Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet

Vierailija
19.07.2015 |

Mitä olette bonganneet?

Kommentit (5335)

Vierailija
4481/5335 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ampukaa minut, mutta mielestäni Kalkaros ei oikeastaan rakastanut Lilya, koska jos hän olisi oikeasti rakastanut, niin ei hän olisi kohdellut Harrya niin huonosti. 

Nimenomaan tämä! Makunsa tietysti kaikilla mutta oksennan suuhuni joka kerta kun luen jotain "always" lässytystä. Ei, siinä ei ole mitään romanttista että keski-ikää lähestyvä ukko ei koskaan päässyt yli teini-iän ihastumisesta. Ja lisäksi, Kalkaros olisi ollut valmis antamaan Harryn ja Jamesin kuolla että olisi saanut Lilyn itselleen! Jos on valmis antamaan toisen vauvan ja aviomiehen kuolla, ei voi puhua rakkaudesta missään muodossa. Jos Kalkaros olisi oikeasti rakastanut Lilya, hän olisi ollut onnellinen Lilyn puolesta kun Lily sai miehen ja lapsen.

Kalkaros ei ole ihminen jota kuuluisi ihannoida. Hän on säälittävä kiusaaja, joka kostaa omia traumojaan lapsille, koululaisille joilla ei ole mitään tekemistä kalkaroksen traumojen kanssa ja jotka eivät ole tehneet hänelle mitään pahaa. Mitä vaikka Neville, Harry ja Hermione muka tekivät ansaitakseen sellaista kohtelua? Eivät mitään.

Tuo on ihan totta. Kuitenkin jostakin hahmosta pitäminen ei välttämättä riipu siitä, onko hän ns. hyvä tyyppi. Esim. Tähtien Sodassakin lempihahmoni on keisari, vaikka tosielämässä en missään tapauksessa haluaisi lähellekään sellaista henkilöä.

Vierailija
4482/5335 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jes, en ole yksin tätä mieltä!

Lisään vielä että olin itsekin rankasti koulukiusattu, joka johti melkein itsemurhaan, eikä omakaan lapsuus ollut niin onnellinen niin kuin ei Kalkaroksellakaan. Mutta ihan kaikkea ei voi laittaa kiusaamisenkaan piikkiin. Kalkaros itse valitsi liittyä kuolonsyöjiin, valitsi itse keksiä loitsut jolla leikataan paloja irti ihmisistä ja valitsi itse kiusata lapsia, jotka olivat syyttömiä Kalkaroksen kurjuuteen. Kalkaros itse valitsi vielä aikuisena olla niin vastenmielinen ettei kukaan halunnut häneen tutustua. Ja kun kerran oli niin hyvä liemissä, eikö hän olisi voinut keksiä lientä joka lievittää sitä henkistä pahaa oloa? vrt. masennuslääkkeet.

Olen parista kohtaa eri mieltä. Ensinnäkin, hän päätyi kuolonsyöjien porukkaan enimmäkseen siksi, ettei hän kelvannut muille. Heidän kanssaan hän sai vihdoin kokea hyväksyntää. Erityisesti teinille omanikäisten hyväksyntä on elintärkeää.

Toiseksi, ei hän valinnut aikuisena olla vastenmielinen, vaan hän itse koki olevansa niin vastenmielinen, ettei kukaan (kuitenkaan) pidä hänestä eikä halua olla hänen kanssaan. Hän ei huolehtinut itsestään ja torjui muita ihmisiä, lähinnä oppilaita. Muiden opettajien kanssa hän oli ns. peruskavereita, koska he olivat samaa porukkaa, pitivät kuria oppilaiden suurelle joukolle. Kuitenkin muut opettajat suhtautuivat häneen aina vähän epäilevästi ja hän varmasti tiesi sen, vaikka sitä ei varmasti näytettykään kovin avoimesti. Eli tuokin piti yllä hänen kokemustaan omasta arvottomuudestaan.

Lisäksi Kalkaroksen piti vielä esittää olevansa Luihuisten puolella, jotta Dumbledoren suunnitelma toimisi, joten siitäkään ei voi olla täysin varma, kuinka suuri osuus muiden tupien oppilaiden kiusaamisesta oli hänen oman pahan olonsa purkamista ja mikä osuus oli roolin pitämistä.

Aikuisen luulisi olevan niin kypsä, ettei pura omaa pahaa oloaan lapsiin. Hekin (tai siis me) ovat vain ihmisiä ja kukaan ei jaksa tsempata loputtomiin. Eli joo, hänen olisi pitänyt olla kypsempi, mutta itseinho taisi olla musertava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4483/5335 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei mahdu järkeen Hermionen suhtautuminen Lockhartiin vielä senkin jälkeen kun on pitänyt tunteja joissa lähinnä kehuu itseään (omakuvien ympäröimänä) ja pitänyt kokeet joissa lähinnä kysyy omaa lempiväriään jne.

Siis opiskelua rakastava, älykäs tyttö vielä kaiken tuon jälkeen uskoo häneen- vain koska hän näyttää hyvältä?

Tämä on kyllä todella epä-Hermionemaista. Sen vielä voin uskoa, että rouva Weasleyn kaltainen vanhempi kotirouva hurahtaa tuollaiseen, mutta Hermionen kohdalla ei ole uskottavaa. Jos Lockhart edes olisi nuori komistus, niin koulutyttöjen ihastuneisuuden voisi jotenkin ymmärtää, mutta kun se on ihan setä. 

Kirjoissa ei taidettu mainita Lockhartin ikää? Ehkä vain näyttelijävalinta olisi voinut olla e

Ymmärsinkö oikein? Siis jos hän olisi ollut nuori komistus, se selittäisi suosion - vaikka kaikki koulun tytöt ovat jo nähneet millainen narsisti hän on, eikä edes opeta sitä ainetta mitä pitäisi vaan ainoastaan asioita itsestään? Että tytöillä pelkkä ulkonäkö riittää niinkin pitkälle? Tuohan tarkoittaisi että heti kaikki päättävässä asemassa olevat naispuoliset viralta!

Iällä on merkitystä siksi, että teinitytöt eivät välttämättä ihastu keski-ikäiseen mieheen, koska sellaiset ovat usein heistä ikivanhoja gubbeja, mutta joku 25-30 -vuotias on vielä riittävän nuori heidän haaveidensa kohteeksi.

Vierailija
4484/5335 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä paljon kuvaavaa on mielestäni se, että Nevillen pahin pelko oli Kalkaros, siis opettaja! Vaikka Nevillen vanhemmat oli kidutettu järjiltään, hänellä oli ankara isoäiti kasvattajana, sukulaiset pilkkasivat häntä jne.

Vierailija
4485/5335 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä paljon kuvaavaa on mielestäni se, että Nevillen pahin pelko oli Kalkaros, siis opettaja! Vaikka Nevillen vanhemmat oli kidutettu järjiltään, hänellä oli ankara isoäiti kasvattajana, sukulaiset pilkkasivat häntä jne.

Velhomaailma tuntuu olevan vittumainen kasvatusympäristö. Vaikka vanhemmat/huoltajat periaatteessa olisivat rakastavia lapsiaan kohtaan niin ollaan silti hyvinkin ankaria.

Vierailija
4486/5335 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että olin itsekin rankasti koulukiusattu, joka johti melkein itsemurhaan, eikä omakaan lapsuus ollut niin onnellinen niin kuin ei Kalkaroksellakaan. Mutta ihan kaikkea ei voi laittaa kiusaamisenkaan piikkiin. Kalkaros itse valitsi liittyä kuolonsyöjiin, valitsi itse keksiä loitsut jolla leikataan paloja irti ihmisistä ja valitsi itse kiusata lapsia, jotka olivat syyttömiä Kalkaroksen kurjuuteen. Kalkaros itse valitsi vielä aikuisena olla niin vastenmielinen ettei kukaan halunnut häneen tutustua. Ja kun kerran oli niin hyvä liemissä, eikö hän olisi voinut keksiä lientä joka lievittää sitä henkistä pahaa oloa? vrt. masennuslääkkeet.

Olen parista kohtaa eri mieltä. Ensinnäkin, hän päätyi kuolonsyöjien porukkaan enimmäkseen siksi, ettei hän kelvannut muille. Heidän kanssaan hän sai vihdoin kokea hyväksyntää. Erityises

Hassua mutta kuvaavaa että fiktiivinen limanuljaska hahmo saa sympatiat puolellleen mutta oikeasti olemassa olevien ihmisten kärsimystä ja traumoja pilkataan ja väheksytään tälläkin palstalla joka päivä. Täytyisi varmaan olla hyvännäköinen kuin Alan Rickman oli.

-Eri

Vierailija
4487/5335 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalkaros oli elokuvissa jotenkin sympaattisempi hahmo kuin kirjoissa, ei läheskään yhtä mulkku, vaan vain ankara.

Vierailija
4488/5335 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velhomaailma tuntuu olevan vittumainen kasvatusympäristö. Vaikka vanhemmat/huoltajat periaatteessa olisivat rakastavia lapsiaan kohtaan niin ollaan silti hyvinkin ankaria.

No Nevillen mummilla oli varmasti myös traumoja siitä, että hänen poikansa oli kidutettu järjillään, ja hän varmaan halusi, että Nevillestä tulisi isänsä tasoinen.

Vierailija
4489/5335 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen parista kohtaa eri mieltä. Ensinnäkin, hän päätyi kuolonsyöjien porukkaan enimmäkseen siksi, ettei hän kelvannut muille. Heidän kanssaan hän sai vihdoin kokea hyväksyntää. Erityises

Kyllä Kalkaroksen käytös ainakin Harrya kohtaan johtui selvästi kaunasta ja katkeruudesta Jamesia kohtaan. Hänhän toitotti useampaan otteeseen Dumbledorelle kahden kesken, kuinka Harry on ihan isänsä kaltainen, ja myös Dumbledore myönsi vitoskirjan lopussa Jamesin aiheuttaneen Kalkarokselle elinikäiset haavat.

Vierailija
4490/5335 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen parista kohtaa eri mieltä. Ensinnäkin, hän päätyi kuolonsyöjien porukkaan enimmäkseen siksi, ettei hän kelvannut muille. Heidän kanss

Hassua mutta kuvaavaa että fiktiivinen limanuljaska hahmo saa sympatiat puolellleen mutta oikeasti olemassa olevien ihmisten kärsimystä ja traumoja pilkataan ja väheksytään tälläkin palstalla joka päivä. Täytyisi varmaan olla hyvännäköinen kuin Alan Rickman oli.

-Eri

Pidin hahmosta jo ennen elokuvia. Itse asiassa minusta Rickman oli aivan liian hyvännäköinen kyseiseen rooliin. Puolet pallon naisista huokaili haltioissaan nähdessään hänet ruudulla (minä mukaan lukien), kun taas Kalkaros oli luotaantyöntävä sekä ulkonäöltään että olemukseltaan.

Vierailija
4491/5335 |
02.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen parista kohtaa eri mieltä. Ensinnäkin, hän päätyi kuolonsyöjien porukkaan enimmäkse

Miksiköhän muuten Kalkaroksen rooliin valittiin hahmoa huomattavasti vanhempi näyttelijä? Kalkaroksen hahmohan on kirjoissa 31-38-vuotias, kun Alan Rickman puolestaan oli viimeisen elokuvan aikaan jo 65. Eikö Kalkaroksen ikää tiedetty vielä ykköselokuvaa tehtäessä vai eikö rooliin löytynyt sopivan ikäistä näyttelijää? Vai ajattelivatko tekijät, että kova elämä vanhentaa ennenaikaisesti?

Vierailija
4492/5335 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen parista kohtaa eri mieltä. Ensinnäki

Samoin muutkin Kalkaroksen ikäluokan hahmot ovat elokuvissa liian vanhija: James, Lily, Sirius, Lupin, Piskuilan. Etenkin Lilyn ja Jamesin kohdalla tämä häiritsee, hehän kuolivat parikymppisinä. 

Vierailija
4493/5335 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, Siriuksella Azkaban, Remuksella ihmissutena oleminen ja Peterillä rottana eläminen ovat varmasti vanhentaneet heitä ennenaikaisesti.

Vierailija
4494/5335 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voldemortin ja Hagridin näyttelijät olivat puolestaan roolihahmojaan nuorempia.

Vierailija
4495/5335 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkkoja ollaan niin periaatteessa Hagridin parran ja hiusten olisi pitänyt olla ainakin osin harmaat. Onko monia yli 60-vuotiaita joilla ilman värjäämistä on oma alkuperäinen ainakaan parran väri?

Vierailija
4496/5335 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkkoja ollaan niin periaatteessa Hagridin parran ja hiusten olisi pitänyt olla ainakin osin harmaat. Onko monia yli 60-vuotiaita joilla ilman värjäämistä on oma alkuperäinen ainakaan parran väri?

Ehkä taikaväki vanhenee hitaammin, kun elävät pidempään?

Vierailija
4497/5335 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä merkitys / vaikutus Harryn siepin sisältä paljastuneella viisasten kivellä oli Harryn kuoleman yhteydessä? Kivi putoaa mättäälle ennen kuin Voldemortti lataa avada kedavran Harryyn. Ja herättyään henkiin Harry on sama Harry kuin ennenkin eikä mikään onneton varjo itsestään, kuten alkuperäisessä kuoleman varjelukset-tarinassa kävi.

Siis tähän vastaukseni: Kyseessä oli elpymyskivi, ei viisasten kivi. Kiven käyttäjä saa hetkeksi kutsuttua luokseen menettämiään läheisiä, mutta nämä ovat kuin haamuja, varjoja elävistä itsestään. Kiven käyttäminen ei vaikuta sen käyttäjään mitenkään.

Voldemortti tappoi Harryn avada kedavralla. Mikä hänet herätti henkiin? Kuollahan hänen oikeasti siinä täytyi, profetiankin mukaan. Elpymiskivi siis toi Harryn kuolleet läheiset paikalle kuoleman hetkillä tueksi, mutta miten sen kuoleman kanssa oikein meni? 

Vierailija
4498/5335 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Bill ja Percy pystyivät suorittamaan 12 V.I.P:tä? Onkohan heillä ollut käytössä ajankääntäjä?

Vierailija
4499/5335 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Bill ja Percy pystyivät suorittamaan 12 V.I.P:tä? Onkohan heillä ollut käytössä ajankääntäjä?

Montako Hermione suoritti?

Vierailija
4500/5335 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako Hermione suoritti?

10

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi