Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kaunistetetteko satuja taaperoille?

Vierailija
23.01.2006 |

minusta monet sadut ovat liian jänniä, rosvoja, metsästöjiä, kuolemia, pahantekoa jne. minä aina kaunistelen sadut lapselleni..nykyään ehkä jo vähän vähemmän ikää 2,5v.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapsella ikää 3vuotta. Aika monet sadut ovat aivan liian raakoja, pelottavia tms.

Vierailija
2/7 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa ihmisiä syödään ja vanhemmat kuolee jne.

Nyt lapsi 4v ja oppinut itse lukemaan joten en voi enää poistaa pahuuksia vaan jutellaan sitten enemmän siitä, että miksi maailmassa on pahaakin - tiesinhän minä että tämä päivä tulee mutta pahalta se silti tuntuu :(

olen niitä äitejä joista olisi kiva suojella vielä pidempään, vaikka eihän se koskaan realistinen toive ole ollut, huoh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis ihme, että niitä tekee mieli korjailla.

Ihan kaikkea ei tietenkään tarvitse siistiä - minua esim. ärsytti hirveästi, kun ekan luokan opettajani siisti Ronja ryövärintyttärestä kaikki " paskapää" -tyyppiset haukkumasanat pois - meillä kotona oli luettu sensuroimaton versio jo muutamaa vuotta aiemmin (ja Ronja on sentään kirjoitettu lastenkirjaksi). Nyt aikuisen näkökulmasta toisaalta ymmärrän - etsin juuri ekaluokkalaisille luettavaksi sopivaa lukua Peppi Pitkätossusta, eikä se ollut kovin helppoa - puhutaanhan siellä milloin neekerikuninkaasta, milloin mistäkin;D

Vierailija
4/7 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon vakaasti siihen, että perinteiset raa' atkin sadut ovat ihanteellista luettavaa lapsille. Mustavalkoisuudessaan ja omassa (kieroutuneessa?) oikeudenmukaisuudessaan (=oikein noidalle, että joutuu uuniin kitumaan, kun meinasi ahmia Hannun ja Kertun) auttavat jäsentämään maailmaa. Lapsetkin yleensä pitävät juuri siitä jännityksestä. Sitä paitsi satujen muuntelu vie niiden viehätyksen ja aitouden.

Jos saavat kamalia traumoja, niin sitten käy niin. Syytän sitten vaikkapa muinaista psykologian opettajaani, joka luetutti minulla freudilaista kirjallisuutta satujen merkityksestä lapsille....

Vierailija
5/7 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Lastenpsykiatrian luennoilla paljon aikaansa viettänyt :)

Vierailija
6/7 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienille. Toisaalta, luen joitain slaavilaisia tarinoita, joissa avataan mahaa ja syödään jne. Kyllähän sen lapsesta huomaa, jos liian jännäksi menee. Aika harva lapsi tuntuu pelkäävän näitä juttuja esim. sudesta ja kolmesta pienestä porsaasta tms. Grimmin sadut jätän todellakin väliin, en ala kertomaan äidistä, joka ruuan vähyyden takia jauhaa pikkuveljen ruuaksi tyttärelleen ja joka tekee itsemurhan kuultuaan mitä söi. Jotain rajaa.

Vierailija
7/7 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue sellaisia satuja joita pitäisi kaunistella. En usko, että tuo meidän vähän alle 3v on vielä valmis kuuntelemaan esim. Grimmin satuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi