Kannattaako tällaisessa tilanteessa ostaa autoa?
KOlmihenkinen perhe, uusi vauva tulossa syksyllä siis nelihenkinen. Nykyään ajetaan pikku fiatilla, joten uusi auto on hankittava. Säästöjä ei ole, nykyisesä autosta saisi ehkä 300 euroa :((
Mies töissä, äiti kotihoidontuella (surkeat tulot)
Auton lyhennyserän pitäisi kuussa olla korkeintaan 200 euroa. Autoliikkeen rahoitusta on siis turha yrittää, mutta pankkilainaa ehkä...
Onko kukaan ottanut esim. 30 000 euroa autolainaa huonoilla tuloilla? MIten tässä kannattaisi tehdä...auttakaa.
Kommentit (33)
Meillä olisi laskujen mukaan 200 euroa kuussa se maksimi. Olemme menossa pankkiin ensi viikolla.
Voi kun olisi täältä löytynyt edes yksi ihminen, joka olisi järkevä ja vastannut asiallisesti sekä TIENNYT oikeasti jotain näistä asioista.
Oletko ajatellut sitä, että uutta autoa ei kannata pitää kovin montaa vuotta, koska sen arvo laskee niin nopeasti? Jos ostaa uuden auton, kannattaa se jonkun ajan kuluttua vaihtaa taas uuteen, jne. Eli ei ehkä kannata miettiä niin että nyt pitäisi ostaa sellainen auto mihin mahtuisi neljä lasta, jos nyt vasta on toinen tulossa!
kun niissä kuulemma kaikki on jotain sähköisesti toimivia tai jotain voi olla että puhun p....a mutta näin sanoi kun aloin itselleni autoa miettimään. Sanoi että sitten kun mulla on niin paljon rahaa että voit sen viedä merkkiliikkeeseen huoltoon niin sitten saan uuden auton ostaa.
T:15
eli noin 2000e/kk miinus verot on miehen palkka ja mun kotihoidontuki on n.500e miinus verot. Että ei nyt mikään huippu kuukausitulot kuitenkaan.
Eikö se ole ihan realismia.
200¿ lyhennys/kk kestää 30 000¿ autolaina ikuisuuksia eikä autoon yleensä myönnetä rahoitusta mielellään kun ehkä korkeintaan 5 vuotta.
Siihen että teillä on neljä lasta menee vielä luultavasti monta vuotta. Minä hankkisin esim. farmarin..vähän käytetyn, kohtuuhintaisen ja vaihtaisin sitten joskus tulevaisuudessa isompaan jos tulee tarvetta.
Sekin on meille iso raha, sillä meillä on vain yksi palkka ja työttömyyspäiväraha tuloina. Lapsia on kolme. Ja ihan hyvin sovitaan. Autoreissut Savoon ja takaisin sujuvat mallikkaasti.
Meidän automme hinnalla saisi maksettua sellaisesta tila-autosta varmaan yhden pölykapselin, jos kunnolla sitäkään.
Harkitkaapa yhdessä miehesi kanssa ihan laskinta käyttäen, millainen panostus teiltä on oikeasti realistinen. Jo ennen pankkiin menoa.
näin sanottiin kun tuon " pikkusumman" lainaa otin ja näin laskettiin myös autoliikkeessä kun joskus kävin kyselmässä millasii ne rahoitussysteemit on.
T:15
Meille on tulossa 40 000 euron arvoinen auto, mies tuossa juuri laski että sen arvo lähtee putoamaan 500 euroa kuussa siitä eteenpäin kun se meille tulee. Ja tuohon päälle tietysti muut kulut, mutta voin sanoa että minkä korjauskuluissa säästätte niin menetätte takuuvarmasti arvon alenemisessa.
Toisekseen, perinnön varaan en uskaltaisi mitään laskea. Vaikka isälläsi on nyt varallisuutta, mitä jos hän sairastuu tai joutuu hoitokotiin useiksi vuosiksi? Ei niitä makseta pienillä eläkkeillä, kyllä siinä säästöt ja varallisuus nopeasti hupenevat. Ja minä puhun kokemuksesta, 2 vuotta olen katsellut äitini sairastamista, se maksaa ihan mielettömästi.
siis öljyn vaihdosta lähtien tehtävä merkkiliikkeessä. Eli kun siinä missä mies vaihtaa itse öljyt (työ ilmainen) tai lähipaja tekee sen alle 100e niin merkkiliikkeessä saat varautua 200-300e.
Ja jotta siinä uudessa olisi jokin järki se täytyis vaihtaa 2 tai viimeistään 3 vuoden sisällä pois taas uuteen. Tällä matikalla teidän velka vain kasvais, haluutko sit sen tulevan perintös käyttää auton maksuun?
Varsinki ku narisevat saranat yleensä kestää yllättävän kauan...
Teille ei o mitään tolkkua hankkia uutta autoo. Ostakaa joku n.2000-2003vm vähän ajettu farkku. www.autotalli.com on hyvä apu.
Auton arvo laskee nopeaa tahtia ja jos on paljon velkaa autosta, saa kohta huomata et on rutkasti enemmän velkaa autosta kuin auton arvo on sillä hetkellä. Eli mun mielestä on ihan hullua alkaa ostaa lainarahalla hirmu kallista autoa. Toisekseen täällä joku sanoi, et uuden auton huollot sika kalliita. Tehtävä merkkiliikkeissä (et takuu säilyy) ja itse ei voi mitään tehdä, kun tarvitaan erikoistyökaluja ym. on paljon elektroniikkaa jne.
Ps. Tiedän jotakin tästä asiasta!
nimim. autokauppiaan vaimo
otettiin autolainaa pankista 11 000, lainaerä kuussa noin 170 e.
Sai sillä ihan hyvän farmariauton, ostajan vaan pitää tietää autoista ettei osta sikaa säkissä..
Yhdet (palkka)tulot, kaksi lasta.
saatte maanantaimallin jota saa huollattaa jatkuvasti. Tutun uusi passat on ihan paska (paljon sähkövikoja), toisen tutun mersu maasturi oli ekan vuoden lähes kokoajan korjaamolla. Kiva kun lainarahat valuu kuin kankkulan kaivoon. Pahinta tilanteessa on, ettei lainaa voi maksaa pois autoa myymällä kun sen arvo on jo pudonnut toisin kuin esim. asunnon.
Asuntolainassa tilanne on toinen. Mene pankkiin kysymään, tuskin saatte 30 000 euron lainaa 200 euron kuukausierällä.