Kanta-astuja kerrostalossa
Alkaa jo ottaan nuppiin tuo yläkerran kanta-astuja, menee aamusta-iltaan ja yölläkin tömptömptömptömp
Tossa ennen joulua edellinen asukas lähti ja tää uus eleganttielefantti tuli tömisteleen.
edellisistä ei kuulunut askeltakaan, vaikka pitivät joskus bileitäkin tuolla yläpuolella, hiukan musiikkia vain. nyt tää uus menee-tulee ja tömistelee koko ajan. Luulis jo sattuvan kantapäihinkin tollanen perkeleellinen paukuttaminen.
Kommentit (158)
Meillä nuorin lapsista 12v kävelee kantapäillä.asutaan omakotitalossa ja se töminä on ihan hirveetä.
ollaan sanottu monta kertaa, että harjoittelis toista tyyliä, mut ei niin ei!
Sympatiani kaikille kanta-astujien uhreille! Olen myös asunut useita vuosia tömistelijän alakerrassa, ja se on kyllä kammottavaa. Viimeisin yläkerran naapuri lisäksi raahasi huonekaluja, paiskoi ovia, huudatti musiikkia jne. pitkin yötä. Erehdyimme pyytämään häntä olemaan hiljempaa hiljaisuuden aikana, niin hän kosti huudattamalla musiikkia ja paiskomalla ovia entistä kovempaa. Viehättävä ihminen siis kaiken kaikkiaan. Onneksi pääsimme rivitaloon, missä mistään ei kuulu mitään.
Minua alkoi häiritä kantajumputus jo lapsena, kun veljeni hakkasi kantapäitään lattiaan oikein urakalla vieläpä vanhassa natisevassa omakotitalossa. Silloin päätin, etten itse ainakaan ikinä kuulosta samanlaiselta norsumarssilta, ja opettelin kävelemään ihmisten tavoin. En kyllä edes ymmärrä, miten sellainen jumputuksen saa normaalilla kävelyllä aikaan, luulisi tosiaan tuntuvan pahalta siitä kävelijästäkin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:08"]Kanta-astujia pitää ymmärtää. He ovat motorisesti hieman jäljessä ja usein myös älyllisesti lähes autismin rajamailla.
[/quote]
Ai jaa. Meillä lapsi astuu...ja on oppilaana 10.
Huhahaa
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 15:13"]
Ei taida teillä askelten äänistä valittajilla olla mitään omaa elämää, kun ootte yötäpäivää korva kiinni seinässä ja laskette naapurin askeleita. Kuulostaa pakko-oireiselta häiriöltä johon suosittelen hakemaan ammattiapua. Jokin pakkomielle on kuunnella askeleita. Taidat olla salaa ihastunut naapuriin, kun oot kehittänyt pakkomielteen sen kävelystä. No ymmärrän tavallaan, kielletty kiihottaa ja naapurin nainen on varmasti sinua kauniimpi, joten on ymmärrettävää, että pelkäät miehesi ihastuvan tähän.
[/quote]
Hihii, ei tarvi olla korva katossa, eikä seinässä. Vaikka telkka on päällä niin jytinä kuuluu. Hyllyllä olevat tavarat kilahtelee, yöllä herää kesken unien töminään (ja olen sikeä uninen, ulkoa kuuluvat auton äänet, koiran haukkumiset yms ei herätä. Mutta tuo yläkerran töminä herättää)
Nyt jo 17 päivää siitä, kun yläkerran kanta-astuja muutti pois. Vuosien jyminän jälkeen kotona on jälleen ihanan hiljaista! En voi kuvitella mitään parempaa.
Ymmärrän hyvin että naapurin tömistely häiritsee, mutta kanta-astujista puhuminen tässä yhteydessä on typerää, sillä ihminen on luonnostaan kanta-astuja. Ette te valittajatkaan päkiä edellä astu kun normaalisti kävelette.
.
Se että on kanta-astuja, ei toki tarkoita sitä, etteikö osaisi kulkea suht hiljaisestikin, vaikka kantapää edellä astuisikin. Minusta olisi fiksumpaa puhua tömistelijöistä kuin kanta-astujista.
Kah, kohtalontoveri.
Mun yläkerran asukkaat asennutti laminaattilattiat pari vuotta sitten, kuului ne askeleet ennenkin, mutta nyt ne jyskää välillä niin että katselen heiluuko kattolamppu :D
Meillä alakerran eukko valitti kanta-astumisesta. Alettiin paukuttaan kahta kauheammin ja mäkin aloin käyttään useammin kotona korkkareita.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:01"]
Meillä alakerran eukko valitti kanta-astumisesta. Alettiin paukuttaan kahta kauheammin ja mäkin aloin käyttään useammin kotona korkkareita.
[/quote]
Niin tyypillistä Suomi-meininkiä...
Miten tota jaksaa kuunnella? Ootko jo tottunut?
Mietin ensin että toi on joku kanta-astujien varapuheenjohtaja, mutta taitaa olla koko yhdistyksen päätoimitusjohtaja.
Kaksiossa vetää semmosta töminärallia ettei mitään rajaa, yöllä vituttaa eniten kun herää joskus 2-3 aikaan siihen kun tömppätäti painuu pisulle ja kohta tulee takasin-tömptömptömptömp- tai sitten se on vaan muuten levotomien kantapäiden omistaja.
Kääk, mä otan mieluumin takaisin ne edelliset joilla oli bileet pari kertaa kuussa, kun tollasen joka vetää rallia kämpässään 24/7
Kanta-astujia pitää ymmärtää. He ovat motorisesti hieman jäljessä ja usein myös älyllisesti lähes autismin rajamailla.
No jotkut on kanta-astujia ja piste. Ei kukaan ala alakerran takia kävelemään varpaillaan.
Mä kuuntelen ilmeisti tulevaa semmoista, lapsi joka jumankauta juoksee joka helvatun päivä, ilta, jos on kotona. Haluan muuttaa heti kun voin.
Ja toiset on elefantteja ja kuulostavatkin alakertaan siltä.
Ihmisen kuuluu astua kantapää edellä. Se nyt on vaan ainoa normaali ja terve kävelytapa.
Jokaisella on oma luonnollinen askellus, mutta jos käyttää paljon kenkiä askellus muuttuu kanta-astumiseksi.
Päkiällä astutaan kun kuljetaan ilman kenkiä
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ihminen_syntyy_juoksemaan_muttei_kengat_jalassa
Kantapää törmää kovastiKantapää edellä juostessa jalan törmäysvoima kasvaa kolminkertaiseksi verrattuana päkiällä askeltamiseen. Liebermanin mittausten mukaan paljain jaloin juoksevan päkiäastujan törmäysvoima on 0,58 (+ –0,21) x kehonpaino ja lenkkikengissä juoksevan kanta-astujan 1,74 (+ –0.45) x kehonpaino.
Meillä on myös kaksi kanta-astujaa yläkerrassa. Kerran Meni järki illalla ja miehen kanssa tömisteltiin niiden jalanjäljissä koputtelemalla kattoa sählymailoilla ja mopin varsilla. Vauhti kiihtyi kun ne hermostuivat. Melkoista hikiliikuntaa kun tömistelijät ravasivat sinne tänne. Sitten Toinen lopetti ja tuli valittamaan ovelle.
Avasin oven ja pyysin häntä kuuntelemaan vaimonsa töminää joka kuuluu hienosti koko kämpässä. Sen jälkeen töminä rauhoittui hetkeksi. Mutta vain hetkeksi.
Tiesittekö, että ihminen on kanta-astuja. Ai niin, ettähän te olleet niitä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:21"]Jokaisella on oma luonnollinen askellus, mutta jos käyttää paljon kenkiä askellus muuttuu kanta-astumiseksi.
Päkiällä astutaan kun kuljetaan ilman kenkiä
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/ihminen_syntyy_juoksemaan_muttei_kengat_jalassa
Kantapää törmää kovastiKantapää edellä juostessa jalan törmäysvoima kasvaa kolminkertaiseksi verrattuana päkiällä askeltamiseen. Liebermanin mittausten mukaan paljain jaloin juoksevan päkiäastujan törmäysvoima on 0,58 (+ –0,21) x kehonpaino ja lenkkikengissä juoksevan kanta-astujan 1,74 (+ –0.45) x kehonpaino.
[/quote]
Tässä puhuttiin juoksusta eikä kävelystä.
Mä olen nyt kuunnellut aamuviidestä asti yläkerran naisen tömistelyä ja huonekalujen raahaamista. Tätä on jatkunut päivittäin jo kolme vuotta. Hermot on täysin loppu. Kivana lisänä tähän kaikkeen meteliin se myös vetää samalla asunnossaan röökiä tauotta ja se käry kulkeutuu 24/7 meidän asuntoon. Alan oikeesti olla siinä pisteessä että voisin istua sen pari vuotta jos kävisin ottamassa siltä nirrin pois.