Noloja ja hauskoja vääriä luuloja, joita sinulla on ollut aikuisuuteen asti
Vastineena tuolle "Lapsena luulin..."-ketjulle! :) Kertokaa hauskoja ja noloja juttuja, joita olette luulleet todeksi/ymmärtäneet väärin aikuiseksi asti!
Itse tosiaan luulin, että miehillä on kaksi kivespussia. Asian oikea laita selvisi vasta 18-vuotiaana, kun aloin seurustelemaan.
Luulin myös, että lorvikatarri on oikeasti jokin vakava sairaus. Tajusin vasta kuukausi sitten, että eipä olekaan... Hehheh, onneksi tämä ei tullut kenellekään muulle ilmi paitsi nyt teille. :D
Kertokaapa!
Kommentit (1649)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:40"]Eikä, joku toinenkin paljasti anjovis-luulonsa ihan samaan aikaan! :D
t: 122
[/quote]
Hyvä ajoitus :D ! Pakko kyllä todeta että anjovis on oikeasti tosi harhaanjohtavan kuuloinen nimi kalalle ;D t.121
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:16"]
Luulin, ettei suomen kielessä ole futuuria.
[/quote]
Ei olekaan.
[/quote]
Kouluun siitä, hus!
"...ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita" (Raamattu) (muoto-opillinen futuuri)
"Hän on sen tekevä." (muoto-opillinen futuuri)
Lauseopillista futuuria taas käytetään aivan pilvin pimein. Se käsitys, ettei suomen kielessä olisi futuuria, juontunee siitä, että ns. tulla-futuuria kehotetaan välttämään.
[/quote]
Nämä eivät ole futuureja. Liittomuodot eivät ole futuureja, joten englannissakaan ei, yllätys yllätys, ole futuuria. Se, että joku (oppi)kirja tai muu vaikutusvaltainen lähde väittää näitä muotoja futuuriksi, ei niitä siksi tee. Futuuri määritellään osapuilleen siten, että ainoastaan verbin taivutuksella muodostetaan tulevaisuuteen viittaava muoto. Ranskassa on futuuri (le futur simple):
(je) donnerai
(minä) tulen antamaan
Ranskassa on myös liittomuoto lähifutuuri (le futur proche), joka ei ole futuuri:
(je) vais donner
(minä) tulen antamaan
Kuten huomataan, myös ranskan oppikirjoissa on harhaanjohtavia nimiä kieliopillisille kategorioille.
Luulin about 15-vuotiaaksi asti että vain helsinkiläiset voivat tilata Hesaria. :D
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:31"]
Minulle selvisi vuonna 2007 että Nightwish, Stratovarius(?) ja Sentenced ovat eri bändejä :D örinää kaikki -30v-
[/quote]
Paitsi että mikään noista bändeistä ei ole örinähevibändi.
[/quote]Paitsi että Sentencedin ainoat levyt joilla on merkitystä ovat täysin puhdasta örinää.
Luulin että ihmiset asuu maapallon sisällä kunnes kaverini kanssa keskustelimme avaruudesta ja jossakin kohtaa tajusin että olinpa tyhmä mehän ollaan siinä pinnalla..
Se makaronijuttu oli yksi juttu muiden juttujen lomassa. Repikää siitä.Lol. :)
Siis mun yksi kaveri jonka isä on Sri Lankasta (eivät ole olleet paljon tekemisissä) luuli 19-vuotiaaksi asti että Sri Lanka on Afrikassa :D Vähän äitinsä nauroi kun kuuli tyttärensä luulleen koko ikänsä olevan puoliksi afrikkalainen :D
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:40"]Eikä, joku toinenkin paljasti anjovis-luulonsa ihan samaan aikaan! :D
[/quote]
Hyvä ajoitus :D ! Pakko kyllä todeta että anjovis on oikeasti tosi harhaanjohtavan kuuloinen nimi kalalle ;D t.121
[/quote]
Anjovis on se kalasäilyke, tehty useimmiten kilohailista. Eli merissä ei uiskentele anjoviksia:D
Luulin että Keira Knightley ja Natalie Portman ovat sama henkilö, kunnes näin sen Star Warsin ja koko maailmani mullistui.
Reilu parikymppikseks luulin et kaikki pähkinät kasvaa puussa/pensaassa.. Kunnes matkustellessani päädyin maapähkinäviljelmälle.. Sieltä niitä kuokittiin ylös ku perunoita..
Nimi tietty voi antaa viitteitä, mutten ollu koskaa ajatellu niin pitkälle..
Mä luulin lapsena että aikuisen makuaisti on erilainen kuin lapsen. Siis että maistaa maut ihan erilaisena. Itsestä kahvi maistui niiiiiin pahalta kun joskus äidin kupista maistoin mutta vanhemmat näytti vetävän sitä sellaisella nautinnolla että ajattelin sen maistuvan heidän mielestään vaikka samalta kuin suklaa mun mielestä :D Okei no tämän nyt tajusin jo ennen aikuisuutta että eihän se noin mene
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:49"]
Nämä eivät ole futuureja. Liittomuodot eivät ole futuureja, joten englannissakaan ei, yllätys yllätys, ole futuuria. Se, että joku (oppi)kirja tai muu vaikutusvaltainen lähde väittää näitä muotoja futuuriksi, ei niitä siksi tee. Futuuri määritellään osapuilleen siten, että ainoastaan verbin taivutuksella muodostetaan tulevaisuuteen viittaava muoto.
[/quote]
Totta, englannissa ja suomessa ei ole futuuritempusta. Sen sijaan käytössä on kuitenkin monenlaisia futuurisia muotoja. Ei siis ole aivan oikein myöskään sanoa, ettei futuuria näissä kielissä olisi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:11"]
Reilu parikymppikseks luulin et kaikki pähkinät kasvaa puussa/pensaassa.. Kunnes matkustellessani päädyin maapähkinäviljelmälle.. Sieltä niitä kuokittiin ylös ku perunoita.. Nimi tietty voi antaa viitteitä, mutten ollu koskaa ajatellu niin pitkälle..
[/quote]
Maapähkinähän ei ole pähkinä, vaan kuuluu hernekasveihin.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:06"]Siis mun yksi kaveri jonka isä on Sri Lankasta (eivät ole olleet paljon tekemisissä) luuli 19-vuotiaaksi asti että Sri Lanka on Afrikassa :D Vähän äitinsä nauroi kun kuuli tyttärensä luulleen koko ikänsä olevan puoliksi afrikkalainen :D
[/quote]
Toi on jo aika paha :D (ei sillä olen itsekin ajatellut sen olevan Afrikkaa, mutta kumpikaan vanhemmista ei ole sieltä kotoisin)
Kiitos tästä ketjusta! Olen oppinut monia uusia asioita!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:49"]
Nämä eivät ole futuureja. Liittomuodot eivät ole futuureja, joten englannissakaan ei, yllätys yllätys, ole futuuria. Se, että joku (oppi)kirja tai muu vaikutusvaltainen lähde väittää näitä muotoja futuuriksi, ei niitä siksi tee. Futuuri määritellään osapuilleen siten, että ainoastaan verbin taivutuksella muodostetaan tulevaisuuteen viittaava muoto.
[/quote]
Totta, englannissa ja suomessa ei ole futuuritempusta. Sen sijaan käytössä on kuitenkin monenlaisia futuurisia muotoja. Ei siis ole aivan oikein myöskään sanoa, ettei futuuria näissä kielissä olisi.
[/quote]
Kyllä se on ihan oikein niin sanoa. Kielitieteellinen käsite futuuri ei viittaa liittomuotoihin.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:11"]Reilu parikymppikseks luulin et kaikki pähkinät kasvaa puussa/pensaassa.. Kunnes matkustellessani päädyin maapähkinäviljelmälle.. Sieltä niitä kuokittiin ylös ku perunoita..
Nimi tietty voi antaa viitteitä, mutten ollu koskaa ajatellu niin pitkälle..
Etkö ole Aku Ankassa nähnyt kun Superhessu kuokkii pihamaalla maapähkinöitä kalsarit jalassa?
Luulin itseasiassa ihan tähän kesään saakka ettei kaupungissamme ole moottoripyöräkerhoja (luulin niitä vain isojen kaupunkien sekä tv-sarjojen jutuiksi). Luulin itseasissa että koko suomessa on vain tyyliin 2 tai 3 kerhoa. Nyt käytiin juhannuksena tyttäreni kanssa katsomassa kokkoa paikassa jossa en ole aiempina vuosina käynnyt. Kuulin paikasta kaverilta ja päätettiin mennä katsomaan (oli sellaiseen lapsille sopivaan aikaankin). Ihmettelin kun oli kovasti sellaisia isoja partasuisia ukkoja ja hoikkia, vahvasti meikattuja pimatsuja ympäriinsä (ihan samanlaisia ihmisiä kuin vaikka sons of anarchy sarjassa) ja myöhemmin kuulin että oli paikallisen mc:n järjestämä kokko :D Ihan yleinen ilmoitus siitä oli lehdessä eli sai sinne mennä eikä siinä nyt mitään muutenkaan pahaa ollut, paljon lapsia ja ihan rauhallista meininkiä, grillailivat makkaraa siinä jne. :D
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:06"]Siis mun yksi kaveri jonka isä on Sri Lankasta (eivät ole olleet paljon tekemisissä) luuli 19-vuotiaaksi asti että Sri Lanka on Afrikassa :D Vähän äitinsä nauroi kun kuuli tyttärensä luulleen koko ikänsä olevan puoliksi afrikkalainen :D [/quote] Toi on jo aika paha :D (ei sillä olen itsekin ajatellut sen olevan Afrikkaa, mutta kumpikaan vanhemmista ei ole sieltä kotoisin)
[/quote]
Joo se on tosiaan Aasiassa ihan Thaimaan vieressä :D Ihme etten minäkään ole tajunnut hänen luulleen noin vaikka ollaan tunnettu eskarista asti. Ei vaan ole koskaan ollut puhetta siitä mantereesta :D
Eikä, joku toinenkin paljasti anjovis-luulonsa ihan samaan aikaan! :D