Miksi vauvan vaunuihin pitää laittaa sellainen peite kuomun päälle?
Tai miksi niitä nyt kutsutaankin? Olen saanut niitä nyt kaksi vauvalahjaksi, enkä ymmärrä, miksi niitä pitäisi käyttää.
Kommentit (33)
Taasko tätä kysellään? :D Onkohan ap joka aloituksessa sama? Pitäisiköhän neuvolan järjestää yleissivistävä kurssi?
Kyllä ilma on varmaan todella raikasta ja happipitoista vaunun puolen kuution ilmatilassa! En laittaisi, onko aurinko niin vaarallista? Verkon kyllä ymmärrän.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:23"]Ei tuollaisia verhoja ennen ollut. Ja hyvin vauvat nukkuivat silti. Nykyään näyttää olevan tapana tukahduttaa vauvat vaunuihinsa estämällä kaikki mahdollinen ilman vaihtuminen.
[/quote]Ennenvanhaan käytettiin kyseiseen tarkoitukseen harsoa ja pyykkipoikia. Tarkoituksena ei ole tukahduttaa, vaan suojata vauvaa auringolta ja tuulelta. Ilma kyllä kulkee harson läpi.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:08"]
Taasko tätä kysellään? :D Onkohan ap joka aloituksessa sama? Pitäisiköhän neuvolan järjestää yleissivistävä kurssi?
[/quote]
En ole ennen tästä asiasta tehnyt aloitusta :) Ihmettelmpä vaan, kun en itse keksi yhtäkään järjellistä syytä käyttää tuota pl. ehkä juuri tuo aurinko suoraan silmään-tilanne, niin ajattelin, että onko multa jäänyt jotain tajuamatta. Mutta näköjään ei, koska yksikään täällä esitetyistä syistä ei mielestäni ole pätevä. ap
Ihan järjetöntä kommaa, mistä väilstä ilma vaihtuu?
Menisittekö itse moiseen minihappitilaan nukkumaan.
Mä käytän vaan hirveällä lumisateella jos pitää käydä kaupassa. Matkaa 500 metriä, mutta on se silti tympeä jos on vaunu täynnä lunta.
Mä käytän sitä vaunuverhoa siksi ettei tosiaan ne auringonsäteet häiritse tai kovalla tuulella/sateella. Pidän sen kylläkin sillain "avonaisena"/raollaan ja vähän väliä tarkistan ettei ole "tunkkaista" tai kuuma. Esikoisen aikaan käytin harsoa mutta se tuntui turhan epäkäytännölliseltä kun kerran halvalla saa kätevämmänkin.
Minä askartelin tuollaisen itse markiisikankaasta (eli pitää hiukan vettä). On ollut todella paljon käytössä. Enkä todellakaan peitä kokonaan vaunun aukkoa, vaan sidon sen vaunun runkoon niin, että ilma pääsee vaihtumaan. On vielä rattaissakin käytössä, koska 1-vuotias nukahtaa päiväunille paremmin, kun ei näe mitä ympärillä tapahtuu.
Pidän todella vaarallisena tuollaisia verhoja vaunuissa. Nyky vaunut ovat liian "tiiviitä" muutenkin. Noiden vaarana on, että hiilidioksidin määrä nousee vaunuissa ja happiarvot laskee veressä.
En ottaisi riskiä, että vauvani kuolisi hapenpuutteeseen tai saisi vaurioita siitä että happea on ympärillä liian vähän.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:04"]Pidän todella vaarallisena tuollaisia verhoja vaunuissa. Nyky vaunut ovat liian "tiiviitä" muutenkin. Noiden vaarana on, että hiilidioksidin määrä nousee vaunuissa ja happiarvot laskee veressä.
En ottaisi riskiä, että vauvani kuolisi hapenpuutteeseen tai saisi vaurioita siitä että happea on ympärillä liian vähän.
[/quote]
Ei kai sitä nyt oo pitkään tarkoituskaan käyttää. En oo omassa lähipiirissä nähnyt kenenkään käyttävän kuin silloin jos iskee kaatosade kesken ulkoilun. Mä en tosin käytä silloinkaan, ei se lapsi sateesta pilalle mene.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:54"]Suojia käytetään siksi, ettei lintu lentäisi kuomun sisälle ja paskantaisi nukkuvan vauvan suuhun. Jotkut mallit suojaavat myös vaunuihin lämmittelemään pyrkiviltä kyykäärmeiltä ja myyriltä (jotka myös tautivaaran vuoksi ikäviä purressaan, tai jos puree kasvoihin niin voi esim. silmä puhjeta).
[/quote] Hyviä pointteja. Myös kissa voi hypätä vaunun sisälle suurella rytinällä ja liiskata vauvan, samalla kynnet voivat puhkaista silmän. Aika hyvin tällaisilta välttyy vaunujen kanssa liikkuessa, kun ei juurikaan selkäänsä käännä, paitsi linnuilta ja ampiaisilta. Mutta pihalla nukkuva vauva kannattaa suojata, jos itse menee käymään vaikka sisällä.
Vauvan silmien mykiö ei suodata uv valoa, vaan se menee suoraan silmänpohjaan. Vastauksena kysymykseesi siis, kyllä suora auringovalo on vauvoille ja pienille lapsille haitallisempaa.
Asutaan meren rannassa ja itselläkin menee tuulen mukana hiekkaa ja roskia silmiin. Tuulisella säällä siis hyvä. Samoin näppärä, jos tulee pyörrelunta tai vaakasuoraa tihkua. Ja ihan paras jos vauva nukkuu, eikä halua että kaiken maailman mummot tulevat tökkimään nukkuvaa vauvaa hereille. Ei meillä ole koko ajan verhot kiinni, vaan ihan tarpeen mukaan. Esikoisella oli käytössä sellainen ihana pyykkipojat-sideharso -viritys, koska asumme täällä pohjolan perukoilla ja meno on sen mukaista, että aina välillä tarvitsee suojautua säältä. Nykyään saa jo nätimpiä verhoja, mutta toisaalta on ihan hullua, että esim. rattaat ostimme alle satasella ja vaunuverhosta eli kankaanpalasta pyydetään 30 euroa. :D