Kerronpa nyt teillekin: naispresidentti noteerataan maailmalla.
Sattuneista syistä olen lukenut alkuviikon ulkomaista, eurooppalaista lehdistöä hyvin tarkkaan.
Ainakin ranskalaisessa, saksalaisessa ja brittilehdistössä on Suomen presidentivaaleja koskevassa uutiosoinnissa noteerattu nimenomaan se, että Suomessa on naispresidentti, joka ensimmäisellä kierroksella sai lähes puolet kansan äänistä.
Sitaatti esim. nyt vaikka Herald Tribunesta maanantailta:
" Halonen olisi tarvinnut yli puolet äänistä päästäkseen toiselle kuusivuotiskaudelle maassa, joka on ylpeä tasa-arvostaan ja joka oli Euroopassa ensimmäinen, jossa naiset saivat äänioikeuden sata vuotta sitten."
TÄMÄNKALTAINEN on hyvää mainosta Suomelle. Jos meillä olisi miespresidentti, ei puhuttaisi tasa-arvosta eikä edistyksellisyydestämme jo viime vuosisadalla.
Uskokaa pois, NAISpresidentti ON meille parasta mainosta maailmalla!
Kommentit (41)
vaikka itse ei aina samaa mieltä olisikaan, niin se ei ole ylikävellyksi joutumista.
Vierailija:
Sattuneista syistä olen lukenut alkuviikon ulkomaista, eurooppalaista lehdistöä hyvin tarkkaan.Ainakin ranskalaisessa, saksalaisessa ja brittilehdistössä on Suomen presidentivaaleja koskevassa uutiosoinnissa noteerattu nimenomaan se, että Suomessa on naispresidentti, joka ensimmäisellä kierroksella sai lähes puolet kansan äänistä.
Sitaatti esim. nyt vaikka Herald Tribunesta maanantailta:
" Halonen olisi tarvinnut yli puolet äänistä päästäkseen toiselle kuusivuotiskaudelle maassa, joka on ylpeä tasa-arvostaan ja joka oli Euroopassa ensimmäinen, jossa naiset saivat äänioikeuden sata vuotta sitten."TÄMÄNKALTAINEN on hyvää mainosta Suomelle. Jos meillä olisi miespresidentti, ei puhuttaisi tasa-arvosta eikä edistyksellisyydestämme jo viime vuosisadalla.
Uskokaa pois, NAISpresidentti ON meille parasta mainosta maailmalla!
Niinistö ei todellakaan olisi edustava presidentti.
Harmi vaan että se ei läheskään aina ole positiivista sellaista!!
Kyllä hilpeyden herättäminen on kaikkea muuta kuin positiivista Suomi-kuvaa...
vaan nimenomaan artikkeleita Suomen tasa-arvoisuudesta ja naisten hyvästä asemasta.
Eikö se nykymaailmassa ole ihan positiivinen uutinen? Ja jos Sauli olisi pressa, ei tuollaisia juttuja tehtäisi!
Uskokaa minua, olen julkisuusalan ammattilainen.
Lisäisin vielä, että jos nyt ulkonäöstä puhutaan, niin minusta Sauli Niinistö ei ole yhtään sen edustavampi pienen kokonsa ja hieman erikoisen ilmeilynsä vuoksi. Halonen taasen herättää punaisine hiuksine sympatiaa, sanoisin.
No, fakta kuitenkin on ja pysyy: Naispresidentti herättää aina pelkän sukupuolensa ansiosta positiivista huomiota maailmalla. Nainen harmaiden ukkojen joukossa noteerataan!
Suomen naisille olisi siis valtava tappio, jos ainoan naispresidenttimme valtakausi jäisi yhteen.
parantamiseksi? Jospa ap. mainitsisi jotain tosi tärkeitä juttuja!
Suomen naisille olisi siis valtava tappio, jos ainoan naispresidenttimme valtakausi jäisi yhteen.
[/quote]
Etkö osaa edes lukea ap:n tekstiä? Siinä siteerattiin lehdestä nimenomaan sitä miten Tarja herättää positiivista huomiota ulkomailla!!! En yhtään ihmettele, miksi naisen asema aina vaan on huonompi kuin miehen kun monet naiset itse eivät tue toisia naisia vaikka siihen olisi mahdollisuus. Monet naiset ovat sovinistisempia kuin miehet, se on huomattu tällä palstalla moneen kertaan :-(
Esim. palkkaero..ei kiinnostusta, ei tue lasten kotihoitoa jne.
Se että hyvää mainosta ulkomailla..ni hah hah. Antaa suomesta vaikutelman, että on taivuteltavissa ihan mihin tahansa. Antaa periksi asioissa, kun ei ole rohkeutta ajaa maan etuja. Kait välit muihin valtioihin pysyy hyvänä kun aina vaan joo joo. Joku muu pystyisi kyllä ajamaan myös suomen etuja pitämällä myös hyvät välit toisiin valtioihin.
Vierailija:
Tasa-arvon nimissä en koe oikeudenm..
Tuskin olisin itsekään kiinnittänyt mitään huomiota Chilen presidentinvaaleihin, jollei nainen olisi tullut valituksi.
Niinistö ei olisi nimittänyt Pauline Koskeloa KO:hon.
Presidentin valtaoikeuksista tuo nimitysoikeus on oikeastaan ainoa, jonka kautta KONKREETTISESTI voi vaikuttaa naisten asemaan. Yhtään vähäpätöisempi ei kuitenkaan ole se symboliikka, mikä naispresidenttiin liittyy. Eli se että nainen presidenttinä yksinkertaisesti näkyy ja kuuluu.
Haloselle naisena lisäpisteet siitä, että hän ei käyttäydy kuten naiset perinteisesti eli vaikene miehen puhuessa ja tyydy nyökyttelemään. Halosessa on särmää.
Lisäksi hän " toimii" naisten puolesta olemalla aika rento - ei siis ylipukeudu tai ole aina " kovat kaulassa" vaan vetää välillä lippiksen päähän ja lähtee verkkareissa kävelylle. Tämä laajentaa muidenkin naisten toimintavapautta yhteiskunnassa: aina ei tarvitse olla soma, söpö ja auvoisa emäntä vaan naisetkin voivat miesten tapaan käyttäytyä monin eri tavoin.
Nehän nauraa partaansa meidän muumimamma vaikka itsellään on kunkkuna tohtori sykerö.
Olisipa tosiaan joku edustava nainen pressana kuin tuollainen puhevikainen tantta, joka on kaikenlisäksi lesbo ja amerikkalaisen mies tv-toimittajan näköinen.
Onhan siinä merrrrriittiä!!!!!!!!!!!!!!
kaikin puolin niin eikö se ole sit aivan sama istuuko pressana mies vai nainen? Mä en ainakaan äänestä Halosta vain sen takia kun vaan sattuu olemaan nainen, kyllä mun päätökseen vaikuttaa vähä enempi ne asiat mitkä on ehdokkaan muut meriitit.
kova juttu ole, jos rehellisiä ollaan. Tulee tosi kallis Suomikuva jos sitä yritetään rakentaa valitsemalla presidentti sukupuolen mukaan. Suomen suurin etu kuitenkin on, että presidenttinä on mahdollisimman pätevä ihminen, nainen tai mies. Nyt kun nainenkin on virkaa hoitanut ei naistenkaan tarvitse enään todistaa mitään, vaan voivat äänestää pätevintä.
Mutta voidaan miettiä, että mitä iloa siitä meille on? Nainen erottuu kuvissa edukseen, tuoko se yhtään uutta työpaikka Suomeen?
Mielestäni vasemmistolla on ollut niin pitkään presidentti vallassa, että voimme ympärille katsomalla nähdä mitä he ovat saaneet aikaiseksi. Minä haluaisin nähdä ja kokea, mitä oikeistolainen pressa saa aikaiseksi.
Edellisissä vaaleissa äänestin naista (sen aika meni jo) - nyt olen päättänyt äänestää asiaa (joka mielestäni Suomelle on tällä hetkellä tärkeämpää).
Kenelle naiselle on konkreettisesti ollut hyötyä naispressasta? Keskittykää olennaiseen ja unohtakaa ehdokkaiden sukupuoli. Halonen ei ois koskaan päässyt tohon asemaan, ellei suomalaiset naiset olisivat olleet niin hölmöö porukkaa, että moni vaan sokeesti äänesti Tarjaa, koska sattuu olemaan nainen.
tuoen korotusta, Tää nyt oli aika vitsi. Eiköhän siinä ole takana eri virkamiehet ja peruspalveluministeri!!!
Lisäksi vastasi vaalikoneen kysymyksiin aikalailla samoin kuin minä. Miksi ihmeessä äänestäisin naista, joka on enemmän eri arvoilla liikenteessä? Siksikö, että tämä on nainen? Onko tämä käsityksesi tasa-arvosta?
Satuin olemaan Yhdysvalloissa kun Tarja valittiin presidentiksi kuusi vuotta sitten, uutisissa sitä ei noteerattu eikä sukupuolestakaan kukaan välittänyt yhtään mitään. Naispoliittikkoja on muuallakin eikä se hämmästytä enään ketään.
Punatukkainen nainen varmaan herättää huomiota mutta kun tulee asioista päättämisen aika, sen yli on aika helppo kävellä... Tämä on nähty aika monta kertaa viimeisen kuuden vuoden aikana. Se pelkkä huomio ei kovin pitkälle riitä.