Pystyisikö sokea tekemään työtä sinun ammatissasi?
Oliko se nyt joka neljäs työkykyinen sokea on työtön, mutta itselleni ei ainakaan tule montaa ammattia mieleen jossa voisivat toimia.
Kommentit (66)
Olen lääkäri, ja olen suunnitellut, että jos nyt sokeutuisin, kouluttautuisin psykoterapeutiksi.
Olen ahtaaja, joten ollaan koneiden kanssa tekemisissä. Kyllä sokea ihminen satamassa olisi iso turvallisuusriski myös muille.
koulutetaan lähihoitajiksi, en kyllä ymmärrä miten hoitotyötä voisivat tehdä, mutta av:llahan on todistettu moneen kertaan että jokainen joka viitsii kouluun raahautua voi ryhtyä lähihoitajaksi.
tunnetusti insuliinin annostuksella ei niin ole väliä, oho potilas kuoli, mutta sattuuhan sitä.
Aika hevit apuvälineet saisi olla, että pysyisi kärryillä tässä excel- ja meiliviidakossa, puhumattakaan projektinhallintajärjestelmistä. Mutta jos ne kaikki oikeasti tukisivat kosketus- tai äänipohjaista käyttöä niin tottakai voisi.
Kyllähän rahoissa on tunnistusmerkit sokeille, joten ainekin käteisen käsittely onnistuu. Ja pankkikorttikoneen nappuloissakin kai on jotkin tunnistusnystyrät ja yleensähän ne numerotkin ovat aina samassa järjestyksessä :) Itse olen käynyt sokealla hierojalla ja hän kyllä hoiti itse kaiken, myös kirjanpidon. Liekö erilainen näppäimistö hänellä käytössä sitten.
vaikka kassakoneesta saataisiin sellainen, että sokea voisi sitä muuten käyttää. Jotkut tuotteet näppäillään pikakoodista, sokea ei siis voisi tunnustella asiakkaan kaikkia leivoksia ja karjalanpiirakoita läpi ja lyödä niistä pikakoodit. Sokea ei osaisi vastata kysymykseen "kumpi näistä pesuaineista käy valkopyykille" tai "sisältääkö tämä suklaapatukka pähkinää". Tai seurata kassan ruudulta virhelyöntejä ja tehdä niistä korjauksia (no tuo olisi ehkä mahdollista, jos kone olisi nimenomaan sokeille suunniteltu). Sokea voisi siis käyttää jotain yksinkertaista kassapalvelua kyllä mutta myyjänä pitää kyetä nähdä niin monia asioita, että ei ihan siinä pärjäisi.
t: myyjä
Aivan varmasti pystyis! Kuuromykkä ja idioottikin pystyis. Oon toimistosihteeri.
pisteet itseironiasta :D
koulutetaan lähihoitajiksi, en kyllä ymmärrä miten hoitotyötä voisivat tehdä, mutta av:llahan on todistettu moneen kertaan että jokainen joka viitsii kouluun raahautua voi ryhtyä lähihoitajaksi.
tunnetusti insuliinin annostuksella ei niin ole väliä, oho potilas kuoli, mutta sattuuhan sitä.
Yhtään lähihoitajaa en tiedä, mutta jostain olen lukenut, että he tekevät mitä moninaisimpia hommia laidasta laitaan, ehkä jotain muutakin kuin perinteistä hoitotyötä. Ja onhan sokeita diabeetikkoja, jotka annostelevat insuliininsa. On puhuvia mittareita ja mitä lie.
sokeana on vähän hankala ajella autoa
Maisemasuunnittelijan on pystyttävä piirtämään ja suunnittelemaan nimenomaan visuaalisia kokonaisuuksia.
Oikeiden ohjelmien avulla onnistuisi kyllä.
Työssäni voisi olla kuuro tai vaikka mykkäkin, tai vaikeastikin liikuntavammainen. Toki apuvälineitä silloin tarvittaisiin. Työssäni silmät ovat tärkeimmissä tehtävissä melkein yhtä tärkeät kuin aivot. :) Jotkut rutiinitehtävät voisi tehdä vaikka koulutettu simpanssi, kunhan sillä olisi näkökykyä.
Sokeat on usein hyviä kuuntelijoita ja se on terapeutin työssä tärkeämpää kuin näkeminen. Varsinkin kun puuttuva näköaisti usein korvautuu muiden aistien herkistymisellä. Sokealla terapeutilla voisi hyvin olla erityisen herkistynyt kyky aistia asiakkaan tunnetiloja ym.
Toimin helpparissa it-tukena, neuvon puhelimitse ongelmissa ja tähän pystyisi myös sokea
olen puheterapeutti.
ja sä tarviit puhumiseen näköaistia koska...??
puheterapeutti, mutta käsittääkseni monissa tapauksissa terapeutin tulee nähdä miten ihminen puhuu. Eli miten kieli liikkuu suussa, miten poskilihakset liikkuvat jne. Koska näiden hallintaa sitten opetetaan jos sitä ei osaa tai on vaikeuksia.
olen puheterapeutti.
ja sä tarviit puhumiseen näköaistia koska...??
Olen aineenopettaja yläkoulussa ja apuvälineiden kanssa varmasti sokea voisi tehdä vastaavaa työtä. Toki osa työstä täytyisi tehdä muulla tavalla kuin nyt teen, mutta nykyteknologia antaa paljon mahdollisuuksia sokeillekin. Itselläni on ollut sokea opettaja ja hyvin homma häneltä hoitui ilman apuvälineitäkin. Minulla on myös sokea tuttava, joka työskentelee ATK-tukihenkilönä, hyvin osaa hommansa.
Oliko se nyt joka neljäs työkykyinen sokea on työtön, mutta itselleni ei ainakaan tule montaa ammattia mieleen jossa voisivat toimia.
Aivan varmasti pystyis! Kuuromykkä ja idioottikin pystyis. Oon toimistosihteeri.