Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet

Vierailija
19.07.2015 |

Mitä olette bonganneet?

Kommentit (5332)

Vierailija
1761/5332 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei oo mistä tarkistaa, mutta muistelen että Cho oli tarvehuoneessa Varjeluksissa kun Neville toi Harryn ja kaverit sinne Sianpäästä. Silloinhan siellä käsittääkseni oli ne, jotka kävi vielä koulua. Aiemmin Chon kerrotaan olevan vuotta ylempänä Harrya ja kavereita, joten jäikö se luokalle vai unohtuko Rowlingilta tää ikäasia?

Vierailija
1762/5332 |
10.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei oo mistä tarkistaa, mutta muistelen että Cho oli tarvehuoneessa Varjeluksissa kun Neville toi Harryn ja kaverit sinne Sianpäästä. Silloinhan siellä käsittääkseni oli ne, jotka kävi vielä koulua. Aiemmin Chon kerrotaan olevan vuotta ylempänä Harrya ja kavereita, joten jäikö se luokalle vai unohtuko Rowlingilta tää ikäasia?

Oli siellä myös vuotta Chota ylemmällä olleita, kaiketi olivat menneet sinne myös turvaan sanan kiirittyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1763/5332 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli siellä myös vuotta Chota ylemmällä olleita, kaiketi olivat menneet sinne myös turvaan sanan kiirittyä.

Kun mä muistelin että kiltalaiset ja muuta ei-enää-opiskelijat tuli sinne vasta Harryn ja kavereiden jälkeen, ja siitähän se Aberforth kyrvähti kun sen pubia käytettiin asemana.

Vierailija
1764/5332 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:43"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:38"] [quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 15:36"] Tylypahkan koko. Rowling on sanonut Tylypahkassa opiskelevan noin 1000 oppilasta, mutta esimerkiksi Harryn vuosikurssilla (ja Harryn kanssa samassa makuukammarissa) on vain kourallinen oppilaita. Laskeskelin, että mikäli kaikissa tuvissa on joka ikäluokassa vain saman verran oppilaita mitä Harryn kavereista on mainittu, Tylypahkassa olisi nipinnapin 200 oppilasta. Voi myös olla, että iso osa vuosikurssista on jätetty kokonaan mainitsematta kirjasarjassa, mutta silti, miten paljon tylypahkassa pitää olla makuukammareita jos oppilaita on 100 ja niissä majoittuu noin 5 oppilasta? Ihan järjetöntä. Btw, kiva ketju.

Anteeksi, tarkoitin tietysti, että jos oppilaita on 1000 :)   Onko makuusaleja tarkoitus olla yksi vai useampia? Itse kuvittelin ne aina sellaisiksi pieniksi huoneiksi mitä sisäoppilaitoksissa usein muutenkin on, eli samaan majoittuu vaikkapa kuusi ihmistä (kolme kerrossänkyä).    Koko ajan puhutaan kuitenkin vain poikien ja tyttöjen makuusalista, eikä esim Harryn ja Ronin makuusali, vaan että molempia olisi vain yksi. Varmaan menee vain sen piikkiin että ei laskenut paljonko siitä nyt tulee, jos on vain 10 lasta per vuosikurssi per tupa ja myöhemmin kuulosti paremmalta kun on "satoja" tai "tuhansia" oppilaita eikä että 280 oppilasta.  Ne lajitellaan kuitenkin tupiin ominaisuuksiensa mukaan, joten kuka sanoo että rohkelikon tyttöjäkin on vain viisi? Voi olla että Harryn vuosikurssilla on ollut erityisen vähä rohkelikkoja, voihan jokaisessa muussa tuvassa olla yli 10 Harryn vuosikurssilla olevaa poikaa.

En nyt mene vannomaan mutta muistaakseni rohkelikon tyttöjäkin mainitaan vain noin viisi. Ei siis tarkoita että heitä ei olisi enemmän tai että muissa tuvissa ei olisi enemmän, näin vain muistelisin kirjoissa mainittaneen.  Mistä Luna Lovekiva tuli kirjasarjaan mukaan jossain myöhemmässä osassa? Ei ole ollut juttua vielä tytöstä Liekehtivään pikariin mennessä, mutta tämän osan alussa mainittiin Lovekivojen asuvan Weaslyjen naapurissa. Ehkä sellaisia henkilöitä (tyttöjä/poikia/opettajia/henkilökuntaa) ei mainita kirjassa joilla ei ole merkitystä?

Vierailija
1765/5332 |
11.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Frodo ei lentänyt kotkan selässä Tuomiovuorelle ja tiputtanut sormusta sinne?

Vierailija
1766/5332 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks Harry ei pelastanut Dobbya käyttäen Kalkaroksen Vulnera Sanentur-loitsua?

Vierailija
1767/5332 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks Harry ei pelastanut Dobbya käyttäen Kalkaroksen Vulnera Sanentur-loitsua?

Minun päätelmäni:

-Harry ei osannut tätä loitsua. Se ei riitä, että kuulee/näkee jonkun toisen käyttävän tätä loitsua, se täytyy itse harjoitella.

-Vulnera sanentur toimii vain Sectumsempra-loitsulla aiheutettuihin vammoihin.

Vierailija
1768/5332 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on mietityttänyt viime aikoina hirnyrkkien vaikutus ympärillä oleviin ihmisiin. Taannoin uutisoitiin faniteoriasta, jonka mukaan Dursleyt olivat niin ilkeitä Harrylle, koska Harry oli tietämättään hirnyrkki ja näin ollen vaikutti negatiivisesti Dursleyden käytökseen aiheuttaen vihaa ja eripuraa jne. Itse on tuota teoriaa usko, koska Dursleyden suhde Harryyn sekä Lilyyn ja Jamesiin on selitetty jo valmiiksi kattavasti, ettei se tarvitse enää mitään hirnyrkkiperustelua. Sitäpaitsi Harry oli hirnyrkki jopa itsensä Voldemortin tietämättä.

Tästä mieleeni kuitenkin tuli se että miten se hirnyrkkien riitauttava vaikutus oikein toimii? Onko se pelkästään Voldemortin sielun läsnäolo, joka riittää saamaan ihmiset riitoihin ja toisiaan vastaan, vai onko se jokin Voldemortin hirnyrkkeihinsä laittama loitsu joka tämän tekee? Jos se on pelkkä Voldemortin pahuus joka siellä jyllää ja tartuttaa lähellä olevat ihmiset, niin miksi sitten kuolonsyöjät eivät ole jatkuvasti riidoissa keskenään tai Voldemortin kanssa, vaan ovat päinvastoin hyvinkin kuuliasta väkeä, vaikka hengaavat Voldemortin lähellä melko paljon?

Vierailija
1769/5332 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varsinaisesti ole epäloogisuus, mutta olen miettinyt tätä paljon. Minkä muodon mörkö ottaa, kun pahin pelko on jo toteutunut? Esim. Molly Weasleyn mörkö Tylypahkan taistelun jälkeen, kun Fred kuoli? Ja muutenkin olen miettinyt Mollyn mörköä. Koska ennen Feeniksin killan möröntuhoamiskohtausta, Mollyltahan oli jo mennyt läheisiä sodan tiimellyksessä, esim veljet prewetit ja ystäviä, esim James ja Lily. Miksi hän siis pelkäsi kuolemaa niin paljon?

Vierailija
1770/5332 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei ole epäloogisuus, mutta naurettiin lapsen kanssa sille kun vikassa kirjassa Harry, Hermione ja Ron on ministeriössä muotoaan muuttaneina, ja Hermione on viety sihteeriksi sinne kuulusteluun ja tilanne on ihan jäätävän pelottava, joka paikka täynnä kuolonsyöjiä ja ankeuttajia, ja on tosi tärkeää, että ne ei paljastu. No Harry tulee näkymättömänä Hermionen taakse ja se mitä Harry päättää sanoa on: "Hermione, olen takanasi!" :D Mä saisin sätkyn...

Vierailija
1771/5332 |
24.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Frodo ei lentänyt kotkan selässä Tuomiovuorelle ja tiputtanut sormusta sinne?

Siksi kun mr. Spock oli lähtenyt kapteeni Kirkon kanssa baarikierrokselle sillä kotkalla.

Vierailija
1772/5332 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on mietityttänyt että kuolemanvarjeluksien lopussa, kun Harry on rehtorin kansliassa, miksi siellä ei ole Severus Kalkaroksen maalausta? Kuitenkin kun koulun rehtori kuolee niin maalaus ilmestyy seinälle?

Vierailija
1773/5332 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remus sanoi kolmoskirjassa, ettei hän olisi päässyt Tylypahkaan, ellei Dumbledoresta olisi tullut rehtoria. Miksi Hagrid kuitenkin hyväksyttiin kouluun, vaikka silloin rehtorina oli Dippet? Vai onko puolijättiläinen kuitenkin paremmassa asemassa taikayhteiskunnassa kuin ihmissusi?

Itse olen ajatellut, että ei ollut yleisesti tiedossa, että hagrid oli puoliksi jättiläinen. Muistaakseni liekehtivässä pikarissa, kun rita luodiko paljastaa kaikelle kansalle hagridin olevan puoliksi jättiläinen, se aiheuttaa pienen kohun ja mm malfoy ihmettelee sitä ja sanoo luulleensa hagridin joutuneen lapsena huonon isonnusloitsun alle tms. Esimerkiksi fleur delacour on myös osittain veela. Kun lupin joutui ihmissuden puremaksi, ehkä hän joutui esimerkiksi sairaalaan asian takia ja näin "päätyi kirjoihin" ihmissutena. Jospa hagridista ja näkyy jossain "kirjoissa" vain se, että on syntynyt ja on taikavoimainen, samoin kuin varmaan esim kun jästisyntyisille syntyy taikova lapsi, niin hänkin varmaan näkyy jossain tylypahkan tai ministeriön taikakirjassa että syntyntyt taikova henkilö.

Vierailija
1774/5332 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sale kirjoitti:

Mua on mietityttänyt että kuolemanvarjeluksien lopussa, kun Harry on rehtorin kansliassa, miksi siellä ei ole Severus Kalkaroksen maalausta? Kuitenkin kun koulun rehtori kuolee niin maalaus ilmestyy seinälle?

Mainittiinko ettei sitä ole?

Vierailija
1775/5332 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rowling ei ole tuntenut laikaan kullan arvoa laatiessaan velhomaailman rahajärjestelmää. Normaalin kultakolikon arvo on n.200-300 euroa. Kun Harry voitti kolmivehoturnauksessa 1000 kaljuunaa veti Toffee sen pussin taskustaan ja heitti Harryn sängylle. Yksi kolikko painaa vähintään 8 grammaa ja pussi painaisi silloin 8 kiloa. (200 000 euroa) Kaljuunoiden koko kerrotaan lisäksi olevan tavallsita isompi. Ollivanderi taikasauva maksoi seitsemän kaljuunaa kullan jästimaailman arvossa se olisi vähintään 1400 euroa. Potterwiki ilmoitta kaljuunan arvoksi noin 6 euroa mikä on naurettavaa ja tekisi kullan salakuljetuksesta velhomaailmasta jästimaailmaan älyttömän tuottoisaa. Rowlingin kultakolikot vastaavat lähinnä hopeakolikon arvoa ja vaikka Potterin holvissa oli kasoittain kultakolikoita hän olisi ollut velhomaailassa vain pikkurikas. Samalla pienemmät kolikot olisivat olleet lähes arvottomia metallipaloja.

Vierailija
1776/5332 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on ihmetyttänyt velhojen melkoinen tietämättömyys jästien asioista. Jopa ne, jotka ovat jästien kanssa tekemisissä, tuntuvat olevan täysin kujalla ihan arkisistakin asioista. Kun kuitenkin velhot elävät pääosin jästien keskuudessa, menevät naimisiinkin jästien kanssa ja ovat vuosisatojen saatossa seuranneet yhteiskunnan kehitystä ja eläneet siinä mukana. On totaalisen naurettavaa ettei velhoilla ole kotonaan puhelimia tms. Todellisuudessa porukka joka eläisi koko ajan tavisten jpukossa ei voisi elää niin eristäytyneessä kuplassa missä velhot muka elävät. Minusta se on perustavanlaatuinen moka koko velhomaailmassa

Vierailija
1777/5332 |
14.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dumbledorella oli voimakkain selja taikasauva niin miksi se laitettiin hänen hautaansa niin että kuka vaan voi sen käydä poimimassa ja päätyä vääriin käsiin?? Ja ihmetyttää jos ilmiintymisellä voi siirtyä mihin vaan niin miksi nähdä aina vaiva muuntautumalla joksi toiseksi monijuomaliemellä että pääseen paikkaan X

Vierailija
1778/5332 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei varsinaisesti ole epäloogisuus, mutta olen miettinyt tätä paljon. Minkä muodon mörkö ottaa, kun pahin pelko on jo toteutunut? Esim. Molly Weasleyn mörkö Tylypahkan taistelun jälkeen, kun Fred kuoli? Ja muutenkin olen miettinyt Mollyn mörköä. Koska ennen Feeniksin killan möröntuhoamiskohtausta, Mollyltahan oli jo mennyt läheisiä sodan tiimellyksessä, esim veljet prewetit ja ystäviä, esim James ja Lily. Miksi hän siis pelkäsi kuolemaa niin paljon?

ensinnäkin missään ei mainita että weasleyt ja potterit olisivat olleet ystäviä. molemmat toki killassa eli tunsivat toisensa.

ei se että on jo menettänyt läheisiä saa sua olemaan pelkäämättä olemassa olevien puolesta

Vierailija
1779/5332 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dumbledorella oli voimakkain selja taikasauva niin miksi se laitettiin hänen hautaansa niin että kuka vaan voi sen käydä poimimassa ja päätyä vääriin käsiin?? Ja ihmetyttää jos ilmiintymisellä voi siirtyä mihin vaan niin miksi nähdä aina vaiva muuntautumalla joksi toiseksi monijuomaliemellä että pääseen paikkaan X

EI siitä sauvasta tiedetty muuta kun se että se oli dumbledoren, ja muutenkin sauvat ei toimi kunnolla muilla kuin omistajallaan joten niitä ei kannata ryöstellä.

Joihinkin paikkoihin ei voi ilmiintyä eli niihin on pakko kävellä sisään portista vartioiden ohi. 

Vierailija
1780/5332 |
15.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot, mut eilen katoin Frendejä, ja Ross kertoi sekstailleensa jonkun kirjastonhoitajan kanssa opiskeluaikoina. Epäloogista, koska vaimonsa kanssa muka oIi eka kerta 🤔

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä