*****TOUKOKUISET UUTEEN VIIKKOON*****
Huomenta kaikille! Ihana oli herätä tänä aamuna kun päähän koski jo valmiiksi ja niskat kipeät. Nukuin tosi huonosti viimeyön. Olisiko yksi syy, kun kovien pakkasien takia tuli ähötettyä sisällä koko viikonloppu. En paljon nokkaa ulos työntänyt. Nyt tänä aamuna ei ollut enää kun viisitoista astetta pakkasta. Se olisi ihan sopiva määrä. Muuten vointi on hyvä.
Eilen illalla nukkumaan mennessä kuulostelin masua, niin tuli välillä parin minuutin ajan kunnon kumautuksia. Ja tuntui potkut. Mutta vielä en tunne tällälailla esim päivällä jos en jää kuulostelemaan. Mutta koko ajan kovemmin ja kovemmin. =) Odotan että mies saisi tuntea liikkeet. Vaunut olisivat matkahuollossa, täytyisi tänään hakea ne. Minnekähän ne saisi survottua... no täytyy joku sopukka etsiä. Kun ei oikein vielä kehtaa rakennukselle viedä.
Heidi 20+6
Kommentit (31)
Amina76: Et tiedä miten helpotti lukea " tuskaasi" pelkoa neuvolan puntaria kohtaan!!=) Nimittäin olen kuvitellut olevani se ainokainen, jolla toi puntari viipottaa hurjaa vauhtia kohti uusia lukemia!! Painoa on jo nyt tullut hurjasti ja kaksi viimistä kertaa neuvolassa +900g/per viikko vauhdilla....huh,huh....Mutta minkäs teet kun kävely on tuskaa joka askeleella ja varsinkin jos vähänkin enemmän tapsuttelee, niin tuleva yö....sattuu niin saakelisti joka ikinen jalan nosto tonne häpyluuhun. Ja tämä on mulla alkanut jo tuolla viikolla 16 ja neuvolasta ei ainakaan osaneet mitään apuja antaa. Ehkä vois koittaa jotakin tukivyötä vatsan alle, joka puristaisi " luita" piukkaan. Mutta että kävely, josta niin pidän ja johon olisi aikaa, niin ei!! Vaan onneksi viikot etenee ja synnytys lähenee=)
Omassa navassa vauhti on hurjaa=) Pikku2 liikkuu todella paljon enemmän kuin esikoinen. Mutta se myös helpottaa murehtimista, jotenkin on kivaa tuntea vaavi ja tietää että hyvin siellä asiat ovat.
Sokerinrasitustestiin 13.2., joten sitä odotellessa=)
Kivaa alkanutta viikkoa kaikille! Liikkukaa varoen, siellä on liukasta!!!
H-R rv 23 tasan=)
Minulla tuo neuvola on jo ohi. Kaikki oli ok. Hemppa nyt oli laskenut 140:stä 122:n, mutta ei ole vielä lähelläkään anemian rajaa. Painoa on tullut alusta 1,7 kg lisää. Verenpaine oli koholla huonosti nukutun yön jäljiltä... Vaavi voi hyvin, sydänäänet olivat 145 - 152 välillä, viittais edellisten raskauksien perusteella tytteliin, jota ultrassa meille povattiin. Edessä oleva istukka vaimentaa potkuja kovasti meilläkin (muistelen jonkun muunkin maininneen asiasta). Sain äitiyspäivärahaa ja -pakkausta varten laput täytettäväksi. Laitan ne varmaan pikaisesti postiin, on niin kiva päästä hypistelemään pakkausta.
Meillä yhdistelmävaunut on hankittu, pikkuhiljaa hankitaan muuta tavaraa. Vaatteita on tarttunut matkaan alennusmyynneistä jonkin verran, ne on niin ihanan pieniä ja pikkutytöille on vaikka mitä söpöä. Sänky saadaan naapurista, en ole sitä vielä kotiin raahannut, koska makkarissamme tarvitaan vähän mööbleerausta ja kissat valtaisivat sängyn. Pitää yrittää sinnikkäästi häätää katit makkarista pois ennen vaavin syntymää. Eniten se varmasti tulee käymään vanhimman kollin luonnolle, se kun tykkää nukkua meidän sängyssä keskessä tai minun jalkopäässä.
Voi justus, että niska on tänään kipeä ja aivan jumissa. Päätäkin särkee! :o( Tylsää! Yritän sinnitellä töissä...
Liz rv 22+6
Harmi kuulla et teillä liikkuminen sattuu noin pahasti. täällä on ollu vaan selkäsarkyä ja tuntuu nyt vähän paremmin. pari viikkoa sitten käveleminen oli aika tuskallista kun oli lämmintä ja ulkon tosi liukasta. toivottavasti särky hieman hellittää teille!
Tänään sais viedä paperit kelaan jos haluis. taidan viedä sit kun ens kerran jaksan raahaa itteeni sinne kaupunkiin. odotan niin kovasti sitä ä-pakkausta.
Hekusti; minkälaiset rattaat ostitte?
ite olen kans miettiny kovasti niitä rattaita ja kattonu netistäkin käytettyjä. tavallaan haluan oottaa siihen et tiedän sukupuolta niin vois vaikka olla rohkee ja hankkia vaikka pinkit rattaat... =)
Eipä tässä muuta tällä kertaa..voikaa hyvin!!!
my_selene ja Remppa rv22
Heippa!
Löydettiin erittäin hyvät vuoden vanhat borat. Siis otettiin käytetyt. Väri on sellainen siniruutuinen, koska ei tiedetä kumpi on tulossa, mutta tuo väri käy kummallekin. Se on sellainen nätti sininen. Minä en oo nirso sen värin kanssa. =) Maksoi 170 euroa. Hoitopöytä on ostettu ja pinnasänky saadaan lainaan, samoin kantokoppa. Vaatteita on tullu hamstrattua pikkuhiljaa. Kahden viikon päästä on aika neuvolaan, jolloin saan kelan paperit ja sitten vaan pakkausta odottamaan. =)
Heidi 20+6
Ihan eri fiilis suht hyvin nukutun yön jälkeen! Heräsin vain kerran yöllä, esikoinenkin veteli sikeitä klo 20-08.
Monella muullakin tuntuu olevan selkäkipuja, kohtalotovereita siis löytyy. Eilenkin meinasi mennä jalat alta kun astuessa tuntuu ristiselässä kova kipu. Toivottavasti tilaamani tukivyö saapuu pian, kerron sitten oliko siitä apua.
My-Selene, tod.näk. meillä oli sama kätilö ultrauksessa kuvauksesi perusteella. Oli kyllä todella mukava nainen, ja hyviä muistoja on muustakin sairaalan henkilökunnasta esikoisen ajalta. Kuulin muuten huhuja, että Porvoon sairaalassa oltaisiin tekemässä isoa remonttia. Toivottavasti ei vaikuta synnärin toimintaan toukokuussa.
Mies voi jo paremmin, kiitos muistamisestasi. Ajoittain on vieläkin päänsärkyä mutta ei kutienkaan jatkuvasti. Eli ilmeisesti lääkkeet ja fysioterapia ovat auttaneet.
Nimistä oli puhetta aiemmin. Me ei vielä olla keskusteltu nimiasioista. Tytölle mulla olisi monta nimeä ajateltuna, mutta jos tulee toinen poika niin sitten täytyy mietiskellä vielä.
Nyt pulkkailemaan hetkeksi, pakaksta on enää siedettävät -10. Eipä tässä ole muutamaan päivään tullut ulkoiltuakaan...
Pampula 22+6
Täällä ollaan erittäin pahalla päällä, sekä minä, että esikoinen. Mulla niska niin jumissa, että pää tuntuu halkeavan ja tietty tyttö just nyt koettelee hermoja:( Äskenkin olin 2 minuuttia koneella ja tyttö ehti purkaa ja silputa kaks vessapaperirullaa!!!
Mulla ei tuo liikkuminen mitenkään muuten satu tai ole hankalaa, mutta selkä on sökönä. Pam-pu-la, multahan petti viikko takaperin jalat, joten kerropa sitten onko tukivyöstä apua sun kohdalla:)
Huomattavasti enemmän on kyllä ollut nyt tässä toisessa raskaudessa kolotuksia ja kremppoja, kun ekassa ei ollut mitään.
Tänään vois kyllä uskaltautua ulos, mutta taidetaan jättää iltapäivälle. Sitten kun minäkin olen saanut päikkärit nukuttua...
pricilla 20+6
hekusti; kuulostaa hyvältä. mekin etitään käytettyjä mut hyväkuntoisia vaunuja. aika kalliitakin vaunuja löytyy netistä ja varmasti saa hyvää halvemmallakin. =)
Pampula; kiva kuulla et miehesi voi paremmin.
taitaa se remontti koskea aiankin naistentauti-osastoa. toivottavasti saa niille oman paikan jotka on ollu kohdunpoistolla tai vauva on kuollu tai vastaavaa. tällä hetkellä on kaikki samassa ja iten en haluis olla samalla osastolla kuin vastasyntyneet jos mun vauva ois kuollu. toivotaan kuitenkin et löydetään sit perille kun kutsu käy! =) onneks synnäriin on sellaiset 5-10 min uuden sillan takia..kamppulassa asutaan.. katotaan jos ollaan samaan aikaan synnäril.
my_selene ja Remppa rv22
Ihanaa, ei ole enää kova pakkanen =) Päästään jopa ulkoilemaan hyvillä mielin.
Mulla ei ole noita selkäsärkyjä ollut, mutta joka ikinen yö herään jossain vaiheessa kerran, ja uneen takaisin pääseminen vie ainakin puoli tuntia. Tosi kummallista, tuo toistuu joka yö.
Nimiasiasta.. Ei olla miehen kanssa yhdessä sen kummemmin mietitty, minä itse oman pääni sisällä sitten senkin edestä =D Vaan mies on niin nirso ettei sille kaikki nimet käy.
Vaavi potkii ja myllertää masussa ihan mahdottomasti, näkyy päällepäin ja tuntee päällepäin. Tänään tulee illalla eräs mammakaveri käymään, hänellä on la. parin viikon kuluttua. Kiva nähdä kuinka on vatsa kasvanut. Hänellä on miltei samanikäinen eka lapsi kuin meilläkin, ja nää kakkosetkin sattuu aika lähekkäin niin ompahan lapsilla seuraa =)
Kristiina 23+5
jotenkin ei toi runosuoni pukkaa mitään fiksua, mutta nostanpahan pinoa!
meikäläisellä toi liikkuminen on hidastunu kauheesti. en pysy miehen perässä enää ollennkaa, kaupassakin kun mennää niin saan aina huudella että odotas nyt! ennen oli toisin päin.ja meillä toi farkku sellanen tosi matala niin sieltä nousu on yhtä tuskaa, ukko saa perseestä vauhtia antaa että pois pääsen :)
kaippa olen vaan niin kankee kunei toi mahakaan nyt mikään yltiö-iso ole.
neuvolaan ja sok.rasitukseen viel puoltoista viikkoo. ei jaksai odottaa!
ku taas tuntuu ettei mitään tapahdu raskauden tiimoilta. maha ei kasva ym. liikkeet on kovat ja silleen kaikki hyvin mutta tosiaan toivoisin että masu kasvais!
meppe81 ja ruoto25rv
p.s. jospa tänään meni ulkoileen...
Olen ollut jo kerran aiemmin sairaslomalla reilun viikon selkäni vuoksi, jalka pettää alta kun kipu on niin silmitön. Kipuilu alkoi n. rv 18. Nyt olen ollut töissä jonkin aikaa ja kuten arvata saattoi on selkä (tarkemmin sanottuna pakara, aivan häntäluun tyvestä vasemmalta) siinä kunnossa että sairaslomalla ollaan taas. Päivä kerrallaan nilkutetaan.
Paino on noussut ainakin minulla paljon! Nyt jotain 10 kg, eikä ainakaan ole päässyt hidastumaan näillä liikkumisilla. Melkonen pallero tässä alkaa olemaan..
Pikkumiina rv24+
Heippa!
Ehdin hetkeksi käymään täällä, kun kaikki hommat pitäisi saada valmiiksi ennen kuin starttaan lomalle : )
Perjantaina kävin siellä neuvolassa ja pelkopolilla, ekax neuvola kuulumiset
sf-mitta 22
hemppa 112 (jouduin rautakuurille)
painoa tullut +800g/vk (VOI TAIVAS!!!)
sykettä ei laskettu : (
Pelkopolilta ei jäänyt mitenkään hyvät muistot, lääkäri oli suht nuori eikä mielestäni oikein keskittynyt asiaan, eli minuun ja minun traumoihini ja kun vielä kätilö oli sairastunut, eikä tuuraajaa ollut tarjolla, niin ihan " turhalta" tuntui lääkärin kanssa keskustella, mutta sain uuden ajan 10 viikon päähän ja siellä keskustellaan uudelleen.
Mutta nyt menen taas töihini ja toivotan oikein hyvää viikkoa kaikille, sillä palaan kotiin ensiviikon tiistaina ja töihin keskiviikkona...miten ihanaa onkaan lähteä oman rakkaan aviomiehen kanssa häämatkalle....*huokaa syvään*
Laura rv 25+6
Oikein hyvää matkaa! nauttikaa!
kade my_selene ja Remppa rv22
Viikonloppu hurahti nopeasti ja kovasti oli tuota pakkasta! huh..
Nyt tuntuu sisälläkin kuumalta kun pakkasta on enää kymmenkunta astetta..
Kiva lukea kuulumisia, harmi teitä selkäsärkyisiä..
Tuon tukivyön (joku siitä kyselikin..?) olen havainnut hyväksi, sain siskolta sen lainaan ja olen käyttänyt sitä aina silloin kun tuo issias vaivaa.. sen avulla helpottaa kummasti. Suosittelen! =)
Masussa on melkoista menoa, näyttää siltä että alien koittaisi tulla masunahasta läpi.. Meidän iskä tuli viime yönä työporukan laivareissulta ja tuntui hassulta kun Myttynen aloitti selkeän taitojensa esitteöyjumpan kun j laittoi kätensä masun päälle.. Tiesi kummasti isin olevan taas paikalla..
Esikoinen on mummon ja ukin luona lomalla on jo pitkään kärttänyt koska pääsee, haen hänet keskiviikkona kotiin.. samalla reissulla pitää VIHDOIN käydä ajamassa se kakkosvaihe.. HUIIIII! (kun olisin tehnyt sen ajallaan...)
Mutta nyt lähden leipomaan kun sisko tulee Mikkelistä kylään lastensa kanssa, ihanaa.
MOII!!
[color=blue]Pid ja pikkuinen Myttynsä 24+2[/color]
PS. Laura03 Ihanaa matkaa, nauttikaa! =)
Huonosti nukuttu täälläkin. Siskontyttö 10kk oli viime yönä yökylässä testaamassa pinnasänkyä kun siskon kanssa keksittiin viettää tyttöjen iltaa leffan ja saunan parissa. Sain kuin sainkin silmät pysymään auki puoleenyöhön, mutta koko yönä vauva lienee ainut joka nukkui hyvin. Mulla meni hermot kuivaan nenään ja sisko keskittyi sumuttamaan kissaa pois pinniksestä... Huoh, millastakohan tahtojen taistoa sitä sitten Voiton kohdalla käydään että kuka siellä saa nukkua...
Tunnetteko te muuten liikkeistä jo selkeät potkut ja erotatteko esim. käden ja jalan liikkeet? Kun mä tunnen enemmänkin vaan semmosta epämäärästä möyrintää, ainoostaan joskus tuntuu selkeesti liikkeitä niin molemmilla sivuilla, että vauvan on pakko olla poikittain ja heiluttaa yhtä aikaa jalkoja ja käsiä. Mutta emmä niitä erota. Enkä sitäkään, miten päin vauva on, paitsi just jos möyrintää tuntuu erityisesti jossain " reunassa" .
Joku kyseli nimistä, ja ei olla vielä yhdessä mietitty. Oon mä omassa mielessäni jo valinnut joitakin suosikkeja, mutta on se hankalaa hommaa...
Täytyy ihan koputtaa puuta, että mulla ei selkävaivoja ole pahemmin ollut. Joskus vihloo jos on päivän aikana istunut liikaa. Sen sijaan mahapuoli vähän huolestuttaa, nyt meinaa kävellessä tuntua niin kovaa painetta, että pakko kulkea tosi hitaasti. Ens viikolla on onneksi neuvolalääkäri niin saa vähän tilannekartoitusta. Kun emmä oo varma onko se supistelua vai jotain muuta. Se on enemmänkin toispuoleista ja tuntuu enemmänkin lonkkaa kohti.
Toivottavasti ei pahemmaksi muutu. Vielä pitäis 2 kuukautta jaksaa töihin taapertaa yht. 4km/päivä. Se on mulla samantein saikkua jos kävely vaikeutuu, bussit ei kulje tähän suuntaan ja ajokorttia ei oo. Ei huvittaisi ihan vielä jäädä, en tiedä ees millasia korvauksia saisin kun en oo töissä ollu kun vasta pari kuukautta. Toisaalta taas... Välillä sitä haaveilee että saisi kääntää aamulla kylkeä ja keskittyä jo kutomaan vauvannuttuja ja pesemään vaatteita...
Mutta on se ihanaa kun pakkaset hellitti!! :)
stellis&voitto 24+6
Onneksi isäntä meni nukuttaan poikaa ja ottamaa samalla itsekki lisää unta että jaksaa yövuorossa...
Niin, se neuvola käynti... Tuli oltua puolitoista tuntia neuvolassa kun löytyi juttua niin paljon. Oli neuvolan täti vaihtunut ihan super hyper kivaksi.
Toivottavasti nyt loppu ajan saamme pitää tämän tädin.
Painoa tullut 700g viikkoon ja siitä ei ihme kyllä sanonut mitään muuta kuin että ei nyt ole kovin paljon tullut. (Siis Mitä!!!)
Hemppa oli laskenut 134 aina 108 asti mutta rautaa ei aloitettu.
Sf mitta huimat 27!!! Kuika tuo on mahdollista???
Sykkeet vauvalla oli noin 130 ja th sanoikin ettei voi olla ihan varma koska vauva ei halunut tulla kuulluksi vaikka th jälesti sitä 20min doblerin kanssa.
Sellaista... 4päivän päästä ultra joka on pikainen kestoltaan vain 10min ja senkin tekee mies jolle ei saa edes puhua tai kysyä mitään ultratessa kun jo alkaa suhiseen merkiksi että oleppas hiljaa.
Hyvää matkaa niille jotka matkoille menevät...
Ai, nii... Äiti-04 huomio: Sä olet vissiin aikaisemmin ollut helmikuun helmissä ja synnyttänyt helmikuussa 04? Muistelisin että olimme silloinkin samassa pinossa... =o)
kun aamuviestini oli niin äkäinen:) Nyt on vähän parempi mieli, kun on mieskin kotiutunut töistä ja leikkii esikoisen kanssa. Tosin päätä särkee edelleen, kun en saanutkaan unta tytön päikkäri-aikaan.
Voi kun mäkin haluisin jo neuvolaan. Vielä torstaihin pitäisi jaksaa. Eka kertaa pääsee mieskin mukaan, kun on silloin vapaalla. Muakin kyllä hirvittää, että kuinkahan paljon sitä painoa on kerätty joulunaikaan?! No, sitten täytyy jättää herkut loppuraskaudessa väliin, kun en kauheasti haluaisi painoa kasata näiden edellistenkin läskien päälle.
Onneks sentään sokerirasitus on jo takanapäin, normaalituloksin:)
Hyvää matkaa vaan Lauralle (en muista milloin lähtö oli). Itsekin kaipaisin maisemanvaihdosta. Ja mieluiten johonkin lämpimään..
Nyt ruokaa tekemään.
pricilla taas
Heips! Täällä minäkin sitten ilmoittaudun joukkoonne. LA olis 30.5. Ja esikoinen syntyi 10/04.
Ihanaa lueskella muiden kuulumisia. Itselläni ei ole ollut ainakaan vielä ns. mitään ongelmia. Mutta pahaa pelkään tosta selästä, kun toi esikoinen niin tykkää olla sylissä. Ainoona ku on ollu.... Saas nähdä kuinka mustis siitä vielä tuleekaan.
Ainakin omaa tahtoa löytyy, mutta minkäs mahdat, kun sitä on myös isällä ja äidillä, hih. :)
Tuolta aikaisemmin luin jostain, että vois ilm. johonkin missä näkyis synnärit yms... Mistähän sen löytäis??
Oikein ihanaa odotusta teille kaikille. :)
Laura03: Hyvää matkaa! Kateeksi käy;).
Amina76: Olin maaliskuisten pinossa v.04 ja silloin myös esikoinen syntyi.
Hitsi, kun aika menee niin nopeasti...yli kaksi vuotta on jo näilläkin sivuilla tullut pyörittyä!
Rina04: Tervetuloa mukaan!
Tänään on sitten tullut jo uskallettua pihalle. Ihanaa, että ei ole enää niin kovat pakkaset! Ulkonakin oli niin mukavaa olla.
Muo kanssa kauhistuttaa ens viikon neuvolaan meno punnituksen takia... luulenpa, että on ihan mukavanlaisesti noussut paino viime kerrasta:(... Katselin kyllä eilen esikoisen aikasta neuvolakorttia, että näihin aikoihin silloinkin paino nousi huimasti pienessä ajassa.
Oletteko muuten miettineet vakuutusta vauvalle? Meinaatteko ottaa (jos otatte) ennen syntymää vai syntymän jälkeen ja oletteko tehnyt jo vertailuja vakuutusyhtiöiden välillä?
Me otetaan kyllä, mutta vasta syntymän jälkeen (2kk iässä). Hieman olen jo tehnyt vertailuja netin kautta, että missä olisi parhaat vakuutusehdot. Ei niihin asioihin paljon jaksa sitten paneutua kun vauva on syntynyt:). En kyllä tiedä, että mistä ottaisi...esikoisella on Pohjolassa, mutta se on niin kallis vakuutus, että josko jostain muualta löytyisi vähän halvemmalla mutta hyvä kuitenkin. Viimeksi ei oikein jaksanut vertailla eri hintoja ja nyt siitä sitten saa maksaa itsensä kipeäksi:).
äiskä-04 rv 22+1
Hei Kaikille!
Useampi viikko onkin tullut luettua teidän kokemuksia - ihana huomata että niin monilla on niin samanlaisia ajatuksia ja tuntemuksia kuin itselläkin. Esikoista odottelen la on 24.5. ja synnyttämään olen menossa kättärille.
Vauveli kovasti jo sambailee ja vaikka tuossa vatsassa on tuota " toppausta" niin isäkin on jo ekat töytäisyt tuntenut - tosin se on vaatinut aika pitkää ja sitkeää käsi vatsan päällä odottelua.
Nytkin tulin tänne vähän lohduttautumaan ja lukemaan teidän vauvakuulumisia. Sain juuri tietää että äidilläni on syöpä ja hän on menossa tällä viikolla leikkaukseen. Ei ollut raaskinut kertoa minulle aiemmin, koska en ole muutenkaan saanut nukuttua kunnolla. Onneksi ennuste on hyvä, mutta olo on silti kamala. Eihän äidit saa sairastua :) Täytyy varmaan huomenna yrittää jaksaa selvitellä voisko saada sairaslomaa... Tuntuu etten ole vielä koko juttua ihan tajunnut.
Oletteko muuten muut saaneet hyvin aikoja neuvolalääkärille? Kun viime viikolla kävin neuvolassa ei sieltä voitu antaa aikaa edes käynteihin kuuluvaan lääkärintarkastukseen, koska niitä ei ollut. Tosin terkkari lupasi järjestää ajan ja soittaa siitä sitten. Kummallisia nää kuntien säästökohteet.
Emminnen 22+5
Mulla olisi tänään neuvola klo 11 ja tämän raskaus dementian takia muistin sen vasta tänään. Mies ollu yövuorossa ja kivaa yrittää saada se ylös kun vastaus on aina että pieni hetki. Ja kun se hetki on mennyt ja käyn kattoo joko se on nousemassa niin kuorsaus kuuluu jälleen.
Hirvittää jo valmiiksi tuo neuvola käynti ja varsinkin siihen puntariin nousu... Mulla kun on ollut tuo selän välilevynpullistuma ja ei ole paljon kyennyt liikkumaan ja nää sairastelut sekä pakkaset päälle niin odotan että paino on noussut oikein hurjasti.
Onkohan teillä muilla vaikeuksia jo kävellä tai nousta ylös makuulta vai onko tää vain mun ongelma kun viides tulossa jo??? Häpyluuta on alkanut jomottaa ja kävely on epävarmaa vaappumista... Mä ihmettelen jo suuresti kuinka mä oikein pääsen kävelemään sitten kun olisi vaikka kuukausi laskettuun aikaan.
Mutta nyt pitää alkaa valmistautuun neuvolaan ja alkaa laittaa pojalle aamupalaa että yleensä kerkee johonkin...
Tulen vielä jossain vaiheessa kertomaan neuvola terveiset.