Ystäväni, joka töissä pk:ssa, kertoi seuraavaa:
Jotkut vanhemmat tuovat lapsen joka päivä hoitoon kuudeksi ja hakevat viideltä. Ja kyseessä sellaiset perheet, joissa molemmat kotona!
Käsittämätöntä, minusta tuollaiset hoitoajat eivät selity eivätkä ole ymmärrettäviä vain siksi, että vanhemmat ovat mahdollisesti väsyneitä, tai ainakin pitäisi puuttua siihen, mikä on perheessä vikana, kun noin toimitaan.
Taitaa kumminkin olla karusti kysymys vain siitä, että välinpitämättömät vanhemmat ottavat kaiken irti tästä ylistetystä subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta.
Ihmetyttää, kuinka aina jaksetaan puolustella, miten vanhemmilla voi olla tosi vaikea tilanne ja he ajattelevat lapsen etua, plaa plaa, mutta totuus on, että jotkut vanhemmat OVAT huonoja, itsekkäitä ja kypsymättömiä ikään katsomatta. Aina ei ole kyse todellakaan mistään muusta kuin vanhempien järkyttävästä laiskuudesta.
En sano, että aina on näin, mutta tarpeeksi usein aivan takuulla.
Kommentit (25)
meidän kaupungissa kokopäivähoitoon ovat oikeutettuja vain työssäkäyvien/opiskelevien vanhempien lapset. Muussa tapauksessa saa vain osapäiväpaikan (5h/pv). Päiväkodit aukeavat klo 6.30 aamulla ja vuoropäiväkoteihin ei pääse kuin työssäkäyvien lapset.
tarve aukiolon suhteen,mutta en usko ellei kyseessä todella sellainen perhe missä tilanne sellainen.Ei päiväkotikaan rupea pomppimaan kaikenlaisten kummajaisten mukaan
Siis kotona olevat ihmiset laittavat herätyskellon soimaan aamulla klo 5 jotta ehtivät viemään lapsensa kuudeksi hoitoon? Anteeksi, mutta ei kuulosta oikein uskottavalta.
Kerro vielä miksi ne heräävät niin aikaisin jos vain makaavat kotona?
' totuus on, että jotkut vanhemmat OVAT huonoja, itsekkäitä ja kypsymättömiä ikään katsomatta. '
Niin eikö silloin ole lapselle paljon parempi olla päivähoidossa?
Ystäväsi ei silti saisi sinulle kertoa asiakastilanteista, sitä varten on työnohjausta.
Meistäkin on moneen.. On semmosia jotka vie lapsensa hoitoon ja makoilee kotona (varaavat hyvää paikkaansa, on laiskoja, ei jaksa kitinää, ei jaksa arkea, on raskaana ja lepäilee..) tai semmosia jotka kantelee mitä työpaikalla tapahtuu -siis mitä itse kuvittelee tapahtuvan- ja on semmosia jotka raportoi toisen juttuja tänne..
Kuuluuko lapselle hoitopaikka VAAN jos menee töihin? Entä jos toinen on toissä? Tai mitä jos molemmat on kotona?
Mua ei ainakaan kiinnosta miksi naapurin Matti on hoidossa, jos paikka koetaan tarpeelliseksi niin eikö se ole parempi niin?
Ja sitten voidaan seuraavaksi jutella siitä minkä ikäsiä lapsia hoitoon viedään ja minkälaiset vaatteet vanhemmilla on päällä tai miten sairaan lapsen voi hoitoon viedä?
Mulla on kaksi lähipiirin kaveria, jotka tekevät noi. Lapset tarhassa, ja molemmat vanhemmat kotona. Toisella näistä on kyllä vauva, mutta kaksi vanhinta 1v ja 3v ovat koko päivähoidossa. Itse kommentoi aiaa niin, ettei jaksa kotona kahden isomman ja vauvan kanssa. Säälittää lapset, kun ei äiti jaksa olla heidän kanssaan.
" Miksei saisi kertoa? Ei kerro nimiä eikä mitään, joten miksi ei saisi yleisesti puhua lasten hoitoajoista ja omista työajoistaan? Ihmettelen...ap"
Siksi, ettei päiväkodin henkilökunta saa puhua lapsista ja heidän perheistään mitään mistä edes vahingossa voisi tunnistaa perheen... Näin meille painotettiin useampaan kertaan opiskeluaikana.
Ja on asiatonta puhua sinun kaltaisille ihmisille toisten perheiden tilantaista, etenkin kun kertojana on ihminen joka ei taida kaikkia faktoja edes tietää. Katsos, päiväkodin henkilökuntakaan ei tiedä kaikkia perheen sisäisiä asioita. Ja kun tätä palstaa lukee ei tarvitse ihmetellä miksi päiväkotiin ei oman perheen asioita halutakaan kertoa....
Miksi sitä on niin vaikea uskoa? Minulla ei ole tarvetta provoilla enkä usko, että ap:llä yhtään sen enempää.
Kuvatunlaisia perheitä on joka vuosi joitakin.
Tapelkaa vain kuin rakkikoirat; se ei muuta tosiasioita.
Kaikista ei olisi vanhemmiksi, vastuu lapsen elämästä ja kasvusta
sysätään yhteiskunnan vastuulle.
menevät koisaamaan että yöllä taas jaksaa. ;)
Olen töissä mutta nyt " sairaslomalla" . Väsynyt kun odotan meidän toista lasta ja ainoa mahdollisuus levätä ja olla rauhassa on näin et tyttö hoidossa muutaman tunnin päivästä.
Maksan hoitajalle kuitenkin koko kuukaudesta vaikkei tyttö olekkaan hoidossa joten mitä sitten jos vien sen sinne vaikka olen itse kotona? siitähän hän palkan saa että hoitaa lastani.
Mä ainakin lepään sairaslomani hyvällä omallatunnolla ja lapsikin tykkää olla hoidossa kun siellä on samanikäinen kaveri.
Miksi taas lapsi herää noin aikaisin? Siksi, että nukuttavat sen tietenkin seitsemältä, jotta saavat " omaa aikaa" .
Meilläkin on naapurustossa pariskunta, jotka vuoronperään rahtaavat seitsemältä lapsen hoitoon, koska haluavat nukkua. Eivät edes viitsi vaippaa vaihtaa vaan suoraan sängystä päiväkotiin 300 metrin päähän. Itse nukkuvat puolillepäivin. Mahtaa olla raskasta elämä.
Uskokaa vaan, että suurin osa näin käyttäytyvistä on itsekkäitä ja laiskoja ihmisiä. Ihmisiä, joilta puuttuu vastuuntunto ja jotka olisi jo aikoja sitten pitänyt laittaa kantamaan vastuu itsestään ja elämästään. Mitäs tekevät lapsia, kun eivät jaksa edes itsestään huolehtia?
Joo, minustakin kyllä kuulostaa omituiselle, että niin aikaiseen viedään, mutta éhkä vanhemmat tämän jälkeen menevät takaisin nukkumaan, ja lapset saavat aamupalankin pk:ssa, en osaa sanoa.
Ja kenties lapsille on joo parempi olla pk:ssa, mutta on se silti kurja, minusta ainakin.
Minun käsitykseni mukaan ystäväni ei rikkonut salassapitovelvollisuutta, sillä hän ei ensiksikään kertonut mistään tietystä perheestä, sanoi vain, että tämmöisiä perheitäkin on muun keskustelun lomassa. Ja kai nyt järkikin sanoo, että sellaisia on paljon ympäri suomea?
Itse en mielestäni " juorua" , kun otan kantaa ihan yleiseen asiaan, tiedättekö te nyt sitten muka kenestä tarkalleen juorusin? Vähän kummaa logiikkaa. Ja olen kyllä melko hyvin selvillä salassapitovelvollisudesta ja mitä se tarkoittaa käytännössä.
Jos haluaisin provoilla, keksisin jotain mielikuvituksellisempaa varmaankin, kirjoitin tästä asiasta, koska se todella ihmetyttää minua ja varmasti montaa muutakin.
että tällä palstalla on kumma tapa suhtautua noihin vaitiolovelvollisuusjuttuihin. Kun täällä muutama viikko sitten pph kertoi omasta lihavasta hoitolapsestaan inhottavaan ja hyvin paljastavaan sävyyn, kaikki kiljuivat kuorossa, ettei hän muka rikkonut mitään lakia vaan oli niin oikeutetusti huolissaan, ettei mitään rajaa.
Ja nyt on mammojen oikeudentajun mukaan tehty väärin?
Ap, joka ei luovuttanutkaan vielä.
Ja tämän ketjun tapauksessa paheksutaan sitä et ap:n kaveri on kertonut tutulleen, joka tietää missä ap on töissä joten tämä AP voi mahdollisesti tunnistaa perheen. Eivät av:laiset.
Vierailija:
että tällä palstalla on kumma tapa suhtautua noihin vaitiolovelvollisuusjuttuihin. Kun täällä muutama viikko sitten pph kertoi omasta lihavasta hoitolapsestaan inhottavaan ja hyvin paljastavaan sävyyn, kaikki kiljuivat kuorossa, ettei hän muka rikkonut mitään lakia vaan oli niin oikeutetusti huolissaan, ettei mitään rajaa.Ja nyt on mammojen oikeudentajun mukaan tehty väärin?
Ap, joka ei luovuttanutkaan vielä.
Eräs perhe: isä kotona, äiti vauvalomalla kaksosista ja poika juuri 2v kärrätään joka aamu klo 7 bussilla tarhaan ja kotona vasta aikaisintaan klo 19. Vauvoillakin hoitaja kotona (minä).Aina kun mahdollista niin tenavilla hoitaja ja vanhemmat elivät omia juttujaan.
En todellakaan tajunnut tätä kuviota silloin kun paikan vastaan otin ja aikansa kotiorjana oltuani lähdin uuteen paikkaan joka onkin sitten aivan erilainen normaali perhe.
Turha sanoakaan että tämä eka perhe haki hoitajaa jatkossakin ja minuakin pyysi takasin pari kertaa.Jotkut vanhemmat eivät ole kykeneviä vanhemmuuteen ja silloin lapsi on helpompi kärrätä pois jaloista.
Ei tulisi mieleenkään viedä lasta kuudeksi hoitoon. Itse viemme 9 maissa sen jälkeen kun lapsi on omia aikojaan ensin herännyt ja syönyt aamupalan kotona. Haemme 3-4 maissa takaisin kotiin.
eikä aikomustakaan hakea vielä tunteihin. Ja siten kerkiää av:llakin istumaan mainiosti.