Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on parasta äitiydessä/lapsissasi/lapsiperhe-elämässä?

Vierailija
08.12.2014 |

...kun tuntuu, ettei täällä tehdä muuta kuin valiteta lapsiperhe-elämästä ja haukuta lapsia. Minä aloitan:

- Äitiys on kasvattanut minua ihmisenä uskomattoman paljon ja saanut minut tekemään hyviä valintoja sekä pitämään jälleen huolen itsestäni (esim. vaihdoin tylsän duunariammatin unelmieni alan opiskeluun; laihdutin ja aloin kuntoilla raskauksien jälkeen jne.). Olen saanut persektiiviä elämään; aika kulkee niin nopeasti, etten halua enää tuhlata sitä tehden asioita, jotka saavat minut onnettomaksi.

- Olen alkanut sietää ja ymmärtää muita lapsia sekä ennen ärsyttäneitä ihmisiä paljon paremmin, joten elämä on tietenkin helpompaa.

- Raskaudet, synnytykset ja pikkuvauva-ajat ovat olleet ainutlaatuisia kokemuksia, joita voi tulevaisuudessa muistella ensirakkauden tavoin.

- Lasten kasvattaminen vastuullisiksi ja toiset huomioon ottaviksi ihmisiksi (onnellisuudesta puhumattakaan!) on kasvattanut myös minua itseäni, kun olen joutunut kohtaamaan omat "epäkypsät kohtani" ja lapsuuden ongelmani.

- Lapset pitävät minut liikkeellä; emme mieheni kanssa olleet mitään "spontaaneja viikonloppureissuja Eurooppaan"-tyyppejä ennen lapsia, vaan enemmän nörtihtäviä omissa oloissa viihtyjiä - nykyään on enemmän syitä käydä ihmisten ilmoilla ja kaupungilla, puhumattakaan luvasta sukeltaa pallomereen ja pomppia pomppulinnassa.

- Lapset kertovat parhaat jutut, vaikka pidin tätä ennen isona valheena. Lapset katsovat maailmaa niin eri tavalla kuin me aikuiset - ja ovat luonnostaan todella huumorintajuisia - että olen itsekin ymmärtänyt uudelleen sen, ettei elämän tarvitse aina olla niin vakavaa.

- Omien lapsien - varsinkin tulistuvamman tyttären - kanssa kohtaamani konfliktitilanteet ovat saaneet minut ymmärtämään paremmin omia vanhempiani ja omaa lapsuuttani.

Ja vaikka mitä muuta.

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:15"]

Ja joo.. onhan vankilassa oleminen tai syövän sairastaminenkin varmasti kokemus, jolle ei vertaista löydy. Muilla on sitten muita kokemuksia, ja yksi rajaa aina jotain muita pois. Sinä et tiedä millaista olisi olla kypsä lapseton aikuinen, joka ei ole koskaan halunnut lapsia. Ei sitä voi verrata mihinkään, tai tietää millaista se on jos ei ole sitä kokenut. Sinä et voi saada minun kokemuksiani "koska vaan" koska sinulla on nyt lapsiperhe. Sitten kun sitä ei enää ole, et yhäkään voi elää lapsettoman aikuisen elämää, vaan lapsellisen vanhuksen elämää jne. Ei kukaan voi arvottaa kokemuksia, että esim. raskaus olisi jotenkin ultimaattisesti "hienompi" kokemus kuin lapsettomuus, esimerkiksi. Ja mitä olen kuullut, niin monelle se raskaus on kauhein maanpäällinen helvetti. Voihan tietty sitäkin joku haluta, kai.

[/quote]

Todella hyvin kirjoitettu. Minä olen varma, että lapsettomuus on minulle parempi kokemus kuin vanhemmuus olisi. Jään ihan mielelläni paitsi sellaisista kokemuksista, joita en pidä tärkeinä tai tavoittelemisen arvoisina. Jääpä sitten tätä rajallista aikaa vähän enemmän niihin tärkeisiin ja mukaviin asioihin. -7

[/quote]

Ap vielä, miksi tämä aloitus tuntuu jotenkin provosoivan teitä lapsettomia? Minun tarkoitukseni ei ole millään tavoin koettaa vakuuttaa muita siitä, että äitiys on hienoa ja mahtavaa ja että lapset olisivat ihania. Tarkoituksena oli vaihteeksi listata niitä hyviä puolia, joista olen/me vanhemmat olemme kiitollisia, kun palstalla puhutaan niin usein vain lapsien ja lapsiperhe-elämän huonoista puolista sekä lapsettomuuden hyvistä. Varmasti lapsettomuudessa on hyvät puolensa, niitä on moniakin, mutta se nyt ei ollut tämän avauksen pointti. Vaan oma kokemukseni vanhemmuuden ja äitiyden tuomista hyvistä asioista.

Oliko tarpeeksi rautalankaa?

[/quote]

En ole provosoitunut. Ymmärsin ihan hyvin ketjun idean, ja ninusta on hyvä juttu, että tekin yritätte löytää elämäntavastanne myös hyviä puolia. Minua alkoi vain kiinnostaa, mitä ovat tuon yhden kommentoijan mielestä ne asiat, joihin äitiys tuo sellaista ymmärrystä, jota lapsettomalla ei voi olla. Ilmeisesti kyse olikin vain äitiyden kokemisesta eikä niinkään mistään yleisestä elämänviisaudesta. -7

Vierailija
22/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 12:49"]

En ole provosoitunut. Ymmärsin ihan hyvin ketjun idean, ja ninusta on hyvä juttu, että tekin yritätte löytää elämäntavastanne myös hyviä puolia. Minua alkoi vain kiinnostaa, mitä ovat tuon yhden kommentoijan mielestä ne asiat, joihin äitiys tuo sellaista ymmärrystä, jota lapsettomalla ei voi olla. Ilmeisesti kyse olikin vain äitiyden kokemisesta eikä niinkään mistään yleisestä elämänviisaudesta. -7

[/quote]

"Tekin yritätte löytää elämäntavastanne hyviä puolia" . En pääse tämän käsittämättömän lauseen yli. Aivan kuin perhe-elämä olisi lähtökohtaisesti jotain kamalaa, josta pitää kaivamalla kaivaa hyviä puolia.

Lapsettomathan (tahattomat ja tahalliset) tietävät äitiydestä ja lastenhoidosta kaiken ja vielä paremminkin kuin vanhemmat itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:01"]

"Tekin yritätte löytää elämäntavastanne hyviä puolia" . En pääse tämän käsittämättömän lauseen yli. Aivan kuin perhe-elämä olisi lähtökohtaisesti jotain kamalaa, josta pitää kaivamalla kaivaa hyviä puolia.

[/quote]

No, kyllähän lapsiperhe-elämää elävät ihmiset ovat keskimäärin onnettomampia kuin lapsettomat pariskunnat. Ja kyllähän se on kenelle tahansa selvää, että lapsiperhe-elämään liittyy roppakaupalla sellaisia negativiisia  puolia, jotka lapsettomasta elämästä puuttuvat. -7

Vierailija
24/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:07"]

[/quote]

No, kyllähän lapsiperhe-elämää elävät ihmiset ovat keskimäärin onnettomampia kuin lapsettomat pariskunnat. Ja kyllähän se on kenelle tahansa selvää, että lapsiperhe-elämään liittyy roppakaupalla sellaisia negativiisia  puolia, jotka lapsettomasta elämästä puuttuvat. -7

[/quote]

Joo, joten saisko tän ketjun sitten omistaa niiden parhaimpien asioiden pohtimiseen? Ne kurjat asiat on helposti mielessä joka tapauksessa. Anna nyt meidän rauhassa puhua niistä ihanista puolista! -13

Vierailija
25/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Pliis, älä ala jankkaamaan tätä. Ne onnellisuustutkimukset eivät todellakaan mitenkään yksiselitteisesti kerro siitä, että lapsiperheissä oltaisiin onnettomampia kuin lapsettomissa. Jos olet vähänkään lukenut onnellisuustutkijoiden tulkintoja etkä vain tuijottanut numeroita, tietäisit tämän.

Sinua ei kiinnosta lapsiperhe-elämä, paitsi sen verran, että olet ihan hillittömän kiinnostunut siitä, etkä anna vanhempien keskustella vanhemmuudesta rauhassa. Perusta oma ketju, ja anna vanhempien puhua vanhemmuudesta. Kiitos.

Vierailija
26/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista olla vääntämättä tätäkin lapsettomat vs. lapselliset -riidaksi? Ei paljon yllätä että tietty palstavela on heti paikalla kärkkymässä.

Vierailija
27/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:13"]

Olisiko mahdollista olla vääntämättä tätäkin lapsettomat vs. lapselliset -riidaksi? Ei paljon yllätä että tietty palstavela on heti paikalla kärkkymässä.

[/quote]

Joo, ei yllätä. Elämäntehtävänä on jankata lapsiperheistä, vaikkei lapsiperhe-elämä kiinnostakaan. Ristiriitaista.

Vierailija
28/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten lapsi on muuttanut parisuhdetta. Hyvä suhde on nyt erinomainen. Sydämeni sulaa kun katson miten mies ja lapsi pötköttelevät yhdessä sohvalla tai miten lapsen kasvot loistavat kun isä tulee töistä kotiin.

Vierailija
29/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole yhtään mitään hyvää.

Vierailija
30/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:10"]

[/quote]

[/quote]

Joo, joten saisko tän ketjun sitten omistaa niiden parhaimpien asioiden pohtimiseen? Ne kurjat asiat on helposti mielessä joka tapauksessa. Anna nyt meidän rauhassa puhua niistä ihanista puolista! -13

[/quote]

Et kai sinä minun siunaustani siihen tarvitse? Ei minulla ole mitään keinoa estää ketään kirjoittamasta ketjun otsikon mukaisesta aiheesta, vaikka jostakin syystä niin haluaisinkin tehdä. -7

Vierailija
31/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei saa, koska velat yrittävät nyt takoa meidän tyhmien mammojen päähän, että perhe-elämä on perseestä ;)

Vierailija
32/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti voisin sanoa, että parasta vanhemmuudessa ja äitiydessä on ollut:

Imettäminen

Omien ja puolison luonteenpiirteiden huomaaminen lapsessa (samalla kertaa sekä ihanaa että kamalaakin, jos huomaa, että lapsi on perinyt itseltä jonkin vähemmän imartelevan luonteenpiirteen)

Se, kun näkee omien lapsiensa kasvavan. Joka ikävaiheessa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta kieltämättä nyt, kun omat lapset ovat teini-iässä, huomaan, että tavallaan nautin heistä enenmmän nyt. En nauttinut erityisesti vauva- ja pikkulapsi-iästä. Ihanaa on myös se, että vihdoinkin on taas omaa aikaa ja yhteistä aikaa miehen kanssa!

Vierailija
33/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin rehellisesti sanoa että KAIKKI, Aivan kaikki on aivan ihanaa ollut. Pitkään tätä elämvaihetta odotettiin ja pelkäsin että odotukseni ovat liian ihania ja vaaleanpunaisia unelmia. En tiennyt silloin että odotin liian vähän, päivääkään en vaihtaisi pois. Kaikki kiukuttelut, kaikki yöheräämiset aivan kaikki on ollut ihanaa. Yölläkin väsyneenä olen vielä jäänyt katsomaan vauvan unta ja todennut että onni on juuri tässä ja nyt. Joskus kyllä väsyttää, mutta laspen leikkien seuraamisessa ja leikeissä mukana olessa omakin väsymys ja murheet unohtuvat. En tuomimtse niitä jotka eivät nauti lapsiperhe elämästä, mutta itse olen nyt onnellinen. En kaipaa mitään muuta, en matkustelua en mitään. Sain kaiken mitä toivoin, eikä mikään maailmassa pystyisi tätä korvaamaan.

Vierailija
34/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:21"]

Se, kun näkee omien lapsiensa kasvavan. Joka ikävaiheessa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta kieltämättä nyt, kun omat lapset ovat teini-iässä, huomaan, että tavallaan nautin heistä enenmmän nyt. En nauttinut erityisesti vauva- ja pikkulapsi-iästä. Ihanaa on myös se, että vihdoinkin on taas omaa aikaa ja yhteistä aikaa miehen kanssa!

[/quote]

Ap muuten kysyy tästä vielä kouluikää lähestyvien lasten äitinä, että tuntuuko sinusta silti ihan aidosti siltä, että lapsista on ollut sinulle "iloa elämässä" (aika itsekästä sanoa näin, mutta pointti tulee varmaan selväksi) vaikka pikkulapsivaihe ei ole antanut niin paljoa? Siis että koetko ennemmin niin, että on hienoa kun on niin ihanat, isot ja fiksut lapset, eikä niin että "ihanaa kun lapset kasvaa ja muuttaa pois kotoa"? :D

Vierailija
35/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:12"]

Pliis, älä ala jankkaamaan tätä. Ne onnellisuustutkimukset eivät todellakaan mitenkään yksiselitteisesti kerro siitä, että lapsiperheissä oltaisiin onnettomampia kuin lapsettomissa. 

[/quote]

Kyllä siitä aika vahva näyttö on olemassa. Etenkin mielihyvää koetaan vähemmän ja epämiellyttäviä tunteita koetaan enemmän. Toisaalta merkityksellisyyden kokemus voi olla hyvinkin suurta. Olen tosiaan perehtynyt onnellisuustutkimukseen, joten en esitä tätä väitettä ihan mutupohjalta. -7

Vierailija
36/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:24"]

Pliis, älä ala jankkaamaan tätä. Ne onnellisuustutkimukset eivät todellakaan mitenkään yksiselitteisesti kerro siitä, että lapsiperheissä oltaisiin onnettomampia kuin lapsettomissa. 

[/quote]

Kyllä siitä aika vahva näyttö on olemassa. Etenkin mielihyvää koetaan vähemmän ja epämiellyttäviä tunteita koetaan enemmän. Toisaalta merkityksellisyyden kokemus voi olla hyvinkin suurta. Olen tosiaan perehtynyt onnellisuustutkimukseen, joten en esitä tätä väitettä ihan mutupohjalta. -7

[/quote]

Mä luin väestörekisterikeskuksen sivuilla olevan onnellisuustutkimuksen, jonka on tehnyt sen yhden suomalaisen, mutta jossain englantilaisessa yliopistossa professorina olevan tutkijan tutkijaryhmä, ja sitä juuri siteeraan. Olettaisin, että hän on enemmän onnellisuustutkimuksesta paremmin perillä, kun sitä työkseen tekee. Mutta toki palstavela tämänkin tietää paremmin.

Vierailija
37/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mielipide asioista ei varmaankaan voi kiistellä tässäkään asiassa toiset kokevat suurta onnea toiset eivät. Turha siitä on kinastella. Ne jotka eivät koe itseään onnellisiksi kannattaa varmasti oikeasti perehtyä omiin tunteisiinsa ja miettiä syitä onnettomuuteensa ja yrittää korjata asioita :)

Vierailija
38/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt osaa sanoa muuta kuin, että on upeaa nähdä miten kunnollisia ja tunnollisia ihmisiä olemme mieheni kanssa onnistuneet kasvattamaan. Pienestä pitäen ovat olleet rakkaita ja sitä tulevat olemaan aina. En missään tapauksessa antaisi hetkeäkään pois. Aamen.

Vierailija
39/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on hyvää. Mutta eihän tämä kaikille sovi

Vierailija
40/90 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 13:21"]

[/quote]

Ap muuten kysyy tästä vielä kouluikää lähestyvien lasten äitinä, että tuntuuko sinusta silti ihan aidosti siltä, että lapsista on ollut sinulle "iloa elämässä" (aika itsekästä sanoa näin, mutta pointti tulee varmaan selväksi) vaikka pikkulapsivaihe ei ole antanut niin paljoa? Siis että koetko ennemmin niin, että on hienoa kun on niin ihanat, isot ja fiksut lapset, eikä niin että "ihanaa kun lapset kasvaa ja muuttaa pois kotoa"? :D

[/quote]

No, jotenkin sitä on jo onnistunut unohtamaan sen, kuinka rankkaa se pikkulapsivaihe oli, eli nyt sanoisin, että totta kai lapsista on ollut paljon iloakin, ne huonot hetket ovat jo aika paljon unohtuneet. Koin vain erittäin raskaana sen, kuinka kiinni leikki-ikäisissä lapsissa on, aina joku ns. roikkui lahkeessa, enkä osannut suhtautua siihen kovin hyvin. Olen introvertti, joka tarvitsee paljon omaa aikaa ja yksinoloa, ja se leikki-iän intensiivisyys tuli suurena yllätyksenä. Nyt jo joskus kaipaankin niitä meluavia ja iholle tulevia taaperoita, joista on kasvanut upeita nuoria ihmisiä. Eli ihan hyvin ymmärrän jo kaikkia lapsenlapsia kiihkeästi odottavia naisia! :P

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän