Pystyisikö sokea tekemään työtä sinun ammatissasi?
Oliko se nyt joka neljäs työkykyinen sokea on työtön, mutta itselleni ei ainakaan tule montaa ammattia mieleen jossa voisivat toimia.
Kommentit (66)
ainakaan tarkastamaan oppilaiden aineita.
Mutta kyllähän sitä pystyy vaikka mitä. Perinteiset hieroja ja muusikko tulee mieleen mm.
sokea voisi toimia tässä ammatissa, kun valitsisi tutkimusaiheensa niin, että materiaalin saa hänelle sopivassa muodossa (esim toista maailmansotaa koskevan painetun mateiraalin voi saadatietokoneen lukuohjelman lukemana, mutta keskiaikaisten käsikirjoitusten kohdalla homma on hankalampi).
pystyisi, teen töitä mikroskoopilla.Jos näkökykyni menisi,pääsisin varmaan eläkkeele.4
pystyisi, teen töitä mikroskoopilla.Jos näkökykyni menisi,pääsisin varmaan eläkkeele.4
hierojaksi tai muusikoksi =)
Miten sokea voi toimita edes hierojana? Miten sokea rahastaa tai laskuttaa tehdystä työstä? Vai pitääkö olla hierojana työntekijänä, ei yrittäjänä?
sosiaalialan ohjaaja, tuleva sosionomi
Miten sokea voi toimita edes hierojana? Miten sokea rahastaa tai laskuttaa tehdystä työstä? Vai pitääkö olla hierojana työntekijänä, ei yrittäjänä?
missä on nappuloita ja niissä nappuloissa on kirjaimiaja numeroita ja ne on aina tietyssä järjestyksessä. Sen järjestyksen voi oppia ulkoa ja sit sillä voi kirjoitaa laskuja ja laskea funktioita, vaikka ei näkisikään. Oot varmaan joskus nähnyt niitä, niitä sanotaan tietokoneiksi, laskukoneiksi ja kassakoneiksi. Jos ei viitsi opetella 10-sormijärjestelmää, niihin voi saada näppikselle myös pistekirjoitusmerkit.
ja sit ne rahat, ne on muuten vähän eri kokoisia ja eri tuntuisia ja jos oikein vaikeaksi menee, nekin voi syöttää sellaisiin kauppojen kassoilla nähtävän tapaisiin tunnistimiin, jotka tietää, minkä suuruisia rahoja ne on.
Mä tiedän yhden sokean, jotka toimii opettajina. Tosin yliopistossa, joten hänen ei tarvitse lukea kouluaineita. Tenttivastaukset hänelle menee tietokoneen kautta lukuohjelmalle.
Usein kyse ei ole siitä, että vammainen ihminen ei VOISI ollenkaan tehdä jotain työtä, vaan vain siitä, että han tarvitsisi siihen jonkun erilaisen järjestelyn tai apuvälineen.
Olen tietyn alan tutkija. Tiedän ainakin yhden menestyneen sokean tutkijan alallamme (ei Suomesta). On ollut teini-ikäisestä saakka täysin sokea. Hän johtaa tutkimusprojekteja, julkaisee tieteellisiä artikkeleita, ja on kirjoittanut useita kirjoja. Mutta uskoisin, että hän on poikkeuksellisen päättäväinen ja kunnianhimoinen (sekä tietysti älykäs) ihminen. Itse en varmastikaan olisi pärjännyt sokeana alallani. Mutta siis periaatteessa se on mahdollista.
Kyse ei ole luonnontieteellisestä alasta, se voisi olla mahdotonta (paitsi matematiikan alalla varmaan mahdollista).
toteutan työssäni mm. erilaisia raportointiratkaisuja, ja yksi iso osa-alue on miettiä näitten raporttien ulkonäköä. Ohjelmat, joita käytän, ovat graafisia käyttöliittymiä enkä edes tiedä voiko noista tehdä sokealle soveltuvaa käyttöliittymää... Edelleenkin kun pitäisi nähdä, miltä se raportti näyttää.
Apuvälineiden avulla voisi pystyäkin.
Kyllähän rahoissa on tunnistusmerkit sokeille, joten ainekin käteisen käsittely onnistuu. Ja pankkikorttikoneen nappuloissakin kai on jotkin tunnistusnystyrät ja yleensähän ne numerotkin ovat aina samassa järjestyksessä :) Itse olen käynyt sokealla hierojalla ja hän kyllä hoiti itse kaiken, myös kirjanpidon. Liekö erilainen näppäimistö hänellä käytössä sitten.
Lto, lapset täytyy nähdä..Ehkä voisi olla yhtenä aikuisena esim pienessä näkövammaisten ryhmässä (olettaen, että on ollut näkövammmainen todella pitkään, osaa kompensoida näkökyvyn puutetta ja toimintakyky hyvä ja pystyy tarjoamaan lapsille sitäkautta sellaista, mitä näkevät eivät( toimintamalleja, ymmärrystä jne).
Itse olen käynyt sokealla hierojalla ja hän kyllä hoiti itse kaiken, myös kirjanpidon. Liekö erilainen näppäimistö hänellä käytössä sitten.
Todennäköisesti hänellä on tavallinen tietokone, jossa on ruudunlukuohjelma, puhesyntetisaattoriohjelma ja mahdollisesti jopa pistenäyttö. Kymmensormijärjestelmän hallinta on yleistä sokkojen keskuudessa, koska konekirjoitustaito on aina kuulunut perusasioihin. (Varmaan myöhemmällä iällä sokeutuneilla tilanne on erilainen, kun ja jos ei ole ikinä tarvinnut opetella kymmensormijärjestelmää.)
Sokeat ja heikkonäköiset käyttävät tavallisia tietokoneita, joiden käyttö on ruudunlukuohjelman, synteettisen puheen ja pistekirjoitusnäytön ansiosta aivan mahdollista. Heikkonäköisille on myös erilaisia suurennusohjelmia helpottamaan tavallista ruudulta lukemista.
Riippuu tietysti hommista, mutta aika monenlaista kirjoitustyötä voi ihan umpisokkokin tehdä nykyään. Ruudunlukuohjelmissa on ominaisuuksia, joiden avulla Wordin ja muiden ohjelmien asettelullisia ominaisuuksia voi käyttää, joten standardin mukaiset asiakirjat ja muut jutut kyllä onnistuvat.
Painettua tekstiä sokea voi muuttaa itselleen sopivaan muotoon skannerin ja tekstintunnistusohjelman avulla. Tekstintunnistusohjelmia (Nuance OmniPage, ABBYY Finereader jne.) käytetään muutenkin toimistoissa ja paikoissa, joissa pitää muuttaa paperilla olevia tekstejä tietokoneelle sopivaan muotoon – niitä pitää päästä editoimaan jne. PDF on sokkojen kannalta hiukan ongelmallinen formaatti, mutta totta kai muunnoksen voi tehdä Ascii-tekstiksi, RTF:ksi, HTML:ksi ja niin edelleen.
Näistä OCR-ohjelmista on tietysti sokoille "ekstrahyötyä", koska ne mahdollistavat esim. tavallisten kirjojen lukemisen ja periaatteessa kaikenlaisten postissa tulevien papereiden lukemisen (tietysti joskus tulee vastaan niin huonolaatuista tekstiä, ettei OCR tuota hyvää tulosta). Mutta joillekin on aivan arkipäiväistä lainata kirjoja tavallisesta kirjastosta ja skannata niitä tekstimuotoon. Hyvä homma, jos kirjaa ei ole ennestään saatavana e-kirjana mistään.
Kaikenlaiset nykyaikaiset vimpaimet mahdollistavat monia asioita, jotka eivät ennen olleet mahdollisia. Tiedän lääkäreiden saneluita purkavia sokkoja, jotka aikoinaan tekivät hommia kirjoituskoneella ja nykyään tietokoneella. Heillä on tietysti käytössään vaikuttavien aineiden luettelot, lääkeluettelot yms. normaalit kuviot, minkä lisäksi aina voi googlata jne., jne.
Nettipankin käyttö on tietysti arkipäivää, joten erinäiset laskutushommat varmasti sujuvat elinkeinonharjoittajilta, edellyttäen että heillä on tietokonetaidot hanskassa. Mutta niinhän niiden pitää kaikilla olla nykyään, kellä paremmin, kellä vähän heikommin.
olen myyjä. Mitenköhän voisin esimerkiksi valvoa ikärajatuotteita ilman näkökykyä?:)