14 lapsen isä Reino toteutti unelmansa ja lähti matkailuautolla yksin maailmalle Vapauden tunne on uskomaton
Reino oli alle nelikymppinen, kun hänellä todettiin kardiomyopatia. Reino alkoi miettiä mitä muuta annettavaa elämällä voisi olla. -Aloin miettiä mitä olen aina halunnut tehdä, asua ja olla ulkomailla. Reino joutui jäämään sairaseläkkeelle ja jättämään työnsä yrittäjänä. Vuonna 2013 hän muutti vuodeksi espanjaan, vaimo jäi töidensä vuoksi suomeen. -Siellä huomasin, että elämä jatkuu, toivottomat ajatukset väistyivät ja tilalle tuli nälkä ja jano. Matkalla vahvistui myös tunne, että halusin asuntoauton. -Merkillä ei ollut niin väliä, halusin vain, että se olisi melko uusi ja minulle luksusta. Reino puhui autohaaveestaan vaimolleen ja sai sille tuen. -Vaimo on pitkän liiton myötä huomannut, että minua ei voi laitta häkkiin. Voin paljon paremmin, kun pääsen toteuttamaan itseäni ja pystyn itsenäiseen elämään.
Auton myötä Reinon maailma on laajentunut. Vaellus dolomiiteilla, matkat Espanjaan ja lappiin. -Auto on vapautta, minun oma juttuni, omaa aikaa, irtiottoa ja kasvattavaa. Olen huomannut, että pärjään maailmalla.
Miten sinun vaimosi päästää? Miten vaimo pärjää kotona 14 lapsen kanssa? Eihän mies ja isä voi yksin mennä ja jättää perhettänsä! Entä teidän avioliitto? Muun muassa tällaisia lausahduksia Reino on autoreissaamisestaan kuullut. -Itse olen sitä mieltä, että lapset ovat yhteisiä, eikä vaimo ole mikään luvan antaja minulle sen enempää, kuin minäkään hänelle. Meillä asiat puhutaan ja neuvotellaan yhteistuumin.
Muiden suhtautuminen on ollut yllättävintä kaikessa. Läheskään kaikki eivät ole Reinon uutta elämäntapaa käsittäneet. Reino kokee, että häntä katsotaan aina suurperheen isänä. Siihen tuntuu liittyvän myös paljon stereotypioita. -Ajatellaan, että olen jotenkin vaimon vallan alla.
Lapsilleen Reino on halunnut näyttää, että elämisen tavat ovat moninaiset, ja että aineeton pääoma on aineellista arvokkaampaa. -Haluan olla esikuva lapsilleni siitä, että elämää kannattaa elää nyt. Haluan myös antaa lapsilleni esimerkin siitä, että jokainen elää omaa elämäänsä. Muiden ihmisten asenteiden ei Reinon mukaan kannata antaa lannistaa. -Haluaisin rohkaista etenkin miehiä. Toivon, että jokainen uskaltaisi ottaa omista unelmistaan vastuuta. Haluaisin, että jokainen mies uskaltaisi nousta omille siivilleen ja toteuttaa unelmansa.
Kommentit (20)
Mietin Riitan jutussa sitä, miltä lapsista tuntuu, kun äiti ei halua olla osa pienimpien elämää.
Kerrankin villi ja vapaa voimaantunut perheenisä. Lisää tällaisia!
Miksi vääristelet alkuperäistä juttua?
"Riitta joutui jättämään sairauden myötä sisustusalan liikkeensä ja työnsä yrittäjänä. Vuonna 2013 hän muutti vuodeksi Espanjaan seitsemän lapsensa kanssa, mies jäi töidensä vuoksi Suomeen lestadiolaisperheen isompien lasten kanssa."
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009789990.html?ut…
Noista lapsista pieninkin on jo vähintään 10-vuotias, todennäköisesti isompikin.
Vierailija kirjoitti:
Noista lapsista pieninkin on jo vähintään 10-vuotias, todennäköisesti isompikin.
Perustelut?
Onko näiltä lapsilta kysytty, miten he haluaisivat toteuttaa unelmiaan ja turvallisuuden tunnettaan?
Vierailija kirjoitti:
"Riitta joutui jättämään sairauden myötä sisustusalan liikkeensä ja työnsä yrittäjänä. Vuonna 2013 hän muutti vuodeksi Espanjaan seitsemän lapsensa kanssa, mies jäi töidensä vuoksi Suomeen lestadiolaisperheen isompien lasten kanssa."
Niin eli vastuu lapsista on tosiaan jaettu, kuten yleensä aina lestoilla. Niillä jo perheen koko pakottaa tuohon vastuun jakamiseen.
AP keksi tarinan a la av-todellisuus..
Vastuut on kovat sillä joka kotona hoitaa perheen, kodin ja tekee työt että raha riittää ruokaan. Toisen vastuuna on itsensä toteuttaminen, tasan ei käy onnen lahjat.
Itse olen myös itsenäinen ja tykkään elää yksin. Mutta enpä hanki lapsia enkä puolisoa, jotka voisin sitten jättää ja lähteä maailmalle..
Sehän otti pienimmät 7 lasta mukaansa Espanjaan.
Ai niin mutta juttua ei olisi sitten enää uskottu että jos isä olisi hoitanut 7 nuorinta, äiti vanhemmat lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelut?
No jos 2013 nuorin on ollut 0-vuotias, niin nyt se on 10-vuotias.
Iso hatunnosto Riitan aviomiehelle. Harva mies päästäisi vaimonsa yksin maailmalle. Hyvää teki varmasti koko perheelle: avartava kokemus äidille, lapsien ja isän suhde takuuvarmasti syveni. Hyvä lastenkin huomata, että vaikka on iso perhe, voi vanhemmatkin toteuttaa toiveitaan, kun asioista sovitaan ja järjestellään.
Vierailija kirjoitti:
Saanko arvata? Vitsit eivät ole ihan vahvinta alaasi?
Sellainen ap:n tarina tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vihjailet?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vihjailet?!
Että aloittaja muutti jutun miehen näkökulmaan vitsaillakseen ja osoittaakseen, kuin eri tavoin siihen suhtauduttaisiin jos mies olisi lähtenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vihjailet?!
Että aloittaja muutti jutun miehen näkökulmaan vitsaillakseen ja osoittaakseen, kuin eri tavoin siihen suhtauduttaisiin jos mies olisi lähtenyt.
Miten niin suhtauduttaisiin eri tavalla? Tuskinpa vaan yhtään eri tavalla suhtauduttaisiin, jos mies lähtisi seitsemän pienen lapsen kanssa maailmalle..
Ainoastaan sitä äitiä täällä siinä tapauksessa arvosteltaisiin, että miten pystyy olemaan pienistä lapsista niin kauan erossa..
AP sopivasti unohti tarinastaan tuon, että puolet lapsista tosiaan mukana ja tietysti ne pienimmät, jotta kotiin töihin jäänyt voi keskittyä paremmin tienaamaan. Pienten kanssa on helpompaa lämpimässä.
No semmosta. Ei huvita olla perheen iskänä, niin lähtee vuodeksi espanjaan. Eihän siinä.
Itsekäs m*lkku.
Muiden arvostelu on ihan ansaittua ja aiheellista.