vahva miinus näkö ja laserleikkaus, löytyykö kokemuksia?
Eli itselläni on todella vahva miinus näkö (-8 luokkaa) ja olen kovasti haaveillut leikkauttavani silmät paremman näön toivossa. Haluaisinkin kuulla kokemuksia vastaavista tilanteista ja siitä onko näkö korjaantunut kokonaan vaiko kenties hieman " keventynyt" ? Käytän paljon piilareita ja minulle on kerrottu kautta rantain, että jos näkö leikkauksen jälkeen joskus yhä huonontuu, ei piilareita voi enää käyttää?! Pitääkö paikkaansa? Toki aion olla yhteydessä alan ammattilaisiin, mutta nyt olisi kiva kuulla teidän kokemuksia...
Terkuin likinäköinen äippä =)
Kommentit (13)
mulla oli n. - 6 ja olen myös eriparisilmiksi leikattu vanhempi :) nyt jotain 4 vuotta ollut ilman laseja. tiedän myös + näköisen joka leikattiin ja hyvin on mennyt
Mun silmät leikattiin ollessani 18 vuotias (nyt oon 26v.). Siitä asti olen ollut ilman laseja. Mutta etenkin raskauden jälkeen huomasin näköni huonontuneen todella paljon. Varmasti tarttisin taas lasit, mutta oon sinnitellyt ilman. En tiedä johtuuko toi näön huononeminen siitä, että olin niin nuori kun silmät leikattiin, vai vaikuttiko raskaus (väitetään että se huonontaa joillakin naisilla likinäköisyyttä). Mutta noin suurella miinuksella kuin sulla on, niin ymmärtääkseeni tulos ei välttämättä ole nollassa. Mulla oli silloin leikkauksen jälkeisissä tarkastuksissa tasan 0. Multa tosin jouduttiin tuo huonompi silmä leikkaamaan uudestaan pian tuon laserin jälkeen, koska siihen kehitty niin paha arpeutuminen. Uusinta tehtiin Lasikilla. Joka tapauksessa nää vuodet ilman laseja on ollut ihania! (piilarit ei sopineet mulle, kun oli niin kuivat silmät)
Aleksanterin kadulla.
Noin suurilla arvoilla ns. läppäleikkaus on kait ollut paras.
Kts. myös Helsingin yksityinen Silmäsairaala.
Pari vuotta yritin sinnitellä ilman laseja, mutta näkö ei tullut kovin hyväksi ja lasit oli pakko taas hankkia =(
Nyt tietty näen ilman laseja esim. uimahallissa hyvin. Ennen olin ihan sokko. Mutta muuten tarvitsen aina lasit.
Muutenkin mun paraneminen pitkittyi ja mutkistui, joten kävi jo katumus mielessä.
Itse olen pitänyt tosi fiksuna siirtona jo työnikin kannalta ja kaverini on ollut myös erittäin tyytyväinen. Itsellä meni kaikki kerralla putkeen ja toivuin hyvin, kaverillani jouduttiin tekemään leikkausvirheen takia toinen leikkaus, korjasivat toista silmää ekalla kertaa liian vähän ja joutuivat siksi leikkauksen uusimaan kirkkaan näkökyvyn saamiseksi. Toisella kerralla onnistui täydellisestyi ja hänkin nykyään siis ilman laseja, ennen oli varsinainen lepakko.
Vierailija:
Ja nyt on priima näkö. Kaksi kuukautta sitten leikattiin. Leikkauksella juuri pystytään korjaamaan hajataittoa.
Minulla leikkaus ja toipuminen menivät nappiin. Iän puolesta (lähes 40 silloin) varauduttiin myös ikänäköön tekemällä silmistä eripariset: toinen näki paremmin lähelle toinen kauas ja ajan kanssa tuo toinen sitten näkee lähelle pidempään.
Samaan aikaan tiedän toisen, jonka sama lääkäri leikkasi ja jonka toinen silmä vielä uusintaleikattiin, mutta tulos ei koskaan ollut oikein täydellinen - hänkin on edelleen laseitta, mutta kuitenkin.
Minusta siinä leikkauksessa oli huikeinta se, että kun olin päivällä leikkauksessa, tulin kotiin ja menin ohjeidne mukana pariksi tunniksi huilaamaan, niin ei tarvinnutkaan etsiä niitä silmälaseja ja jopa päätyseinän peiliin näki kirkkaasti - siis jo parin tunnin päästä!
pitääkö pysyttäytyä vain laseissa???
likinäköä 8,5:n paikkeilla ja hieman hajataittoa lisäksi. Kymmenisen vuotta sitten tehtiin PRK-leikkaus, jolla saavutettiin ajokorttinäkö, joka vaatii kyllä käytännössä silmälasien käyttöä jokapäiväisessä elämässä. Nykyisin PRK-leikkausta ei tehdä enää niin huononäköisille, mutta silloin ei ollut vaihtoehtoa. Hämäränäkö heikentyi leikkauksen vuoksi, kuten myös paras korjattu tarkkuus. Silmät ovat jatkuvasti kuivat. Pääasia on kuitenkin, että en enää ole aivan hukassa ilman laseja. En inhoa silmälaseja sinällään, mutta se avuttomuus oli minusta kauheaa.
En usko, että näin kuiviin silmiin piilarit enää soveltuisivat, mutta toisaalta en tiedä, miten piilarit ovat kymmenen vuoden aikana kehittyneet. Kuivumisongelmaa tuskin seuraa LASIK-leikkauksesta samassa määrin kuin PRK:sta.
Aivan putkeen meni kaikki, ja silmät edelleen nollassa eli ilman silmälaseja olen. Olen mielettömän tyytyväinen.
Kaksi vahvamiinuksista ystävääni leikkautti myös silmänsä, toisella oli -8 kieppeillä näkö, ja virheetön tulos heti. Toisella oli todella vahva miinusnäkö, ellen väärin muista niin kymmenen kieppeillä kummassakin silmässä. Toinen silmä leikattiin uudestaan parin kuukauden kuluttua, ellen väärin muista niin siihen jäi -1,5 mutta uusintaleikkauksen jälkeen nollilla sekin silmä. Kaikki kolme leikkautimme silmämme Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa Keskuskadulla.
ei kannata leikata, maksaa kuitenkin 3000.