Kanta-astuja kerrostalossa
Alkaa jo ottaan nuppiin tuo yläkerran kanta-astuja, menee aamusta-iltaan ja yölläkin tömptömptömptömp
Tossa ennen joulua edellinen asukas lähti ja tää uus eleganttielefantti tuli tömisteleen.
edellisistä ei kuulunut askeltakaan, vaikka pitivät joskus bileitäkin tuolla yläpuolella, hiukan musiikkia vain. nyt tää uus menee-tulee ja tömistelee koko ajan. Luulis jo sattuvan kantapäihinkin tollanen perkeleellinen paukuttaminen.
Kommentit (158)
Luulin eka että ap valittaa naapurista, joka astuu naisia liian äänekkäästi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:18"]
Ihmisen kuuluu astua kantapää edellä. Se nyt on vaan ainoa normaali ja terve kävelytapa.
[/quote]
Juu, näin on
minusta kerrostalossa pitäisi sen verran kunnioittaa muita asukkaita että kävelisi asunnossaan laahaten. Alimmaisessa kerroksessa asujilla tietysti eri juttu, eli ihan valintakysymys tämäkin !
Onhan se täällä alakerrassa kiva kuunnella että jaha, nyt yläkerran naapuri painelee vessaan, nyt tulee pois sieltä. Nyt se tömistää makkariin.
Kova toi on ainakin liikkumaan edes takaisin. Ja kun vielä tietää että tässä talossa on noi kerrostenvälit tehty niin ettei johda ääntä niin, ihan oikeasti täytyy iskeä kantapäät lattiaan ja lujaa.
Kyllä meilläkin astutaan ihan normaalisti ja alakerran naapurin kanssa oon ihan hyvissä väleissä, ei meiltä kuulema kuulu askeleita ollenkaan alakertaan, eilen kahviteltiinkin alakerran naapurin kanssa meillä ja kuunteli kyllä ihmeissään tuota töminää mitä meille kuuluu.
Hei, luitkos yläkerran ihminen tämän, kun töminää on tuplamäärä normaaliin.
Henkäse välillä, keitä vaikka kahvia ja istu hetki aloillaan
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:21"]
Meillä on myös kaksi kanta-astujaa yläkerrassa. Kerran Meni järki illalla ja miehen kanssa tömisteltiin niiden jalanjäljissä koputtelemalla kattoa sählymailoilla ja mopin varsilla. Vauhti kiihtyi kun ne hermostuivat. Melkoista hikiliikuntaa kun tömistelijät ravasivat sinne tänne. Sitten Toinen lopetti ja tuli valittamaan ovelle.
Avasin oven ja pyysin häntä kuuntelemaan vaimonsa töminää joka kuuluu hienosti koko kämpässä. Sen jälkeen töminä rauhoittui hetkeksi. Mutta vain hetkeksi.
[/quote]
Minä tein tuon entiselle naapurilleni, kun nätisti pyytäminen ei auttanut yhtään ja tilanteeseen alkoi tulla kiusaamisen piirteitä. Kattoon ei tarvinnut koskeakaan, istuin vain leppoisasti sohvalla katsomassa televisiota, roikotin kädessäni jotakin kapulaa käsinojan yli ja jokaisen askeleen kohdalla päästin kapulan napauttamaan lattiaa. Terävät äänet kulkevat tässä talossa uskomattomia reittejä ja kuuluvat ällistyttävän kovaa, joten ei mennyt paria minuuttia kauempaa, kun naapuri sai raivarin ja alkoi hakata jaloillaan lattiaansa. Minä odottelin, kunnes töminä lakkasi, ja kun kantapäät alkoivat taas iskeä, jatkoin naputusta. Ja kohta taas kuului raivari. Valitettavasti oppi meni perille vain pariksi tunniksi kerrallaan.
Tuo naapuri oli jonkinlaisen pakkoneuroosin kynsissä. Hän oli siivoushullu, mutta hän myös käveli tuntikausia edestakaisin kahden huoneen välillä. Hänen miehensä ei ollut aivan yhtä pakkomielteinen, mutta toi kyllä oman mausteensa tilanteeseen. Pariskunta muutti lopulta pois ja uusien naapurien kanssa ei ole ollut ongelmaa.
Minä muuten opettelin kevyesti kävelemisen opiskelija-asuntolassa eli ensimmäisessä kerrostalossani. En halunnut häiritä ketään, joten kannoin oman korteni kekoon. Kävelen sukkasillani automaattisen äänettömästi yhä 25 vuoden jälkeenkin. Ei se ole vaikeaa.
Kaikilla näillä kanta-astujista valittajilla on vikaa oman päänsä sisällä. Omassa kodissaan on lupa kävellä itselleen tyypillisellä askelluksella. Kerrostalossa ei voi olettaa asuvansa hiljaisuuden keskellä vaan normaalista elämisen äänistä ahdistuvat voivat muuttaa maaseudun hiljaisuuteen hipsuttelemaan villasukissaan.
Todellinen valituksen aihe olisi vaikka naapurin jatkuvasti avoimilla ovilla bilettävä alkoholistipoppoo tai yliaktiivinen 365 päivää vuodessa poraava remonttireiska.
Maalaisethan tuota kantapääkävelyä harrastavat.
Jos askelten äänet kuuluvat kerrostalossa toisiin asuntoihin, vika on talon surkeassa äänieristyksessä eikä kävelijässä....
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:57"]
Kaikilla näillä kanta-astujista valittajilla on vikaa oman päänsä sisällä. Omassa kodissaan on lupa kävellä itselleen tyypillisellä askelluksella. Kerrostalossa ei voi olettaa asuvansa hiljaisuuden keskellä vaan normaalista elämisen äänistä ahdistuvat voivat muuttaa maaseudun hiljaisuuteen hipsuttelemaan villasukissaan.
Todellinen valituksen aihe olisi vaikka naapurin jatkuvasti avoimilla ovilla bilettävä alkoholistipoppoo tai yliaktiivinen 365 päivää vuodessa poraava remonttireiska.
[/quote]
Ei vaan nimenomaan kanta-astujat voivat muuttaa sinne maalle, mistä ovat todennäköisesti tulleetkin. Kerrostalossa kasvaneet osaavat automaattisesti kerrostalokulttuurin ja muiden huomioon ottamisen.
Mun yläpuolella on kanta-astuja ja seinänaapurina aasialaisperhe, jonka jokaviikonloppuiseen perinteeseen kuuluu karaoke. Nuotin vierestä lauletut kasari- ja ysärihitit ovat tulleet tutuiksi. Silti kanta-astuja on vittumaisempi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:57"]
[/quote]
Ei vaan nimenomaan kanta-astujat voivat muuttaa sinne maalle, mistä ovat todennäköisesti tulleetkin. Kerrostalossa kasvaneet osaavat automaattisesti kerrostalokulttuurin ja muiden huomioon ottamisen.
[/quote]tajuatko itse kuinka älyvapaa kommenttisi on ?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:57"]
[/quote]
[/quote]
Villasukissa varpaillaan omassa kodissa sipsuttaminen ei ole normaalia muiden huomioonottamista vaan neuroottista meininkiä.
Muiden asukkaiden normaali huomioiminen ei sisällä tällaisia toimenpiteitä.
Osta naapureille sellaset pehmoset vaaleanpunaiset Hello Kitty- tohvelit, jotka vaimentavat astumisen ääntä. Elämä on.
Kanta-astujalla ei nyt tässä tarkoiteta ketä tahansa ihmistä, jolla kantapää tulee ekana lattiaan, vaan nyt on kyse kerrostalossa asuvista ihmisistä, jotka hakkaavat kantapäitään lattiaan niin, että ääni kantautuu häiritsevästi rakenteita pitkin.
Edustan itse tuota ensimmäistä ryhmää, eli kävelen kannoillani mutta en hakkaa. Olen käynyt fyssassa ja viettän elämästä varmaan vuorokausia pohjallisten sovituksissa yms. Meteliä ei kävelystäni kuitenkaan tule, sen ovat kaikki alapuolellani asuvat aina todenneet.
Kantapäiden lattiaan hakkaajiin kuului mm. henkisesti epätasapainoinen exäni, joka käveli asunnossa jatkuvasti edestakaisin ja etenkin vihaisena oikein jyskytti kantapäällä. Hänen täytyi koko ajan kuulla itsensä. Kaikenlainen paiskonta, kolistelu, rykiminen ja ähinä kuuluvat nekin tuohon oireyhtymään. Hänestä valitettiin jatkuvasti, ja olen nähnyt alakerran perheen kuvaaman videon, jossa exäni tamppaa yöllä edestakaisin niin, että alakerrassa lamppu heiluu katossa.
minä olen kanta-astuja, mutta yritän kävellä kotona hiljaa ja varovaisesti, ainakin aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Aina en muista, mutta sanoin alakerran naapurille, että tulee vaan sanomaan, jos häiritsee, niin ehkä se auttaa muistamaan paremmin sen, että pitää kävellä varpaillaan. Kerran on käynyt sanomassa, ja sen jälkeen olen ehkä muistanut paremmin astella pehmeästi :)
Olen siis asunut nyt vuoden verran kerrostalossa, sitä ennen rivarissa tms, joten vähän harjoittelua on kaivannut kävely, mutta kyllä se pikkuhiljaa alkaa toimia. Ymmärrän erittäin hyvin, miten se alakerran naapuria häiritsee, itsekään en sellaista sietäisi, mutta en vaan voi mitään sille, että luonnostaan olen kanta-astuja. Teen silti parhaani, eikä se ole minusta yhtään liian vaivalloista, pikkujuttu, josta tulee aikanaan toivottavasti ihan rutiini.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:57"] Kaikilla näillä kanta-astujista valittajilla on vikaa oman päänsä sisällä. Omassa kodissaan on lupa kävellä itselleen tyypillisellä askelluksella. Kerrostalossa ei voi olettaa asuvansa hiljaisuuden keskellä vaan normaalista elämisen äänistä ahdistuvat voivat muuttaa maaseudun hiljaisuuteen hipsuttelemaan villasukissaan. Todellinen valituksen aihe olisi vaikka naapurin jatkuvasti avoimilla ovilla bilettävä alkoholistipoppoo tai yliaktiivinen 365 päivää vuodessa poraava remonttireiska. [/quote] Ei vaan nimenomaan kanta-astujat voivat muuttaa sinne maalle, mistä ovat todennäköisesti tulleetkin. Kerrostalossa kasvaneet osaavat automaattisesti kerrostalokulttuurin ja muiden huomioon ottamisen. [/quote]tajuatko itse kuinka älyvapaa kommenttisi on ?
[/quote]
Yläpeukutin tätä vahingossa. Kanta-astunta ei ole "normaali elämisen ääni". Sori, kanta-astujat.
Meitä häiritsi perheen kymmenkiloinen jättikani, joka nukkui päivät ja yöt tamppas ja paukutti takajaloillaan parvekkeen pöydän päällä kaikki yöt, ettei nukkumisesta tullut mitään.
Olen itsekin kanta-astuja tömpöttäjä (asun tosin omakotitalossa), ja olen silti sitä mieltä, ettei se kuulu kerrostaloon. Kuten ei myöskään yöllinen pyykinpesu tai suihkussakäynti, eikä moni muukaan asia, jota omakotitalossa saa ihan rauhassa tehdä.
Minun tapauksessani tosin tämä tömpöttävä kävelytapa häiritsee itseänikin. En vain tiedä, miten siitä pääsee eroon! Hassuinta on, että osaan kyllä kävellä täysin äänettömästi, mutta jos olen vähänkin kiireinen, hermostunut, kiihtynyt, innostunut, tms. - niin heti tömps, tömps, tömps.
Mä vältän kenkien käyttöä aina kun mahdollista,ja astun kantapää edellä. Astutteko te muut oikeasti päkiäedellä? Tuntuu ihan oudolta laittaa päkiä ennen kantapäätä maahan :/