30+ ESIKOT viikko 4
Kommentit (86)
Mun piti kommentoida useampaakin asiaa, mutta nyt lähinnä muistuu vain mieleen Diktadin hoitopöytä - sellainen on hankittu meillekin, hyvä jos on toimiva kapistus, ainakin se on ihan kivan näköinen. Ja Leneltä olisin kysynyt, että mikä vaikutti sairaalavalintaan? Minä halusin Hyvinkäälle lähinnä siksi, että vaikka meiltäkin on yhtä pitkä matka sinne kuin Helsinkiinkin niin ainakaan ei joudu ruuhkassa sitten odottelemaan jos h-hetki sattuu siihen aikaan. Ja toinen päätökseen vaikuttanut asia oli lähinnä mielikuva pienemmästä laitoksesta, ajattelin että Hyvinkäällä olisi hiljaisempaa. Ei ole kyllä aavistustakaan pitääkö mielikuva paikkaansa, jää nähtäväksi.
Käväisin tuossa myös neuvolassa ja siellä vaaka näytti aivan hurjia lukemia. Viikossa oli tullut 1,5 kiloa painoa, eihän sitä nyt enää pitäisi tuolla tavalla tulla! Terkka ei kuitenkaan ollut huolissaan kun kaikki muut lukemat kohdallaan. Sydänääniä joutui metsästämään sinnikkäämmin kuin ensimmäisellä neuvolakäynnillä, aika korkealla ovat olleet, nytkin 160 - 170. Olisiko tyttö tulossa? Mahan muoto taas viittaa poikaan, kylläpä on jännittävää! Paras uutinen oli se, että vauva on nyt oikein tosi tosi tiukasti kiinnittyneenä, ja siltä kyllä totisesti tuntuukin.
Nyt äkkiä pötköttämään, alkoi ramasemaan oikein vietävästi.
Jatkan siis tähän.
Ja heti alkuun valitusta: Mulla on järkyttävän kipeät ranteet, olenkohan nukkunut jotenkin ranteet solmussa... Onhan mulla näitä vaivoja nivelten kanssa ollut jo ennen raskauttakin (yliliikkuvuutta), mutta tämän päiväinen tunne vetää kyllä ranteiden osalta pohjat. Hyvä että maitopurkin pystyy nostamaan... Helpottaa kun kylmällä hautoo, mutta vain hetkeksi. Toivottavasti tätä ei tällä kertaa kovin montaa päivää jatku, joskus kipeytyi moneksi viikoksi. :(
Tuntuu että joka päivä on jotain vaivaa, vanhaksikohan tässä on tultu... ;)
Kohta olisi sinne valmennukseen lähtö, mies ei sitten kuitenkaan pääse tänään mukaan. Pitää minun sitten koittaa saada jotain jäämään mieleen. Onhan se vauvanhoito meille sikäli tuttua, että onhan sitä miehen tyttökin vauvasta asti hoidettu, mutta siitä on jo kohta 14vuotta... Töissäkään mulla ei ihan pieniä vauvoja ole hoidettavana ollut, nuorimmat 9kk. Joten itse ainakin tunnen tarvitsevani ihan kädestä pitäen opettamista joissain asioissa. Jännä miten tumpeloksi sitä itsensä kokee, vaikka pienten lasten kanssa on koko ikänsä touhunnut. ;)
Mietittiin isyyslomaa tänään, että jos mies olisi viikon kotona kun sitten sairaalasta kotiudutaan, ja kaksi viikkoa jättäisi kesäloman jatkoksi. Aikoo kysyä tänään pomolta onnistuisiko. Toivottavasti käy. Se pomo on itse jäämässä isyyslomalle keväällä kolmeksi viikoksi.
Mies tänään katseli minun mahaa ja totesi sen vaan kasvavan ja kasvavan... Kieltämättä se tuntuu kasvavan suorastaan silmissä. ;) Sanoi jo toivovansa että vauva kohta syntyisi, ei jaksaisi enää odottaa. Haluaisi jo päästä elämään sitä oikeaa lapsiperheen arkea. Nii-in, hitaasti nämä viikot tuntuu kuluvan mutta kyllä se sieltä joskus tulee.
Näin viime yönä taas unta, että jouduttiin keskellä yötä kiireellä sairaalaan lähtemään, ja matkalla huomasin että olin alasti... Eipä siinä mitään, sairaalaan kuitenkin mentiin ja hätäsektio tehtiin. Vauvaa emme kuitenkaan nähneet emmekä mukaan saaneet. Oli ihan höntti olo kun heräsin, kun en tiennyt mitä sille vauvalle siinä unessa kävi. :(
Jepulis, pitänee vaihtaa vaatetta ja lähteä sinne valmennukseen.
susanna 31+2
Virginie: en nyt oikein muista, miten tuo synnytyspaikan valinta meni. Taisin haluta NKL:lle, kun siellä sanotaan olevan Suomen paras hoito ja Lastenklinikka on vieressä. Ja kuulin, että epiduraaleissa ei kitsastella. :) Kaipa se turvallisuus oli se ykkösasia. Ei minulla mitään Hyvinkään sairaalaa vastaan ollut. Kävin ultrat siellä. Ihan OK mesta. Taisin tehdä päätöksen enemmän tunnepohjalta. Perhehuoneita on huonosti sekä Hyvinkäällä että NKL:llä. Kättärillä olisi kai ollut enemmän. Saa nähdä saammeko perhehuonetta NKL:llä, haluaisimme kyllä sellaisen.
..NKL:n lähinnä kulkuyhteyksien takia, oli lähinnä omaa ja miehen työpaikkaa ja helppo päästä myös kotoa ilman autoa. Olisin siis voinyt valita myös Kättärin, Jorvin tai Hyvinkään. Tyytyväinen olin valintaan. Lähtö synnyttämään tulikin kun mies oli vielä keskustassa
Joskus jos synnytyssalit on täynnä niin sairaala voi vaihtua. Ainakin Kättäriltä (suosittu) siirtävät NKL:lle tai Jorviin. Jossain vaiheessa oli puhetta tällä palstalle että lähettivät peräti hyvinkäälle, kun nuo kolme olivat jo täynnä. Tiedä liekkö totta. Tämänkin takia sinne on soitettava ennen lähtöä. eli on myös tuurista kiinni sattuuko synnyttämään ' ruuhkapäivänä' .
j+beibi
Silloin kun meillä oli tutustumiskäynti NKL:lle, niin kätilö joka paikkoja esitteli sanoi, että siellä ei harrasteta sulkuja laisinkaan, eli jonnekin koitetaan aina saada mahtumaan. En sitten tiedä joutuisiko synnyttämään käytävällä jos kaikki huoneet olisivat täynnä. ;) En sitten tiedä onko noin, että ikinä ei ole jouduttu lähettämään ketään sieltä muualle...
Susanna, mulla tuli loppuraskaudesta keskisormen nivel kipeäksi ja se on vieläkin! Ihan varmasti liittyy jotenkin raskauteen tai sitten mulle on tulossa nivelrikko tms...
Eipä muuta, pitipä vaan tulla kommentoimaan. :)
Meilläkin on tuo Ikean hoitopöytä. Aivan ihana, mutta ei toiminu hoitopöytänä ku kerran :\
Eli heti huomattiin että useimmin viriteltiin pyyhkeitä vessaan, pyykkikoneen päälle, joten siirrettiin sitten se hoitopatja pysyvästi koneen päälle ja hoitopöydän hoitotaso nostettiin ylös.
Varmaan ois jäänykkin hoitopöytäkäyttöön, mutta meidän neiti kakki alussa ihan mahdottomasti ja jotenkin se kakkapyllyisen vauvan kantaminen makkarista veskiin tuntu vaikealta. Nyt vaan pitää muistaa ottaa mennessä esim. puhtaat vaatteet mukaan tai tulla makkarin sängylle pukemaan vaatteita.
Mutta niinku SnowApple sano, niin laatikot on ihanan kokoiset ja nyt kun hoitotaso on nostettu ylös niin välikköihin saa kaikke kivaa.
Katja; ottakaa ne jalat pois niin hoitotaso laskeutuu alemmas? Mulla oli sama ongelma, olen 160cm, laatikot aukeaa ihan hyvin ilman jalkojakin. On vähän hassun näköinen, mutta mukavampi.
Mitähän muuta piti sanoa... ei pysty muistamaan...
Hyvää yötä masukkaat ja tervetuloa uusille
Toukkis ja Pinja 2½kk
Tänään oli sitten ensimmäinen neuvola, ja vaikka etukäteen (tavoilleni uskollisena) palkäsinkin pahinta ja ties mitä lohikäärmettä, niin terkka oli oikein mukava ja napakka. Tuli heti jotenkin " muumilaaksomainen" olo, kun se käveli pikkuisena siellä käytävillä päällään Marimekon Iloinen takki.
Ainoastaan välillä tuli hieman kiusaantunut olo, kun se esimerkiksi yritti (ainakin kuulosti siltä) saada jättäämään ekan ultran väliin ilmeisesti hieman eettisesti arveluttavana. Onhan se hyvä, että asioista puhutaan molemmat puolet, mutta melkein alkoi kuulostaa jankkaukselta. Tai sitten olin vaan kovasti yliherkkä... Sairaalan valinnassa yritti kovasti suositella Kättäriä Haikaranpesineen, joka kieltämättä olisi erittäin houkutteleva vaihtoehto, mutta olimme kuitenkin kotona puhuneet, että sijainniltaan Naistenklinikka taitaa olla huomattavasti järkevämpi ratkaisu (kävelyetäisyydellä). Mutta kaipa sitä voi vielä miettiä kaikkien tutkimusten jälkeenkin, kun tuskin sinne synnyttymään sentään käveltäisiin ;)
Työmotivaatio on tänään ollu jos mahdollista vielä alhaisempi, kun pohdin vaan neuvolaanmenoa koko päivän, mutta päätin jo huomenna saavani jotain tehtyäkin :) Ja mikäs tässä tehdessä, kun olen kuitenkin fyysisesti ihan hyvinvoiva, mitä nyt suunnattomasti väsyttää ajoittain.
Tumpeloksi itsensä tunteminen varmaan kuuluu asiaan ammattilaisillakin, kun elämään tulee kuitenkin niin iso muutos. Onhan se oma lapsi kuitenkin aina eri asia. Itsekin muka tiedän lapsista kauheasti, kun vuosia sitten opiskelin lastenhoitajaksi (nyt siis vaihtanut alaa) ja hoidin parin perheen ihan pieniäkin lapsia. Nyt kuitenkin tuntuu, etten pysty vielä yhtään edes kuvittelemaan sitä arkea oman lapsen kanssa. Enkä todellakaan tunne itseäni mitenkään varmaksi ainakaan odottamiseen liittyvissä asioissa... Yritän vain ajatella, että niin ne näyttävät minuakin tumpelommat selvinneen ;)
Ulviina 8+3
Kiitos Toukkiksele ja Katjalle vinkistä soittaa neuvolaan siitä kaatumisesta... soitin neuvolaan ja sieltä ilmoittivat että tietenkin pitää soittaa äitiyspolille... soitin äitiyspolille ja selitin että mihinkään ei satu, vauva potkii ja voi hyvin ja vastaus oli että teitenkin polille tarkastukseen.... ELI TIEDOKSI KAIKILLE JOS VAUVA ON MAHASSA NIIN JOS KAATUMINEN ON NIINKIN PIENI KUIN POLVILLEEN KAATUMINEN NIIN POLILLE VAAN.
No minä nyt kaaduin ihan rähmälleen (polvilleen ja käsilleni), mutta ei minulla käynnyt mielessäkään että pitää käydä tarkastuksessa.
No polilla kaikki oli hyvin ja ne oli extra kivoja.
Aika yllättävää oli vaan että kun ne otti mahan supistuskäyrää niin minulla supisteli 2 min välein 30 sek kerrallaan ja koko käyrän ajan eli 15 min... th kävi kyselemässä että sattuuko... minä että mikä tassä nyt maatessa ja naistenlehtiä lukiessa sattuisi... niin ne kertoi että kun minulla supistelee... sanoin että minulla supistelee aina ja ei ne tunnu...
Miten se onkaan että ensi synnyttäjän pitää lähteä sairaalaan.... riittäskö toi 2 min välein ja 30 sek kerrallaan.... he heh
Joo minä valitsen ehkä Hyvinkään sairaalan just siksi kun siellä on ollut aina hyvä palvelu... tänäänkin oli kivat kätilöt ja lääkäri. Hyvinkää on tarpeeksi pieni, siellä on vaan yksi perhehuone mutta jos on vähän synnyttäjiä niin normaaleista huoneista tehdään kuulemma perhehuoneita.
Nyt mahaa taas supistelee... ei muuta kuin köllöttämään...
Kirsi30+3
.. kaikki on kunnossa! Eipä tosiaan tulisi mieleen polille lähteä jos polvilleen kaatuu, joten oikein hyvä tietää, kiitos vinkistä. Hurjasti sulla supistelee. Eikö ne siihen mitään sanoneet, vai käskivätkö vaan lepäämään?
Lene, kuulosti hienolta, että menit kiusaajien väliin! Niinhän se pitääkin tehdä, en tiedä oisinko itse rohjennut. Mutta täytyy tosiaan mennä. Nyt kun on tulossa äidiksi, niin alkaa tuntua vähän siltä kuin vauva-lehdestä luinkin, että sitä muuttuu ikään kuin koko maailman äidiksi. Sulla on muuten komea viikkoluku!
Ulviina, mukava lukea että asut NKL:ltä kävelymatkan päässä. Itsekin olen asunut viisi vuotta (viime vuoteen asti), ja muutenkin koko Töölö on se " mun" kaupunginosa, tutuin ja rakkain (vaikka liikaa läpikulkuliikennettä), jossa myös lähes kaikki työpaikat ovat olleet. Niinpä mä en miettinyt yhtään, mihin menen synnyttämään. Siellä multa leikattiin myös endo, ja vastapäätä kävin vuosia kuntonyrkkeilemässä.
Mullakin oli tänään neuvola, hb oli tipahtanut 134:stä 119:ään, ja kyllä mua väsyttääkin ihan hirveästi. Kuulin neuvolasta, että Kräuterblutsaft/Floravita sisältävät ihan liian vähän rautaa, ja kävin sitten tänään ostamassa lisäksi Obsidania. Mutta siinä voi kuulemma kestää kuukausia ennenkuin punasolujen määrä nousee...
Ostin tänään muuten kirpparilta ekat vauvanvaatteet, söpöjä vaaleanpunaisia röyhelöpöksyjä.
Huh kun tuli kaamea päänsärky! Täytyy vielä nopsaan lukea vauva-puolen kuulumiset. Tosi kivaa kun jaksatte tänne puolelle kurkkia!! Ja tervetuloa vielä kaikille uusille, kiva kun liitytte kirjoittamaan.
Jaipur 29+2 (Tutanna, täälläkin aika mataa (kiva sana Olivera)! Eikö se rv30:kaan ikinä tule täyteen...)
kun sulle sattui se kurja terkka joka valitti painosta. Mulle on tullut nyt 9 kg, ja neuvolantäti sanoi, että OIKEIN hyvä, sitten äiti jaksaa paremmin myöhemmässä vaiheessa, imetystä tarkoitti.
Meinasin jo aiemmin kirjoittaa, tai siis kirjoitinkin mutta katosi bittiavaruuteen koko kilometrin viesti. Ehkä hyvä niin, koska sisälsi pelkkää valitusta... :/
Tiivistettynä ketutusta on tuoneet:
-typerä valmennus
-pahentuneet nivelkivut (nyt myös muualla kuin ranteissa)
-" ihanan" lankomiehen ilmestyminen parin päivän visiitille... (jos joku muistaa kun syksyllä " vähän" avauduin aiheesta...)
Mutta huomenna varmaan jo parempi mieli taas.
Kiva kuulla Jaipur tuollainenkin kanta painonnousuun! Aion vedota siihen jos terkka vielä napisee painonnoususta! ;)
s
Vitsi tuo on ihana tuo Lehmänvuosi sarja.... loppui just!
jaipurille: Minullakin putosi nuo arvot pari viikkoa sitten tuohon 112 ja se on kuulemma ihan normaalia. Ja syön samaa rautaa kuin sinäkin. Obsidan teki alussa minut tosi väsyneeksi, mies kyllä nauroi että jos tulee lisää rautaa niin sen pitäs piristää... tai en keksinyt muutakaan kun olin aina ennen ollut niin pirteä niin sitten olinkin kolme päivää ihan puhtipois niin piti syyttää jotain ja kun olin justa aloittanut tuon raudan syönnin.
Syön myös jotain Omega_3 kun joku kehui että se kasvattaa vauvan aivoja... mietin kyllä että se on varmaan ihan hyvä minun omien korvien väliin.. he heh
Ja minullekin on tullut 8,5 kg tai 9 kg lisää painoa raskaudessa.
Minusta on tullut ihan vainoharhainen kun kaaduin, säikähdin kun kävelin äsken koiran luun päältä ja arvatkaa saiko koirat kuulla kunniansa... ne katsoi että nyt se sekosi... ihan syttömiä tattipäitä syyttelen. No onneksi ne ei ole pitkävihaisia. Pentu on taas pää minun sylissä ja uroskin nojaa jalkoihini...
Voin rollia sen verran että Fridalla on ihana vauva... vitsi että tuli fiilis että minäkin haluan vauvani jo syliini (no oikeesti haluan kyllä että se on mahdollismman pitkään mahassa). Mutta on ne vauvat ihania... ainakin tässä vaiheessa kun ne on vielä mahassa ja muilla on jo sylissä.
Minusta tuntuu että olen koko ajan neuvolan asiakas... huomenna neuvola... se ihan perus ihana neuvolatäti
Kirsi30+3 erkki 1600 g (läärärin painoarvio tältä päivältä)
hyvä Kirsi että kaikki on ok.
Tutanna: koetahan kestää tuo lankomiehen vierailu (muistan kyllä juttusi syksyltä), tai nakkaa se pellolle jos ei osaa käyttäytyä... ärsyttäviä tuollaiset ihmiset.
Lene: hyvän työn teit kun puutuit asiaan. Eihän noista kiusaamisista muuten kukaan tiedä.
Kävin vielä toisella kävelylenkillä illalla, kovin oli hidasta meno :o) ja jotenkin tuntuu nyt enemmän painetta tuolla alhaalla. Neuvolan th sanoi tänä amuna että ihan kuin vatsa olisi vähän painunut alas ja mies on samaa mieltä. Itse en oikein huomaa eroa peilistä katsoen. Mutta huomennahan sen kohdunkaulan tilanteen tietää jos äitipolilla tekevät sisätutkimuksen. Nyt nukuttaa, kyllä raitis ilma tekee hyvää.
Anoppi ja appi soittivat tänään ja miehen sisko ja pari kaveria on tekstannut ja soitellut- joten Lene, nyt meillekin alkaa tulla näitä joko, joko kyselyjä...
No niin petiin, kun olen tässä koneen edessä syönyt mahan täyteen Aino uuniomena-jäätelöä. Taivaallista, todellinen herkku. Eka kerta maistoin ja nyt taidan olla ihan koukussa...
Ukot saunoo ja kittaa kaljaa, näinhän saattoi arvatakin.
Mulla olo on pahentunut koko illan. Nyt supisteleekin ihan kunnolla. Ei nyt ihan niin tiheään kuin Kirsillä, mutta kipeää tekee ja suppareita riittää. Tuntuu että vauva puskee itseään alaspäin, sellaista paineen tunnetta jne. Ei kiva. Supistuksiin kun liitetään vielä nuo ihanat viiltävän vihlovan repivät kivut " alapään luissa ja nivelissä" , niin tosi hehkeä olo on. Ei ole mitenkään päin hyvä olla sängyssäkään.
Miehet on kuitenkin siinä mielessä olleet huomaavaisia, että ovat illan mittaan kyselleet koko ajan minun vointia ja että pitääkö lähteä sairaalaan jne. Olen koittanut vakuutella ettei tässä mitään hätää ole, ei se vielä synny. Kaipa niitäkin huolettaa kun näkeehän sen tyhmäkin ettei mulla ole hyvä olla. En usko että tässä kuitenkaan vauvalla mikään hätä on, eikä synnytys ala vielä viikkokausiin. Toivotaan ainakin.
Ukkojen annan nyt juoda sitä kaljaansa vetämättä hernettä nenääni, eihän noilla näytä paljon sitä olevankaan joten eivät hirveitä kännejä saa aikaiseksi. Jos kerran juttu irtoaa helpommin sikspäkin jälkeen, niin olkoon sitten niin.
Toivottavasti huomenna on parempi olo ja saisin nukuttua edes jonkin verran. Nyt käyn hakemassa lisää tyynyjä unikavereiksi ja jätän ukot örisemään juttujaan.
Öitä.
-s-
SnowApple taisi kysellä, että missä päin Vantaata asun. Me muutettiin jouluaaton aattona (!!) Hakunila-Itä-Hakkila-Sotunki -akselille. Mä en oikeesti tiedä, mikä sen alueen virallinen nimi on ja Vantaa on mulle muutenkin ihan vieras kaupunki. Me ostettiin semmonen ihan uusi erillistalo ja nyt ollaan opeteltu omakotiasujiksi. Mä en käsittänytkään aikaisemmin, miten paljon on kaikenlaista säätämistä kun pitää itse kaikki hoitaa. Viikonloppuna kun oli ne tosi kovat pakkaset, me esimerkiksi todella pähkäiltiin lämmityksen kanssa kun ei oikein tiedetty miten sen säätäminen pitää suhteuttaa ulkoa tulevaan ilmaan. No, pikku hiljaa me varmaan opitaan. Se on kyllä oikein kivaa aluetta. Metsä alkaa meidän takapihalta ja se oli iso plussa kun etsittiin uutta kotia. Ja neuvolaan on noin viiden minuutin kävelymatka, mikä voi aikanaan osoittautua nyytin kanssa käteväksi.
Musta kyllä tuntuu, että me ei ikinä saada sitä taloa kuntoon (siis kalustus- ja sisustuspuolta). Välillä tulee paniikki, että mitä jos ne saakelin pahvilaatikot lojuu siellä edelleen kun tulen synnäriltä. Ja aika paljon olen kyllä laskenut sen varaan, että kun äippäloma alkaa, niin sitten on aikaa sisustaa ja laittaa paikat kuntoon. Toivottavasti silloin vielä kykenee.
Ihanaa muuten kuulla, että Jaipur, joka on mua muutaman viikon pidemmällä, osti nyt vasta ekat vauvanvaatteet. Mä en ole ostanut enkä hankkinut vielä yhtään mitään. Paitsi turvakaukalo on, se me saatiin kaverilta. Mä olen tosi järjestelmällinen projekti-ihminen ja mun projektit menee nyt näin: eka uusi koti kuntoon muuton jäljiltä (ei kyllä etene), sitten hankinnat vauvalle ja perehtyminen näihin vauva-asioihin muutenkin, no sit tietty tulee vauva ja sen myötä uudenlainen elämä ja vikana pitäis järkätä häät ensi syksynä. Että pitäisköhän vähän oppia joustamaan tästä mun yliorganisoidusta elämästä, heh¿?
Mä olen tähän asti voinut kaikin puolin tosi hyvin. Kertaakaan ei ole ollut paha olo eikä mitään muitakaan fyysisiä oireita. Tunnen kyllä itseni onnekkaaksi. Mutta mutta, nyt ihan parin viime viikon aikana on ollut univaikeuksia. Nukun kuin tukki noin aamuneljään, jolloin herään selkäsärkyyn eikä se siitä enää muuksi muutu, vaikka mitä asentoa yrittäisi. Myös kädet ja sormet (erityisesti oikea käsi) puutuu eikä niitä saa elvytettyä millään. Oikean käden ranne särkee nykyään jatkuvasti ja sormet ja joku ihmeellinen kämmenlihas on ihan voimattomat. Mistäköhän se johtuu? Voisko se olla sitä nivelten yliliikkuvuutta? Aikaisemmin sellaista ei ole kyllä ollut. Ja puutuuko teillä muilla paikat tosi helposti, erityisesti sormet? Voi ei, nytkö ne vaivat alkaa?
Me ajateltiin mennä lauantaina tekemään eka vaunukierros. Siis mennään ekaa kertaa katsomaan ja tutkimaan vaunuja. Olen ymmärtänyt, että vaunujen ostaminen ei ole mikään yksinkertainen juttu eli parempi kai aloittaa kartoitus ajoissa. Onko kellään kokemuksia niistä kolmipyöräisistä? Mä käyn lenkillä (siis juoksemassa) tosi ahkerasti ja jotenkin mulla on semmonen käsitys, että niillä kolmipyräisillä onnistuis juokseminen helpommin kuin neljäpyöräisillä. Korjatkaa jos olen ihan väärässä. Lisäksi vaunujen pitää olla näppärät koota ja mennä pieneen tilaan, koska liikun sen lapsen kanssa todennäköisesti yksi autolla aika paljon. Emmaljungista olen kuullut paljon hyvää, mutta minkälaiset mahtaa olla Teutoniat tai Gessleinit?
Mä olen tosiaan edelleen töissä eli en ehkä joka päivä kykene kirjoittelemaan tänne, vaikka toisaalta en juuri mitään saa täällä töissä aikaiseksi. Tänään illalla pitäisi lähteä asiakkaiden kanssa syömään ja juomaan (tai katsomaan kun muut juo) ja ei kyllä nappaa yhtään. Toivottavasti tää olis viimeinen kestitysilta. En kyllä ole pitkään.
Oho, tulipas pitkä pätkä. No, jos koittais näitä töitä välillä tehdä¿
Santtu
Eilinen päivä jäikin väliin, ja tänne olikin tullut paljon luettavaa...
Tervetuloa uudet Esikot meidän pinoon!
RouvaSukkula: just sellaisten villahousujen ohje mitä kuvalit on mulla hakusessa, kun tuota lankaa riittää... Ota vaan kopiot niistä ohjeista mulle, laitan sulle meilillä mun yhteystiedot. Kiitokset jo etukäteen!
Kirsi: hyvä, että kävit siellä ä-polilla tarkistuttamassa itsesi ja kaikki on hyvin. Nythän aletaan olla jo niin pitkällä, että sillä vauvalla ei ole kovinkaan paljon " suojaa" .
Oliverako sitä kyseli jotain tekemistä... oletko täyttänyt pakastimen jo niillä ruuilla, mahtuisiko sinne pullaa yms. tarjottavaa vieraiden varalle? Itse ajattelin nimittäin leipoa jotain vieraita varten sen ruuanlaiton lisäksi. Kunhan vaan ehtisin... Mulla on taas ihan päinvastainen tilanne, tekemistä ainakin vielä riittää.
Ja nyt alkaa pieni paniikki nostaa päätään, kun kaikki vauvan saaneet kaverit ovat tähän mennessä jo laittaneet vauvaa varten kaiken valmiiksi ja pakanneet sairaalakassin. Ja meillä ei ole mitään valmiina, ei yhtään mitään. Paitsi on kasattu vauvan sänky ja se paljon puhuttu Ikean hoitopöytä ;) Ja kaikenlaista tarvikettakin pitäisi hankkia. Toisaalta onhan tässä aikaa... ja vaikka tulisikin äkkilähtö niin sitten miehen pitäisi tehdä kaikki pyykkäykset ja hankinnat. Ä-pakkauskin on vielä siinä alkuperäisessä laatikossaan... kun muuton takia en sitä hirveästi aukonut, paitsi nopeesti katsoin vaatteiden värit...
Vielä siitä hoitopöydästä: munkin mielestä se vaikuttaa vähän korkealta, kun olen kans tällainen pätkä, 160 cm... Saapa nähdä miten se sitten toimii.
Nyt on pakko mennä suihkuun, jatkan taas myöhemmin.
-Rudis 34+2
Olipas tullut pinkkaa, oli ihan lukemista:)
Ja kun on hatara pää kirjoitin aiheita ylös mutta en kuka mistäkin keskusteli...
Uusia jäseniä on taas tullut ihan kivasti. Tervetuloa vaan, pidetään pinoa pystyssä kun alkuporukka alkaa siirtymään vauvapuolelle. Mukavasti alkaa täyttyä tuo kesä ja syksykin tuolla odotuslistalla.
Tietääkö kukaan äitiysvalmennuksista, että kuuluko niiltä saada palkka samanlailla kuin neuvolakäynneiltä, jos sattuu työajalle?
Minulla vuorotyö ja ainakin yksi valmennus on niin etten työn takia sinne pääsisi.
Ostin lankaa jotta voisin kutoa vauvalle jotain, nyt pitäisi vain löytää sopivan helpot ohjeet. Kirjastosta lainasin joku aika sitten lehtiä joissa oli ohjeita ja otin kopiot niistä, mutta nekin on mystisesti kadonneet. Samoin on kadonnut valmiiksi täytetty koiranäyttelykaavake kun tänään maksoin maksun niin kaavakkeen joudun taas tulostamaan ja täyttämään että saan postiin. Onko muita koiralajien harrastajia? Ilmoitin vielä koiran agilitykilpailuihinkin kun eilen testasin että pystyn juoksemaan. Helmikuun kisojen jälkeen tuleekin sitten taukoa ainakin siinä lajissa.
Asunnoista oli puhetta. Me asuimme miehen kanssa ensin rivitalokaksiossa ja ainoa puute oli säilytystilat (vain 2 kaappia makuuhuoneessa). Reilu vuosi sitten ostimme talon jossa n. 100m2 ja koko riittää meille hyvin. Tonttia olisin halunnut enempi kun maalla asutaan, mutta tämä puolihehtaaria riittää vielä tähän oleskeluun. Itse oisin halunnut vanhan " rintamamiestalon" tyylisen, mutta miehelle ei löytynyt mieluista. Itse vietin monta unetonta yötä unelmoiden kun kiersimme taloja katselemassa. Tänään pitää nauhoittaa ohjelma missä esitellään vanhoja kansakouluja, navettoja yms jotka ovat saaneet uuden elämän. Olikohan kamerakiertää ohjelma.
Remonttia tekisi mieli tehdä, mutta vielä se on vain suunnitteluasteella. Miehen mielestä ei kannata heti ekan suunnitelman jälkeen alkaa tekemään kun mieleni muuttuu niin pian;) Olisi kuulemma loppumaton projekti.
Täytyy menää suihkuun kun tuli hiki kolatessa lunta pihalla. Sitten eilisen lehmänvuoden katsominen jotta saan tänään taas nauhoittaa everwoodin ja sen kamerakiertää ohjelman.
t. Nasu ja Touko-masu 23+4
Ihan kateellisena luen kun mietitte että mitä tekisi. Nauttikaa siitä vaikka tiedän, ei sitä malttaisi.... Itse voisin viettää välillä yhden odotuspäivän kaikkine vaivoineen, kun saisi mennä nukkumaan sillöoin kun nukuttaa, kukaan ei herättäisi viiteen kertaan juuri kun olen ummistanut silmät, ja aamulla saisi jatkaa unia ihan niin pitkään kuin haluttaisi. Päivällä voisi sopia treffit oman aikataulun mukaan tai vaikka lähtemään ex tempore kaupungille, ja kädet olisi vapaat tekemään mitä vain. Ne ajat on ohi pitkäksi aikaa.... Mutta kyllä tuo vauva on sitäkin ihanampi, vaikka onkin viime aikoina valvottanut öisin, tosin viime yönä nukkui peräti yhden 4 tunnin putkenkin! Nyt sitten valvoskeleekin ja vissiin tekee lisätilausta maidosta kun haluaa koko ajan rinnalle. Hyvä vain että valvoo päivällä, saisi sitten yöllä nukkua.
Jotain piti kommentoida... me ollaan ainakin erinomaisesti mahduttu 65 neliön kaksioon, kun jotkut sitä mietti.
Nivelkivuista: mulla särkee ja turpoaa sorminivelet etenkin aamuisin. Vaiva alkoi loppuraskaudesta eikä ole ainakaan vielä helpottanut. Jos susanna kovin pahaksi äityy niin kannattaa varmaan keskustella lääkärin kanssa? Ja otahan rauhallisesti, aika hurjia oireita sinulla!
Rintapumpuista taisin sanoa ettei kannata hankkia etukäteen, mutta ekä sittenkin kannattaa. On nimittäin kätevä jos haluaa yksin lähteä jonnekin niin voi lypsää vauvalle maitoa jääkaappiin. Mutta älkää ostako Ainun halpaa käsikäyttöistä pumppua, sillä lypsää vain 10 ml kerralla ja silti on käsi krampissa.
Oli hauska nähdä kirsiä eilen, kiva että olit tyytyväinen ostokseen. Me ei olla vielä ehditty tutkia tuota kiinnitysjuttua tarkemmin. Muitakin odottajia olisi hauska nähdä, pääsettekö näyttelyyn jota Sonja ehdotti tuolla vauvapuolella?
Nyt taitaa tyttö nukahtaa, pääsemme vaunuttelemaan, kivaa! (Ei tässä olekaan vielä mennyt kuin 3 1/2 h miettiessä onko nälkä/ilmavaivoja/seurustelu-/vaipanvaihtotoiveita/taas nälkä/ilmavaivoja....)
Pitäisi itsekin ehtiä käymään suihkussa jossain välissä, eilen illalla ei saunoessa jaksanut pestä tukkaa. Enkä ole peiliinkään paljon vilkaissut...
F & F 2 vkoa 3 vp
Väitin tuolla vauvapuolella että alan tekemään täytettyjä paprikoita, mutta tulinkin eka kurkkaamaan mitä tälle puolelle kuuluu :)
Hyvä juttu Kirsi että kaikki oli kunnossa, nyt vaan sitten varovasti niiden portaiden kans!
Hyvä Lene että puutuit kiusaamiseen! Mie en voi ymmärtää niitä aikuisia jotka vaan kävelee ohi, oli sitten kyse kiusaamisesta tai esim. töhrimisestä, kasvien tuhoamisesta tms. Meillä on tuossa talon edessä puisto, johon on istutettu puita ja pensaita ja välillä pennut repii ja potkii niitä alkuja. Muutaman kerran olen ikkunasta nähny että taas siellä riehutaan ja menny huutamaan partsilta että jättävät kasvit rauhaan. Kyllähän sieltä kaikenlaisia sukupuolielimiä ja nimittelyjä tulee mutta niin vain jättävät puut rauhaan. Välillä olen vain ihmetelly miehellekin että eikö kukaan muu muka näe mitä ne kersat tekee?!
Nyt niiden paprikoiden kimppuun...
Toukkis ja Pinja 2½kk
Tervetuloa drömmare, lisäsin sinut tuohon listaan. :)
-------------------------------------------
Seireeni@
la 19.9.2005
Poika s. 16.9.2005 Naistenklinikka
paino: 3885g pituus: 51 cm pipo: 33
Beibi0905
la 30.9 Naistenklinikka
Tyttö s 13.10.2005 Naistenklinikka
paino: 3844g pituus: 49cm pipo: 34cm
SoleMio
la 10.10.2005
Poika s. 25.10.2005