Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyisikö sokea tekemään työtä sinun ammatissasi?

Vierailija
05.06.2012 |

Oliko se nyt joka neljäs työkykyinen sokea on työtön, mutta itselleni ei ainakaan tule montaa ammattia mieleen jossa voisivat toimia.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti pystyis! Kuuromykkä ja idioottikin pystyis. Oon toimistosihteeri.

Vierailija
22/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkäri, ja olen suunnitellut, että jos nyt sokeutuisin, kouluttautuisin psykoterapeutiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ahtaaja, joten ollaan koneiden kanssa tekemisissä. Kyllä sokea ihminen satamassa olisi iso turvallisuusriski myös muille.

Vierailija
24/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutetaan lähihoitajiksi, en kyllä ymmärrä miten hoitotyötä voisivat tehdä, mutta av:llahan on todistettu moneen kertaan että jokainen joka viitsii kouluun raahautua voi ryhtyä lähihoitajaksi.

tunnetusti insuliinin annostuksella ei niin ole väliä, oho potilas kuoli, mutta sattuuhan sitä.

Vierailija
25/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hevit apuvälineet saisi olla, että pysyisi kärryillä tässä excel- ja meiliviidakossa, puhumattakaan projektinhallintajärjestelmistä. Mutta jos ne kaikki oikeasti tukisivat kosketus- tai äänipohjaista käyttöä niin tottakai voisi.

Vierailija
26/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän rahoissa on tunnistusmerkit sokeille, joten ainekin käteisen käsittely onnistuu. Ja pankkikorttikoneen nappuloissakin kai on jotkin tunnistusnystyrät ja yleensähän ne numerotkin ovat aina samassa järjestyksessä :) Itse olen käynyt sokealla hierojalla ja hän kyllä hoiti itse kaiken, myös kirjanpidon. Liekö erilainen näppäimistö hänellä käytössä sitten.

vaikka kassakoneesta saataisiin sellainen, että sokea voisi sitä muuten käyttää. Jotkut tuotteet näppäillään pikakoodista, sokea ei siis voisi tunnustella asiakkaan kaikkia leivoksia ja karjalanpiirakoita läpi ja lyödä niistä pikakoodit. Sokea ei osaisi vastata kysymykseen "kumpi näistä pesuaineista käy valkopyykille" tai "sisältääkö tämä suklaapatukka pähkinää". Tai seurata kassan ruudulta virhelyöntejä ja tehdä niistä korjauksia (no tuo olisi ehkä mahdollista, jos kone olisi nimenomaan sokeille suunniteltu). Sokea voisi siis käyttää jotain yksinkertaista kassapalvelua kyllä mutta myyjänä pitää kyetä nähdä niin monia asioita, että ei ihan siinä pärjäisi.

t: myyjä

Vierailija
27/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti pystyis! Kuuromykkä ja idioottikin pystyis. Oon toimistosihteeri.

pisteet itseironiasta :D

Vierailija
28/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne lapset tarttis nähdä

Vierailija
29/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutetaan lähihoitajiksi, en kyllä ymmärrä miten hoitotyötä voisivat tehdä, mutta av:llahan on todistettu moneen kertaan että jokainen joka viitsii kouluun raahautua voi ryhtyä lähihoitajaksi.

tunnetusti insuliinin annostuksella ei niin ole väliä, oho potilas kuoli, mutta sattuuhan sitä.

Yhtään lähihoitajaa en tiedä, mutta jostain olen lukenut, että he tekevät mitä moninaisimpia hommia laidasta laitaan, ehkä jotain muutakin kuin perinteistä hoitotyötä. Ja onhan sokeita diabeetikkoja, jotka annostelevat insuliininsa. On puhuvia mittareita ja mitä lie.

Vierailija
30/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitan kirjoja!

Vierailija
31/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokeana on vähän hankala ajella autoa

Vierailija
32/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisemasuunnittelijan on pystyttävä piirtämään ja suunnittelemaan nimenomaan visuaalisia kokonaisuuksia.

Vierailija
33/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeiden ohjelmien avulla onnistuisi kyllä.

Vierailija
34/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni voisi olla kuuro tai vaikka mykkäkin, tai vaikeastikin liikuntavammainen. Toki apuvälineitä silloin tarvittaisiin. Työssäni silmät ovat tärkeimmissä tehtävissä melkein yhtä tärkeät kuin aivot. :) Jotkut rutiinitehtävät voisi tehdä vaikka koulutettu simpanssi, kunhan sillä olisi näkökykyä.

Vierailija
35/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeat on usein hyviä kuuntelijoita ja se on terapeutin työssä tärkeämpää kuin näkeminen. Varsinkin kun puuttuva näköaisti usein korvautuu muiden aistien herkistymisellä. Sokealla terapeutilla voisi hyvin olla erityisen herkistynyt kyky aistia asiakkaan tunnetiloja ym.

Vierailija
36/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin helpparissa it-tukena, neuvon puhelimitse ongelmissa ja tähän pystyisi myös sokea

Vierailija
37/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen puheterapeutti.

ja sä tarviit puhumiseen näköaistia koska...??

Vierailija
38/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puheterapeutti, mutta käsittääkseni monissa tapauksissa terapeutin tulee nähdä miten ihminen puhuu. Eli miten kieli liikkuu suussa, miten poskilihakset liikkuvat jne. Koska näiden hallintaa sitten opetetaan jos sitä ei osaa tai on vaikeuksia.

olen puheterapeutti.

ja sä tarviit puhumiseen näköaistia koska...??

Vierailija
39/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiakkaan suuhun :)

Vierailija
40/66 |
05.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aineenopettaja yläkoulussa ja apuvälineiden kanssa varmasti sokea voisi tehdä vastaavaa työtä. Toki osa työstä täytyisi tehdä muulla tavalla kuin nyt teen, mutta nykyteknologia antaa paljon mahdollisuuksia sokeillekin. Itselläni on ollut sokea opettaja ja hyvin homma häneltä hoitui ilman apuvälineitäkin. Minulla on myös sokea tuttava, joka työskentelee ATK-tukihenkilönä, hyvin osaa hommansa.

Oliko se nyt joka neljäs työkykyinen sokea on työtön, mutta itselleni ei ainakaan tule montaa ammattia mieleen jossa voisivat toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi