Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää hyvät ihmiset makuuttako kaikkia säästöjänne tilillä!

Vierailija
23.01.2006 |

Olen säästänyt itselle ja lapsille osakerahastoihin. Kyseessä on pikkusummat (30 e/kk tmv.), mutta kun muutaman ajan niitä säästää niin johan potti kasvaa.

Katsoin äsken viime vuoden tuottoprosentteja: 26 %, 16% ja 29 %!!!

Säästötilillä taitaa olla 0,5%, jos sitäkään.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
30.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeet ovat nousseet melko korkealle, ja mikä menee ylös tulee myös alas. Minulla on aika vähän kokemusta sijoittamisesta, ja sekin ristiriitaista. Laitoin 1990-luvun lopulla rahaa Nokiaan, ja sainkin voittoja. Sitten laitoin lisää, ja tuli persnettoa kun osakkeen arvo laski. Toisaalta tekisi mieli ottaa vähän riskiäkin, eli ei hotsita pitää säästöjä käyttötilillä.

Vierailija
22/34 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo yhdessä rahastossa hallinnoimiskulut lienevät melkoiset. Jos säästää useaan rahastoon, eivätkös kulut vie suunnilleen kaikkia tuottoja? Tätä olen miettinyt.

Osaako muuten kukaan kertoa, mitä ovat indeksi- ja ETF-rahastot. Ilmeisesti ne ovat jotenkin passiivisesti hoidettuja, joten kuluja ei tule niin paljon. Kannattaako niihin sijoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun strategia on se, että olen periaatteessa jakanut säästöni kahtia. " Eläkerahojani" sijoittelen kuukausittain pieniä summia muutamaan eri osakerahastoon. Ideana tässä on se että 30v tähtäimellä osakkeista tulee yleisen uskomuksen mukaan parempi tuotto kuin korkosijoituksista. Ainoa millä päätäni vaivaan on kulujen minimointi ja riittävä hajautus. Kulujen minimointiin indeksirahastot ovat aika passeleita. Osakemarkkinoiden kehitystä en yritä arvailla, koska ammattilaisetkaan eivät ole pitkällä aikavälillä kovin hyviä päihittämään keskimääräistä kurssikehitystä.

Rahoja joita saatan tarvita lähikuukausina/-vuosina olen tähän asti tyrkännyt käyttötilin pursuillessa korkorahastoihin, mutta hoksatessani että määräaikaisista talletuksista (3kk-1v) saa paremman tuoton olen vähitellen siirtymässä niihin. Tileillä taitaa olla vielä talletussuojakin. Eihän nuo korkotuotot näillä summilla paljoa ole, kyse onkin enemmän periaattesta. En viitsi tukea pankkeja ilmaisella rahalla.

Vierailija
24/34 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sen verran että olen sijoitusneuvoja joka on suorittanut arvopaperikeskuksen sijoittajapalvelututkinnon. Olen myös kauppatieteitten kandi.

Periaatteessa puhut ihan totta, mutta käytäntö on usein toinen. Jatkuvasta rahastosäästämisestä on kyse. Kannatan sitä, mutta lyhyen koron rahastoon se on yhtä tyhjän kanssa. Isompi rahasumma kannattaa kyllä korkoihin sijoittaa. Jos se on ns. ainoat rahat niin sitten ei yhtään osakkeisiin, ellei tarvitse niitä vasta n.15v päästä. Ja inflaatio on pitkään ollut suomessa lähellä nollaa, jos se joulukuussa oli 1, niin sekin on älyttömän vähän ja voisin pitää luennon siitä mitä se taas tarkoittaa, mutten jaksa, kun täällä ei näköjään tajuta taloudesta paskaakaan.

Käyttötiliä en suosittele, mutta säästötililtä saa ainakin meidän pankissa sen. Lisäksi rahastosäästäjä maksaa kulut - säästötili on usein maksuton.

Ja tämä aiempi toppuutteluni jatkuvastakin säästämisestä osakerahastoihin (edes hajauttamalla) koskee tämän hetkistä tilannetta. Jos rahaa on täysin ylimääräistä esim se 30 e/kk suosittelen kyllä ensisijaisesti eläkesäästämistä ja ehdottomasti silloin osakerahastoon ja toissijaisesti myös suoraan osakerahastoon. Huom. Osakkeissa on nyt todella paljon ilmaa. Ne tulevat ryminällä alas taas 1-3 vuoden sisällä. Älä usko jos et halua, mutta muista sitten mua kun niin käy.

t. pankintäti

Lyhyen koron rahastolla saa kuitenkin tällä hetkellä inflaatiosuojan, tosin pienillä rahoilla puhutaan pienistä summista. Mutta väännä se prosenteiksi, niin kyllä lyhyen koron rahasto vaan tilin pesee. En pitäisi sitä vallan huonona ratkaisuna. Tililtä menee lähdevero joka vuosi, rahastosta maksetaan verot vasta sitten, kun sieltä otetaan tuottoja ulos. Joten jos tililtä saat prosentin koron, olet veron jälkeen taas pakkasella. Rahastosta toki menee kulut, mutta lyhyen koron rahaston kulurakenne on varsin kohtuullinen ja jos tuotto olis esim. tällä hetkellä (niinkuin melkein kaikissa lyhyen koron rahastoissa on) 1,8-2%, niin huolimatta lunastuspalkkiosta (kun noissa prosenteissa on jo huomioitu hallinnointipalkkio) on tiliin verrattuna plussalla, jos puhutaan vähän isommasta summasta.

Vastauksestasi saa sellaisen kuvan, että et itse ole sieltä riskiäottavimmasta päästä. Muista kuitenkin, että meitä on moneen junaan. 15 vuotta on minusta jo varsin pitkä suositusaika osakeostoille - ainakin jos osakkeita ei suositella lainkaan sitä lyhyemmille ajoille. Itse puhuisin 7-10 suositeltavasta sijoitushorisontista osakesijoituksille, eikä sekään tarkoita sitten tietenkään sitä, että ne - joko suorat osakesijoitukset tai osakerahastot - kannattaa kaikissa tilanteissa pitää niin kauan. Kehittyviltä markkinoilta, toki suurella riskillä, on viime vuosina saanut sellaisia tuottoja, että on enemmän kuin järkevää harkita sillon tällöin, josko kotiuttaisi osan niistä. Ja jos osakkeet tulevat ryminällä alas 1-3 vuoden kuluttua, niin so what? Sekä sinun, että minun esittämällä horisontilla ne ehtivät tulla vielä ylöskin. Sitähän se on, näin markkinat toimivat. Ei voi pelata jos pelkää.

Eläkesäästämisessähän sitä vasta kuluja on, ja sitoutuminen on lähtökohtaisesti pitkäaikaista. Toki vakuutussäästämisessä on omat hyvät puolensa, mm. veroedut ja vaihdot rahastosta toiseen vakuutuksen sisällä ilman kuluja ja verottajan väliintuloa.

Mikä on tämä arvopaperikeskuksen sijoittajapalvelututkinto, en ole sellaisesta ennen kuullut? Arvopaperivälittäjäyhdistyksen sijoituspalvelututkinto sekä sitä seuraava sijoitusneuvojan erikoistutkinto ovat kyllä tuttuja, molemmat on tullut tehtyä.

Vierailija
25/34 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen viesti muodostui alkuperäisen viestin kanssa vähän turhan pitkäksi, tässä siis vastineeni.

t. maisteri

Lyhyen koron rahastolla saa kuitenkin tällä hetkellä inflaatiosuojan, tosin pienillä rahoilla puhutaan pienistä summista. Mutta väännä se prosenteiksi, niin kyllä lyhyen koron rahasto vaan tilin pesee. En pitäisi sitä vallan huonona ratkaisuna. Tililtä menee lähdevero joka vuosi, rahastosta maksetaan verot vasta sitten, kun sieltä otetaan tuottoja ulos. Joten jos tililtä saat prosentin koron, olet veron jälkeen taas pakkasella. Rahastosta toki menee kulut, mutta lyhyen koron rahaston kulurakenne on varsin kohtuullinen ja jos tuotto olis esim. tällä hetkellä (niinkuin melkein kaikissa lyhyen koron rahastoissa on) 1,8-2%, niin huolimatta lunastuspalkkiosta (kun noissa prosenteissa on jo huomioitu hallinnointipalkkio) on tiliin verrattuna plussalla, jos puhutaan vähän isommasta summasta.

Vastauksestasi saa sellaisen kuvan, että et itse ole sieltä riskiäottavimmasta päästä. Muista kuitenkin, että meitä on moneen junaan. 15 vuotta on minusta jo varsin pitkä suositusaika osakeostoille - ainakin jos osakkeita ei suositella lainkaan sitä lyhyemmille ajoille. Itse puhuisin 7-10 suositeltavasta sijoitushorisontista osakesijoituksille, eikä sekään tarkoita sitten tietenkään sitä, että ne - joko suorat osakesijoitukset tai osakerahastot - kannattaa kaikissa tilanteissa pitää niin kauan. Kehittyviltä markkinoilta, toki suurella riskillä, on viime vuosina saanut sellaisia tuottoja, että on enemmän kuin järkevää harkita sillon tällöin, josko kotiuttaisi osan niistä. Ja jos osakkeet tulevat ryminällä alas 1-3 vuoden kuluttua, niin so what? Sekä sinun, että minun esittämällä horisontilla ne ehtivät tulla vielä ylöskin. Sitähän se on, näin markkinat toimivat. Ei voi pelata jos pelkää.

Eläkesäästämisessähän sitä vasta kuluja on, ja sitoutuminen on lähtökohtaisesti pitkäaikaista. Toki vakuutussäästämisessä on omat hyvät puolensa, mm. veroedut ja vaihdot rahastosta toiseen vakuutuksen sisällä ilman kuluja ja verottajan väliintuloa.

Mikä on tämä arvopaperikeskuksen sijoittajapalvelututkinto, en ole sellaisesta ennen kuullut? Arvopaperivälittäjäyhdistyksen sijoituspalvelututkinto sekä sitä seuraava sijoitusneuvojan erikoistutkinto ovat kyllä tuttuja, molemmat on tullut tehtyä.

[/quote]

Vierailija
26/34 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis esim sijoitat tietyn summan tietylle ajalle esim. 6 vuotta. 100% takuu että saat sijoittamasi summan takasin ja lisäksi jos arvo laskee saat 80% korkeimmasta tuotosta. Rahasto sijoittaisi 70%fondeihin ja 30% osakkeisiin. Tarvittaessa voisi muuttua 50/50 ja kohteina olisi itä eruooppa ja kaukoitä????

Vierailija
27/34 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ennen sijoittanut rahastoon, kannattaa aloittaa varovasti. Hyvin tuottanut rahasto ei välttämättä ole hyvä valinta, koska kurssi voi olla liian ylhäällä ja tulee kohta alas. Osta halvalla ja myy kalliilla, pätee tähänkin, yleensä. Pankeissa usein suosittelevat noita hyvin tuottaneita rahastoja, joten oma pää täytyy pitää tarkkana. Rahastoissa on aina myös kuluja, ja ne kulut menevät myös silloin kun kurssit tulevat alas. Teille, jotka kyselette hyvin tuottavia rahastoja niin menkäähän vaikka oman pankkinne nettisivuille. Siellä ne lukee kaikki luvut ihan selkeästi ilmaistuina. tai pankista voi toki kysyä myös. Itse tosin en enää luota pankista tuleviin neuvoihin, koska pankin tulee tehdä ensisijaisesti voittoa itselleen eikä asiakkaalle.

Vierailija
28/34 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran että olen sijoitusneuvoja joka on suorittanut arvopaperikeskuksen sijoittajapalvelututkinnon. Olen myös kauppatieteitten kandi.

Periaatteessa puhut ihan totta, mutta käytäntö on usein toinen. Jatkuvasta rahastosäästämisestä on kyse. Kannatan sitä, mutta lyhyen koron rahastoon se on yhtä tyhjän kanssa. Isompi rahasumma kannattaa kyllä korkoihin sijoittaa. Jos se on ns. ainoat rahat niin sitten ei yhtään osakkeisiin, ellei tarvitse niitä vasta n.15v päästä. Ja inflaatio on pitkään ollut suomessa lähellä nollaa, jos se joulukuussa oli 1, niin sekin on älyttömän vähän ja voisin pitää luennon siitä mitä se taas tarkoittaa, mutten jaksa, kun täällä ei näköjään tajuta taloudesta paskaakaan.

Käyttötiliä en suosittele, mutta säästötililtä saa ainakin meidän pankissa sen. Lisäksi rahastosäästäjä maksaa kulut - säästötili on usein maksuton.

Ja tämä aiempi toppuutteluni jatkuvastakin säästämisestä osakerahastoihin (edes hajauttamalla) koskee tämän hetkistä tilannetta. Jos rahaa on täysin ylimääräistä esim se 30 e/kk suosittelen kyllä ensisijaisesti eläkesäästämistä ja ehdottomasti silloin osakerahastoon ja toissijaisesti myös suoraan osakerahastoon. Huom. Osakkeissa on nyt todella paljon ilmaa. Ne tulevat ryminällä alas taas 1-3 vuoden sisällä. Älä usko jos et halua, mutta muista sitten mua kun niin käy.

t. pankintäti

Vierailija:

Pankintädille sellaista, että on ensinnäkin aivan eri asia sijoittaa isompia könttäsummia kuin säästää jatkuvasta ja saada siten aikahajautuksen tuomaa turvaa. Lyhyen koron rahastossa riskit ovat melkein olemattomat, tuotto pesee kuitenkin käyttötilin mennen tullen ja rahat saa koska tahansa käyttöön niin tarvitessaan. Jos minulla olisi isompi rahasumma, jonka tiedän tarvitsevani vuoden- kahden sisällä, löisin sen kyllä varmasti lyhyen koron rahastoon käyttötilin tai jopa määräaikaistilin sijaan. Rahastossa kun et sido rahojasi mitenkään.

Ei ole pakko valita yhtä rahastoa vaan hajauttaa voi useampaankin rahastoon - esim. joka toinen kuukausi yhteen ja joka toinen kuukausi toiseen rahastoon. Toiseksi rahastoksi voi valita vaikka jonkin matalampiriskisen yhdistelmärahaston ( = rahasto, joka sisältää sekä korkotuotteita että osakkeita) ja toinen rahasto voisi sitten olla vähän riskisempi. Nuo kehittyvät markkinat ovat viime vuosina olleet kultakaivoksia, mutta totta on, että kukaan ei oikein tiedä, milloin ne tulevat sitten alas päin. Sillä lailla markkinat toimivat. Jos haluaa tuottoja täytyy olla myös valmis ottamaan enemmän tai vähemmän riskiä. Inflaatio Suomessa oli Tilastokeskuksen mukaan joulukuussa yhden prosentin. En ole kuullut käyttötilistä, jolle maksettais prosentin korkoa, joten pikkuhiljaa inflaatio kyllä nakertaa tilisäästäjän säästöjä...

Vierailija
29/34 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja minä maksamme säästövakuutusta (kohteet valittu osakerahastoista ja hajautettu korkeampi ja matalampi riskisiin) ja eläkevakuutuksia ja lapsilla on säästövakuutukset. Aiemmin olemme tehneet myös sen virheen, että sijoitimme ison summan osakkeisiin kerralla ja penkin allehan se meni.

Vierailija
30/34 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

op-delta, ollaan laitettu pieniä summia joka kuukausi, mut nyt ku rahastot on niin hullun korkeella en oo laitttanut ollenkaan ku ne kuitenkin sileä romahtaa jossain vaiheessa. laitan aina niihin rahaa kun ne on suht matalalla. Mies aloitti sääsämisen rahastoon joku vuos sitte niin huomasin et oli nyt tuplasti plussalla., mut kyllähän ne sielt viel alas tulee.... Meillä tää on tällaista ihan pientä ja säästetään niinku johonkn tulevaisuusteen pitkällä tähtäimellä...

Vierailija
31/34 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivahan se on raportista lukea että olet 25 % plussalla, mutta sillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä ennen kuin otat rahat ja juokset :-) Nyt tosiaan kannataa olla tarkkana niden, joiden sijoitukset on osakkeissa, koska pian voi olla se hetki kun kannattaa vaihtaa sijoituskohdetta. Ettei sitten käy niin, että raportissa lukeekin -25%

Me ollaan päätetty että ei aleta vielä sijoittaa rahojamme pitkäjänteisesti minnekään vaan säästetään tilille ihan kertaluontoisesti esim. matkustelua varten. Kai se 50 e/kk irtoaisi helpostikin, mutta suoraan sanottuna en jaksa sitä ruveta nyt miettimään, kun loppupeleissä kuitenkin puhutaan aika pienistä summista.

Vierailija
32/34 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussalla ollaan ja reilusti. Mies sijoittaa 2 Nordean rahastoon ja minulla on 5000 euroa yhteensä 5 rahastossa. Lisäksi lapsilla on molemmilla noin 7000 ¿ edestä kahta suomalaista pörssifirmaa. Maksavat hyvin osinkoa molemmat - siksi ne kannattaa pitää....

Vierailija
33/34 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suht. hyvin osinkoja. meillä tehdään kesälomamatka osittain näillä osingoilla....

Vierailija
34/34 |
26.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa pitkällä tähtäimellä takuulla paremmin kuin tilille säästäminen.

Suurin osa av:n mammoista taitaa hoitovapailla ilman eläkevakuuusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi