Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis jos 10%:lla naisista maito ei riitä, niin

Vierailija
18.01.2006 |

sehän tarkoittaa että 90%:lla se riittää. Mutta miksi Suomessa edes viisi kuukautta täysimettäviä äitejä on vain n.5%?? Nämä 85% ovat siis niitä mukavuudenhaluisia ja laiskoja äitejä, joiden mielestä vauva ei saa häiritä omia menoja, ja ahdistuvat jos vauvassa joutuu olemaan kiinni 24/7.

Korvikkeet pitäisi poistaa kaupoista! Ne pitäisi muuttaa reseptilääkkeiksi. Näin lääkäri kontrolloisi korvikkeen todellista tarvetta. Tai sitten korvikkeisiin pitäisi laittaa terveydelle haitallisten elintarvikkeiden vero. Litra hinta johonkin 20¿uroon. Johan rupeis suomalaisetkin rinnat tuottamaan yllättävän paljon maitoa.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetin enemmän tai vähemmän 4 kk ikäiseksi saakka. Syitä imetyksen loppumiseen oli kaksi:

1) Sairastan itse kroonista tautia, johon yleensä syön vahvoja lääkkeitä, joita tietenkään ei imetys/raskausaikana voi käyttää. Lapsen ollessa 4 kk:n ikäinen, olin itse jo sen verran huonossa kunnossa, että oli pakko aloittaa lääkitys jotta pystyn edes lapseni hoitamaan. Mieheni on työssä, joten hän tuskin olisi saanut tällaisen asian vuoksi sairaslomaa, kun itse olen vanhempainvapaalla.

2) Lapseni sai n .2 kk:n iästä lähtien lisämaitoa rintamaidon ohella, koska hän ei yksinkertaisesti pärjännyt pelkällä rintamaidolla. Tuohon saakka lapsi itski ja huusi iltaisin kuin syötävä, vaikka tissitteli vähänä väliä. Ja kas, kun aloimme antaa hänelle illalla lisämaitoa, huudot loppuivat siihen paikkaan. Tiedön, tiedän..maidon tuotanto lisääntyy kun lapsi imee tiuhaan, mutta määrättömiin ei tälläkään neuvolla pötkitä, jos sitä maitoa EI VAIN ENEMPÄÄ TULE.

Katson, että näiden syiden vuoksi hyvällä omalla tunnolla saatoin lapseni siirtää vastikkeelle.

Ja huom AP: päätös ei ollut henkisesti itsellekään helppo, olisin todella halunnut imettää 6 kk:n ikään saakka. Itselläni on paljon allergioita ja jos olisin edes jotenkin voinut ennaltaehkäistä lapsen allergioita, niin olisin imettänyt pidempään, mutta tässä maailmassa kun ei kaikkea voi aina saada. Asiat siis ovat yleensä muutakin kuin joko tai-tyyppisiä valintoja.

Vierailija
42/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen imettänyt lapsiani sen 6kk, mutta eipä sitä mihinkään ole kirjattu. Ei kukaan ole sitä edes kysynyt, eli millä otoksella tuo 5% on saatu vastaukseksi??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaali- ja terveysministeriön teettämästä tutkimuksesta. Julkaisu " imeväisikäisten ruokinta Suomessa" . Mukana tutkimuksessa kaikki Suomen terveydenhoitopiirit.

ap

Vierailija
44/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan tuollaisista tilanteista EI OLE kyse. Vaan siitä, että maitoa tulisi, ei sairauksia/allergioita/lääkitystä tms. mutta silti äiti EI HALUA tarjota vauvalleen parasta mahdollista, vaan turvautuu itselleen mieluisampaan vaihtoehtoon.

Vierailija
45/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi imettänyt kumpaakaan lasta, jos ei mulla olisi ollut oma äiti imetysohjaajana ja aina puhelimen päässä auttamassa!

On käyty läpi rintaraivarit, lypsyruljanssit, rikkinäiset rinnanpäät, suihkutissit, rintatulehdukset jne jne...

Omasta kokemuksesta sanon, että kyllä voi imettää melkein aina, jos vaan haluaa ja tekee töitä sen eteen. Mutta itse olen tehnyt töitä aivan älyttömästi. Mutta jaksoin sen, koska halusin imettää lastani. Koska sujuessaan imetys on älyttömän helppoa!

Melkein kaikki imetysongelmat ovat ratkaistavissa riittävällä tiedolla, avulla ja ohjauksella!

Vierailija
46/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei kaikilla voi olla aikaa koko ajan istua tissi vauvan suussa imettämäss' ,on isoja sisaruksia tms.jotka tarvii myös äitiä. Sitäpaitsi myös vauva on monesti se joka panee stopin imemiselle,eli turha aina syyllistää vain äitejä. kaikki vauvat eivät syystä tai toisesta ala imemään.

Vierailija
47/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kovinkaan luotettavalta tutkimukselta...

Vierailija:

sosiaali- ja terveysministeriön teettämästä tutkimuksesta. Julkaisu " imeväisikäisten ruokinta Suomessa" . Mukana tutkimuksessa kaikki Suomen terveydenhoitopiirit.

ap

Vierailija
48/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monella kun ei ole sitä äitiä jota apuun pyytää..

Mua sitten suututtaa nämä äidin lellivauvat jotka luulee, että ovat tehneet paljon töitä asian eteen. Ole onnellinen, että sitä maitoa oli mitä suihkusi!!

Vierailija
49/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti luovutetaan jos imetys ei onnistu. Ja miksikäs ei kun korviketta on niin helppo ostaa kaupasta? Uskon, että sellaiset äidit jotka heti luopuvat imetyksestä, antavat myös kiinteitä nopeammin, syöttävät lapselleen kaikenlaista roskaruokaa jo pienestä iästä lähtien jne. Eli menevät aina siitä mistä aita on matalin.

Vierailija
50/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sinä ihmettelet, jos joku vaikka nyt mukavuussyistä ei halua imettää? Minä lopetin siksi, kun taapero vaati jatkuvasti aikaa ja en todellakaan ollut valmis uhraamaan koko perheen hyvinvointia siksi että vauva sattuu imemään noin 1,5 tunnin välein!! Herran jestas, eihän täällä tulisi hoidettua muita kuin vauvan ruokailua!! Ja niin, olkoonpa vain miten tärkeä ravinto niin kyllä meidän perhe tarvitsee päästään järjellistä äitiä/vaimoa kuin aivan uupunutta otusta. Se on hienoa jos joillakin imetys sujuu ilman stressiä, minulla se ei sujunut.

Vierailija
51/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla esim. synnytyksen jäljeinen masennus uusiutui ja en todellakaan halunnut altistaa lastania lääkkeille, joissa vielä imetystä ei suositella! En ole asiasta puhunut ihmisille, luulevat kai että " mukavuussyistä" lopetin...

Vierailija
52/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

litratolkulla kallista korviketta kaupasta kotiin, etsiä aina paikka missä voi maidon lämmittää jos sattuu olemaan vaikka kaupungilla, nousta sängystä muutaman kerran yössä ylös hakemaan ja lämmittämään maito, pullot pitää pestä ja keittää joka välissä. Kyllä kuule oli imettäminen paljon helpompaa ja mukavempaa kuin korvikkeen anto! Mutta kuten jo joku tuolla mainitsikin niin lasta ei saa altistaa lääkepitoiselle maidolle! Joten minkäs teet kun on pakko lopettaa imetys ennen aikojaan jos lääkkeitä joudut syömään.

Vierailija
53/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulta on tainut jäädä peruskoulukin suorittamatta, kun et ymmärrä näemmä tilastotieteen alkeitakaan.

Vierailija
54/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

litratolkulla kallista korviketta kaupasta kotiin, etsiä aina paikka missä voi maidon lämmittää jos sattuu olemaan vaikka kaupungilla, nousta sängystä muutaman kerran yössä ylös hakemaan ja lämmittämään maito, pullot pitää pestä ja keittää joka välissä. Kyllä kuule oli imettäminen paljon helpompaa ja mukavempaa kuin korvikkeen anto! .

Luulevat korvikeen annon olevan helpompaa kuin tissittely. Todellisuudessa paljon mutkikkaampaa.

Vierailija
55/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siellä imetetäänkin prosentuaalisesti enemmän.

Vierailija
56/56 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en imetä 6kk lastani enää. Hän sai rintamaitoa 5kk asti mutta imetysdietti minun kohdalla kävi niin rankaksi ettei lääkärin mukaan ollut mahdollista enää jatkaa. Ainoat ruoka-aineet mitä vapaasti olisin voinut syödä ilman, että lapselle olisi jotakin aiheutunut ,oli sokeri,suola,rypsiöljy ja riisi. Loppuaikana olin niin väsynyt ja voimaton että vietin kolme päivää tiputuksessa sairaalassa. Joten en koe olevani laiska ja tyhmä äiti joka ei imetä lastaan 6kk asti. Jos olisin tiennyt mikä rumba tuosta imetyksestä syntyykään olisin aloittanut erikoiskorvikkeen paljon aikaisemmin!!!!!!!