Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko lapsen hankkiminen itsekästä minun tilanteessa?

Vierailija
01.10.2025 |

Sairastan psykoosisairautta, skitsoaffektiivista häiriötä. Kolme kertaa olen ollut hoidossa psykiatrisella osastolla psykoosin takia. Olen ollut kohta 20 vuotta kuntoutustuella eli määräaikaisella eläkkeellä. Sinä aikana olen välillä opiskellut yliopistossa mutta opinnot jäivät kesken. Työelämässä en juuri ole ollut. Kuntoni on aika huono, väsyn herkästi. 

Nyt on tullut toive oman lapsen hankkimiseen mutta vakaata parisuhdetta ei ole. Ikääkin on jo 47 vuotta joten voi olla ettei ole enää mahdollistakaan. Mietin sitä aikaa kun vanhemmista aika jättää eikä minulla ole sitten enää mitään perhettä. Kuinka yksinäistä se tulisi sitten olemaan. 

Minulta lapsi saisi ainakin valtavasti rakkautta ja huomiota. Mutta riittääkö se?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nainen se juna meni jo. 

Vierailija
2/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkaa olla tuossa iässä. Jokunen vuosi menisi ennen kuin tärppää (teoreettinen mahdollisuus on, keskimäärin yksi viisikymppinen Suomessa raskautuu vuosittain), mutta vammaisuuden riski on suuri. Olisit ehkä 50 kun lapsi syntyy, ja jos 80-vuotiaana olisit jo avuntarvitsija niin lapsi olisi vasta aikuisuuden alussa ja tarvitsisi vielä äitiä elämäänsä muutenkin kuin huollettavana. Unohda koko juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuulostaa kyllä lähtökohdat aika huonoilta, sori vaan. Hanki lemmikki, se voisi tehdä sinulle hyvää.

Vierailija
4/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huolettaa tässä monikin asia, kuten oma jaksaminen ja psyykkisen sairauden mahdollinen periytyminen. 

Ap

Vierailija
5/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä jankkaat tätä? Luuletko että vastaukset muuttuu?

Vierailija
6/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä onko tosissaan kirjoitettu, mutta olisi tuo mielestäni aivan sairasta vaikka olisit 27 tai 37. 

Äitini on kaksisuuntainen ja epävakaa ja molemmat vaivat räjähtäneet käsiin aina synnytysten jälkeen eli meno oli melkoista ja jokaiselle sisarukselle saatiin kunnon traumat jo vauvaiässä. Oli vaikka mitä lastensuojelun tukitoimea ja nyt ollaan koko sisarusparvi aika 50/50 joko addikteja tai välit poikki äitiin ja osalla isäänsäkin. Itse kuulun siihen "välit poikki ja 500km min väliä"-kerhoon. 

Ei kannata hankkia lapsia täyttämään sisäistä tyhjyyden tunnetta. Minusta ei ainakaan tullut veronmaksajaa eikä kaveria tunne-elämältään taaperon tasolle jääneelle äipälle. Ihan yhtä lailla hän yhä tarvitsee terapiaa ja ulisee yksinäisyyttään ja uhriutuu, mitä viimeksi -22 kuulumisia kuulin. 

Vierailija
7/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huolettaa tässä monikin asia, kuten oma jaksaminen ja psyykkisen sairauden mahdollinen periytyminen. 

Ap

Niin minuakin. Keskity omaan hyvinvointiisi.

Vierailija
8/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä huoletta, en usko että huolesi on aiheellinen. Juna meni jo.

Vierailija
9/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä onko tosissaan kirjoitettu, mutta olisi tuo mielestäni aivan sairasta vaikka olisit 27 tai 37. 

Äitini on kaksisuuntainen ja epävakaa ja molemmat vaivat räjähtäneet käsiin aina synnytysten jälkeen eli meno oli melkoista ja jokaiselle sisarukselle saatiin kunnon traumat jo vauvaiässä. Oli vaikka mitä lastensuojelun tukitoimea ja nyt ollaan koko sisarusparvi aika 50/50 joko addikteja tai välit poikki äitiin ja osalla isäänsäkin. Itse kuulun siihen "välit poikki ja 500km min väliä"-kerhoon. 

Ei kannata hankkia lapsia täyttämään sisäistä tyhjyyden tunnetta. Minusta ei ainakaan tullut veronmaksajaa eikä kaveria tunne-elämältään taaperon tasolle jääneelle äipälle. Ihan yhtä lailla hän yhä tarvitsee terapiaa ja ulisee yksinäisyyttään ja uhriutuu, mitä viimeksi -22 kuulumisia kuulin. 

Kiitos tästä. Todella surullista. Jospa tästä olisi jollekin asiaa miettivälle, kuten ap, hyötyä.

Vierailija
10/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi vaatii paljon ja etenkin aikuista vanhempaa. Kehitä omaa sosiaalista elämää ja panosta siihen.

Vierailija
11/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi itsekästä. Älä tee lasta yksinäisyyden pelosta noin huonoilla eväillä. Eikä lapsen olemassaolo takaa seuraa vanhuuteen. Jos olet yksinäinen hakeudu vapaaehtoistoimintaan.

Vierailija
12/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kaksi eläeläisrouvaa, jotka ovat terveiden ja menestyneiden aikuisten lasten äitejä, vaikka ovat kauan sairastaneet vakavia psykiatrisia sairauksia ja olleet osastohoidossa vuosien varrella.

He kuitenkin ovat naimisissa ja isät sekä sukulaiset ovat varmaankin osallistuneet ja ottaneet vastuuta. Mutta oikein hyviä äitejä, mummoja ja todella mukavia ihmisiä nämä rouvat ovat. Mitä itsekkyyteen tulee, niin toinen on sen suhteen aivan keskiverto, ja toinen on harvinaisen epäitsekäs ja lämmin.

Vierailija
13/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulaiseni sairasti nuorena psykoosin ja sai sen jälkeen lapsen. Lapsesta tuli ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen.

Ap

Vierailija
14/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani teidän puolesta.

Ap

Vierailija
15/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä nyt vasta 47-vuotiaana tätä mietit? 

Vierailija
16/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelit lasta yrittää kun sulla ei oo miestä? Lapsettomuusklinikat ei noin vanhoja asiakkaita ota. 

Ja vastaus Joo, olisi Itsekästä yrittää (puhun yrittämisestä enkä hankkimisesta, koska todennäköisesti se ei onnistuisi).

Kuka haluaisi olla lapsi jolla on mielisairas äiti, isää ei maisemissa, isovanhemmat kuolleet tai niin vanhoja ettei niistä ole iloa lapselle, ja vielä hyvin köyhänä jonka äiti ei edes ammattia ole onnistunut hankkimaan? 

Vierailija
17/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä nyt vasta 47-vuotiaana tätä mietit? 

Kun en ole aiemmin uskaltanut yrittää lasta oman terveydentilan takia ja elämäntilanne ollut muutenkin huono. Nuorena olin joskus vakituisessa parisuhteessa mutta koin silloin olevani liian keskenkasvuinen äidiksi.

Ap

Vierailija
18/18 |
01.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up