Onko Seinäjoki mielestäsi Suomen isoja kaupunkeja
Kommentit (140)
Seinäjoki on sopivan kokoisen, ei liian iso eikä liian pieni. Kaikki on lähellä ja palvelut toimii.
Seinäjoella on hyvä asua, kateelliset vaan täällä mollata.
Seinäjoki on keskuspaikka, mutta snadi...
Sieltä löytyy kaikkea mitä ihminen tarvitsee.
Pinta-alaltaan iso mutta muuten pieni maalaiskaupunki. Siansonta haisoo keskellä "cityä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei oo. isoiksi lasken nämä:
helsinki
vantaa
espoo
TAmpere
Turku
Oulu
Jyväskylä
Kuopio
about ne. suurinpiirtein yliopistokaupungit, ehkä vaasaa lukuunottamatta.Noista heti pois Espoo ja Vantaa, koska ne eivät täytä selkeän tiiviin keskustan puuttumisen vuoksi kaupungin kriteerejä. Ovat ainoastaan Helsingin esikaupunkialuetta, eivätkä tietenkään olisi edes olemassa ilman Helsinkiä. Kaupunki on siis myös aina alueensa keskus.
Myös kiinnittäisin listassa huomiota siihen, että Kuopio ja Jyväskylä siinä ovat, mutta Lahti ei. Kuopio ja Jyväskylä olisi alle 100 000 asukkaan kaupunkeja ilman viime aikaisia kuntaliitoksia, kun taas Lahdessa oli yli 100 000 asukasta ilman Nastolan liittämistäkin..
Mutta en minä noista kolmestakaan yhtäkään suurten kaupunkien listalle huolisi.
Minun lista on seuraava ja siinä on siis otettu huomioon ainoastaan kaupunkialueella asuvat asukkaat, eli ennen 2000-luvun kuntaliitoksia, joissa on liitetty kaupunkiin alueita hyvinkin kaukaa ja saatu sillä keinotekoisesti kaupunki isommaksi kuin se oikeasti on:
Suomen mittakaavassa suuret kaupungit (yli 150 000 as):
Helsinki
Tampere
Turku
Oulu
Keskisuuret kaupungit (70 000-100 000 as)
Lahti
Jyväskylä
Kuopio
Pori, vähän siinä kintaalla, mutta nousi juuri ja juuri tähän porukkaan.
Keskikokoiset kaupungit (50 000- 70 000 as)
Joensuu
Vaasa
Lappeenranta
Kotka
Hämeenlinna
Isommat pikkukaupungit (30 000- 50 000 as)
Tämä lista jo pidempi, enkä niitä kaikkia ala luettelemaan,
mutta mainitaan nyt sen verran, että Seinäjoki kuuluu 40 000 asukkaallaan tähän porukkaan
Pikkukaupungit (15 000-30 000 as)
Tähän porukkaan kuuluu mm Kouvola, joka valtavien kuntaliitospaisutusten vuoksi
on nykyään kymmenenneksi suurin kunta Suomessa yli 85 000 asukkaallaan.
Kouvolassa itsessään on vain rupiset 27 000 asukasta.
Myös Salo kuuluu tähän lössiin, vaikka sitäkin on paisutettu kuntaliitoksilla peräti 54000 asukkaaseen,
mutta itse Salossa ei ole puoliakaan tuosta, vaan ainoastaan 25 000 as.
Myös se on vielä mainittava, että pelkkä asukasluku ei ole autuaaksi tekevä, vaan kaupungista
pitää löytyä vielä selkeä ja tiivis kaupunkimainen keskusta. Esimerkiksi Nurmijärvi ei täytä
tuota kriteeriä, vaikka siellä on yli 40 000 asukasta, joten sitä ei voi luonnehtia oikeaksi kaupungiksi.
Suomessahan mikä tahansa kunta voi halutessaan julistautua kaupungiksi, mutta se ei tee siitä
silti oikeaa kaupunkia. Että näin.
Vuoden 2021 asukasluku Seinäjoella on : 64 736
Plussaa Seinäjoki saa suht hyvin toimivasta terveydenhoidosta, sairaala ok ja uusi Tk. Joihin myös pääsee suht hyvin hoitoon. Fysioonkin.
Miinusta kaupungin ja lähiöiden joukkoliikenne= surkeaa!!!!
Tosin vammais/vanhusbussi palvelu on hyvä.
Idepark söi keskustan hiljaiseksi, surullista. Ne joilla ei ole autoa ovat usein pulassa kun kaupat on hajautettu eri puolille tuon ideaparkin lisäksi.
Vuokrat ovat älyttömän korkeita.
Kävin eilen kattomas. Ainakin liian iso mulle 😄
On koska bongi mies asuu siellä.
Ei Seinäjoki ole iso kaupunki paitsi pinta-alaltaan. Kaupunki kuitenkin.
Asian sivusta, mua huvittaa suomalaisten tapa suhtautua halveksuvasti siihen, että meillä on kohtuullinen väkiluku, tilaa, rauhaa, puhdasta luontoa ja vesistöjä. En minä ainakaan kaipaa Suomeen ruuhkaisia suurkaupunkeja lieveilmiöineen. Ja pieniä kaupunkeja on muissakin maissa.
Nyt kun saksalaisturistit ovat palanneet, olen jutellut muutaman kanssa ja he ovat sanoneet, että Suomeen on odotettavissa turistiryntäys Saksasta. Nyt kun Saksassa ja etelämmässä on superhelteitä ja maastopaloja, Suomi vaikuttaa saksalaisten silmissä ihanteelliselta lomakohteelta. Meidän pitäisi olla ylpeitä siitä että täällä on rauhaa ja tilaa, ja kääntää se eduksemme. Matkailupalveluja pitäisi hiukan kehittää ja pientenkin kaupunkien keskusta-alueiden viihtyvyyteen panostaa.
Seinäjoki on kasvukeskus alueellaan, mutta mitään matkailijoita houkuttelevaa siellä ei ole. Seinäjoen kannattaisi yrittää nostaa vetovoimaisuuttaan muutenkin kuin paikkana, jossa ahkerat eteläpohjalaiset käyvät töissä.
Seinäjoki kasvaa ja kehittyy, etelä-pohojalaasista sais moni ottaa oppia. Ei jäädä laakereillensa lepäämään vaan teherähän ja mennähän eteenpäin.
Lisää asuntoja rakennetaan. On provinssit tangot. Kokohonsa nähden Seinäjoella on vaikka ja mitä ja lisää kehitetähän.
Etelä-pohojammaalta kotoosi ja ylpiä siitä. Vaikka en enää sielä asukkaa. Joskus vielä muutan takaasi
Ketjun kun lukasin läpi, niin olihan saatu keskustelua vaikka mistä.
Onhan tämä pieni kylä, laajalla alueella keskellä peltoja. Se on fakta. Ihan toinen kysymys sitte onko tää persereikä ja paskin paikka ikinä. Paska täällä haisoo välillä, sekin on mulle ok. Historiaa ei oo juurikaan ja se harmittaa kun ittee kovasti kiinnostaa. Mutta tästä läheltä sitä sitte löytyykin hyväsesti.
Toiset tykkää asua Helsingissä ja toiset Inarissa. Tää on täs välis. Ihan mukava paikka mun mielestä.
Mopoja täälläkin on liikaa ja parkkeerattu on päin vittuja välillä. ;D
Pitääpä kaivaa kirjahyllystä esiin kaksiosainen Seinäjoen historia -kirjasarja, kun moni tietää että Seinäjoella ei ole minkäänlaista historiaa. Ei tarvitse lähteä kaupasta hakemaan tyhjää paperia!
Olen asunut Seinäjoella ikäni. Ei tämä mielestäni kovin iso paikka ole. Tylsä ja ruma, mutta rauhallisempi verrattuna Tampereeseen, Ouluun tai Helsinkiin. Toki täällä on edullisempi elää ja saa isompaa tonttia. Ei julkiset toimi Seinäjoella hyvin, siksi auto on suotavaa omistaa. Plussaa on se, että täällä ei juurikaan vassarit hillu homo marssien, elokapinoiden tapaisesti, kuten Helsingissä. Eikä täällä tarvii ruottia, kuten Vaasan seudulla. Näin siis kärjistäen. Kaikissa paikoissa puolensa. Mulle tää sopii hyvin, mutta ei kaikille. Töitä täällä on yllättävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Seinäjoella ikäni. Ei tämä mielestäni kovin iso paikka ole. Tylsä ja ruma, mutta rauhallisempi verrattuna Tampereeseen, Ouluun tai Helsinkiin. Toki täällä on edullisempi elää ja saa isompaa tonttia. Ei julkiset toimi Seinäjoella hyvin, siksi auto on suotavaa omistaa. Plussaa on se, että täällä ei juurikaan vassarit hillu homo marssien, elokapinoiden tapaisesti, kuten Helsingissä. Eikä täällä tarvii ruottia, kuten Vaasan seudulla. Näin siis kärjistäen. Kaikissa paikoissa puolensa. Mulle tää sopii hyvin, mutta ei kaikille. Töitä täällä on yllättävän hyvin.
Kiusataanko siellä yhtä rankasti kuin Vaasassa?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni isoja kaupunkeja on Pk-seutu ja Tampere. Ne on jo oikeasti kaiken kansan sulatusuuneja, joissa on runsaasti porukkaa kaikkialta niin suomesta kuin ulkomailtakin. Nuo muut ovat enemmänkin maakunta kaupunkeja ja sen kyllä huomaa jos niissä viettää aikaa.
Etkö laske Turkua isoksi kaupungiksi?
Sentään kolmas piste kasvukolmiosta (Helsinki-Tampere-Turku), johon yhä suurempi osa suomalaisista pakkautuu.
Seinäjoki on huonosti rakennettu kaupunki. Uusi rautatieasema on surkea.ei matkatavaran säilytystä ei yleisö wc tä ollenkaan. Aluksi ei ollut istumapaikkojakaan
Kateus vaivaa joitakin. Seinäjoki on hieno kaupunki