Noloja ja hauskoja vääriä luuloja, joita sinulla on ollut aikuisuuteen asti
Vastineena tuolle "Lapsena luulin..."-ketjulle! :) Kertokaa hauskoja ja noloja juttuja, joita olette luulleet todeksi/ymmärtäneet väärin aikuiseksi asti!
Itse tosiaan luulin, että miehillä on kaksi kivespussia. Asian oikea laita selvisi vasta 18-vuotiaana, kun aloin seurustelemaan.
Luulin myös, että lorvikatarri on oikeasti jokin vakava sairaus. Tajusin vasta kuukausi sitten, että eipä olekaan... Hehheh, onneksi tämä ei tullut kenellekään muulle ilmi paitsi nyt teille. :D
Kertokaapa!
Kommentit (1652)
Sain selville totuuden murrosiän muutoksista, ihmisen lisääntymisestä, ihmisen seksuaalisuudesta jne. ensimmäisen kerran vasta 5.luokalla lukemalla noista biologian kirjasta. En ymmärtänyt kaikkea ja minulla oli pitkään noihin liittyviä väärinkäsityksiä, enkä mistään tuolloin selvyyttä asioiden oikeasta laidasta saanut selville. Luulin mm. että ilmassa leijailee siittiöitä, en tosin ymmärtänyt mitä siittiötkään ovat, joita naisen pitää varoa ja että nainen tulee todella helposti raskaaksi heti kun koskee mieheen ja että tuollaista (jäi siis vähän epäselväksi mitä) pitäisi tehdä vain jos haluaa lapsen. Luulin myös, että kuukautiset ovat "oikeaa verta" siis samaa, jota vuotaa esim. haavoista. Tosin kuukautisiin liittyvät yksityiskohdatkin olivat hyvin epäselviä. En tiedä, miten asioista kerrotaan nykyajan biologian kirjoissa, mutta toivottavasti selkeämmin, jotta tälläisiä epäselvyyksiä ei syntyisi. Toisaalta olin ennen joiden lukemista täydellisen tietämätön 5.luokkalainen ja muistan vieläkin miten paljon tuon lukemisen jälkeen ahdistuin ja järkytyin. Näin siis vielä 1990-luvulla. Totuus asioiden oikeasta tolasta selvisi onneksi ennen aikuisuutta.
Mutta aikuisuuteen asti luulin oikeasti yhteiskunnan auttavan apua tarvitsevia ja kaikkien työttömien saavan työttömyyskorvausta. Kamala totuus siitä, että yhteiskunta jättää ihmisiä oman onnensa nojaa ilman tuloja selvisi minulle 19-vuotiaana kun olisin apua tarvinnut, eikä kukaan auttanut tai vaivautunut kertomaan edes toimeentulotuesta.
Luuletko siis nyt aikuisena, että kuukautiset _eivät_ ole oikeaa verta?
Luulin, että naiset haluavat mieluummin kiltin ja kunnollisen miehen ja ettei miehen ulkonäöllä tai statuksella ole tosi asiassa suurtakaan merkitystä naisen saannissa.
Luulin ettei kukaan matkustaisi tuhansia kilometrejä tehdäkseen vakavia rikoksia mutta olin väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin pitkään, että tieteellisillä lähteillä ja asioiden huolellisella analyysillä pystyy vakuuttamaan ihmisiä siitä, että näiden nolot ja väärät luulot ovat roskaa. Nykyään tiedän, että naistenlehdet ja peruskoulun opettajien höpinät ja yleisesti toistetty hyminä ovat kovaa kamaa monien tyyppien maailmankuvassa.
Peruskoulun opettajatkin ovat yliopistokoulutettuja.
En tajua kyllä minäkään miten jotkut uskovat esim. MV-lehden juttuihin. Huomasin just yhden fiksuna pitämäni sukulaisen olevan MV-fani.
MV lehti on venäläisten hybridivaikuttamista ja jutut ovat luokattomia ja suurelta osaltaan liioittelua. Täyttä valetta on myös joukossa. Toisaalta se julkaisee rikollisten oikeita nimiä kasvokuvineen joka mielestäni on ihan ok. Kukaan täysipäinen ei voi fanittaa MV lehteä.
No, mä luulin ennen kuin sain lapsia, että jos lapsivedet menevät, se on heti kauhea piipaa-tilanne ja lapsi syntyy tuosta vaan minuuteissa. Jos satuin vaikka samaan hissiin raskaana olevan kanssa, pelkäsin että lapsi syntyy poks ja olen siinä ihan osaamattomana. Varmaan leffoista tullut käsitys.... no, nyt on kolme lasta ja kaikki syntyneet noin vuorokausi vesien menon jälkeen, eli enää ei pelota 😬
Kävelin luokkani kanssa metsäretkellä, ja kulkiessamme sähköaseman ohi opettaja sanoi ihan naama peruslukemilla:
"Ja tuossa on muuntoasema"
Oikeastihan kyseessä on vain normaali erotinasema, jossa erotetaan 110 kV lähtö maakaapeliin. Repesin kyllä totaalisesti, kun opettaja "ylensi" sen yhtäkkiä erotinasemasta muuntoasemaksi.
Luulin ihan nyt 32-vuotiaaksi asti, että auton lämmittäminen piuhassa vaatii nimenomaan sen lämmitystolpan.
Luulin myöhäisteiniksi saakka, että Batman-logo on kuva Batmanin kidasta ja että ne keltaset mollukat siinä reunoilla on sen pyöreitä hampaita. En ikinä oikein tajunnu mitä coolia siinä oli, kun ne hampaatkin kerran oli pyöreitä. Voi sitä hetkeä kun kerrankin hahmotin sen Batmanin siinä kuvassa! Sitä kun alusta asti näkee jonkun asian väärin niin kaipa sitä on sitten vaikea sen jälkeen hahmottaa enää oikein.
Luulin, että naiset ovat yhtä älykkäitä kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Luulin myöhäisteiniksi saakka, että Batman-logo on kuva Batmanin kidasta ja että ne keltaset mollukat siinä reunoilla on sen pyöreitä hampaita. En ikinä oikein tajunnu mitä coolia siinä oli, kun ne hampaatkin kerran oli pyöreitä. Voi sitä hetkeä kun kerrankin hahmotin sen Batmanin siinä kuvassa! Sitä kun alusta asti näkee jonkun asian väärin niin kaipa sitä on sitten vaikea sen jälkeen hahmottaa enää oikein.
Mä katselin KOPin oravalogoa vuosikaudet väärin ja ihmettelin, miten joku näki siinä möhkäleessä oravan, kunnes eräänä päivänä valaistuin ja tajusin että se pienempi osa on se orava ja isompi häntä. Hyvin jää väärät havainnot päähän, jos ensimmäisellä kerralla menee metsään.
Tuli tuosta tarinasta mieleen omat kouluajat.
Kävelin luokkani kanssa metsäretkellä, ja kulkiessamme sähköaseman ohi opettaja sanoi ihan naama peruslukemilla:
"Ja tuossa on muuntoasema"
Oikeastihan kyseessä on vain normaali erotinasema, jossa erotetaan 110 kV lähtö maakaapeliin. Repesin kyllä totaalisesti, kun opettaja "ylensi" sen yhtäkkiä erotinasemasta muuntoasemaksi.
Luulin ensimmäisen lapsen saatuani että Vauva-lehden keskustelupalstalta voi kysellä apua lastenhoitoon liittyvissä asioissa ja saada hyviä neuvoja ja vertaistukea.
Äitini 70 v. selitti ihan tohkeissaan että lintulaudalla käy talitiaisen poikasia. Piti ihan mennä katsomaan, koska en luonnossa ole nähnyt niitä poikasina. Sinitiaisiahan ne :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 16:25"]
Mä en oikeasti tiennyt vähän aikaa sitten erilaisten nautaeläinten eroa ja uskon, että moni muukaan ei tiedä. Lehmä on siis nimitys eläimestä, jolla on utareet ja josta saadaan maitoa. Härkä on miespuolinen kuohittu lehmä, jolla ei ole palleja ja sonni on se panokone joka jatkaa sukua. Oon itse aina luullu noista härkätaisteluista ja rodeoista tms. et härkä olis se semmone vihane badass mut kaveri kerto, et härät ovat useis semmosia pienehköjä ja hiljaisempia kuin sonnit, jotka laittaa menemään palliensa kanssa.Lehmä ei voi olla "miespuolinen", sillä lehmä tarkoittaa vain naaraspuolista nautaa. Urosnauta on sonni, ja jos se kuohitaan, tuloksena on härkä.
Kaikki yllämainitut ovat siis nautoja samalla lailla kuin naiset ovat ihmisiä, miehet ovat ihmisiä ja kastroidut miehetkin ovat ihmisiä.
tarkoitin siis kuohittua lehmää mutta monella ihmisellä ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä lehmistä, sonneista tai häristä. Jos ajat autolla maatilan ohi niin ihmiset sanoo "kato, lehmiä"
Lehmiä ei kuohita. Idea nimenomaan on, että ne tuottavat maitoa. Sitä ne eivät voisi tehdä, jos ne olisi steriloitu. Vain sonnit kuohitaan (jolloin niistä siis tulee härkiä). Ja yleisnimi kaikille on nauta.
Lehmäkeskusteluista tuli mieleen, että melkein aikuiseksi asti luulin, että lehmistä tulee maitoa jotenkin automaattisesti jatkuvasti.. en tajunnut, että niidenkin pitää olla koko ajan tiineenä ja synnyttää, että maidontuotanto pysyy käynnissä, eli siis kuten muillakin nisäkkäillä. Ja joo, olen kaupungista..
Tämä lienee varsin yleinen harhaluulo - tai ehkä paremminkin asia, jota ei vain tulla edes ajatelleeksi. Sitten kysellään (usein ivalliseen sävyyn) vegaaneilta, mikä siinä maidossa muka niin pahaa on, tuottaahan se lehmä sitä kuitenkin...
Ajatelkaapa, jos naisihmisiä pakotettaisiin jatkuvasti raskaaksi, riistettäisiin heiltä aina synnytyksen jälkeen vauvat pois (joko uusiksi maitokoneiksi tai pian tapettaviksi) ja lypsettäisiin sille vauvalle tarkoitettu maito talteen - vaikkapa nautojen juotavaksi. Tuntuuko täysin hyväksyttävältä ja järkeenkäyvältä toiminnalta?
Anteeksi OT. Ja ennen kuin triggeröidytte: en ole itsekään (täysin) vegaani.
Laulun sanoja: pitkän aikaa ihmettelin Laura Voutilaisen laulun kertosäettä "Lupaa siihen en saa". Ajattelin, että onpas kumma laulu kun Laura laulaa "kuka sienen saa, kuka sienen saa". Olin aikuinen.
Todella pitkään - aikuiseksi asti - luulin, että Rauli Badding Somerjoen laulussa "Ikkunaprinsessa" ei lauleta, että "Oi Glendora", vaan "open door, ah". Ihmettelin, että miksi ihmeessä suomalaisessa laulussa pyydetään jotakuta englanniksi avaamaan ovi (ja mikä ovi?). Vieläkin kuulen alitajuisesti sanat väärin.
Luulin kauan, että suola-/maustekurkut ovat oma kurkkulajikkeensa. Ne ovatkin ilmeisesti avomaankurkkuja, jotka on laitettu etikkaliemeen.
Luulin, että mikroaaltouuni oli mikroautouuni.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko siis nyt aikuisena, että kuukautiset _eivät_ ole oikeaa verta?
Kuukautiset ovat kohdun limakalvoa, jossa on mukana jonkin verran verta. Ei siis todellakaan verta samoin kuin haavasta vuotamalla.
Hankisääski oli Nikolaj Zimjatovin lempinimi. 70-luvun Neovostolittolainen huippuhiihtäjä.