Mielipiteitä kaipailen
Elikkä, minulla on ulkomaalainen mies, joka on asunut lapsesta asti suomessa->puhuu täydellistä suomea. Olemme olleet yhdessä senverran kauan, että itsekin olen oppinut mieheni kielen erittäin sujuvasti.
Tällä hetkellä puhumme keskenään suomea, mutta kun meidän pienokainen syntyy, olemme miettineet, miten olis paras;
Mä luonnollisesti puhun lapselle suomea, ja mies omaa kieltään, Mutta kannattaisiko meidän puhua keskenään suomea vai miehen kieltä.
Suomea lapsi tulee kuitenkin oppimaan hyvin ja sanavarastosta tulee rikas, mutta jos mieheni kieltä puhuvat lapsille vain mies (joka tekee paljon töitä, eli ei kauheana kotona) ja miehen sukulaiset, niin tuleekohan sanavarastosta tarpeeksi rikas.. Mutta mikäli lapsi kuulis meidän keskustelevan miehen kielellä, oppisi hän tietenkin enemmän kyseistä kieltä ja kuulisi enemmän sanoja...
Myöhemmässä vaiheessa lapsella tulee kuitenkin koulussa englanti ja ruotsi, joten toivon että ennen sitä isän ja äidinkieli sujuisi hyvin, että lapsi ei menis kaikista näistä kielistä ihan sekaisin. Mitä mieltä??? Kumpaa kieltä kannattais meidän puhua keskenään, lapsen kannalta, vai onko väliä??
Niin ja suomessa siis tietty asumme :) Kiitos mielipiteistä jo etukäteen :)