Minkälaista lihaa voi käyttää vauvan soseisiin?
Olen tehnyt itse kasvissoseet ja tarkoitus olis aloitella lihasoseita. Minkälaista lihaa kannattaa käyttää? Voiko esim kanajauhelihasta tehdä? Tai minkälaista naudanlihaa?
Kommentit (12)
Itse olen tehnyt tuosta broilerinfileestä, porsaan ulkofileestä ja naudan jauhelihasta ja pakasteseistä. Maustanut olen sipulilla ja porkkanalla ja joskus pannut laakerinlehden lihan kanssa kiehumaan.
sekin keitetään eikö niin, eikä paisteta? AP
Jauhelihasta vaikea tehdä meidän sihti kurkku 2vuotiaalle,kun en saa sitä niin sosemaiseksi että se tytölle kelpaisi :)
purkkiruoat taitavat tulla helpommaksi ja eipä ainakaan paljoa kalliimmaksi vaihtoehdoksi.
Ei siinä mene kuin puoli tuntia, kun panee 300g broilerinfilettä ja 400 g naudanjauhelihaa kiehumaan ja sitten jäähdyttää, soseuttaa ja nakkaa pakkaseen. Siinä onkin sitten syötävää pariksi viikoksi ja hinta lihoille on jotain 7 euroa.
Ne lihasoseet on aika hurjan hintasia. Niillä hinnoilla saa aikamoisen köntin esim. jauhelihaa. Kyllä mä olen säästäny pitkän pennin nimenomaan noiden lihojen kanssa. Valmiit kasvissoseet on niin halpoja, että niitä ei ehkä kannata väsätä rahan takia.
Eikä vaivakaan ole iso. Kerran kun tekee vähän isomman satsin, niin sitä syö pitkälle toista kuukautta.
Minä tein n.1x/kk pakkaseen oikein urakalla soseita, oli kasviksia ja vaikka mitä sekä lihoja. Monitoimikoneella meni näppärästi soseutus ja siinä se, sieltä sitten näppärä ottaa ja tarjota/koostaa mieleisiä kokoonpanoja.
Lihoina käytin possun filettä, kanan rintafileitä, lohta, kuhaa, seitäkin välillä, kampelaa. Naudan sisäpaistia joskus.
Jauhelihaa en käyttänyt.
Oletko tullut ajatelleeksi, että tyhjät lasipurkit kuuluvat lasinkeräykseen?
eli kaikki käy ellei ole allergiaa. Jos on todettu, että on maidolle allerginen, niin sitten kannattaa kiinnittää huomiota kaikkeen, missä on maitoa eli maitojauhetta yms. koska kaikki sellainen, missä on lehmänmaitoa käytetty saattaa aiheuttaa allergisia oireita.
Meille sopi vuohenmaidosta tehty juusto, juustonjuoksutinta saa näköjään nykyään marketista, silloin kauan sitten vain aptekeekista. Mielenkiintoista eikö totta? Ja voin vielä kertoa, että joskus siis kauan sitten ja voi olla vieläkin mahdollista, että joku kasvattaa vuohia ja että sieltä voi saada tuoretta maitoa ja vaikka pakasteesta, mutta minä tein siitä juustoa ja se sopi lehmänmaito-allergikolle, koska siinä on erilaiset valkuaiset kuin lehmänmaidossa.
on pakastaa liha jääpalamuotissa ja sitten siirtä jäätyneet palat isompaan pussin. Yksi pala on hyvä annos yhtä pikkupurkkia kasvissosetta kohden...
Meidän kunnassa ei ole lasinkeräystä. Uskomatonta mutta totta. En lähde 80 km:n päähän naapurikaupunkiin kantamaan purkkeja. Emme siis käytäkään valmiitasoseita kun todella harvoin ehkä pari kertaa kuussa.
silleen, että ostin esim. naudan paistilihaa ja keitin ja soseutin sitten, samoin possua ja kanasta ostin tietenkin maustamattomia fileitä ja kaikki lihat siis kypsensin keittämällä sitten vaan sauvasekoitin laulamaan !