Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerjääminen Suomessa

21.01.2006 |

Mietin vain, kun vedotaan muiden maiden kohdalla siihen, että siellä näkee kerjäläisiä. Mutta voisiko Suomen kerjäämättömyys johtua siitä, että Suomessa kerjääminen on laitonta?

Itse olen huomannut, että pitkäaikaistyöttömänä on hyvä olla. Työttömyyden alku oli kamala ja sai elää muutaman kuukauden reilusti alle minimitoimeentulon. Kun tuet olivat alkaneet tulla ja osa laskuista on mennyt ulosottoon, niin silloin sitten pidetään huolta sekä yhteiskunnan että muiden järjestöjen puolelta.

Toisaalta Suomessa on olemassa myös eräänlainen ongelmaluokka, jotka käyttävät rahansa hyvin äkkiä juomiseen tai huumeisiin. Voisin aivan hyvin kuvitella, että olipa heidän elämänsä miten hyvää tahansa, he kerjäisivät, jos poliisi ei heitä korjaisi äkkiä pois kaduilta. Käytännössä siis kerjäämättömyys Suomessa ei johdu hyvästä sosiaaliturvasta, vaan siitä, että se on laitonta. Mitä mieltä olet?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimeentulon hankkimiseen. Ei ihmisen ylpeys anna periksi jos ei ole ihan pakko. Onhan näitä pummeja täälläkin jotka kadulla pyytää vippiä mutta se nyt johtuu yleensä aineista tai muista ongelmista. Onneksi on yhteiskunnalla tarjota apuja esim lapsiperheille ettei tarvitse kerjätä kadulla eikä sukulaisilta. Väärinkäyttäjät ovat sitten oma lukunsa...

Kehitysmaissa tämä kerjääminen on mielestäni kyllä ihan eri mitasuhteen ongelma, eikä oikeen ole mielestäni yhtymäkohtaa meikäläiseen elämänmenoon.

Vierailija
2/7 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä vaan ei pystytä estämään. Se on kyllä tosi turvatonta erityisesti lapsille ja naisille jotka joutuvat jatkuvan väkivallanuhan kanssa elämään, kun vaihtoehtoja ei tunnu olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei anna periksi. Mielummin sitten syö makaroonia, varastaa tai huijaa sitä rahaa (ja toivoo ettei jää kiinni) kun kerjää. Mitä jos sukulaiset näkisivät!?

Paitsi onhan meillä Helsingissä esim. se Hennesin ja Mauritsin edessä tai Aleksilla yleensä kahta euroa pyytävä nainen! Mutta hällä ei taidakaan olla ihan kaikki kuulat tallella! :(

Vierailija
4/7 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta Suomalainen on niin hyväsydäminen, että kerjäläinen saattaisi saada sievoisen summan päivässä. Itsekin olen antanut puleille muutaman lantin silloin tällöin, jos ovat rohjenneet tulla kysymään pientä avustusta " kahviin" .

Kaduilla ja toreilla elää huomattava määrä ihmisiä, jotka luokitellaan usein kodittomiksi jne., vaikka taustalla vaikuttaa mielisairaus ja apua ei vastaanoteta kuin pakkohoitona (heillä kaikilla on yleensä eläke, monilla isokin, asuntokin saattaa olla, mutta silti iltaisin tie käy koijalle tai roskiksille...). Kerjääjä on Suomessa usein mielisairas nomadi lukuisine muovikasseineen..

Entäpä leipäjonot, olisi kiva tietää kuinka moni oikeasti on avun tarpeessa, siis että rahat eivät ole menneet turmiolan tommille..leipäjonosta on vaan niin helppo käydä hakemassa, itsekin olen miettinyt heittää päälle turo verkkarit ja jättää tukka pesemättä pariksi päiväksi ja eikun leipäjonolle..mutta ei kehtaa.

Vierailija
5/7 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin tiedän porukkaa, joka käy siellä siksi, että ovat sairaalloisen nuukia vaikka rahaa olisi ruokaan käytettäväksi. Erään ex-ystäväni vanhemmatkin kävivät eri kaupungeissa (!) hakemassa EUn ruoka-apupaketteja, kun kuulivat että niitä ei kauheasti tarpeessa olevat hae. Kerskuivat sitten ylpeinä, että nyt on kaapit täynnä makaronia ja jauhoja. Leivät tunkivat pakastimeen ja nauttivat hyvällä ruokahalulla myöhemmin. Että sillä lailla...

Vierailija
6/7 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jomar mä muistan sen naisen. =) Se siihen aikaan kun oli markat niin kerjäs kahta kymppiä. Kun eurot tuli niin se ei tiennyt kuin paljon se pyytää. Ilmeisesti nyt on löytänyt jonkun hinnan. =)

Kerjäämisestä tuli heti mieleen kaikki kerjäläiset jotka kulkee täällä Ruotsissa metrosta metroon, pieni lappu mukanaan missä lukee ruotsiksi jotain että heidän perheellään ei ole rahaa, auttakaa meitä muutamalla kruunulla. Ite eivät puhu ruotsia. Samoin kaduilla, varsinkin keskustassa on niitä jotka makaa siellä ja sitten niillä on iso lappu missä pyytävän muutamaa kruunua. Yhdellä niistä on koira ja kovasti mietin että jos hänellä itellään ei ole varaa syödä, niin miten se sit elättää koiransa. Plus sitten moni niistä tupakoi. Tupakka maksaa aika lailla.

Kyllä köyhiä ja kodittomia myös autetaan. Joka päivä tiettyyn kellon aikaan tulee keskustaan soppaa mistä kodittomat saavat käydä syömässä. Sit myös he myyvät sellaista lehteä kun situation ja ne rahat saavat pitää itellään. En tiiä onko täällä kerjääminen laitonta.

Vierailija
7/7 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" kuulivat että niitä ei kauheasti tarpeessa olevat hae"

Mielestäni siinä ei ole mitään vikaa että jos oikeesti tarpeessa olevat henkilöt ei niitä hae, että sitten joku muu hakee ne. Muutenhan ne menee roskiin.

Mun perhe on tehnyt niin. Heidän lähi kirkkonsa jakaa köyhille ja kodittomille leipää ja viiliä, mutta ne ei tule koskaan hakemaan niitä ja näin ollen nämä ruoan meinaa mennä vanhaksi. Tuttava perheen isänstä käy usein siellä kirkolla hakemassa niitä ruokia koska parasta ennen on jo mennyt tai tulee pian menemään umpeen. Hän tuo niitä mm. mun perheelle ja ne pistää leivät pakkaseen ja syö viilit hetkessä.

Perheeni ei ole kauheen rikas mutta kyllä heillä on varaa ostaa omaa leipääkin, mutta jos köyhät ei niitä hae niin parempi se on että edes joku syö ne kun että ne menis roskiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän