitaa pihdata verimakkaroita aitassa kunnes isä myöntyy.
Mutta kun katson sisarukseni liittoa, niin helvetiltähän tuo näyttää. Mies vetää kaiken voin ja loput myydään markkinoille. Sai myötäjäisinä palan hyvin hoidettua maata, mutta rikkaruohoja tuolla nyt näyttäis enimmäkseen kasvavan eikä anna äijä siskoni hoitaa palstaa kun kokee sen niin nöyryyttävänä, mutta itse juo liikaa vahvaa sahtia ja käyttää kaikki mahdolliset pyhimysten päivät roikkuen kirkolla, muka kauppoja hieromassa. Kohta on heillä omaisuus mennyttä ja kohta on siskoni varmasti taas raskaana kun tämän nuorimman imetys loppuu...
Alan harkita jopa nunnaksi ryhtymistä...
Mestari kuoli ja nyt näyttää siltä, että joudun naimaan sen nelikymppisen lesken, itse 19.
t. kisälli
Kuinka usein vaihdatte petipehkunne? Pitäisiko vaihtaa joka vuosi vai onko kerran kahdessa vuodessa vielä hyvä väli? Käytättekö olkea vai heinää? Kokeilin muuten kerran kuivaa sammalta ja se oli oikein mukavaa, mutta roskasi liikaa, joten lopulta tilkitsimme sillä rakoja tuvan seinästä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:51"]
Mitä ruoaksi 12 lapselle, kun oravannahat loppu. Ei ole enää jäljellä kuin yksi oravanpää.
[/quote]
12 lasta eikä muka ruokaa! Taidat olla wähän uusawuton. Nyt heti lähetät lapset parittain kerjuulle taloihin, vanhimmat jaksavat käydä jo naapuripitäjässäkin asti, niin illalla on taas känttyä tuvassa.
Voiko aatelisneito rakastua sikopaimeneeseen ? Mitä mieltä olette ?
Suosikkiherkkunne? Mulla paistettu omena päällä.siirappia.
Mitä teillä on rekivällyinä? Meidän vällyt varastettiin. Mistä sais ostettua talveksi uudet. Meillä oli lehmäntalja ja karhuntalja.
Ärsyttää isgua aina kirkossa siellä takana, kun ollaan pientilallisia. Kyllä kelpaa hienostella siellä edessä.
Miksi valtakuntaan on tuotava niin paljon saksalaisia juristeja? Ihme mokutusta. Kohta täällä viljellään perunaa ja uskotaan johonkin Lutherin höpinöihin.
Mina nijn mieleni pahoidin. Ei osa Somen kansa somen kelen.
Lapsi kuumeessa. Onko parempi antaa oksetuslääkettä vai isketäänkö suoraan suonta?