Koootaanpa tähän seikkoja, mitkä ärsyttää liikenteessä. Mua ärsyttää se, että ihmiset ei osaa käyttää vilkkua.
Kun odotat risteyksessä, että pääset kääntymään niin joku torvi ei osaa vilkuttaa. Erityisesti ruuhka-aikoina on tosi raivostuttavaa. Myös liikenneympyröissä, monet ei osaa käyttää vilkkua. Tai kaistaa vaihtaessa se vilkku olis kova sana. Viereiseltä kaistalta vaan yritetään väkisin tunkea sun kylkeen. On hankalaa antaa tietä, jos ei osata käyttää sitä vilkkua.
Nää jutut sieppaa mua. Mites teillä muilla?
Kommentit (99)
että miten kiitos näytetään. Minun mielestä " oikea oppisesti" näin, kun olet ohittanut rekan ja vilkauttanut vilkkua oikeaan merkkinä palataksesi kaistalle. Niin heti perään vilkautat vilkkua lyhyesti vasempaan. Tosi kohteliaat kuskit vilauttavat valojaan sinulle :)
ja nro 42, tuon ohitusmerkin saatuasi tottakai tarkistat tilanteen ja sen merkin jälkeen kuuluu lähteä heti, ei esim 10 sekunnin viiveellä, koska tilanteet liikenteessä muuttuu nopeaan.
varsinkaan naiset eivät osaa pysähtyä suojatielle! Vaunujen kanssa räntäsateessa kulkevalle vain nuoret miehet tai bussit antavat joskus tietä, varsinkaan naiset tai taksit eivät pysähdy ikinä, pikemminkin kiihdyttävät, jotta pääsevät ensin. Liikennesääntöjen mukaan jalankulkijalla on AINA etuajo-oikeus ja muutenkin, luulisi siellä sisätiloissa voivan istua pari sekuntia pitempään ... ikävämpää odotell vuoroaan tuiskussa ja tuulessa joskus hyvinkin pitkiä aikoja...
Mulle kyllä autokoulussa nimenomaan teroitettiin, että ON KIELLETTYÄ ruveta välistelemään liittyviä autoja. Se luo vaaratilanteita, kun liittyjät alkavat sujuvasti olettaa, että heitä väistetään, vaikka ovat tosiaan itse väistämisvelvollisia. Nykyaikaisen auton nopeudensäätely toimii kyllä riittävän tehokkaasti, että liittyjä pystyy sovittamaan itsensä motarille ilman toisten väistöoperaatioita...
Tästä voinee päätellä, että minua ärsyttävät perseessäroikkujien, kiilaajien ja vilkkuvammaisten lisäksi ne syntymäetuoikeutetut, jotka tulevat liittymästä vaikka kylkeen, jos ei väistä. Moottoritiellä ajavan tehtävä EI ole vahtia sekä liittyvien että ohittajien kaistaa tietääkseen, onko a) joku tulossa sisään ja b) vasen kaista vapaa.
Teen huomaavaisuussyistä poikkeuksen raskaan liikenteen kohdalla. Enkä odota, että minua väistetään kun tulen liittymästä - toivottavaa kyllä olisi, että motarilla olijat pitäisivät nopeutensa jotakuinkin vakiona (älkää nyt ainakaan jarruttako jos joku on tulossa sisään, koska todennäköisimmin tähtää taaksenne!)
Vierailija:
Ainakin on kohteliasta väistää, jos on tilaa vasemmalla kaistalla, kiihdytyskaistalta tulevaa. Aattelppa omalle kohalle :)!
mutta joskus käy niinkin ettei vaan uskalla pysähtyä kun rinnalta joku pyyhkäisee ohitse. On hyvin yleistä, että bussin takaa ampaisee henkilöauto ohitse lainkaa miettimättä miksi se bussi on pysähtynyt suojatien eteen.
nim.merkki monta vaaratilannetta nähnyt :(
Vierailija:
Vierailija:
tulevat takaisin siihen hitaammalle kaistalle. Varsinkin kurakelillä tää on rasittavaa, kun yhtä-äkkiä saattaa näkyvyys kadota täysin, kun joku törppö kiilaa puskuria hipoen eteen, vaikka tietä olisi edessä kilometrikaupalla!kuin nimenomaan ohittamiseen, ei pitkän matkan matkaamiseen vaikka se kuran lentäminen takana tulevan tuulilasiin on tosi kurja juttu.
Ja rampilta tullessa muistakaa että motarilla ajetaan sitä satasta (ainakin). Jos sitä kaasupoljinta ei löydy niin älkää edes yrittäkö ruuhkaaikoina sinne moottoritielle. Ärsyttää kun edellä oleva yrittää 60km/h vauhdilla päästä muun liikenteen sekaan ja ne kolme-neljä autoa hänen takanaan ovat pulassa tämän yhden tolvanan takia.
Jos käännytään vasemmalle, niin yksisuuntaisella tiellä mennään ihan vasempaan laitaan! Tätä ei tosiaan moni ymmärrä. Varsinkin monissa kauppakeskusten parkkitiloissa on näitä yksisuuntaisia. Jos vaikka kaikki autot haluavat kääntyä vasemmalle, niin silti jono menee ihan oikeassa laidassa, ja autot kääntyvät oikeasta laidasta vasemmalle. Miten voi olla niin vaikea asia?!?!?!
Se edessä kökkivä auto jonka olet ajatellut ohittaa heti kun ohituskaista alkaa löytää varmasti kaasupolkimen heti kun ohituskaista alkaa. Kaistan päättyessä kiire katoaa ja näin ollen nopeuskin putoaa. Ärsyttävää!
Yleensä ajan tasan 85, kuten useimmat, mutta silti on aina perseessä näitä ammattiautoilijoita, joita eivät nopeusrajoitukset näytä koskevan. Hyvähän se on tuurilla ajaa läpi uransa, kun me pikkuautoilijat siinä ollaan rusinana tienposkessa, jos jotain tapahtuu... Varsinkin nyt vauvan kanssa ajellessa olen välillä tippa linssissä ja sydän pamppaillen ajanut pitkiä matkoja mummolaan, kun kuraisella kelillä tai lumituiskussakin on aina se rekka siellä perseessä kiinni. Joskus pahimpien kusipäiden kanssa olen väistänyt bussipysäkeille, mutta eipä sitä koko satojen kilometrien matkaa jaksa tehdä. Terveisiä vaan rekkakuskeille varsinkin Orivesi-Keuruu -tiellä. :(
Vierailija:
Kevyessä liikenteessä ärsyttää aikuiset jotka kävelevät päin punaisia lasten nenän edestä. Samalla pitää yrittää opettaa lapsille liikennesääntöjä. Lapset katsovat mallia aikuisista ja olisi hyvä jos edes silloin aikuiset odottaisivat valon vaihtumista kun on lapsia paikalla.
En juuri autoile, joten ärsytysaiheeni ovat jalankulkijan / pyöräilijän vinkkelistä. Keskeisesti ärsyttäviä ovat ihmiset, jotka eivät tunnista, mihin kevuen liikenteen ryhmään kuuluvat.
Minua ärsyttävät jalankulkijat, jotka hortoilevat pyörätiellä. Myös jalankulkijat, jotka ylittävät pyörätien katsomatta ympärilleen. Ykkösenä jalankulkijat, jotka odottavat valojen vaihtumista pyörätielle maalatun suojatien päällä. Jalankulkijat, jotka tekevät jonkin edellä olevista, ja tiuskivat / kiroilevat kellon soittamiselle. Jalankulkijat, jotka soittokellon kuultuaan jähmettyvät keskelle tietä tai alkavat seilata tien reunasta toiseen, kun eivät osaa päättää, mihin väistäisivät.
Pyöräilijät, jotka ajavat jalkakäytävillä. Erityiseti pyöräilijät, jotka ajavat jalkakäytävällä liian suurta tilannenopeutta ja soittavat kelloa saadakseen jalankulkijat väistämään. Pyöräilijät, jotka ohittavat liian läheltä toisen pyöräilijän tai jalankulkijan merkkiä antamatta.
Autoilijat, jotka ohittavat pyöräilijän liian läheltä. Autoilijat, jotka eivät noudata väistämisvelvollisuuttaan pyöräilijöiden kohdalla, eivät edes silloin, kun se ilmaistaan kolmiolla ja asia on selvä kuin pläkki. Autoilijat, jotka ajavat punaisia päin ja pysäköivät kevyen liikenteen väylille.
Ja minä sain näin pitkän listan ilman autoilijan näkövinkkeliä. :) Mahtaa autoilijoilla olla rankkaan, ja vastauksista päätellen tosiaan onkin!
*Hidastelu liikennevaloissa, siis kun valo vaihtuu vihreään niin jäädään arpomaan ja jos lähdetäänkin liikkeelle, niin mahdollisimman hitaasti, niin hitaasti, ettei sillä vihreällä ehdi hyvässä lykyssä kuin 2 autoa risteyksen yli. Useissa paikoissa valot vaihtuu nopeaa, tällöin NOPEA kiihdytys valojen vaihtuessa, että liikenne etenee! Hoksottimet mukana koko ajan!
*Epätasainen ajo. Tämä ärsyttää siis pitkää matkaa ajaessa. Itsellä on vakionopeudensäädin ja savu nousee korvista kun ajaa jonkun toisen perässä, jolla nopeus vaihtelee 75-90km/h 80 alueella tai kesällä satasen alueella 90-110. Aina kun meinaat ohittaa niin johan vauhti kiihtyy... Ja sitten kun ohituspaikkaa ei ole (vastaan tulee autoja, ohituskieltoalua tms.) niin vauhti tippuu. Ilman mitään oikeaa syytä. Ei sitä vauhtia tarvi pudottaa pelkästään sen takia, että on vastaantulevaa liikennettä... Itsekään en haluaisi ajaa ylinopeutta, mutta pakko tuollaisen ohi on mennä sitten reilua ylinopeutta, että pääsee ajamaan TASAISTA, nopeusrajoituksen mukaista vauhtia ilman turhia hidastuksia.
keltaisilla viivoilla tai kun vastaantulija on jo turhan lähellä), punaisia valoja päin ajaminen. Nämä tulivat äkkiseltään mieleen.
hiukan ärsyttää, kun arvaa jo pari kilsaa ennen liittymää, että tuo edellä ajava aikoo varmaan siitä ulos, kun vauhtia on vähennettävä varmuuden vuoksi jo kilometrejä aiemmin. Tosi hupaisia ovat henkilöt, jotka kiihdyttävät ohi hiukan ennen liittymää, josta ajavat ulos motarilta. Hyvä kun ehtivät ajoissa liittymään... Varsinkin kun itse jatkat tyytyväisenä motarilla...
Mutta VAIN talvikeleillä, ja alueilla, jotka ovat minulle tuntemattomia. Esimerkkinä: pimeällä ajaessa pikkutie, josta en tunne mutkan mutkaa.
Itse koen turvallisemmaksi hieman hiljentää vauhtia.
Olen vuosia sitten ajanut tienmutkaan liian kovalla vauhdilla, auto lähti liusuun, juuri kerkesin rekan edestä.... Tästä jäänyt pahat traumat ajella talvikeleillä pikkuteitä.
Syy: Meidän -86 auton etulasi on sen verran naarmuinen, että vastaantulevien autojen valot häikäisevät todella paljon, ja valot sen verran huonot, etteivät näytä tarpeeksi tien piennarta, että pystyisin hirven tullessa eteen reagoimaan, jos ajaisin em. tilanteessa kahdeksaakymppiä. Siksi olen katsonut parhaaksi hiljentää vauhtia reilusti, vaikka tiedänkin sen ärsyttävän takanatulijoita. Useimmiten yritämmekin välttää kokonaan taajamien ulkopuolella ajamista pimeällä. Onneksi uusi auto saadaan tämän vuoden puolella. :)
jarruttaa alamäissä ja mutkissa, ja jopa kun rekka tulee vastaan. Mulla oli kerran kyydissä tämmönen henkilö ja meinasin jättää sen käveleen kun huusi kuin syötävä siinä kyydissä, vaikka ajoin normaalia hitaammin ettei häntä pelottas. Mäissä huusi että jarruta, rekka tuli vastaan niin sulki silmät ja huusi että kolari tulee ja vauhdista valitti koko ajan. Prkl!!!
En ole koskaan ajohistoriani aikana törmännyt tilanteeseen, jossa rekka olisi minut saavuttanut ja ajanut puskurissa kiinni päästäkseen ohi. Ajan kuitenkin sen verran sujuvaa vauhtia ettei minua tartte rekkojen ohitella. Mua naurattaa kun joku on niin arka ajaja että rekatki pyyhältää ohi.
tie oli senverran mutkainen, että siellä ei lähde kukaan ohi, ei siis mikään hyvä tie. Ja minä yritin ajaa ensin reippaammin, mutta tuntui vaaralliselta, yritin hidastaa vauhtia että rekka menisi ohi enkä tod hidastanut silloinkaan mäessä vauhtia mitenkään " molemmat jalat jarrulla" . Ei rekkakaan yli jyrää, jos ei mitään paniikkijarrutusta tee. Jos rekkakuski on roikkunut persuksissa viisi km, ei aiettakaan ohittaa, ei PÄÄSE ohi kun koko tienpätkä 35km on niin mutkainen, niin piruako ajaa ihan perässä kiinni.
Selitäpäs se, rekkakuskinainen.
T: 32
Vierailija:
Taisi sinulla olla " hoksottimet" enempi hukassa kuin takana tulevalla tukkirekalla. Taisit körötellä tasan 80 km/h, eli ei mitään mahiksia ohittaa. Teit tyhmän teon, älä leuhki sillä. Tuo ei ollut joustavaa liikennekäyttäytymistä, vaan kuulut joukkoon " törpöt" .
Tienpinta oli ehkä sinulle liian liukas, kuitenkin ammattiautoilijalle arkipäivää.
Se on aika tarkkaan rajattu milloin niitä saa käyttää.
Ja usein näkee että takasumuvalo on päällä ihan turhaa. Eikö kuski huomaa, että kojetaulussa palaa joku valo...?
Vierailija:
Sitä ohituskaistaa kun ei saa käyttää kuin nimenomaan ohittamiseen, ei pitkän matkan matkaamiseen vaikka se kuran lentäminen takana tulevan tuulilasiin on tosi kurja juttu.
Itse pyrin pitämään välin edessä ajavaan sellaisena, että ohituskaistalta pääsevät helposti väliin, tai sitten kiihdytän alta pois, riippuu aina tilanteesta.
Se vasta nyppiikin, kun joku pysähtyy siihen liittymän päähän, jos ei muka mahdu vaihtamaan kaistaa. Kyllä sieltä aina sen verran tilaa löytyy, että johonkin väliin mahtuu, kun ajoissa rupeaa vaihtamaan sitä kaistaa eikä vasta sitten kun on oma kaista jo loppumassa.