Mitä tehdä kun miehen syömisäänet ärsyttävät?
En halua olla pikkumainen ja valittaa turhasta. Mutta ne maiskutukset ja lurpsautukset ja ryystämiset saa mut raivon valtaan.
Kommentit (61)
Ei se muuten osaa korjata käytöstään.
Tuo on asia, minkä voi (helpohkosti) korjata.
Ällöttäis muakin maiskuttamiset etc.
En mä siitä enää huomauttelekaan. Tiedän että syömisääniin on vaikea itse vaikuttaa. Ongelma on minun. En vaan osaa tottua siihen. Jos joku on keksinyt jonkun metodin, niin kertokoon!
Mä VIHAAN miehen syömisääniä. Lapset ei häiritse. Ja kun muiden kanssa syödään, sitä hälyä alkaa olla jo niin paljon ettei häiritse. Mutta voi hyvä jumala meinaan hyppiä seinille kun se rouskuttaa aamiaismuroja tai ryystää jotain keittoa.
En pysty oleen samassa huoneessa, tuun hulluksi. Oon sanonut ja se on vetänyt herneet nenään, ei vaan tajua että olen yliherkkä syömisäänille. Ehkä mä olen vähän sit terapian tarpeessa, ehkä jotkut voisivat syödä vähän hiljaisemmin?????
Eksä piti ihan hirveetä meteliä, ja kun se alkoi ärsyttään, niin sitten se ärsytti ja paljon. Oli yksi syy parisuhteen päättymiseen, koska mun mielestä suu auki jauhaminen on moukkamaista. En kehdannut esitellä miestä sukulaisillekaan tai kavereille.
Miehelläni oli tapana ryystää keittoa, kun ei oltu kotona opetettu, että keitto syödään niin että liemi kallistetaan suuhun ryystämättä ja ilman mitään imuääniä. Opetan lapsenikin syömään keiton niin, että se lusikka puolittain laitetaan ihan normeelisti suuhun ja kallistetaan, eikä jostain parin sentin päästä ryyyyyps imetä kitusiin. Myös maiskutusäänet on saatu kitkettyä huomattavasti ihan vaan huomauttamalla että on epäkohteliasta maiskuttaa seurassa.
En mä siitä enää huomauttelekaan. Tiedän että syömisääniin on vaikea itse vaikuttaa. Ongelma on minun. En vaan osaa tottua siihen. Jos joku on keksinyt jonkun metodin, niin kertokoon!
Epäilen että voisko sillä olla jotenkin ahtautunut nenä, ettei pysty syömään suu kiinni, mies hengittää ikäänkuin suunkautta samalla kun syö purkkaa. Erityisesti mua raivostuttaa jäätelö suussa puhuminen, kun jäätelö puurouttaa puheen. Olen varmasti sekoomassa, tämä asia saa kohta aivan liian suuret mittasuhteet. Se on muutoin oikein hyvä mies, perhekeskeinen, kiva katella ja hyvin tienaa.
Kahvin ryystäminen on ärsyttävää ja olenkin siitä joskus huomautellut.
Minulla sama tilanne. Vaivan nimi on misophonia, suomennetaan usein ääniyliherkkyydeksi, englanniksi "ääniviha".
Misophoniaa on siis se, että tahtomattaan raivostuu, kun toinen ääntelee epämiellyttävästi. Normaali-ihminenhän ei raivostu. Kärsii vain hiljaa, yrittää tottua.
Kun joku vaikka mässyttää suu auki ja ryystää, misophoonikon on poistuttava pöydästä. Ei-misophoonikko pystyy jäämään, häneen ääni ei "satu", vaikka se häntäkin inhottaa.
Suhtautua kannattaa kuten vakavaan allergiaan. Jos olet allerginen koiralle, miehesi ei ota teille ehdoin tahdoin koiraa. Jos et kestä mässytystä, mies alkaa syödä kuten normaalit ihmiset kulttuurissamme. Suu kiinni hiljaa.
Kertoo ihmisen taustasta, kasvatuksesta jne. Vaikutti minulla seurustelun alkamiseen/jatkumiseen. Kuulostaa varmaan jostakin ihan pimeeltä, mutta en todellakaan aikonut kuulla jokapäiväisessä elämässäni jatkuvasti maiskutteluja, yöks.
Tämän takia en aloittanut vakavampaa seurustelua minuun tulisesti rakastuneen miehen kanssa (oli korkeasti koulutttu, ns. hyvästä perheestä..)....
kans vituttaa kuunnella ryystämistä. Koetan poistua paikalta, jos suinkin mahdollista. Mutta vielä minä joskus sanon...
Löysit mulle diagnoosin. Täytyypä tutkia asiaa. Ymmärtäiskö mies tätä kautta tuskani?
ja sit kun joka suupalan perään pitää ryystää maitoa!
joka tulee naksuvista polvistani. Siis omatkin kehonäänet raivostuttavat. Ja myös syömisäänet jos niitä tulee. Olenko mä hullu? Onko misofonia mielisairaus?
inhottaa ja yököttää myös miehen maiskuttaminen ja todella äänekäs ryystäminen, kaikki ruokailu on aivan kamalan kuuloista. Olen huomauttanut useaan kertaan ja saan äyskintää takaisin - mies tulee sohvalle viereen mässyttämään milloin mitäkin.
Nykyään teen niin, että laitan kuulokkeet korville ja musiikin täysille, mulla tulee ihan fyysinen pahoinvointi niistä äänistä muuten.
koska huomaan että tosi moni ääni tekee pahaa. Yhden radiospiikkerin ässät on sietämättömiä, ne viiltelee hampaita suorastaan. Oon aina ihmetellyt miten ne voi palkata sen joka toiseen mainokseen. Kaikenlaiset paukutukset ja nakutukset myös ärsyttävät ehkä normaalia enemmän. Duunissani joudun paljon kuuntelemaan monitoripiippauksia ja kilkutuksia, ihme ettei se niinkään mua riso (monia työkavereita kyllä). Kiitos tästä avaavasta tuokiosta oman napani ympärillä, av-ystävät : )
ap
En voisi kuvitellakaan eläväni miehen kanssa, joka ei osaa syödä sivistyneesti. Se pitää opettaa tietty jo lapsena, joten mitä jos vetoasitte miehiinne, että antavat huonoa mallia omille lapsillenne? Miten lapset oppivat ruokatapoja, jos ei isä niitä noudata? Motivoisko se miehiänne parantamaan omia huonoja tapoja?
usein kysynkin tarviiko lautasta, että voisi ryystää paremmin?
Samoin ruokailua ennen hieroo mahaansa kun kyselee koska syödään?
Sitten kun vihdoin on saanut syötyä, tosi nopeasti vielä ahmii, ärähtää sellaisen ihme ähky äänen, oksettavaa.
Tekee noita ääniä aina, ollaan sitten kotona tai kylässä.
Ovat vaan pahetuneet ajan kanssa, tai sitten ne ärsyttää mua vaan joka pv. enemmän.
Aikoinaan ihastuin siihen, että miehellä oli hyvät syömistavat!!?
Siistii aina lautasensa tosi siistiksi ja se oli minusta hyvä.
varmaan vaikuttaa se, että haudon eroa miehestä - ärsyttää nämä tietyt asiat sitten entistä enemmän...
Mua kyllä on tuo mässyttäminen ärsyttänyt aina ihmisissä - siskoni ja isänikin harrastavat sitä ja se on aivan sietämättömän kuuloista ja huonotapaista. En vain itse kiltteyttäni viitsi heille motkottaa. Miehelle kyllä, mutta sieltä tulee ilkeää tekstiä takaisin,.
Meillä miestä ärsyttää muun perheen syömisäänet - raivon vallassa asian tiimoilta olemme kaikki.
Kaksivuotiaallekin valittaa maiskutuksesta. Poistuu teatraalisesti olkkariin syömään. Olenkin sanonut, että kohta on edessä oman olkkarin hankinta, jos ei kestä muista ihmisistä lähteviä normaalielämän ääniä. Itse kyllä pieree mielellään muiden seurassa.
Hohhoijaa.
Koita tottua maiskutukseen, tai ala sinkuksi. Ellet sitten vaihda johonkuhun yhtä hiljaiseen syöjään kuin itse olet.