Käytätkö KERTAKÄYTTÖISIÄ KUUKAUTISSUOJIA? Miksi ihmeessä?
Eikö olisi parempi vaihtaa vaikka kuukuppiin tai kestositeisiin? Itse käytän kuppia ja se on tosi hyvä keksintö. :)
Miksi muuten usein näyttää olevan niin, että lasten vanhemmat eivät kauheasti välitä ympäristöasioista? Luulisi, että heitä se eniten kiinnostaisi!
Kommentit (42)
käytä. enkä muuten ole " äiti-ihminen" . miksi ap kuvittelee kaikkien palstailijoiden olevan äitejä, ympäristöväkeä jne..
jos joku haluaa käyttää, fine, mutta minä en halua. en myöskään voisi käyttää tuollaisia työmatkoilla ja töissä. palaverien ja lentojen välissä on todella hankala pestä kuppeja tai kuljettaa käytettyjä kestositeitä.
Hesarissa oli taannoin lääkärin kirjoittama artikkeli siitä, ettei kuukuppia pitäisi jatkuvasti käyttää. Venyttää alapäätä tai jotain, en muista. Enkä ole kokeillut. Tartteepi varmaan kysyä omalta gyneltä, että miten kannattavaa olisi tunkea vieras esine alapäähän viikoksi kolmen viikon välein...
kuin esim. tamponi! Vähemmän haitallisia aineita jne.
niin tulee otettua nopeesti vaan kertis-side ja tampooni kun menkat alkaa.
Mutta kyllä se kuppi ihan hyvä on. Se on tosi helppo asettaa paikalleen, kun on niin liukas (toisin kuin tamponi).
Olen kyllä pitänyt lisäksi sidettä, koska se vuotaa joskus ohi kuten tampoonitkin minulla.
itse olen siirtynyt kestositeisiin ja ollut tyytyväinen, eikä ole ollut mitään pulmia, mutta jos olen reissussa tai muualla missä on hankala kuljetella käytettyjä siteitä mukana, olen surutta käyttänyt kertiksiä!
Vaikka sinulla olisi vain yksi kestoside, niin aina se sen yhden siteen verran säästää luontoa ym. ;) Noin periaatteessa. Ei se aina ole pelkkä joko tai... ;)
todellakaan kiinnosta jos kyse on omasta hygieniasta ja hyvästä olosta.siksi käytän kertiksiä ja tamponeita.ällöttää ajatuskin veristen rättien pesusta!on ne kuukautiset jo muutenkin kärsimystä!!
Usein näyttää siltä, että lapsettomat kantaa paljon enemmän huolta ympäristön tulevaisuudesta.
Itse olen tosi tyytyväinen kuppiini ja en koskaan palaa enää tamponien käyttäjäksi!!! :D
Joo, ei muakaan ole ekologinen omatunto pakottanut kestositeisiin tai -tamponeihin, vaikka niitäkin on tullut harkittua.
Sen sijaan kuukupin hankittuani en mitenkään perustele sen käyttöä ekologisista syistä - se on vaan loistava bonus.
Kuukuppi on niin mukava ja helppo, ettei tosiaan ole kuukautiset enää olleet kärsimystä. Silikoninen kuppi mukautuu " toosaan" niin hyvin, ettei tosiaan edes muista koko kuukautisia. Pari kertaa päivässä jos jaksaa tyhjentää ja huuhtaista lavuaarissa (tai jos lavuaaria ei ole, paperilla pyyhkiminenkin riittää), niin that' s it. Ja voi käyttää myös yöllä!
Oikein harmittaa, etten aikaisemmin ole tuotetta keksinyt ja ihmetyttää huomata, että näinkin monet sitä käyttävät ja silti elin pimenossa hyvin pitkään.
Nyt on vaan ongelmana, että mitä tehdä noille tamponeille, siteille ja pikkuhousunsuojille, mitä on tullut hamstrattua, myynkö huutonetissä ;).
Mielellään en niitä enää käyttäisi, jos kuppi vaan on saatavilla.
Vierailija:
todellakaan kiinnosta jos kyse on omasta hygieniasta ja hyvästä olosta.siksi käytän kertiksiä ja tamponeita.ällöttää ajatuskin veristen rättien pesusta!on ne kuukautiset jo muutenkin kärsimystä!!
Kuppi ei kuivata limakalvoja tai jätä nöyhtää kuten tamponit. Kertissiteet hautoivat ja hiostivat niin että ihottuman parantelu vei pari viikkoa.
Nyt olen ajatellut tilata kupin lisäksi kestopikkuhousunsuojia viimeisten päivien tiputtelua varten, kertikset kun hautoisivat paikkoja.
Olen kumiallerginen eikä houkuta ajatus jostain tötteröstä repimässä mun toosaa levälleen 1viikko / kk. Toisekseen, mulla ei ole pyykinpesukonetta. Oikeasti ehdotat että säästäisin noita kestositeitä seuraavaan pesulavuoroon ja yhteiskäytössä olevassa koneessa huljuttelisin rättejäni? Joo I don' t think so.
Syön luomua ja suosin lähiruokaa. Kierrätän jne. Yritän korvata tämän luonnolle jotenkin.
jotain merkkiä, mielellään sellaista mitä voi netistä tilata.
Ei tunnu, ei hinkkaa persvakoa kuten siteet tai kuivata kuten tamponit, EI HAISE, voin käyttää mitä vaatteita tahansa (tai olla käyttämättä:), ei ole ollut ohivuotoja. Voin käydä uimassa kuukautisten aikana. Tyhjennän 2 kertaa päivässä, enkä joudu koskemaan vereen (kaadaan pönttöön paperin päälle ja huuhdon sitten runsaalla vedellä ja vasta kun ei verta näy niin pesen käsin). Ja kuukautisten kesto lyheni viikosta 5 päivään kupin myötä :D. Ja silikonisen kupin voi tosiaan keittää
Luulisi että synnytyksen jälkeen ei veri paljon haittaisi, tai kun on pessyt paskaisia ja kusisia pieniä takapuolia, siivonnut oksennusta tmv. lapsiperheeseen yleensä jossain vaiheessa kuuluvia asioita...
vaikka igu*lee:
http://igulee.fi/index.php?cPath=83&osCsid=3ecb799ed20c908486fabfa240d0…
muita linkkejä:
http://www.kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=linkit
Sanoi että on okei jos sen ottaa välillä pois (siis tyhjennykseen menevä aika riittää). käykää kuukuppikunnan sivuilla, siellä infoa.
eri asia on tietenkin yhdynnät, kullihan ei nyt kuitenkaan ole tuntikausia sisälläni.
Vierailija:
Paljon maksaa ja mistä saa?
ei tarvi katsella veritahroja, mutta pääsee kokeilemaan miltä tuntuu ja onko itselle sopiva vaihtoehto.
toisilla voi kestää aikansa pyöritellä kestoasiaa mielessä. itsekin aluksi pidin vastenmielisenä tuota veren kanssa läträilyä, mutta nyt aikani luettuani ja mietittyäni olen tilannut kankaita tsi-siteisiin ja kupinkin tilaan kunhan saan yhteyden jämyyn :) katson sitten kokeilujen jälkeen miltä tuntuu ja onko mun juttu.
kuukuppikunnan sivuja kannattaa lueskella :)
Ei se nyt niin kauhea asia todellakaan ole, päinvastoin!
t. ap
Kuppia en enää koskaan vaihda muuhun!!!
Käytän imukykyisimpiä siteitä joita olen markkinoilta löytänyt ja joudun vaihtamaan siteen kerran tunnissa. Välillä sekään ei ole riittänyt.