Miten saada mies suostumaan avioehtoon???
Kiperän pulman edessä ollaan :-( Olisiko jollain antaa hyviä neuvoja? Millainen avioehto itsellänne on, vai onko sellaista?
Olemme olleet avomieheni kanssa yhdessä 4 vuotta ja meille syntyy pian toinen lapsi. Avioliitto on koko ajan ollut suunnitelmissa, mutta emme vielä ole siihen asti päässeet...
Avokkini otti asian taas puheeksi tänään sanoen, etteikö nyt pikkuhiljaa olisi aika saada tuo toinen nimi pois tuosta postilaatikosta...Että mitäs jos järjestettäisiin vain pieni seremonia vaikkapa sitten tulevan vauvan ristiäisten yhteydessä tms., kun ei meistä näytä olevan isoja juhlia järjestämään. Minä siihen sitten totesin, että nii-in, mutta mites se avioehto?
Meillä ei ole tällä hetkellä mitään suurta omaisuutta kummallakaan, mutta minulle on odotettavissa reilusti perintöä sitten joskus tulevaisuudessa. Suku ei ole mikään upporikas, mutta hyvin vanha, joten varsinkin maata ja metsää on kertynyt paljon. On tärkeää pitää ne suvun omistuksessa jatkossakin. Vanhempani ovat esittäneet toiveen, että minä ja veljeni mahdollisesti avioituessamme tekisimme ehdon, joka suojaisi perintöä joutumasta " vieraisiin käsiin" . Avomiehelläni on perillisiä edellisestäkin avioliitosta ja tarkoitus ei todellakaan ole, että isäni perintö leviää " pitkin kyliä" ...
Jos avioehtoa ei tehdä, saattaa hyvinkin olla, että isäni ei jätä minulle kuin pakollisen lakiosan ja jättää kaiken maan ja muun tunnearvoltaan suuremman omaisuuden veljelleni. Tämä koskisi esim. kesäpaikkaamme maalla jne. enkä tuohon tule suostumaan helpolla.
Mutta miten saada mies tajuamaan, mitä tämä avioehto tarkoittaa? Ei tässä olla jokaista tavaraa jakamassa mun-sun -periaatteella eikä avioehto tässä tapauksessa todellakaan tarkoittaisin sitä, etteikö meillä olisi mitään yhteistä omaisuutta. Hänellä on sellainen päähänpinttymä, että tässä nyt joukolla yritetään suojella sukua " pahalta vävypojalta" ja hän on ottanut koko aiheeseen sellaisen asenteen, että tässä jotenkin ei luoteta häneen ja halutaan loukata. Kielteisyyttä lisää entisestään se, että hänen mielestään avioehto on " pirujen maalaamista seinille" . Eihän avioliittoa solmita, jotta erottaisiin, joten ei mitään ehtoja tarvita...BLAAAAAAAAAHBLAAAHHH.
Tämä on oikeasti täysi pattitilanne. Minä en mene naimisiin ilman tuota avioehtoa. Mies taas ei halua sitä allekirjoittaa. Mitäs prklettä tässä nyt tehdään?
Kommentit (25)
Jos esim. saat vanhemmiltasi perinnöksi metsää tai vaikka asunto-osakkeita ja jossain vaiheessa myyt ne. Käytät rahat rahoittaaksesi perheenne yhteistä asuntoa. Jos sitten tulee ero on lähes mahdotonta todistaa että joku osa rahoista joita käytit asuntoon on rahaa jota sait kun myit perinnöksi saamaasi metsää..
Tai jos mennään elämässä vielä pidemälle. Toimit edellä kuvailemallani tavalla. Ostatte asunnon johon on käytetty rahaa jonka olet saanut myymällä perittyä omaisuutta. Vuodet vierivät ja päätätte myydä asunnon, ottaa ehkä lisää lainaa ja ostaa suuremman asunnon. Sitten tuleekin ero. Nyt on jo aika vaikeaa todistaa riita tilanteessa vedenpitävästi että siihen ensimmäiseen asuntoon joka tavallaa oli maksu välineenä nyt tässä toisessa asunnossa käytettiin rahaa jonka sinä olit perinyt metsän muodossa.
t.juristi täälläkin jolle on tämän kaltaisia tilanteita tullut työelämässä vastaan. Ja eivät ole sen perillisen eduksi ratkenneet.
avioehto tulee kyllä käytettäväksi myös toisen puolison kuollessa - ellei avioehto sulje kuolemantapausta pois! Jo verotuksellisesti on aika hanurista jos ei tätä tajua avioehtoa tehdessä: avio-oikeudella saatu tasinko kun on verovapaata ja jos saman omaisuuden saa testamentilla, menee siitä perintövero.
Tuo edellä ollut avioehtosopimusmalli on ihan hemmetin hyvä, suosittelen ottamaan mallia. Tarkastuttakaa kuitenkin sopimuksenne aina, AINA, asiantuntijalla. Se on pieni raha verrattuna niihin kustannuksiin, jotka koituvat huonosti tehdyistä sopimuksista.
t. juristi
sitten ehkä helpompi, jos vanhempasi sulkevat testamentilla " sivulliset" ulos. Samalla voisivat tehdä vastaavan veljestäsi. Yhdellä juristinpalkkiolla hoidettaisiin kaksi kärpästä. Hyvä ratkaisu.
Eikä tässä ymmärtääkseni ole edes kysymys siitä, että ero olisi ihan juuri nurkan takana. Ymmärrän mainiosti, ettet halua miehesi lapsia osalliseksi perintömetsistäsi, joten juuri testamentti/avioehto sulkee tuollaiset pois. Tai ajatteles, jos sinä vaikka kuolisit ja miehesi saisi pitää puolet perinnöstä. Mies menisi uusiin naimisiin ja uudella rouvalla olisi ennestään lapsia. Hyvässä lykyssä osa metsistä päätyisi jollekin sellaiselle ihmisille, jota et ole edes eläessäsi tavannut eikä tuolla henkilöllä ole mitään sukulaisuussuhdetta sinuun tai vanhempiisi.
Me ei olla naimisissa, mutta ilman muuta tehdään avioehto, mikäli mennään. Mies perii hiukan, minä paljon ja miehellä ennestään lapsia. Vanhempieni ehdoton tahto on, että heidän varallisuutensa siirtyy 100% omille jälkeläisille. Onneksi meillä tämä on itsestäänselvää ja tuskin tulisi edes riitaa.
varsinkin jos omaisuutta on vähänkään enemmän ja vuosia kuluu paljon ja ehditään hankkia paljon yhteistä omaisuutta on todella vaikea lähteä setvimään mistä raha on alunperin.
en ymmärrä miksi se on niin vaikeaa suostua avioehtoon? Meillä kans samanlainen tilanne kuin ap:llä muuten, eli odotettavissa mun vanhemmilta isot perinnöt ja mieheltä taas ei mitään. Miehellä ei ollut mitään avioehtoa vastaan, eikä niin pitäisikään olla. Avioehdossa suojataan omaisuus vain avioerotilanteessa.