Pystyisikö sokea tekemään työtä sinun ammatissasi?
Oliko se nyt joka neljäs työkykyinen sokea on työtön, mutta itselleni ei ainakaan tule montaa ammattia mieleen jossa voisivat toimia.
Kommentit (66)
Työni käsittää aika paljon mm. valokuvaamista ja jonkin verran taittamista ja graafista suunnittelua. Perin hankalaa, jos ei näe. Joudun myös ajamaan pitkiä työmatkoja itsekseni, usein paikkoihin, joihin ei kovin helposti tai jopa ollenkaan julkisilla pääse.
No en tiedä kuinka monta asiakasta enää käsittelyyni tulisi jos olisin sokea. Käytän kuitenkin päivittäin poraa ihmisten jalhoihin,värjään asiakkaiden kulmia ja muotoilen,teen juhlameikkejä ja kasvohoitoja.
Ehkä jossain tutkijan työssä voisi toimia? Vaikka aika hankalalta sekin tuntuu.
Voisikohan sokea sh toimia esim. puhelinneuvonnassa... Pitäisi saada kyllä tietokantojen tietoja käyttöön nopeasti jotenkin sokealle... Jos itse sokeutuisin, tekisin kuten lääkäri yllä, eli psykoterapeutin koulutuksen hankkisin.
En muuten ymmärrä miksi sokea ei voisi olla päivähoidossa töissä...
eka työpaikka oli valokuvien valmistusta, siis erityisen hyvä värisilmä pakollinen varuste.
Toka työpaikkani erikoiskaupan myyjä, jossa satoja/tuhansia samanmallisia esineitä myynnissä, sokealla ei mitään mahdollisuutta erottaa toisistaan. Saati rahastaa kassalla :P
Olen sairaanhoitaja ja työskentelen leikkaussalissa.
"Miten sokea voi toimita edes hierojana? Miten sokea rahastaa tai laskuttaa tehdystä työstä? Vai pitääkö olla hierojana työntekijänä, ei yrittäjänä?"
Molemmat appivanhempani ovat sokeita ja molemmat ovat hierojia. Ja soittavat haitaria. =) Heillä on vastaanotto oman talon kellarissa ja tuttu, laaja asiakaspiiri. Tavarat on omilla paikoillaan ja erilaisten purnukoiden kylkiin on kirjoitettu pistekirjoituskoneella nimilaput kontaktimuoville. Rahat on kaikki eri kokoisia ja eri tuntuisia, joten tunnustelemalla tietää mitä rahaa käsittelee. esim. 50 sentin kolikon röpelöinen reuna. Setelit voi helposti tunnistaa laittamalla ne etu- ja keskisormen väliin, opettee vain kuinka ylös minkäkin setelin reuna nousee.
Työn lisäksi he ovat onnistuneet kasvattamaan hyviä, täyspäisiä lapsia aikuisiksi ja huolehtimaan heidän kaikista tarpeistaan, joten eiköhän hierontakin onnistu...=) Omassa työssäni he eivät pärjäisi, työskentelen teatterilla näyttämötekniikassa.
Minulla on sokea ystävä, joka ilman avustajaa:
tekee ruokaa (mittaa ja punnitsee aineet,käyttää liettä ja uunia yms)
rullaluistelee
käy uimassa
yleisurheilee
työskentelee esim. toimistoissa ja messuilla
soittaa monia eri soittimia ja on suorittanut musiikkiopiston tutkinnon
lukee ja kirjoittaa tietokoneen avulla, voi käyttää kaikkia normaaleja ohjelmia
tunnistaa kotimaiset rahat ja oppii rahat tosi nopeasti myös ulkomaan reissuilla
tarvittavin apuvälinein/-ohjelmin
kirjoitan puhtaaksi lääkärien saneluita, luulisin että nykyään on tietokoneohjelmat joiden kanssa tämä onnistuisi
varmaan saattaisi olla hitaampaa kuin näkevällä, koska paljon joutuu termejä etsimään googlesta tai lääketieteen sanastoista
Varmaan on jo joku vastannutkin, en lukenut ketjua läpi. Oma harjoittelunohjaajanikin oli sokea, ja todella hyvä hieroja.
olen konsultti eli teen töitä kirjoittamalla/ lukemalla ja vetämällä erillaisia tilaisuuksia. Sokeus rajoittaa ehkä sitä, mitä voi tehdä, mutta periaatteessa suurin osa hommistani on käsittääkseni sellaisia, joita voi apuvälineillä tehdä.
tarvittavin apuvälinein/-ohjelmin
kirjoitan puhtaaksi lääkärien saneluita, luulisin että nykyään on tietokoneohjelmat joiden kanssa tämä onnistuisi
varmaan saattaisi olla hitaampaa kuin näkevällä, koska paljon joutuu termejä etsimään googlesta tai lääketieteen sanastoista
Tiedän sokeita ja heikkonäköisiä ihmisiä, jotka ovat jo vuosikymmenten ajan tehneet noita hommia. Tietokoneet apuvälineineen ovat helpottaneet asioita, koska tiedonhaku on nopeampaa ja mahdollisuudet paremmat kuin ennen. Onhan aivan eri asia etsiä latinankielistä sanaa tai lääkkeen nimeä jostain tietokannasta kuin selata 20 sidosta käsittävää, pistekirjoituksella painettua kirjaa, siis paperiversiota, jotta löytäisi oikean sanan.
Näkövammaisia on jo kauan koulutettu terveydenhuollon tekstinkäsittelijöiksi. Saneluiden purkaminen on aika pitkälle rutiinihommaa. Samat termit, ilmaukset ja diagnoosit toistuvat päivästä päivään.
Hyvä tekniset apuvälineet, niin onnistuu aivan hyvin. Koulutus on valvontakohteeseen liittyvän alan maisteritutkinto. Siitä vaan uralle, jos joku sokea lukee tätä ketjua!
Olen aineenopettaja yläkoulussa ja apuvälineiden kanssa varmasti sokea voisi tehdä vastaavaa työtä. Toki osa työstä täytyisi tehdä muulla tavalla kuin nyt teen, mutta nykyteknologia antaa paljon mahdollisuuksia sokeillekin.
Olisin vastannut toisin - työhön kuuluu niin paljon muuta kuin sitä varsinaista opettamista, että mietityttää kyllä, miten siitä ilman näkökykyä selviäisi. Kovin itsenäisesti se ainakaan ei onnistuisi; luokassa tulisi olla jatkuvasti toinen aikuinen turvallisuus- ja järjestyksenpitosyistä, ja havaintovälineiden käytössä pitäisi olla aika uskomaton rutiini. Valvontoja ei luonnollisesti voisi sokea hoitaa. Koulun ulkopuolisiin oppimisympäristöihin hakeutuminen arveluttaa näkevänäkin, joten aika kapeaksi saattaisi opetus muodostua, jos sitä sokeana antaisi.
Voisin kuvitella, että vanhempien oppilaiden/opiskelijoiden opetus ja ohjaus voisi sokealta sujuakin.
Miten sokea kävelee sinne töihin,kun ei näe?
Olen professori. Työ on lukemista ja kirjoittamista ja puhumista. Ja kyllä tätä työtä tekevät sokeatkin. Mutta vaikka näkökykyä ei vaadita, niin aika monta muuta ominaisuutta kyllä vaaditaan, joten ihan jokaiselle sokealle tämä ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäri, ja olen suunnitellut, että jos nyt sokeutuisin, kouluttautuisin psykoterapeutiksi.
Paljon oleenaista jää huomioimatta, jos terapeutti ei näe. Terapeutti havannoi potilaan eleitä, ilmeitä, asennon vaihdoksia ja tekee niistäkin huomioita. Jos terapeutti ei näe, se olisi melkein sama kuin terapoida puhelimitse. Olisi potilas valmis maksamaan sellaisesta terapiasta?
Olen lakimies ja tiedän Suomessa olevan sokeita juristeja, opiskeluaikananikin samaan aikaan tiedekunnassa oli yksi näkövammainen.