Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi Lidl minkä teit - palkattomia työtekijöitä!

Vierailija
06.08.2015 |

Nyt on sitten LIDL:kin lähtemässä tähän palkattomien orjien käyttöön työvoimana:

http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/8759015_fi.htm

Haemme uusia työntekijöitä rekrykoulutuksen kautta yhteistyössä Amiedun, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja TE-toimiston kanssa.
Koulutuksen tavoitteena on työllistyminen vähittäiskaupan työtehtäviin ja liiketalouden perustutkinnon, merkonomi, osatutkinnon suorittaminen
ja koulutukseen liittyvä työharjoittelu (76 pv) tapahtuu Turun alueen myymälöissä. Koulutukseen hakeutuvilta edellytetään asiakaspalveluhenkisyyttä, koulutukseen sitoutumista, halukkuutta työskennellä erilaisissa kaupan alan työtehtävissä ja valmiutta ilta- ja viikonlopputyöhön.

Harmin paikka. Luulin LIDL:iä rehdiksi yritykseksi, joka maksaa kaikille työntekijöilleen palkkaa. Väärinpä luulin.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ottaisi yhtäkään harjoittelijaa riesakseni jos siitä pitäisi maksaa palkkaa. Nuo jaksot kestävät yleensä pari kuukautta ja siitä arvokasta tietoa työnteosta sekä työkokemusta ja jos teet kunnolla työsi varmasti myös kesätyöpaikka irtoaa.

Vierailija
22/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:30"]

Ai että työssäOPPIMISESTA pitäisi saada palkkaa. TyöHARJOITTELU tarkoittaa sitä, että joku vakituinen työntekijä valvoo ja opastaa, alasta riippuen sitä voi joutua tekemään koko ajan. Harjoittelija siis sitoo yhden ammattilaisen siihen harjoitteluun. Ei kovin kannattavaa työnantajan kannalta. 

Opintotukihan juoksee koko ajan, mikäli opintopisteitä on kasassa tarpeeksi. Harjoittelija ei ole ammattilainen,   ei välttämättä tiedä käytännöstä yhtään mitään, monille joudutaan opettamaan alusta asti kaikki. 

Näin harjoittelija saa itselleen osaamispääomaa varsinaista työntekoa varten. Ammattilaisia ei synny pelkällä teorialla.

Ammattikoululaiset eivät yleensä saa opintotukea, mutta valtaosa on niin nuoria, että asuvat vanhempiensa kanssa, jotka heitä elättävät. Työharjoitteluun tulevat ammattikoululaiset eivät yleensä osaa juuri mitään, joten mistä heille pitäisi palkkaa maksaa?

[/quote]

Tekemästään työstä tietenkin. Oletko ihan hölmö? Miksi ammattikoululaisenkaan pitäisi antaa aikaansa ja työpanostansa ilmaiseksi kenellekään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:31"]

Mä en kyllä ottaisi yhtäkään harjoittelijaa riesakseni jos siitä pitäisi maksaa palkkaa. Nuo jaksot kestävät yleensä pari kuukautta ja siitä arvokasta tietoa työnteosta sekä työkokemusta ja jos teet kunnolla työsi varmasti myös kesätyöpaikka irtoaa.

[/quote]

Kuulin ekan kerran jo vuonna 1993 nämä jutut ahkeruudesta ja tunnollisuudesta ja kuinka työpaikka sitten harjoittelun päätteksi irtoaa.

Vielä näköjään teitä riittää, jotka näihin bullshitbingojuttuihin uskovat.

Vierailija
24/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuossa on kummallista ainoastaan se, että opiskelija ei saa itse valita harjoittelupaikkaansa vaan sen on nimenomaan oltava lidlissä :O entä jos olisi kiinnostusta jonkun erikoiskaupan myyjäksi? Siis esim. Vaikka autokauppaan, eläinkauppaan, jne. Miksi tämä mahdollisuus on viety? Itse olen ollut parissakin oheisen kaltaisessa työllistämiskoulutuksessa. Sinänsä harmi, ettei harkasta saa palkkaa, mutta näissä työkkärin koulutuksissa tuet ovat _ paljon paremmat_ kuin normiopiskelijalla, joten itse tulin ihan hyvin toimeen, eipähän tarvinnnu stressata opintotukia ja tulorajoja ja käydä koulun lisäksi palkkatöissä.

[/quote]

Se on ns. rekrykoulutus, jossa Lidl maksaa osan koulutuksen kustannuksista ja valtio vain osan.

Vierailija
25/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:02"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:42"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:39"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:36"] Miten niin palkattomien orjien? Rahapalkkaahan opintoihin kuuluvaan harjoitteluun ei monissakaan paikoissa kuulu, mutta palkka on nuo opinnot ja ohjaus. [/quote] Ja se on sinusta oikein? Miksi et itse työskentele palkatta? [/quote] Edelleenkään homma ei ole palkatonta, vaan palkka on ne suoritettavat opintopisteet. Sitähän se koko muukin opiskelu on, ei kukaan siitä erikseen maksa että suositat opintoja vaan palkkaa siitä työst ovat ne pisteet. [/quote] Maksatko SINÄ niillä opintopisteillä ruokasi ja asumisesi? [/quote] En ole tuo jolta kysyt, mutta vastaan silti. Kun opintopisteitä kertyy riittävästi, saa opintotukea, jolla ainakin minä maksan asumisen ja ruuat. Eli tavallaan vastaus kysymykseesi on kyllä. [/quote] Onko sinusta oikein, että suomalaiset veronmaksajat kustantavat LIDL:lille ilmaisia työntekijöitä? Eikö sinusta ko. yrityksellä muka ole varaa maksaa työntekijöilleen palkkaa? Se ei ole tappiollinen yritys eikä mikään start-up. Jos et tiedä, niin ko. firman omistajaperhe kuuluu maailman rikkaimpiin. Tarvitsevatko he mielestäsi Suomen valtion tukea kasvattaakseen omaisuuttaan entisestään? Vastatkaapa te kaikki orjamieliset ja orjuuttajat näihin kysymyksiin, olkaa hyvä. [/quote] Minusta pitäisi ennen hutkimista tutkia eli selvittää, mitä työharjoittelu Lidlissä tarkoittaa. Jos se tarkoittaa sitä, että tunnin perehdytyksen jälkeen laitetaan harjoittelija kassalle kahdeksi viikoksi, on kyseessä ilmaistyövoiman hyväksikäyttö. Jos taas harjoittelija tutustuu vaihtelevasti eri työtehtäviin niin, että koko ajan on kokenut työntekijä opastamassa ja neuvomassa, on vaikea syyttää Lidliä mistään sortamisesta.

[/quote]

Heh, älä nyt ole noin naiivi. Oletko muka koskaan nähnyt Lidlissä muuta kuin kiireisiä myyjiä? E taatusti siellä kulje kukaan käsikynkkää harjoittelijan kanssa opastamassa, kuin korkeintaan ekana päivänä.
[/quote]

En ole naivi, vaan ihmettelen, millaisia lapasia nämä Lidlin harjoittelijat oikein ovat, jos mukisematta hyväksyvät tilanteen. Jos sius harjoittelu ei ole sitä, mitä sen pitäisi olla, mikseivät harjoittelijat tee valitusta Lidlistä oppilaitokselleen? Jos minut pistettäisiin työharjoittelussa joihinkin hanttihommiin, joissa en opi mitään tutkintoon liittyvän ammattitaidon näkökulmasta olennaista, tekisin ilman muuta valituksen.

Vierailija
26/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatonta on munki harjottelujaksot olleet. Ja sain tehdä kaikki paskahommat esim.lattian pesua ja imurointia. No joo, ei oikein vastaa kuvausta myyjän työstä. Kassaa mulle ei haluttu opettaa kun se nyt on niiiiin hankalaa. Mutta siivoojaksi kelpasin ja rouville kahvin ja pullan hakijaksi. Ja kun tästä mainitsin niin sain palkaksi niin surkean työtodistuksen että edes opettajani ei uskonut sen olevan totta. Yämä oli 90 luvun lopulla.

Vierailija
27/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:22"]

Pitääkö vääntää rautalangasta? Palkaton koulutukseen kuuluva harjoittelu on ok. Toisin kuin se, että liikkeet alkavat laskea palkattomat harjoittelijat osaksi miehitystä ja siten vähentävät palkallisen henkilökunnan määrää. Käyttävät siis ilmaisia työntekijöitä.

Voisiko joku perustella minulle mikä tässä suuntauksessa on positiivista.

[/quote]

Palkaton koulutukseen kuuluva harjoittelu ei todellakaan ole ok.

Jos et ole seurannut tilannetta, niin kaikenlaisia koulutuksia järjestetään (erityisesti aikuiskoulutuskeskukset), joissa "koulutusta" on silmänlumeeksi joku 1 kk - sekin ajan hengen mukaan etäopiskelua verkossa tms. ja loppu sitten sitä työssäoppimista työpaikalla. Ja sitä voi olla 2-8 kk. Mitä se muuta on silloin kuin palkattoman työvoiman hankkimista, mikä on vain naamioitu koulutukseksi ja jota sitten markkinoidaan "opiskeluna."

[/quote]

Tarkoitin alaikäisten koulutuksiin kuuluvaa muutaman viikon harjoittelua. Se on mielestäni ok palkattomanakin. Kaikki sitä pidempi ns. "harjoittelu" on ilmaistyövoiman hyväksikäyttöä.

Vierailija
28/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:39"]

Mun mielestä tuossa on kummallista ainoastaan se, että opiskelija ei saa itse valita harjoittelupaikkaansa vaan sen on nimenomaan oltava lidlissä :O entä jos olisi kiinnostusta jonkun erikoiskaupan myyjäksi? Siis esim. Vaikka autokauppaan, eläinkauppaan, jne. Miksi tämä mahdollisuus on viety? Itse olen ollut parissakin oheisen kaltaisessa työllistämiskoulutuksessa. Sinänsä harmi, ettei harkasta saa palkkaa, mutta näissä työkkärin koulutuksissa tuet ovat _ paljon paremmat_ kuin normiopiskelijalla, joten itse tulin ihan hyvin toimeen, eipähän tarvinnnu stressata opintotukia ja tulorajoja ja käydä koulun lisäksi palkkatöissä.

[/quote]

Se on ns. rekrykoulutus, jossa Lidl maksaa osan koulutuksen kustannuksista ja valtio vain osan.

[/quote]

Eli kaikki muut hyötyvät paitsi se ilmaistyötä tekevä harjoittelija. Lidl maksaa aikuiskoulutuskeskukselle ja TE-keskukset hankkivat orjat, anteeksi opiskelijat. Työttömyystilastot kaunistuvat.

Joo joo, on se tullut selväksi - teistä pelkkä työn ilo on riittävä korvaus. Arbeit mach frei. Sopii kyllä hyvin, ei voi muuta sanoa, että LIDL:iä kutsutaan kansan parissa AATUN VALINNAKSI!

Vierailija
29/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan väärin.

Eihän nuo "opiskelijat" saa edes mitään tutkintoa tuosta koulutuksesta, edes sitä merkonomin paperia. Tuohan on osatutkinto eli käytännössä sama kuin kesken jättäneellä merkonomilla, vain pienen pieni osa tutkinnosta suoritettu.

Silläkö muka työllistyy nykyään, työhaastattelussa esittämällä että minulla on yksi osio merkonomin tutkinnosta käytynä? Hah. :D

Ihan kusetusta. Miksei yritys sitten ota oppisopimuksella työntekijöitä, jos haluavat kouluttaa? Niin, silloin sitoutuu siihen työntekijään koulutuksen ajaksi ja on velvollinen opettamaan sille jotain. Siitä saa edes sen tutkintopaperin käteen.

En tykkää, älkää menkö tuommoisiin jos niitä ehdotetaan!

Vierailija
30/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:20"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:02"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:42"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:39"] [quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:36"] Miten niin palkattomien orjien? Rahapalkkaahan opintoihin kuuluvaan harjoitteluun ei monissakaan paikoissa kuulu, mutta palkka on nuo opinnot ja ohjaus. [/quote] Ja se on sinusta oikein? Miksi et itse työskentele palkatta? [/quote] Edelleenkään homma ei ole palkatonta, vaan palkka on ne suoritettavat opintopisteet. Sitähän se koko muukin opiskelu on, ei kukaan siitä erikseen maksa että suositat opintoja vaan palkkaa siitä työst ovat ne pisteet. [/quote] Maksatko SINÄ niillä opintopisteillä ruokasi ja asumisesi? [/quote] En ole tuo jolta kysyt, mutta vastaan silti. Kun opintopisteitä kertyy riittävästi, saa opintotukea, jolla ainakin minä maksan asumisen ja ruuat. Eli tavallaan vastaus kysymykseesi on kyllä. [/quote] Onko sinusta oikein, että suomalaiset veronmaksajat kustantavat LIDL:lille ilmaisia työntekijöitä? Eikö sinusta ko. yrityksellä muka ole varaa maksaa työntekijöilleen palkkaa? Se ei ole tappiollinen yritys eikä mikään start-up. Jos et tiedä, niin ko. firman omistajaperhe kuuluu maailman rikkaimpiin. Tarvitsevatko he mielestäsi Suomen valtion tukea kasvattaakseen omaisuuttaan entisestään? Vastatkaapa te kaikki orjamieliset ja orjuuttajat näihin kysymyksiin, olkaa hyvä. [/quote] Minusta pitäisi ennen hutkimista tutkia eli selvittää, mitä työharjoittelu Lidlissä tarkoittaa. Jos se tarkoittaa sitä, että tunnin perehdytyksen jälkeen laitetaan harjoittelija kassalle kahdeksi viikoksi, on kyseessä ilmaistyövoiman hyväksikäyttö. Jos taas harjoittelija tutustuu vaihtelevasti eri työtehtäviin niin, että koko ajan on kokenut työntekijä opastamassa ja neuvomassa, on vaikea syyttää Lidliä mistään sortamisesta. [/quote] Heh, älä nyt ole noin naiivi. Oletko muka koskaan nähnyt Lidlissä muuta kuin kiireisiä myyjiä? E taatusti siellä kulje kukaan käsikynkkää harjoittelijan kanssa opastamassa, kuin korkeintaan ekana päivänä. [/quote] En ole naivi, vaan ihmettelen, millaisia lapasia nämä Lidlin harjoittelijat oikein ovat, jos mukisematta hyväksyvät tilanteen. Jos sius harjoittelu ei ole sitä, mitä sen pitäisi olla, mikseivät harjoittelijat tee valitusta Lidlistä oppilaitokselleen? Jos minut pistettäisiin työharjoittelussa joihinkin hanttihommiin, joissa en opi mitään tutkintoon liittyvän ammattitaidon näkökulmasta olennaista, tekisin ilman muuta valituksen.

[/quote]

Koska se oppilaitos on Aikuiskoulutuskeskus. Ne eivät ole mitään oikeita, perinteisiä kouluja, vaan työvoimapoliittisia instansseja, jotka ovat olemassa kaunistellakseen työttömyystilastoja ja toimittaakseen ilmaistyövoimaa eri tahoille. Opetus ja "opiskelijoiden" mahdollinen oppiminen on niille aivan sivuseikka, jostain oppilaiden tyytyväisyydestä nyt puhumattakaan.

Vierailija
31/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:34"]

Ai että työssäOPPIMISESTA pitäisi saada palkkaa. TyöHARJOITTELU tarkoittaa sitä, että joku vakituinen työntekijä valvoo ja opastaa, alasta riippuen sitä voi joutua tekemään koko ajan. Harjoittelija siis sitoo yhden ammattilaisen siihen harjoitteluun. Ei kovin kannattavaa työnantajan kannalta. 

Opintotukihan juoksee koko ajan, mikäli opintopisteitä on kasassa tarpeeksi. Harjoittelija ei ole ammattilainen,   ei välttämättä tiedä käytännöstä yhtään mitään, monille joudutaan opettamaan alusta asti kaikki. 

Näin harjoittelija saa itselleen osaamispääomaa varsinaista työntekoa varten. Ammattilaisia ei synny pelkällä teorialla.

Ammattikoululaiset eivät yleensä saa opintotukea, mutta valtaosa on niin nuoria, että asuvat vanhempiensa kanssa, jotka heitä elättävät. Työharjoitteluun tulevat ammattikoululaiset eivät yleensä osaa juuri mitään, joten mistä heille pitäisi palkkaa maksaa?

[/quote]

Tekemästään työstä tietenkin. Oletko ihan hölmö? Miksi ammattikoululaisenkaan pitäisi antaa aikaansa ja työpanostansa ilmaiseksi kenellekään?

[/quote]

Onko sulla kokemusta noista harjoittelijoista? Ootko ollut opastamassa niitä?

Ei niillä ole työpanosta, koska kaikki täytyy kädestä pitäen neuvoa. Ja koko ajan vahtia niiden tekemisiä, ettei synny suurta vahinkoa.

Harjoittelija saa arvokasta kokemusta ja oppia "aikaansa" vastaan. Nimenomaan siis sitä oppia. 

Ootte te uskomattomia kuvitelmissanne, että harjoittelija vastaisi oikeaa työntekijää.

Vierailija
32/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:54"]

[/quote]

[/quote]

Eli kaikki muut hyötyvät paitsi se ilmaistyötä tekevä harjoittelija. Lidl maksaa aikuiskoulutuskeskukselle ja TE-keskukset hankkivat orjat, anteeksi opiskelijat. Työttömyystilastot kaunistuvat.

Joo joo, on se tullut selväksi - teistä pelkkä työn ilo on riittävä korvaus. Arbeit mach frei. Sopii kyllä hyvin, ei voi muuta sanoa, että LIDL:iä kutsutaan kansan parissa AATUN VALINNAKSI!

[/quote]

Olen tuo, kenen alkuperäinen lainaus oli ja olen HYVIN TIUKASTI kaikkia työkkärin pakkokeinoin tehtyjä työllistämiskokeiluja ja kuntouttavia tukityöllistämisiä vastaan. EI, työn ilo ei ole riittävä korvaus!! Mutta ne kuntouttavat työt on ihan eri asia kuin koulutus (Joskin tämä on minusta typerän kapea-alainen koulutus, josta ei pitkällä tähtäimellä ole opiskelijalle itselleen välttämättä kovin suurta hyötyä). 

Kuten sanoin, olen ollut itse aikasemmin työllistämiskoulutuksessa, johon kuului usean viikon työssäoppimisjakso, josta en saanut palkkaa. Työssäoppimispaikkani sitoutui minun kouluttamiseen, siihen käytettiin aikaa ja rahaa ja suoritin opintosuunnitelman mukaisesti näyttötutkinnot työpaikalla, jolloin koulu välttyi KAIKILTA MATERIAALI, YMS. KULUILTA, jotka koituivat työssäoppimispaikkani maksettavaksi. Siksi minusta oli työpaikkaani kohtaan reilua, että työnantajan ei tarvinnut maksaa minulle palkkaa, sillä se ,että minua ohjattiin ja minun käyttämäni materiaalit maksettiin , oli kohtuullinen "korvaus". Eihän siinä tilanteessa kukaan ottaisi työssäoppijoita, jos kaiken ylimääräisen vaivan ja näyttötutkintokulujen (kyllä, siihen suuntaan ollan menossa, että kaikki koulun kulut ulkoistetaan juuri näille työssäoppimispaikoille) lisäksi joutuisi maksamaan vielä palkkaakin. 

Lisäksi meidän koulutuksessa työkkäri keräsi jatkuvasti palautetta siitä, oliko koulutus ja työssäoppimispaikat riittävän hyviä ja vastasiko ne vaadittuja tavoitteita. Joten mitään siivous- ja kahvinkeitto-pestejä ei kenelläkään ollut. 

Työssäoppimisjakso on eri asia kuin työharjoittelu. Työssäoppimisjaksolla _OPITAAN UUTTA_, ja työpaikalla on velvollisuus ja vastuu käyttää omia resurssejaan siihen. Työharjoittelussa opiskelija harjoittelee jo opittuja taitojaan ja pystyy siten enemmän itsenäiseen työskentelyyn, jolloin palkkamaksaminenkin on perusteltua, sillä työharjoittelijasta on huomattavasti enemmän hyötyä työpaikalle kuin työssäoppijasta.

Mutta kuten alunperinkin jo sanoin, on kyllä todella kapea-alainen koulutus kun ainut mahdollinen oppimisympäristö on lidl ja opiskelijan on tarkoitus oppia vaan "Kassan käyttö", olisivat monipuolistaneet myyjän koulutusta ja nimenomaan sallinneet opiskelijat hakemaan mihin tahansa kaupallisen alan työhön, olisi ehkä ollut hieman parempi mahdollisuus työllistyä ja lisätä opiskelumotivaatiota ja intoa. No, mehukas diili varmaan lidlille :P Onkohan niillä velvollsuus palkata koulutetut? 

Vierailija
33/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä rakastelen lidlin työntekijöitä. Ihan kaikkia.

Vierailija
34/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Googlaa rekrykoulutus. Huomaat, että työnantaja lupaa työllistää sen porukan koulutuksen jälkeen ja huomaa, että ne voi suorittaa loput tutkinnosta näyttöinä! Että ne saa ihan merkonomin paperit siitä, ei tosin parissa viikossa vaan samassa ajassa kuin koulussa opiskellen. Onhan se kamalaa, että joutuvat jakson päätteeksi töihin, mutta sellaista se elämä on.

Vierailija
35/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:34"]

[/quote]

[/quote]

Onko sulla kokemusta noista harjoittelijoista? Ootko ollut opastamassa niitä?

Ei niillä ole työpanosta, koska kaikki täytyy kädestä pitäen neuvoa. Ja koko ajan vahtia niiden tekemisiä, ettei synny suurta vahinkoa.

Harjoittelija saa arvokasta kokemusta ja oppia "aikaansa" vastaan. Nimenomaan siis sitä oppia. 

Ootte te uskomattomia kuvitelmissanne, että harjoittelija vastaisi oikeaa työntekijää.

[/quote]

Olen ollut kaupassa töissä ja useammassakin ketjussa.

Edelleenkään se valintamyymälän kassan ja hyllyttäjän työ ei ole vaikeata. Normaalijärkiselle ihmiselle siinä ei ole mitään, mitä ei oppisi päivässä-parissa.

Itse olet täysin uskomaton, jos tosiaankin luulet ettei "harjoittelija" osasi latoa pakettia hyllyyn siinä kuin palkallinenkin työntekijä.

Hei, ne ovat normaaleja akuisia ihmisiä. Eivät mitään kehitysvammaisia. Miten ihmeessä luulet ihmisten osaavan käydä ASIAKKAINA marketeissa, jos ne ovat niin vaikeita paikkoja, että koko ajan tarvitaan joku toinen opastamassa "ettei synny mitään vahinkoa?"

Vierailija
36/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 22:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Googlaa rekrykoulutus. Huomaat, että työnantaja lupaa työllistää sen porukan koulutuksen jälkeen ja huomaa, että ne voi suorittaa loput tutkinnosta näyttöinä! Että ne saa ihan merkonomin paperit siitä, ei tosin parissa viikossa vaan samassa ajassa kuin koulussa opiskellen. Onhan se kamalaa, että joutuvat jakson päätteeksi töihin, mutta sellaista se elämä on.

[/quote]

Ja sinä uskot tällaisiin lupauksiin, että kaikki työllistetään?

Mitään velvollisuutta palkata yhtään ketään ei ole. Lisäksi aikuiskouluskeskusten kursseilla on tapana pyöriä non-stop vuosittain/puolivuosittain, kun on saatu alkuun. Eli kun yksi "kurssi" loppuu, seuraava alkaa ja uudet harjoittelijat firmoihin.

Vierailija
37/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on merkonomitutkinnon suorittamista, ei ilmaistyötä. Ihan samalla tavalla siellä on viime keväänä ollut opiskelijoita suorittamassa opintoihin kuuluvaa harjoittelua.

Koulujärjestelmässä halutaan mennä siihen suuntaan, että työnantajat kouluttavat, oppilaitos antaa pelkät pohjatiedot. Siksi opiskelijalle ei voi maksaa palkkaa, koska työnantaja joutuu kustantamaan ohjauksen. Oppilaitos saa silti valtiolta rahat opiskelijasta.

Vierailija
38/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes ainahan kaupanalan opistotutkintoihin kuuluvat harjoittelut ovat palkattomia.

Vierailija
39/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 16:33"]

Lähes ainahan kaupanalan opistotutkintoihin kuuluvat harjoittelut ovat palkattomia.

[/quote]

Se on yksiselitteisesti väärin.

Vierailija
40/98 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin palkattomien orjien? Rahapalkkaahan opintoihin kuuluvaan harjoitteluun ei monissakaan paikoissa kuulu, mutta palkka on nuo opinnot ja ohjaus.