Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet

Vierailija
19.07.2015 |

Mitä olette bonganneet?

Kommentit (5378)

Vierailija
501/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:55"]

Johtuiko Voldemortin pahuus enemmän Kolkon suvun geeneistä vai lapsuudesta jästien orpokodissa?

[/quote]

Muistaakseni joku oli haastattelussa kysynyt Rowlingilta Voldemortin pahuudesta. Rowling oli sanonut, että Voldemort oli ns. läpeensä paha, koska oli syntynyt lemmenjuoman seurauksena eikä koskaan kokenut oikeaa rakkautta. 

Potterithan ovat lastenkirjasarja, joten ehkä on ollut selkeämpää luoda läpeensä paha vihollinen, jota ei olisi rakkaudellakaan voitu pelastaa.

Vierailija
502/5378 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 07:33"]

Siyä jaksan ihmetellä, että kun Harrya ei uskottu, kun hän kertoi Voldemortin palanneen (eikä silloin kun kertoi Siriuksen olevan syytön), niin miksei harryn muistoa laitettu ajatusseulaan ja tarkistettu asiaa?

[/quote]

Kalkaros sanoi Siriuksen hämäyttäneen kolmikon, ja Tylypahkan professorin sana painaa enemmän. Lisäksi Toffee oli taikaministerinä yksi toope, hän mieluummin sulki silmänsä ja kieltäytyi esimerkiksi neljännessä kirjassa uskomasta Voldemortin paluuseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/5378 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo kauan miettinyt ajatusseulaa. Muistothan eivät ole objektiivisia, vaan jokainen ihminen muistaa asiat eri tavalla. Missä muodossa siis ne tallentuvat? 

Vierailija
504/5378 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 08:42"]

Olen jo kauan miettinyt ajatusseulaa. Muistothan eivät ole objektiivisia, vaan jokainen ihminen muistaa asiat eri tavalla. Missä muodossa siis ne tallentuvat? 

[/quote]

Siinä muodossa kun ne muistelijan mielessä ovat. Ainahan mennään jonkun tietyn ihmisen muistoihin, ne ovat siis siinä muodossa kun hän ne muistaa. Totuudesta ei ole varmuutta siis. 

Vierailija
505/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukent kaikki kirjat vasta kerran kokonaan, nyt luen toista kierrosta ja juuri aloitin Feeniksin Killan. En enää muista että mitä Volden isoisälle (äidin puolelta) ja enolle tapahtuikaan? Jompi kumpi meni ainakin vankilaan? Joku kuoli... Ehtiköhän Volde koskaan tavata isoisäänsä ja enoaan? Tämä varmaan löytyy kirjoista mutta kun en nyt muista niin muistaisiko joku?

Vierailija
506/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffoissa vituttaa etenkin räyhähenki Riesun puuttuminen :(

Vierailija
507/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä osassa Orave juoksee sisään kurpitsakestien aikaan, ja huutaa peikon olevan tyrmissä! Tämän seurauksen Dumbledore käskee kaikki oppilaat tupiinsa turvaan. Mutta eikös Luihuisen tupa ole tyrmissä :DD valoja päälle dumbbis.

Vierailija
508/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 10:55"]

Johtuiko Voldemortin pahuus enemmän Kolkon suvun geeneistä vai lapsuudesta jästien orpokodissa?

[/quote]

Muistaakseni joku oli haastattelussa kysynyt Rowlingilta Voldemortin pahuudesta. Rowling oli sanonut, että Voldemort oli ns. läpeensä paha, koska oli syntynyt lemmenjuoman seurauksena eikä koskaan kokenut oikeaa rakkautta. 

Potterithan ovat lastenkirjasarja, joten ehkä on ollut selkeämpää luoda läpeensä paha vihollinen, jota ei olisi rakkaudellakaan voitu pelastaa.

[/quote]

Minä taas muistelisin, että hän olisi maininnut myös jotain sellaista, että Voldesta olisi kuitenkin voinut tulla edes hieman parempi ja inhimillisempi ihminen, jos hänen äitinsä ei olisi kuollut.

Vierailija
509/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt tätä, että Pottereita pidetään lastenkirjoina. Kyllä niissä (varsinkin loppupään osissa) käsitellään sen verran rankkoja ja vaikeita asioita, etteivät ne ihan pienille sovi.

Vierailija
510/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:11"]En ole koskaan ymmärtänyt tätä, että Pottereita pidetään lastenkirjoina. Kyllä niissä (varsinkin loppupään osissa) käsitellään sen verran rankkoja ja vaikeita asioita, etteivät ne ihan pienille sovi.
[/quote]

Mä oon aina ajatellu et viisasten kivi kirjotettiin lapsille ja hahmot kasvavat samaa vauhtia kuin lukijansa. Eli loppu pään kirjat olivat jo nuorille aikuisille

Vierailija
511/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 13:20"]

Olen lukent kaikki kirjat vasta kerran kokonaan, nyt luen toista kierrosta ja juuri aloitin Feeniksin Killan. En enää muista että mitä Volden isoisälle (äidin puolelta) ja enolle tapahtuikaan? Jompi kumpi meni ainakin vankilaan? Joku kuoli... Ehtiköhän Volde koskaan tavata isoisäänsä ja enoaan? Tämä varmaan löytyy kirjoista mutta kun en nyt muista niin muistaisiko joku?

[/quote]

Molemmat joutuivat vankilaan. Lomen (äidinisä) kuoli pian vapautumisensa jälkeen. Voldemort ei siis koskaan tavannut äidinpuoleista isoisäänsä. Morfinin (eno) hän tapasi mennessään murhaamaan isänsä ja isovanhempansa. Hän lavasti tämän syylliseksi, jolloin tämä joutui uudelleen Azkabaniin (oli ollut siellä jo kerran aiemminkin hyökättyään Volden isän kimppuun). Morfin kuoli toisen vankeutensa aikana.

Vierailija
512/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:11"]

En ole koskaan ymmärtänyt tätä, että Pottereita pidetään lastenkirjoina. Kyllä niissä (varsinkin loppupään osissa) käsitellään sen verran rankkoja ja vaikeita asioita, etteivät ne ihan pienille sovi.

[/quote]

Sarjan ensimmäinen osa on ihan lastenkirja, niin kerronaltaan kuin juoneltaankin. Ei kai kukaan vuonna 1997 osannut päätellä, että kymmenen vuoden päästä kun viimeinen osa ilmestyy niin se ei ehkä menekkään "lastenkirjojen"-kategoriaan.

Ja kirjojen ilmestyessä viehätyksee kuului myös kirjojen mukana kasvaminen, eli kun vuonna 1997 11-vuotias napero luki ensimmäistä Potteriaan oli hän ihan lapsi, mutta kymmenen vuotta myöhemmin kirjasarjan lopettikin 21-vuotias aikuinen. Tälläinen "mukana kasvaminen" ei olisi ollut mahdollista mikäli Potterit olisi luokiteltu "aikuisten kirjaksi".

(Muutenkin kirjojen jaoittelu "aikuisten" ja "lasten" romaaneihin on typerää. Mielummin voitaisiin puhua myös lapsille soveltuvista yms romaaneista. Kuvatkirjat ovat asia erikseen.)

Vierailija
513/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:11"]En ole koskaan ymmärtänyt tätä, että Pottereita pidetään lastenkirjoina. Kyllä niissä (varsinkin loppupään osissa) käsitellään sen verran rankkoja ja vaikeita asioita, etteivät ne ihan pienille sovi.
[/quote]

Mä oon aina ajatellu et viisasten kivi kirjotettiin lapsille ja hahmot kasvavat samaa vauhtia kuin lukijansa. Eli loppu pään kirjat olivat jo nuorille aikuisille
[/quote]
Samaa mieltä! Mä luin ykkösosan kun olin 8-vuotias ja viimeinen potteri ilmestyi (suomeksi) kun olin 16-17 -vuotias. Uuden kirjan ilmestyminen oli aina kuin joulu ja luin ne melkein kokonaan parissa päivässä, mutta kitkuttelin viimeisten lukujen kanssa kun en halunnut, että kirja loppuu.
Potterit on yhtäkuin mun lapsuus ja kirjat tosi rakkaita mulle. Luen ne uudestaan lähes vuosittain.
Menipä sentimentaaliseksi! :D

Vierailija
514/5378 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta kysyn silti. Lukeeko suomenkielisissä Pottereissa oikeasti kohta, jossa Ron toistelee Hermionen nimeä unissaan? En löydä tuota kohtaa mistään. Leffassa se on ja nähtävästi myös englannin kielisissä versioissa. Millä sivulla se on?

Vierailija
515/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on mietityttänyt se, että millä perusteella se tupamestaruus ratkaistaan. Jos se ratkeaa sillä kuka on menestynyt opinnoissa parhaiten, niin eikös korpinkynnen pitäisi voittaa se joka vuosi? Korpinkynteenhän laitettiin kaikkein lahjakkaimmat oppilaat.

Vierailija
516/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="20.07.2015 klo 21:24"]

Miksi lukukauden päättäjäisissä ei ikinö edes sivuuteta niitä oppilaita, jotka päättävät opiskelun Tylypahkassa? Eikä koskaan (ainakaan oman muistini mukaan) kerrota että mihin päättävät oppilaat siirtyvät. Suoraan työelämään? Minkälaista on mahdollinen jatkokoulutus?

[/quote]

Tuo on tosiaan hassua ettei valmistuneita noteerata mitenkään, tai sitten niillä on joku oma juhlansa vanhempiensa kanssa. Puoliverinen prinssi-kirjassa annetaan ammatinvalintaohjausta oppilaille, Harry haluaa tulevaisuudessa auroriksi ja McGarmiwa kertoo että päästäkseen auroriksi täytyy läpäistä monivuotinen koulutus. Veikkaan että monissa muissakin vaativammassa ammatissa täytyy ensiksi käydä alan oma koulutus Tylypahkan lisäksi.

[/quote]

Pottermoresta muistaakseni tämäkin; Tylypahkan valmistujaisseremoniaan kuuluu että valmistuneet oppilaat matkaavat veneillä järven poikki Tylyahon asemalle. Samalla tavalla kuin silloin kun ne ensimmäistä kertaa tulivat Tylypahkaan. I open at the close.

Ihan niinkuin oikeassakin maailmassa, toiset lähtevät peruskoulun/lukion (= Tylypahkaan verrattavan koulun) jälkeen töihin. Ei tarjoilija, jäätelömyyjä, kirjakaupantyöntekijä tai huispaaja sen enempää velhomaailmassakaan tarvitse koulutusta kuin normaalissa maailmassa. Jos tähtää korkeampiin ammatteihin (esim. parantaja, aurori) tarvitsee lisäkoulutusta. Muuten uskoisin että ammatit opitaan "oppisopimuksella" tms, eli aloitetaan pohjalta ja saadaan taitotason mukaan vaativampia tehtäviä (kuten esim. Percy Weasley teki).

("The graduation ceremony was, ever since J.K. Rowling first planned the series, going to be excluded from last instalment, as it would be an "absurd anticlimax". Although omitted from the series, Rowling always imagined it as a crossing of the Lake via the enchanted boats, a throwback to the students' first year at school and a "return to [their] innocence".)

Vierailija
517/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri Pottermoresta iseeviot-peilistä. Engalnninkielisessä versiossa sen päällä lukee ilmeisesti "erised stra ehru oyt ube cafru oyt on woshi" joka väärin päin luettuna sanoo : "i show not your face but your hearts desire". En koskaan tajunnut että se pitää lukea väärin päin (tai ainakaan en muista). Nyt ei ole juuri Viisasten Kiveä käden ulottuvilla mutta muistaako joku mitä suomen kielisessä versiossa sen peilin päällä lukee?

Vierailija
518/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:30"]

Minua on mietityttänyt se, että millä perusteella se tupamestaruus ratkaistaan. Jos se ratkeaa sillä kuka on menestynyt opinnoissa parhaiten, niin eikös korpinkynnen pitäisi voittaa se joka vuosi? Korpinkynteenhän laitettiin kaikkein lahjakkaimmat oppilaat.

[/quote]

Tupamestaruuden voittaa se tupa, jolla on eniten tupapisteitä. Tupapisteitä saa tuntiaktiivisuudesta, onnistumisista (Lupin ja Villisilmä harrastivat tätä Nevillen kanssa), huispauksesta. Tupapisteitä menettää sääntöjen rikkomisesta, huonosta käytöksestä jne.

Itseäni ihmetyttää vuoden aikana kerättyjen pisteiden vähyys. Harryn ikäluokassa rohkelikot saavat tunneilla oikeista vastauksista (ensimmäistä kirjaa lukuunottamatta) 5-10 pistettä pistettä. Esimerkiksi kakkosvuonna Hermione saa alruuna-tunnilla kolmesti kymmenen pistettä (=30 pistettä) yhden oppitunnin aikana. Kuitenkin tupapisteet ovat vain n. 300-400 pistettä vuoden lopulla, vaikka karkeasti laskettuna pelkästään Hermione saisi hankittua vuoden aikana tunneilla tuollaisen määrän pisteitä aivan helposti :D Ja uskon että jokaisessa tuvassa on useampi kuin yksi oppilas joka hankkii tuvalleen pisteitä. Näihin pisteisiin kun lasketaan huispauksesta saavutetut pisteet, jotka ovat usein satoja pisteitä, niin tupapisteiden tulisi olla ainakin tuhansia :D

Vaikka enhän minä tiedä minkälaisia gangstereita Harryn ikäluokan ulkopuolella on :D

Vierailija
519/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:30"]

[/quote]

Niiden ns. pisteiden avulla joita opettajat antaa oppitunneilla ja muutenkin pitkin vuotta. Tuli tuosta mieleen että jos kalkaros olisi keskittynyt antamaan omalle tuvalleen enemmän pinnoja sen sijaan että vähensi joka tunnilla 5-10 harryltä ja kumppaneilta niin luihunen olisi ehkä pärjännyt paremmin pistekisoissa :)

Vierailija
520/5378 |
22.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 14:39"]

Luin juuri Pottermoresta iseeviot-peilistä. Engalnninkielisessä versiossa sen päällä lukee ilmeisesti "erised stra ehru oyt ube cafru oyt on woshi" joka väärin päin luettuna sanoo : "i show not your face but your hearts desire". En koskaan tajunnut että se pitää lukea väärin päin (tai ainakaan en muista). Nyt ei ole juuri Viisasten Kiveä käden ulottuvilla mutta muistaako joku mitä suomen kielisessä versiossa sen peilin päällä lukee?

[/quote]

"Iseeviot nämmi vysna avisajo vsak ätyänne"
Viisasten kivi s. 226

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän